Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@11:52:57 GMT

مهمترین رویدادهای رخ داده در بهمن ماه

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۶۷۰۳

مهمترین رویدادهای رخ داده در بهمن ماه

بهمن (در زبان فارسی افغانستان: دَلو)، یازدهمین ماه سال خورشیدی است و در گاه‌شماری رسمی ایران و افغانستان همواره ۳۰ روز دارد و از روز ۳۰۷م سال آغاز شده و در روز ۳۳۶م سال پایان می‌یابد. بهمن دومین ماه فصل زمستان است. با این پنج شنبه برنا همراه باشید تا با اتفاقات مهم موجود و رخ داده شده در این ماه آشنا شوید .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رویدادهای مهم رخداده شده در ماه بهمن  در چند سال اخیر عبارتند از :

۱۹۶۰ – ایران به ۱۷ استان و ۱۴۸ شهرستان تقسیم می‌شود. ۵۵۹ ق.م - کورش بزرگ تاجگذاری می‌کند و امپراتوری پارس تأسیس می‌گردد. ۱۳۵۸ - انتخابات نخستین دورهٔ ریاست جمهوری اسلامی ایران که منجر به انتخاب ابوالحسن بنی‌صدر شد لغو ورود روح‌الله خمینی به ایران در سال ۵۷ (۱۹۷۹) ۱۳۵۷ - بازگشت سید روح‌الله خمینی به ایران پس از چهارده سال تبعید ۱۳۶۵ - بمباران دو مدرسهٔ دخترانه در میانه (در استان آذربایجان شرقی) توسط عراق که منجر به کشته شدن ۳۳ دانش‌آموز و یک خدمتگزار مدرسه شد. ۱۳۶۲ - اعتراف رسمی دولت عراق به حملات هوایی و موشکی شهرهای دزفول، اندیمشک، اهواز، باختران، ایلام، آبادان، شوش، رامهرمز، مسجد سلیمان، بندر امام خمینی و بهبهان ۱۳۲۷ - تیراندازی به محمدرضا پهلوی در دانشگاه تهران و زخمی شدن وی ۱۳۵۷ - انتخاب دولت موقت انقلاب اسلامی. ۱۳۶۶ - تأسیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ۱۳۸۷ - پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید (ماهواره تحقیقاتی) ۱۹۵۲ - دولت ایران کنسولگری‌های انگلیس را تعطیل می‌کند. ۱۹۶۵ - تهران - حسنعلی منصور نخست وزیر در حال بالا رفتن از پله‌های مجلس شورای ملی با گلوله یکی از فداییان اسلام به نام محمد بخارایی کشته می‌شود. به گفته اکبر هاشمی رفسنجانی اسلحه برای کشتن منصور را وی شخصاً تهیه کرده بود. ۱۹۴۶ - تهران - احمد قوام السلطنه به فرمان محمد رضا پهلوی نخست وزیر می‌شود. ۱۹۶۵ - تهران – امیرعباس هویدا نخست وزیر می‌شود. ۱۹۸۰ - تعطیلی سفارت کانادا در تهران در پی افزایش تنش در روابط ایران و کانادا. ۲۷۱ - آغاز سلطنت سومین پادشاه ساسانی «هرمز اول» پس از مرگ پدرش «شاپور اول» ۱۳۵۷ - انتخاب مهدی بازرگان به نخست‌وزیری انقلاب. ۱۳۶۶ - تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به فرمان خمینی. ۱۳۸۶ - برکناری عباسعلی عمید زنجانی از ریاست دانشگاه تهران. ۱۳۸۹ برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان ۱۲۸۶ - تصویب اولین قانون مطبوعات در مجلس شورای ملی ۱۳۵۷ - دستور ایالات متحده آمریکا به کارکنان خود برای خروج از ایران ۱۳۶۱ - آغاز عملیات والفجر مقدماتی برای دستیابی به شهر العماره عراق ۱۳۸۸ - انتقاد سید حسن خمینی از صدا و سیما به دلیل سوءاستفاده از سید روح‌الله خمینی ۱۳۵۷ - جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل روح‌الله خمینی، با انقلاب و رهبر آن اعلام همبستگی کردند. در نخستین سالروز رژه همافران نیروی هوایی در برابر روح‌الله خمینی، روز ۱۹ بهمن به عنوان «روز نیروی هوایی» اعلام شد. ۱۳۵۷ - پیروزی انقلاب ایران و پایان نظام شاهنشاهی در ایران پایان دهه فجر و انجام راهپیمایی ۲۲ بهمن در ایران (هر ساله در شهرهای ایران در این روز راهپیمایی مردمی با حضور قشرها مختلف مردم انجام می‌شود). ۱۳۶۳ - انجام دومین عملیات هوایی عراق برای نابودی نیروگاه اتمی بوشهر. ۱۳۶۷ - صدور فتوای روح‌الله خمینی مبنی بر ارتداد سلمان رشدی نویسندهٔ کتاب آیات شیطانی ۱۳۶۵ - تغییر رسمی نام باشگاه فوتبال پرسپولیس تهران به پیروزی ۱۳۶۶ - تشکیل شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در ایران ۱۳۸۷ - سقوط هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان و کشته شدن تمامی پنج سرنشین آن ۱۹۶۴ - تهران - موافقتنامه پترو شیمی بین ایران و انستیتوی فرانسوی نفت امضا می‌شود. ۱۳۵۶ ‐ قیام مردم تبریز به مناسبت چهلم قیام قم ۱۳۸۲ - فاجعه قطار نیشابور، انفجار قطار در ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری شهر نیشابور که سبب مرگ دست کم ۲۹۵ تن شد. ۱۳۸۲ - هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران ۱۳۸۸ - عملیاتی‌شدن ناوشکن جماران

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افغانستان انگلیس ایران زمستان برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، حسین تیموری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به فعالیت‌های کمیته اجرایی در آستانه برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌‎المللی کتاب تهران گفت: فضای مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه شده و نقشه‌ها و جانمایی ناشران حوزه‌های کودک و نوجوان، ناشران داخلی، ناشران خارجی، ناشران بین‌الملل نهایی شده و اجرای غرفه ناشران این حوزه‌ها اواخر این هفته شروع و تا اوایل هفته آینده تکمیل می‌شود.

تیموری با بیان اینکه غرفه‌سازی ناشران در فضای شبستان مراحل پایانی خود را طی می‌کند، عنوان کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های مورد نیاز در مصلی امام خمینی(ره) همچون غرفه‌های تبلیغات، غرفه‌های رفاهی و غرفه‌های اطلاع‌رسانی از سه شنبه (چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز شده است.

وی افزود: ارتباط با نهادها و سازمان‌های همکار در برگزاری این رویداد برقرار شده و جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برگزار شده است. همچنین کمیته‌های تخصصی شکل گرفته تا در فرآیندی ضمن بازدید از محل برگزاری نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها لازم برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های خود پیش‌بینی کنند. بیش از ۷۰ سازمان و نهاد با نمایشگاه همکاری دارند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228350 برچسب‌ها کتابخوانی

دیگر خبرها

  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • منادی شفاف سازی در تولیت
  • نوسازی مرجعیت
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • سریال کره‌ای «قصر بی‌رحم»؛ داستانی جذاب از جنس «دونگ‌یی»
  • قدردانی وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین
  • وزیر امور خارجه پاکستان از مواضع تهران در حمایت از فلسطین قدردانی کرد