Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- جنگل‌های حرا یا جنگل‌های مانگرو، پدیده‌ای نادر نه در داخل کشور که در جهان محسوب می‌شود که به عنوان منطقه حفاظت شده محصوب می‌شوند و با این وجود خطراتی حیات آن‌ها را تهدید می‌کند. تاریخ انتشار: 23:00 - 02 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۸۹۳۶۱

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، حَرّا (نام علمی: Avicennia marina) درختی از جامعه گیاهی مانگرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلمه مانگرو اسم مرکبی است معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریا‌ها و در عین حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این گونه اکوسیستم‌ها نیز می‌باشد. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.

حرا، گیاهی از تیره شاه پسند است. دانه آن روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند. سپس از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد. جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته‌است.

گیاهان حرا برگ‌هایی با ظاهر بیضی شکل و قاعده‌ای باریک (دوکی شکل رویه سبز و براق دارند و پشت برگ‌ها نیز سفید یا خاکستری رنگ است. طول این برگ‌ها حدود ۵ تا ۵/۷ سانتی‌متر است. میوه حرا، بادامی شکل است و به یک خامه باریک منتهی می‌شود. ریشه‌های زانویی، شکل منظمی ندارند، اما گل حرا که از فرط کوچکی ناپیدا و غیر محسوس است. گلی به رنگ طلایی با ۴ گلبرگ، که هر گلبرگ بیشتر از چند میلی‌متر طول ندارد با عطری شیرین و خنک، که تا شعاع چند متری اطراف آن پراکنده می‌شود.

این جنگل‌ها پدیده‌ای نادر و عجیب محسوب می‌شوند چرا که همیشه درون آب شور قرار دارند و با این وجود همیشه سرسبز و رو به رشد هستند. جنگل‌های حرای جزیره قشم از جهت کمیت جایگاه اول کشور است. سواحل جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز، بندرخمیر، لافت، تیاب و جاسک انبوهی از درختان حرا فرا گرفته‌است.

بیشتر بخوانید: جزئیات اعجاب انگیز در ساخت قلعه‌ی پرتغالی‌ها در جزیره‌ی هرمز

میثم قاسمی، معاون فنی اداره کل محیط زیست هرمزگان در جریان بازدید از جنگل‌های حرا درباره اهمیت جنگل‌های حرا و آسیب‌هایی که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند توضیحاتی ارائه داد و گفت: وسعت این جنگل‌ها ۸۶ هزار هکتاراست. در استان هرمزگان دو گونه جنگل مانگرو به نام حرا و چندل وجود دارد. جنگل حرا به عنوان منطقه حفاظت شده شامل تالاب بین‌المللی خورِ خوران، ذخیره‌گاه زیست کره و ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. ارتزاق جوامع محلی به این منطقه وابسته است. این منطقه ذخیره‌گاهی برای ماهیگیری و سایر آبزیان از جمله ماهی و میگو است. در جنگل‌های حرا دو گونه از پستانداران دریایی (دلفین گوژپشت و دلفین پورپویز) وجود دارد.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ گونه پرندگان آبزی و کنار آبزی در این جنگل‌ها مشاهده شده است. در فصل بهار و تابستان جنگل‌های حرا مکانی برای جوجه آوری چند گونه از حواصیل‌ها، اِگرِت ساحلی و اِگرِت بزرگ است. رشد گردشگری در این منطقه مخصوصا در فصل پائیز و زمستان به حفظ معیشت پایدار مردم این منطقه کمک بزرگی می‌کند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست هرمزگان در ادامه درباره آسیب‌هایی که جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند گفت: صید غیرمجاز، حمل و نقل و قاچاق سوخت و تخلیه سوخت درون منطقه از آسیب‌های جدی به جنگل‌های حرا است که چالش اصلی این منطقه است. آلودگی‌های نفتی در قالب قاچاق سوخت و تخلیه آن داخل جنگل حرا به اکوسیستم جنگل‌های حرا خسارات جدی وارد می‌کند، در واقع به علت تغییرات نرخ ارز معمولا شاهد قاچاق سوخت در این منطقه هستیم بنابراین زمانی که قاچاقچیان مورد تعقیب قرار می‌گیرند محموله خود در آب رها می‌کنند که این کار به مرور موجب آسیب رساندن به درختان ارزشمند حرا و زیستمندان موجود در این اکوسیستم می‌شود و قطعا آسیب‌های جدی برای تنوع زیستی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه درباره یک اعتقاد بومی مردم این منطقه نیز گفت: مردم بومی در گذشته معتقد بودند که شتر نباید به این جنگل‌ها وارد شود، چون معتقد بودند چرای شتر به واسطه پاکوب باعث می‌شود تا ریشه‌های دریایی درختان تخریب شود و اگر شتر به درختان لب بزند حرا خشک می‌شود.

به گزارش میزان، بهترین زمان سفر به جنگل‌های حرا در قشم، از اواسط پاییز تا اردیبهشت است که در این زمان دمای هوای این منطقه مناسب‌تر است. برای اقامت در اطراف آن می‌توانید از خانه‌های بوم گردی و با صفای نزدیک به آن استفاده کنید و یا در کنار این زیبایی‌های طبیعی کمپ بزنید و مدتی را دل طبیعت وحشی و زیبای آن بگذرانید.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جنگل های حرا محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان

دادستان مرکز استان گلستان برای بررسی موضوع برداشت شن و ماسه در منطقه جنگل "باغ شاه" به توسکستان گرگان رفت و دستور داد که تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان تخریب شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان،  پس از انتشار ویدیویی از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه منطقه باغ شاه جنگل توسکستان و آسیب به درختان این منطقه، دادستان مرکز استان گلستان برای بررسی به این‌منطقه رفت.

محمود اسپانلو گفت: در این بازدید مدیران چند دستگاه مرتبط نیز برای ارائه توضیحات به این محل فراخوانده شدند.

وی گفت: پس از بررسی و شنیدن نظر کارشناسان دستور توقف عملیات برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه در عمق جنگل‌های هیرکانی در منطقه "باغ شاه" توسکستان صادر و بلافاصله دیشب همه ماشین آلات برداشت از منطقه خارج و ورودی جاده منتهی به این‌منطقه با خاک مسدود شد.

دادستان مرکز استان گلستان  گفت: برای همه مدیرانی هم که با صدور مجوز‌ها بستر را برای برداشت شن و ماسه و تخریب این جنگل فراهم کردند، پرونده تشکیل شد.

وی به منطقه معروف به باغ‌سرهنگ توسکستان رفت و دستور داد تمام ویلا‌های ساخته شده در این منطقه که بدون مجوز تغییر کاربری و ساخت و ساز شده است، در اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی تخریب شود.

اسپانلو گفت: همه مدیران مرتبط هم که با نظارت نکردن ِ خود، سبب شدند طی یک سال این منطقه به شهرک تبدیل شود به جهت ترک فعل تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.

جنگل توسکستان گرگان بخشی از محدوده جنگل‌های هیرکانی است که به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • ۱۰ ماه حبس برای تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • دستور دادستانی برای تخریب تمام ویلا‌های باغ‌سرهنگ توسکستان
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان