Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین امید روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران مراکز علمی کاربردی کشور در مشهد طی نشست با خبرنگاران افزود: مراکز نوآوری برای حمایت از دانش آموختگان و مدرسین و دانشجویانی است که می‌خواهند ایده‌های خود را تجاری کنند.

وی ادامه داد: برای کمک به تجاری سازی ایده‌ها در دانشگاه، در صدد راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری با کمک خیرین و فعالان بخش خصوصی بودیم که هنوز محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با این حال دانشگاه جامع علمی کاربردی مذاکراتی را با برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته و در یکی از بانک‌ها صندوقی راه‌اندازی کرده که از محل اعتبارات آن به هر ایده‌ که قابلیت تجاری شدن داشته باشد، ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد ۲ درصد پرداخت می‌شود.

تلاش برای توسعه کیفیت 

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی خود به دنبال ارتقای آموزش‌های مهارتی با تاکید بر آموزش در محیط کار، ایجاد مراکز نوآوری، ارتقای سطح مدرسین علمی کاربردی و تثبیت وضعیت جایگاه مراکز علمی کاربردی و مدیران آنهاست که در هر بخش اقدامات متعدد انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر مراکز علمی کاربردی در کشور که شرایط و صلاحیت‌های لازم برای داشتن اساسنامه را داشتند، از آن برخوردار شدند و می‌توانند برای فعالیت درازمدت خود برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: تکلیف اکثر روسای مراکز علمی کاربردی در کشور مشخص شده و روسای رسمی و قانونی در چارچوب ضوابط، انتخاب و منصوب شده‌اند که این مهم به تثبیت جایگاه مراکز علمی کاربردی و ارتقای کیفیت کار آنها کمک شایانی می‌کند.

کاهش تعداد مراکز علمی کاربردی در کشور

امید افزود: این دانشگاه تاکنون بیش از حد نیاز توسعه کمی داشته و این فقط مختص این مرکز آموزشی نبوده بلکه همه دانشگاه‌ها وضعیت مشابه داشته‌اند.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۴ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت که این تعداد در سال جاری به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده و شرایطی بوجود آمده که دانشگاه‌های دولتی که شهریه نمی‌گیرند نیز از کلاس خالی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی در این دانشگاه فقط براساس نیاز بازار و کشور خواهد بود گفت: مسیر اصلی ما توسعه کیفیت است که در این راستا فعالیت‌هایی از جمله تثبیت مراکز علمی و کاربردی و روسای آنها، ساماندهی مدرسین و برگزاری آزمون‌های متمرکز انجام شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: پیشتر یکهزار و ۷۰ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که این تعداد به ۶۳۰ مرکز با ۲۵۰ هزار دانشجو کاهش یافته است.

برگزاری آزمون‌های متمرکز در دانشگاه

وی در باره آزمون‌های متمرکز در این دانشگاه گفت: به منظور ارتقای کیفیت آموزش و نظارت دقیق تر، طراحی سوالات آزمون برخی از دروس دوره‌های کاردانی و کارشناسی این مراکز به صورت متمرکز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: طرح آزمون متمرکز در نیمسال ابتدایی سال جاری برای استان البرز و در نیمسال دوم برای ۶ استان کشور اجرا شد و از ۶ بهمن ماه امسال همه مراکز علمی کاربردی کشور زیرپوشش طرح برگزاری آزمون متمرکز قرار می‌گیرند.

ساماندهی مدرسین دانشگاه

امید با اشاره به ساماندهی مدرسین دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: پیشتر این دانشگاه ۹۲ هزار مدرس داشت که اغلب هنگام جذب مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند، این افراد از سال گذشته تا پایان آذر ماه امسال مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند، کسانی که امکان فعالیت مجدد آنان وجود داشت ابقا شدند و کد مدرسی گرفتند و کسانی که شرایط ادامه همکاری با دانشگاه را نداشتند، از دانشگاه جدا شدند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۵ دعوت به همکاری از مدرسین جدید در چارچوب اعلام فراخوان‌های سالانه به یک رویه قطعی و غیرقابل تغییر برای دانشگاه تبدیل شده است که امسال فراخوان سوم برای جذب مدرس انجام شد.

وی ادامه داد: در این فراخوان نیازهای دانشگاه براساس رشته‌هایی که مراکز علمی کاربردی نیاز دارند، اعلام شد و متقاضیان در فرآیندهای جذب که شامل ثبت نام در سامانه و حضور در مصاحبه‌های تخصصی است، شرکت کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در فراخوان جدید جذب مدرس این دانشگاه ۲۰ هزار متقاضی شرکت کردند اما نیاز دانشگاه هفت هزار نفر بود که هر یک از متقاضیانی که در سابقه تحصیلی و تدریس دانشگاهی امتیاز بیشتری به دست آورند، می‌توانند جذب این دانشگاه شوند.

وی افزود: برگزیدگان فراخوان سوم جذب مدرس این دانشگاه که در سال جاری انجام شد، مهر ماه سال آینده مشغول فعالیت می‌شوند و از توان آنان به عنوان حق‌التدریس براساس نیاز مراکز و دروس آنها استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ۳۴ هزار مدرس دارد که مهرماه سال آینده هفت هزار مدرس دیگر به آن افزوده می‌شود.

امید گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، به ازای هر ۲۲ دانشجو باید یک عضویت علمی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که هم اکنون به ازای هر ۱۰ دانشجو یک مدرس در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد که با جذب هفت هزار مدرس جدید در سال آینده این نسبت به هفت دانشجو می‌رسد.

آغاز همکاری با دانشگاه‌های آلمان

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: همکاری مشترک با برخی دانشگاه‌های مهارت محور در آلمان آغاز شده و نخستین دانشجویان دوره‌های کارورزی در مقطع کارشناسی شامل ۳۰ نفر به آلمان اعزام شده‌اند تا دوره‌های مهارتی سه ماهه را در یکی از دانشگاه‌های آلمان بگذرانند.

وی ادامه داد: فعالیت مشترک دیگر با برخی دانشگاه‌های آلمان در حال انجام است که سال آینده به نتیجه می‌رسد که آن برگزاری دوره‌های خاص مهارتی در حوزه گردشگری است که آغاز آن از مرکز علمی کاربردی در کیش خواهد بود.

وی گفت: زمینه اعزام مدرسینی که به تازگی جذب دانشگاه جامع علمی کاربردی شدند برای گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در آلمان نیز فراهم شده است.

سطح بندی مراکز علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: امسال برای دومین بار سطح بندی مراکز علمی کاربردی در کشور انجام شد که ۵۱۸ مرکز معادل ۹۵ درصد از کل مراکز موجود در این سطح بندی شرکت کردند اما هیچ کدام نتوانستند در سطح یک قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این سطح بندی ۲۳۰ مرکز علمی کاربردی در سطح ۲ قرار گرفتند که از این تعداد ۲۰۰ مرکز از سطح سه به سطح ۲ ارتقا پیدا کردند، ۲۴۸ مرکز در سطح سه و ۴۰ مرکز در سطح چهار قرار گرفتند.

وی گفت: طبق مصوبات دانشگاه جامع علمی کاربردی، مراکزی که در سطح یک قرار می‌گیرند از امتیازات ویژه برخوردار می‌شوند و مراکزی که دو سال پیاپی در سطح چهار قرار گیرند حذف می‌شوند، در همین راستا امسال ۲۰ مرکز از گردونه فعالیت در این دانشگاه حذف شدند.

امید افزود: فعالیت‌های فرهنگی در این دانشگاه توسعه یافته و مراکز علمی کاربردی موظف هستند دستکم پنج درصد درآمدهای خود را صرف فعالیت‌های فرهنگی کنند و از سال آینده یکی از مولفه‌های ارزیابی در سطح بندی مراکز میزان انجام فعالیت‌های فرهنگی آنها خواهد بود.

شرط اول، داشتن محیط کار

وی ادامه داد: شرط نخست برای راه‌اندازی مراکز علمی کاربردی از سوی تشکل‌ها و نهادهای مختلف برخورداری از محیط کار است، زیرا دیگر امکان راه‌اندازی مرکز علمی کاربردی جدید بدون برخورداری از محیط کار وجود ندارد.

وی گفت: مراکز فعلی علمی کاربردی در کشور که از محیط کار برخوردار نیستند، وظیفه دارند برای ادامه همکاری با دانشگاه طی انعقاد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی یا شرکت‌ها یا واحدهای تولیدی از محیط کار برخوردار شوند.

امید افزود: در طول چهار سال اخیر ۳۰ مرکز که دارای محیط کار برای ارایه آموزش‌های مهارتی بودند، موفق شدند مجوز فعالیت از دانشگاه جامع علمیکاربردی بگیرند.

دانشگاه اجباری برای نگهداشتن یک رشته ندارد

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: این دانشگاه یک ویژگی منحصر به فرد دارد که می‌تواند در راه‌اندازی رشته به صورت پویا عمل کند و هیچ اجباری به مادام‌العمر کردن رشته‌ها ندارد.

وی گفت: از یکهزار و ۷۰۰ دوره علمی کاربردی که در این دانشگاه وجود داشت، هم اکنون ۷۰۰ دوره باقی مانده و باقی آنها به دلیل نبود نیاز در بازار کار منسوخ و حذف شده است.

وی با بیان اینکه تعریف رشته یا دوره مهارتی در دانشگاه علمیکاربردی فقط براساس نیاز کشور است افزود: هم اکنون دوره‌های جدید برای موسیقی نواحی و موسیقی کلاسیک در این دانشگاه تعریف شده که متناسب با نیاز کشور بوده است.

امید اظهار داشت: امسال ۱۰۰ رشته در مراکز علمی کاربردی کمتر از ۱۰۰ متقاضی در کل کشور داشتند که این رشته‌ها سال آینده حذف می‌شود.

حذف سهمیه شاغلین 

وی گفت: زمانی برای شاغلین سهمیه‌ای در این دانشگاه وجود داشت که هم اینک این سهمیه برداشته شده و گرایش این دانشگاه به جذب غیرشاغلین است.

وی افزود: زمانی تعداد دانشجویان غیرشاغل در دانشگاه جامع علمی کاربردی کمتر از ۴۰ درصد بود اما امسال سهم افراد غیرشاغل در ورودی مهر ماه به ۹۳ درصد رسیده است.

امید اظهار داشت: دوره‌های پودمانی دانشگاه جامع علمی کاربردی ویژه شاغلین تعریف شده است که می‌توانند از آن بهره گیرند، همچنین این دانشگاه دوره‌های پودمانی جدید برای نیروهای مسلح تعریف کرده است.

وی گفت: ۷۰ درصد آموزش‌های این دانشگاه عملی است و تعدادی از رشته‌های شبه نظری نیز در این دانشگاه وجود دارد که شاغلین به آنها علاقه‌مند بودند و اکنون تعداد آنها محدود شده است.

ساماندهی مراکز دولتی علمی کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: مراکز علمی کاربردی دولتی تا ۳۱ شهریور ماه امسال فرصت داشتند از سوی دستگاه‌های اجرایی متولی خود واگذار شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مراکز علمی کاربردی خود تقاضا نکردند لذا آن مراکز تعطیل شدند و دانشجویان آنها که به تعداد سه هزار نفر در کل کشور می‌رسید به مراکز علمی کاربردی معین معرفی شدند.

وی گفت: در مجموع کمتر از ۳۰ تقاضا از سوی دستگاه‌های اجرایی برای واگذاری مراکز علمی کاربردی دولتی در کشور انجام گرفت که کار انتقال آنها انجام شد.

برچسب‌ها مشهد دانشگاه جامع علمی کاربردی همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد دانشگاه جامع علمی کاربردی همایش مشهد دانشگاه جامع علمی کاربردی همایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۳۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتبی حکیم‌زاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان در دیدار با احمد حیدری، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه امام علی (ع) شهرستان تنگستان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج را به‌عنوان نماد عزت و اقتدار جهادگران عرصه پژوهش و علم و فناوری  در ساحت دانشگاه دانست و اظهار کرد: حضور و نقش بسیج اساتید و بسیج دانشجویی در توسعه و پیشبرد برنامه‌های علمی و پژوهشی دانشگاه حائز اهمیت است و می‌تواند با تربیت سرمایه‌های اجتماعی، دانشگاه را دانشگاهی کارآفرین و در تربیت نسل جوان دانشجو در طراز اول، انقلاب بیش‌ازپیش یاری رساند.

وی افزود: سپاه در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی خود را اثبات کرده و امروز هر شهری از ظرفیت سپاه در حوزه‌های مختلف بهره برده، پیشرفت‌های خوبی داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان عنوان کرد: امروز کشور با توجه به جنگ ترکیبی دشمن در همه زمینه‌ها نیاز به حضور نخبگان و پژوهشگران دارد که بتواند در زمینه تولید و تجاری‌سازی علم و نیز در زمینه پژوهش ایفای نقش کرده و در این راستا دانشگاهیان به‌عنوان افسران علمی در مقابله با تهاجمات فرهنگی و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی می‌توانند با پژوهش‌های علمی و با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌های خودکفایی را فراهم کند.

دانشگاه آزاد اسلامی سنگر تدافعی در برابر جنگ ترکیبی دشمن است

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه امام علی(ع) شهرستان تنگستان نیز از دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان سنگر تدافعی در برابر جنگ ترکیبی دشمن یاد کرد و گفت: دانشگاه محل تولید علم و پرورش نخبگانی است که می‌توانند در ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی نقشی سازنده و اساسی را ایفا کند.

احمد حیدری اضافه کرد: دانشگاه باید در همه زمینه‌ها و فعالیت‌های علمی مسئله محور باشد و با مشارکت نخبگان دانشگاهی در کارهای تخصصی، مطالعاتی و تحقیقاتی زمینه‌های خودکفایی را در کشور فراهم کرده و نقش دانشگاه را در توسعه و سازندگی کشور بیش‌ازپیش در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان سازد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • نقش آفرینی مراکز نوآوری در حفظ و ترویج قانون جهش تولید دانش‌بنیان
  • نقش‌آفرینی مراکز نوآوری در حفظ قانون جهش دانش‌بنیان
  • مراکز نوآوری برای هم‌افزایی در ایجاد «مراکز هم‌آفرینی» حمایت می‌شوند
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • دانشگاهیان با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان موجب خودکفایی کشور می‌شوند