Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتی پیش بود که ورود ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین به کشور ایران خبرساز شد و بعد از این بود که سازمان استاندارد ایران وارد عرصه شد و ورود ذرت‌های مسموم به سم آفلاتوکسین را به کشور تکذیب کرد اما ظاهراً ماجرا ادامه دارد. ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، چندی پیش بود که سازمان استاندارد ایران در پی رسانه‌ای شدن موضوع ذرت‌های آلوده به سم "آفلاتوکسین" در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد و خبر داد "کیفیت و سلامت 350 هزار تن ذرت، قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی پایش و تایید شده و سپس مجوزهای لازم برای ترخیص صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

140 هزار تن ذرت‌ دپو شده در گمرگ آلوده به آفلاتوکسین است/ عده ای از مسئولان قصور کردندتکرار/انتقاد یک نماینده مجلس از امحاء نشدن 140 هزار تُن ذرت‌ آلودهدر همین اطلاعیه آلوده بودن بخش دیگری از محموله ذرت‌ها تائیده شده و آمده "برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آن‌ها ممانعت به عمل آمده است." پیش از طرح این موضوع نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود 140 هزار تن از محموله ذرت، طبق آزمایش‌های انجام شده آلوده به سم آفلاتوکسین هستند که هنوز در انبارها نگهداری می‌شود!

ممانعت از ورود ذرت‌های آلوده

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از برج 8 سال 97 محموله ذرت‌های تراریخته‌ای توسط یک شرکت خصوصی برای مصرف دام به ایران وارد شده و در انبارهای اداره‌کل بنادر سیستان و بلوچستان بود؛ تا دو ماه پیش 69 هزار و 500 تن از محموله را از انبارها خالی کردند و مانده بود 2500 تن دیگر، که با بررسی‌های کارشناسان ما مشخص شد محموله ذرت‌ها دچار کپک زدگی شده است.

اولیا میرلاشاری در ادامه گفت: محموله دچار قارچ‌زدگی و رشد مخمر شده بود که با انتقال نمونه‌ها به آزمایشگاه موضوع مورد تایید قرار گرفت و با همکاری اداره‌کل بازرسی، صورتجلسه‌ای تشکیل و ماجرا به دادستان اعلام شد اما با توجه به شکایت شاکی خصوصی که صاحب محموله بود این موضوع مورد بررسی دوباره قرار گرفت و با انجام کارشناسی‌های مجدد، سالم بودن قسمتی از بار مشخص شد که بنابراین دادستان دستور تخلیه آن قسمت سالم از بار را که 100 تن بود جهت مصرف دام صادر کرد.

وی اظهار داشت: مدتی پیش بود که ما با اداره‌کل بنادر مکاتبه کردیم و با توجه به شرایط انبارها با توجه به در، تهویه، دیوارها و کف نامناسب؛ هشدار دادیم امکان اینکه دوباره بار دچار آلودگی شود وجود دارد اما هیچ اقدامی برای خروج کالا صورت نگرفت تا اینکه دو روز پیش هنگام خروج این ذرت‌ها از انبار، کارشناس ما بنابر مسئولیت خود به اداره‌کل بنادر مراجعه کرد تا یک موقعی بار ناسالم با سالم مخلوط نشود اما همکاران ما مشاهده کردند آن محموله‌های سالم و محموله‌های ناسالم مخلوط شده‌اند.

معاون مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بنا بر وظیفه، کارشناس ما صورت جلسه تشکیل داد تا تا برای دادستانی ارسال و تصمیمگیری شود چرا که کلاً بار قابلیت استفاده را ندارد اما بعد از بازگشت همکار ما به اداره، معاون بندری و امور اقتصادی با ایشان تماس گرفت و با توجه به این که بدون مجوز ما گمرک نیز اجازه خروج این بار را نمی‌دهد توهین‌های زشتی را نسبت به کارشناس ما به کار برد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه شکایتی در این زمینه علیه فرد توهین کننده تنظیم کرده‌اند، تصریح کرد: حتی صاحب بار نیز از معاون بندری و امور اقتصادی اداره‌کل بنادر به دلیل از بین رفتن محموله ذرت تراریخته‌اش که در انبار بندر بوده شکایت کرده است؛ متاسفانه کارکنان اداره کل بنادر چون در استخدام آنجا هستند تصور می‌کنند هر کاری که دلشان خواست می‌توانند بکنند بدون این که عواقب کارشان را در نظر بگیرند.

میرلاشاری در پایان یادآور شد: ما پیش از این نیز با اداره‌کل بنادر درگیری‌هایی داشته‌ایم چرا که آنها از ورود کارشناسان ما با بهانه‌های مختلف مخالفت می‌کردند در حالی که کارشناسان ما وظیفه‌شان بررسی مواد خوراکی و نجات جان هموطنانمان از مضرات و معضلات احتمالی مواد خوراکی وارد شده به خاک جمهوری اسلامی ایران است.

با جان مردم بازی نکنید

یک کارشناس مواد غذایی که از خبرنگار تسنیم خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما از مسئولان تقاضا کرد به بهانه جنگ اقتصادی با جان مردم بازی نکنند و اظهار داشت: نباید به بهانه جنگ‌های اقتصادی هر محموله‌ای وارد کشور شود که بعداً طغیان انواع سرطان و بیماری‌ها را شاهد باشیم مخصوصاً که این محموله ذرت‌های تراریخته، آلوده به قارچ آفلاتوکسین هستند و می‌توانند موجب سرطان و کوری شوند.

این کارشناس در ادامه گفت: سرطان خون، سرطان کبد، دیابت و انواع امراض دیگر حاصل مصرف این سم است و حتی اگر آفلاتوکسین را دام نیز مصرف کند، عوارض آن از طریق گوشت دام می تواند به انسان منتقل شود و این سم فوق العاده خطرناک است.

وی ادامه داد: اولین بار عوارض خطرناک آفلاتوکسین در محله‌ای متعلق به یکی از کشورهای آمریکایی کشف شد که کارشناسان متوجه شدند این محله دچار مرگ و میر های مشکوک می‌شوند و با بررسی های بیشتر مشخص شد سم آفلاتوکسین از پودر ماهی وارد غذای طیور شده و با مصرف گوشت مرغ توسط افراد آن محله، سم به انسان منتقل شده است.

این کارشناس، همچنین مصرف مواد تراریخته را دارای عوارض خطرناک برای انسان و دام دانست و گفت: مواد تراریخته با توجه به اینکه در آنها اصلاحات ژنتیکی ایجاد شده می‌تواند در انسان نیز به مرور جهش ژنتیکی ایجاد کند اما این مواد تراریخته برای تولیدکننده سود و منفعت بیشتری دارد، برای مثال محصولشان را نسبت به خیلی از بیماری ها مقاوم می‌کنند.

گزارش از: سید خلیل موسوی‌نیا

انتهای پیام/395/

R7843/P/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار گاز در یک منزل مسکونی در شهر بندر امام خمینی

به گزارش  خبرگزاری صداوسیمای استان خوزستان،  رییس اداره ایمنی و آتش نشانی شهرداری بندرامام خمینی گفت:این حادثه شامگاه دیشب در منطقه ۷۰۰ دستگاه بندرامام خمینی رخ داد.  
احمدی افزود: با وقوع این حادثه آتش نشانان و امدادگران به محل اعزام و ضمن ایمن سازی با استفاده از تجهیزات خاموش کننده آتش را مهار کردند .

وی ادامه داد : خوشبختانه ساکنان این منزل موقع انفجار بیرون بوده اند و به آنها آسیبی وارد نشده و هیچ تلفات جانی در این انفجار رخ نداده است.

رییس اداره ایمنی و آتش نشانی شهرداری بندرامام خمینی بیان کرد : انفجار این منزل ویلایی ناشی از نشتی گاز بوده و طبق بررسی‌های اولیه به دیوار یکی از منازل اطراف آسیب وارد شده است.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۴۸ انشعاب غیر مجاز آب در بندر امام خمینی
  • انفجار گاز در یک منزل مسکونی در شهر بندر امام خمینی
  • بارگیری محموله ۸۲ هزار تنی مواد معدنی در بندر امام خمینی
  • رفع بیش از ۶ هزار حادثه فاضلاب در بندر امام خمینی
  • ◄ ارتقا عملیاتی بنادر کشور و افزایش توان فنی- تعمیراتی نیروهای بومی در بزرگترین بندر تجاری ایران
  • ورود بیش از ۱۴۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی به چابهار
  • ثبت حضور بیش از ۱۶ هزار گردشگر در اسکله های خرمشهر
  • ورود انواع تجهیزات استراتژیک و فرعی به ارزش ۲۶ هزار میلیارد ریال به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام
  • بازدید بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ گردشگر از اسکله‌های بندر خرمشهر
  • امدادرسانی به ۲ خدمه بارج مسطح در آب‌های بوشهر