Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:49:06 GMT

سه پژوهشگر شاخص فارس در حوزه فرهنگ تجلیل شدند

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۶۱۰۱

سه پژوهشگر شاخص فارس در حوزه فرهنگ تجلیل شدند

سید محمدمهدی جعفری پژوهشگر حوزه نهج البلاغه، اکبر نحوی پژوهشگر حوزه زبان شناسی و محمدرضا آل ابراهیم پژوهشگر در حوزه فرهنگ عامه در این آیین تجلیل شدند.

در آیینی که عصر چهارشنبه دوم بهمن‌ماه برگزار  شد، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس عنوان کرد: تکریم بزرگان علم و ادب، بسیار مهم و ضروری است، از این رو باید در طول حیات بزرگان فرهنگ، این الگوهای فرهنگی را بزرگ بداریم و قدردان‌شان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه، مدیرعامل خانه کتاب ایران با اشاره به اینکه فارس سرزمین استوانه‌های فرهنگی است، ابراز داشت: اقدامات بزرگان فرهنگی این استان گامی در صیانت از فرهنگ ایران‌زمین است.
نیکنام حسینی‌پور بیان کرد: در زمانه کنونی به افرادی همچون استادان جعفری، نحوی و آل‌ابراهیم نیازمندیم و امروز بیش از پیش به همبستگی اجتماعی نیاز داریم.
وی در ادامه با ستایش محمدمهدی جعفری درباره این پژوهشگر گفت: جعفری هم صاحب فضل و هم دارای فضیلت انسانی و اخلاقی است.
مدیرعامل خانه کتاب ایران اظهار کرد: استاد جعفری از مکتب امیرمومنان (ع) درس دیگرخواهی و دست کشیدن از خودخواهی آموخت و جهانش را در کتاب جست‌وجو کرد.
حسینی پور همچنین در خصوص محمدرضا آل‌ابراهیم بیان کرد: آل‌ابراهیم در زمینه فرهنگ و تاریخ قلم زده و آثاری شایسته را پدید آورده است.
این مقام فرهنگی، آل‌ابراهیم را به سبب خدماتش در شناسایی و نگهداشت فرهنگ عامه استهبان یک «فرهنگ‌بان» خواند و افزود: این پژوهشگر در امر نهادسازی فرهنگی نیز موثر و کوشا بوده است.
حسینی‌پور سپس با تمجید از اکبر نحوی درباره این استاد ادبیات دانشگاه شیراز گفت: وی استادی بااخلاق، دقیق و عمیق است و جامعیت علمی در ادبیات دارد.

پژوهشگرانی که ستون‌های فرهنگ ایرانی اسلامی را استحکام بخشیدند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه فرهنگ در بستر تاریخ و زبان زاییده شده و با درهم‌تنیدگی با اندیشه، هویت فرهنگی سرزمین ایران را به وجود آورده است، گفت: گستردگی و پهناوری ایران‌زمین در هر منطقه قومیت‌هایی مختلف را پدید آورده  است.
صابر سهرابی عنوان کرد: قومیت‌ها با هویت مشترک زبان فارسی و همچنین گسترش روح خدامحوری و کشش ایرانیان به معنویت، دیانت و اندیشه خدامحوری و اندیشه ایرانی ستون‌های سترگ فرهنگ ایرانی اسلامی را پدید آورده اند.
وی ابراز داشت: استاد محمدرضا آل‌ابراهیم عمرش را در راه اعتلای فرهنگ استهبانی گذاشت. فرهنگی که هم‌پای فرهنگ ایرانی است، استاد اکبر نحوی نیز از عمر خود مشعلی روشن فراروی زبان و ادبیات فارسی نگاه داشت و استاد محمدمهدی جعفری نیز عمر خویش را بر آن نهاد تا روح اسلام و ایران زنده رخ بنماید.
در ادامه این آیین محمدرضا خالصی پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی درباره این سه اندیشمند گفت: این سه تن قدرت و توانایی اندیشه را اثبات کرده‌اند.
وی در ستایش محمدمهدی جعفری اظهار کرد: عمری در خدمت مولا علی ابن ابیطالب (ع) به سر بردن، از جعفری حکیمی ساخته است که علم و عمل را توأمان دارد.
خالصی در ادامه با بیان اینکه جعفری با کلام و زیست و رفتار مولا علی (ع) بسیار آشناست، افزود: جعفری بسیار شجاع، مهربان و متواضع است و به واقع بحری عظیم است.
این استاد ادبیات با اشاره به اینکه یکی از خوش‌اقبالی‌های محمدمهدی جعفری آشنایی با مرحومان آیت‌الله طالقانی و مهندس بازرگان بوده است، خاطرنشان کرد: از دل همین آشنایی بود که جعفری به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی به سراغ ترجمه کتاب علی ابن ابیطالب (ع) نوشته عبدالفتاح عبدالمقصود رفت.

شیراز مفهومی تاریخی است
در ادامه کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس با بیان این که شیراز مأمن حضور توأم با آرامش بزرگان فرهنگ و اندیشه بوده است، گفت: شیراز و هرآنچه در جغرافیای فرامرزش رقم خورد، مفهومی تاریخی است که در کسوت ادب و تاریخ و فلسفه و هنر و دانش، نمود یافته، بالیده و ثمر داده است.
به گفته کمالی سروستانی این مفهوم تاریخی جهانی را از خاور داستان تا باختر شعر، با همه ایماژها و تخیلات رویاگون، برایمان نقش زده که مفهومش «زیستی معنایی» شده و مصداقش، نام‌آورانی سترگ که تاریخ سربلندی این سرزمین را رقم زده‌اند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس در ادامه اظهار کرد: آنان که با ذهنی وقاد و خلاق، جهانی را برایمان پدیدار ساخته‌اند، مملو از شادمانی‌های حضور و شکوه زیستی معرفت‌شناسانه هستند؛ آنچنان که در غربت‌کده جهان، روحمان را متوجه زیستی هوشمند، آگاه و با نشاط ساخته‌اند؛ آن‌سان که با همین اندیشه‌های مقابله‌گرانه، خسران و زوال مدام این جهانی را، طرحی نو درمی‌اندازیم.
کمالی سروستانی سپس با بیان اینکه حکایت امروز ما، حکایت رادمردانی است که مانیفست وجودی‌شان را با تار و پود علم و دانش و ادب، تنیده‌اند، یادآور شد: این رادمردان همانانی هستند که بر آن شده‌اند تا فرصت عمر را در جهانی پرآشوب و سرشار از تعدّی، به قدر همت خویش، روایتگر علم و دانش و ادب باشند و بر این قاعده، از انسانیت، اخلاق، ظرافت زیستن و شرافت دانستن، دفاع کنند و بدین‌سان، با خلق جهان بخردانه خویش ما را به درک زیبایی و معرفت‌شناسی، راهی بنمایند.
مدیر دانشنامه فارس در ادامه اظهار کرد:  استاد سیدمحمدمهدی جعفری با سوابق درخشان دینی، علمی، سیاسی و خلق آثاری ماندگار در عرصه قرآن و نهج‌البلاغه که پیش از دانشش، نوع‌دوستی، انسان‌مداری و صداقتش، کلاه تکریم و تعظیم ما در پیشگاهش، از سر برمی‌دارد و استاد محمد رضا آل‌ابراهیم پژوهشگر و نویسنده فرهنگ مردم، ادبیات و دلداده تاریخ استهبان که دانش و عشقش را در قالب بیش از ۵۰ کتاب ماندگار کرده است.

مرد مدارا، عقل و گاه‌گاهی شور و نشاط
کمالی سروستانی سپس استاد اکبر نحوی را مردی از قبیله تامل بر پدیده‌ها، صبور، مهربان، آزاده و زلال خواند و گفت: در سکوت او، معنا شکل می‌گیرد و از دریچه قاب عینکش، خیره که می‌نگرد، کشفی دوباره و جرقه‌ای هنوز، بر ناشناخته‌های تاریخِ علمِ ادب می‌زند.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه سخن از کتاب و دفتر و قلم که باشد، از پای نمی‌افتد، گفت: او در خلوتگاهی نمور از بوی کتاب و نسخه و طومار، به آغوش کلمات پناه می‌جوید و حاصل تجربه‌هایش را که برخاسته از درکِ شعوری تاریخی و ادبی است، در سطرسطر نگاشته‌هایش، بر جای می‌گذارد تا چراغی باشد، فراسوی ره‌جویان این وادی.
کمالی با تاکید بر اینکه اکبر نحوی برای هر پرسشِ علمی و منطقی، در حوزه تحقیق و پژوهشش، پاسخی قانع‌کننده دارد، گفت:  خرده‌ریزه‌های اندیشه‌های رها شده‌اش را که کنار هم می‌چینی، قابی از داشته‌هایی را می‌یابی که دستی در حماسه و اسطوره و رویی در تاریخ دارد.

وجه اندیشگانی نحوی، بر همه وجوهش، غالب است
کمالی سروستانی سپس با اشاره به سال‌ها آشنایی اهالی فرهنگ با نحوی، گفت: پیوسته او را آزاده، رها و وارسته یافته‌ایم با تواضعی که پهلو به معنا می زند، خشک مغزی را تاب نمی‌آورد، روایتگر تاریخ و ادب است و در هر روایتش، گویی حقیقتی زاده می شود.
به باور کوروش کمالی، وجه اندیشگانی نحوی، بر همه وجوهش غالب است و عمق مدارا و احترام را با او می‌توان دریافت.
مدیر دانشنامه فارس، نحوی را «فهیم مردی» می‌خواند که به گزافه سخن نمی‌گوید و رفتاری تاریخ‌نگر دارد، مردی که با گزاره‌های علمی و روایات مستند ادبی و تاریخی شناخته شده است.
در پایان این مراسم محمد عسلی با ستایش از خدمات فرهنگی محمدرضا آل‌ابراهیم گفت: این پژوهشگر در اعتلای فرهنگ مردم استهبان و حفظ فرهنگ عامه مردم این شهر، شاخص بوده است.
مدیرمسئول روزنامه عصر مردم افزود: آل‌ابراهیم فروتن و مردمی است و افزون بر پژوهشگری، معلمی نیز کرده است.

برچسب‌ها ادبیات فارسی مفاخر فرهنگی شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات فارسی مفاخر فرهنگی شیراز فارس ادبیات فارسی مفاخر فرهنگی شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین اختتامیه دهمین  هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» امشب، چهارشنبه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ، نامزدهای هفته هنر انقلاب ، حجت الاسلام حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ، محسن نفر، میلاد عرفانپور و سایر هنرمندان در حوزه هنری در حال برگزاری است.

تاکنون چهره‌هایی چون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب  عنوان هنرمند انقلاب اسلامی معرفی شدند.

اجرای مراسم برعهده رسالت بوذری است پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت کلام الله مجید تیزر مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب پخش شد.

محمدرضا باقری مدیرعامل مجموعه سوره مهر و دبیر اجرایی هفته هنر انقلاب در ابتدای این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره گفت: بیش از هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه طی نظرسنجی که توسط مراکز حوزه هنری انجام شد، نامزد‌های چهره هنر انقلاب را انتخاب کردند و در نهایت ۹۶ نفر انتخاب شدند. پس از آن کار به هیات انتخاب واگذار شد و بعد از طی این پروسه که در برگیرنده جلسات متعددی بود در نهایت ۵ نفر به عنوان نامزد دریافت جایزه چهره هنر انقلاب معرفی شدند و امروز هم چهره هنر انقلاب خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال چهره بین المللی هنر انقلاب هم داریم که امروز در فواصل زمانی مختلف خدمت شما عزیزان معرفی می‌شود، افزود: این در حالی است که در طول برنامه امشب مراسم قدردانی دیگری هم داریم که خدمت شما عزیزان معرفی خواهد شد.

سپس با پخش تصاویری از هنرمندان پیشگام هنر انقلاب یاد و خاطره هنرمندان درگذشته حوزه هنری انقلاب اسلامی گرامی داشته شد.

در ادامه برنامه هم با حضور حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نوبت به معرفی برترین رویداد هنر انقلاب رسید که در این بخش انیمیشن «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری به عنوان پروژه برگزیده معرفی شد.

همچنین محمدرضا سرشار در آیین اختتایه هفته هنر انقلاب به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب برگزید شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین آرسیتید استبان ارناندس گررو معروف به «آرس» کاریکاتوریست نامدار کوبایی در آیین اختتامیه به عنوان چهره بین المللی هنر مقاومت برگزیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

این گزارش در دست تکمیل است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگ تجلیل از کارگران در جامعه تبیین شود
  • تجلیل از هنرمندان طراز هنر انقلاب/ مسعود نجابتی چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ شد
  • آیین اختتامیه دهمین هفته هنر انقلاب آغاز شد/چهره‌های هنر انقلاب تجلیل شدند
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • آغاز ثبت‌نام آزمون ادواری استاندارد‌های مهارتی بخش فرهنگ و هنر
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • بازدید بیش از ۱۵۷ هزار مسافر از موزه‌های همدان
  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • تجلیل از هنرمندان حوزه دفاع مقدس
  • تجلیل از ۷۰ هنرمند ایلامی همزمان با هفته هنر انقلاب