Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ـ مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به مسائل فقهی شبیه‌سازی چهره معصومین در فیلم‌ها گفت:‌ اگر ما چهره معصوم را بسازیم و شبیه‌سازی كنیم، اسطوره‌ها را در ذهن مردم از بین برده‌ایم زیرا ابهام چهره معصومین در ذهن مخاطب خیلی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر امروز، دوم بهمن‌ماه در سومین همایش ملی «فقه هنر» كه طی امروز و فردا در شیراز در حال برگزاری است، گفت: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به همایش‌های فقه هنر دارند و هر بار بیش از اندازه محبت کرده و انرژی مضاعفی به ما داده‌اند و حتی درباره جزئیات همایش بعدی نیز پیگیری می‌كردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با طرح این سئوال كه چرا به سراغ فقه هنر آمده‌ایم، افزود: هنر یکی از ابعاد و شئون جدی زندگی بشر است و دیگر مثل قبل نیست که هنر تنها یك تفریح باشد. در حکومتی که داعیه‌دار حکومت دینی است و فقه بخش پررنگی است و مردم آن هم متدین هستند باید تکلیف مسائل شرعی مشخص شود.
نواب بیان كرد: بخش جدی جامعه هم متدینانه زندگی می‌کنند و هم نمی‌توانند از هنر فاصله بگیرند لذا باید تکلیف این‌ها معلوم شود البته تلاش این نیست که چیزی حلال شود و بیش از آن چیزی که شریعت بیان می‌کند جلوتر آییم، بلکه تلاش این است که این مسائل شفاف و تکلیف مکلف مشخص شود.
مدیر مدرسه اسلامی هنر، هنر را یك فرصت دانست و افزود: اگر نگاه فرصت به هنر داشته باشیم می‌توانیم به خوبی از آن استفاده كنیم. البته هنر در طول 1400 سال در همه طریقی در خدمت اسلام و به خصوص مكتب تشیع بوده است و از تمام توان خود برای تبلیغ تشیع استفاده كرده است و ما هم باید تلاش كنیم تا این زبان فراگیر را رشد دهیم و هنرمند بیش از قبل در خدمت تشیع باشد.
وی به مبحث فقه سینما اشاره كرد و گفت: گاهی علوم انسانی و نگاه حکمی به هنر می‌تواند گشایش‌های فکری دیگری را برای ما ایجاد كرده و درب‌های دیگری را برای ما باز کند و در موضوع‌شناسی تغییر ایجاد کند. اگر بخواهیم خیلی مختصر با مثال توضیح دهیم باید بگوییم به عنوان مثال در خصوص نشان دادن چهره معصوم، كه بخش زیادی مباحث فقهی بر روی آن انجام می‌شود و اگر نگاه حکمی داشته باشیم و کل مجموعه فیلم و مخاطب و صاحب اثرهمه را در یک بسته نگاه کنیم شاید در موضوع‌شناسی تغییر ایجاد کند.
نواب اظهار كرد: اشکالاتی در این زمینه مطرح می‌شود که آیا اجازه داریم چهره معصوم را نشان دهیم و کاملاً بحث فقهی می‌شود در صورتی که این بحث حکمی است.
مدیر مدرسه اسلامی هنر ادامه داد: فرهنگ‌هایی که اسطوره ندارد تلاش می‌کنند، اسطوره‌سازی کنند و اگر ما چهره معصوم را بسازیم و شبیه‌سازی كنیم اسطوره‌ها را در ذهن مردم از بین برده‌ایم زیرا این ابهام چهره معصومین در ذهن مخاطب خیلی تأثیر می‌گذارد.
وی با بیان اینكه مذاق زیباشناسی در دوران‌های مختلف تغییر می‌كند و ممكن است چیزی كه در دوران‌های گذشته زیبا بوده، امروز دیگر زیبا نباشد و به‌همین ترتیب برای امروز نیز چنین مسائلی صدق می‌كند، گفت: اگر در فیلم‌ها چهره‌های معصومین ثابت و پوشیده است، به خاطر این است كه حالت قدسی آن چهره‌ها حفظ شود.
نواب به مسئله سانسور در فیلم‌ها نیز اشاره كرد و گفت: اگر در سانسور قطعه‌ای از فیلم را حذف کنیم به نیت اینکه مخاطب نبیند با شرایط روز جامعه آن قطعه‌ای که حذف شده است هزار بار بیشتر از اصل فیلم دیده خواهد شد و باید بگوییم این مسئله درست نیست و از لحاظ فقهی مسئله دارد و اینکه حذف شود آیا خودش باعث تشدید منکر نمی‌شود.
وی با بیان اینكه فقه باید از علوم دیگری مثل جامعه‌شناسی و حكمت‌شناسی در این زمینه كمك بگیرد، گفت:‌ تقاطع علوم انسانی با هنر آیا می‌تواند به فقه كمك كند یا خیر تا اتفاقات مثبتی بیفتد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد:‌ در رده‌بندی فیلم‌ها اگر فیلمی را با توجه به سن سطح‌بندی کنیم، هدف این است که بچه‌های زیر آن سن فیلم را نبینند اما عملاً چه اتفاقی خواهد افتاد ما مردم را به بیشتر دیدن تحریک می‌کنیم لذا این‌ها بحث جامعه‌شناسی و حکمی در کنار فقه دارد و باید این مجموعه دیده شود و فقط فعل مکلف تنها نبینیم و آن را یک برآیند ببینیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۳۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت! +عکس

اسطوره تیم ملی فوتبال برزیل نام خود را به عنوان بازیکن در فهرست تیمی در ریودوژانیرو، ثبت کرد!

به گزارش مشرق، روماریو، اسطوره ۵۸ ساله سلسائو نام خود را در فهرست بازیکنان باشگاه اف‌سی آمریکا که ریاست آن را برعهده داشت، ثبت کرد.

هیات مدیره باشگاه اف‌سی آمریکا دیروز با استعفای وی از سمت ریاست این باشگاه موافقت کرد و مرد برزیلی که به همراه سلسائو در جام جهانی ۱۹۴ قهرمان شد، حالا به عنوان بازیکن در اختیار سرمربی این تیم دسته دومی آمریکای جنوبی است.

هنوز مشخص نیست که آیا روماریو تمایل به بازی برای این تیم را دارد. او گفته است که در هیچکدام از بازی‌های لیگ حضور نخواهد داشت اما تاکید کرد که قصد دارد با پسرش، رومارینیو که در پست مهاجم بازی می‌کند، همبازی شود. رومارینیو به‌تازگی به این باشگاه پیوسته است.

وی در پیامی در اینستاگرام خطاب به هواداران این تیم نوشت: «قرار نیست در لیگ بازی کنم و صرفا چند بازی در کنار تیم خواهم بود تا یکی دیگر از رویاهایم که بازی کردن در کنار پسرم است را به حقیقت تبدیل کنم. نظرتان چیست؟»

روماریو آخرین بازی رسمی خود را نوامبر ۲۰۰۹ در همین تیم که باشگاه محبوب پدرش، اِدِور بود، انجام داد. او از سال ۲۰۰۹ ریاست این باشگاه را برعهده داشت. مرد برزیلی در سال ۱۹۹۴ پس از کمک به برزیل در مسیر قهرمانی در جام جهانی آمریکا، عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را از آن خود کرد.

دیگر خبرها

  • فوتبال از دریچه فان؛ لیگ کشاورزان در واقعیت
  • برگزاری میز خدمت فرماندار چالدران با جامعه هدف بهزیستی
  • بازدید ستاره‌های چلسی از مک لارن و دیدار با نوریس + عکس
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت! +عکس
  • اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت!
  • اسطوره تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت!
  • دربی اصفهان به یاد اسطوره‌ها (عکس)
  • با احترام به اسطوره پرسپولیس؛ جای بازیکن پولکی در قلب‌ها است
  • شبیه‌سازی آزمون‌های شبه‌نهایی با امتحانات نهایی / برای شرکت در آزمون‌ها الزامی نیست