Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@08:00:16 GMT

جنجال بر سر فروش خانه شهرداران

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۶۹۸۳

جنجال بر سر فروش خانه شهرداران

فروش عمارت تاریخی اقدسیه از سوی شهرداری تهران دیروز به یکی از پر انتقادترین خبرهای میراثی تهران تبدیل شد. براساس اسنادی که از سوی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شده، ظاهراً این عمارت که مربوط به دوران پهلوی دوم است و هنوز سن و سال دقیق آن تخمین زده نشده، در لیست فروش املاک شهرداری تهران قرار گرفته و قرار است به‌صورت نقدی به فروش برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرت عمارت اقدسیه البته پیش از آنکه به تزئینات داخلی و معماری منحصر بفردش باشد، بیشتر به «خانه شهردارانش» است. ملک تماماً سفید رنگی که ۵۰۰ متر زیربنا و حیاطی نزدیک به ۲۰۰ متر و زیرزمینی مجزا دارد و در طول این سال‌ها اتفاقات هنری و فرهنگی زیادی را به خود دیده است. زمانی خانه هنر بوده و پاتوقی برای جمع شدن هنرمندان پیشکسوت، زمانی دیگر به دبیرخانه فیلم شهر تبدیل شده و البته ملاقات خارجی مدیران شهری را هم در کارنامه پر رفت و آمد خود دارد. پروفسور سمیعی هم جزو چهره‌هایی است که گفته می‌شود، چندین بار میهمان این خانه تاریخی شده است. این خانه البته نه ثبت میراث ملی شده و نه در فهرست خانه‌های با ارزش تاریخی بالا جای دارد، اما به گفته معاون میراث فرهنگی تهران حتی اگر هم بود اجازه فروش داشت! هنوز البته مشخص نیست این ملک به چه قیمتی به مزایده گذاشته شده یا حتی واجد چه اسباب و اثاثیه با ارزشی است. علی‌رغم رفت و آمدهای بسیار به این خانه، اما از آنجاکه هنوز پای کارشناسان میراث فرهنگی به آن باز نشده، نه می‌توان آیینه کاری‌ها و گچ کاری‌های آن را تخمین زد و نه حتی فرش‌ها و تابلوهای خوشنویسی و لوسترهای قدیمی اش را برخی آینه کاری‌ها را با روح صفوی پیوند می‌زنند و برخی دیگر آن را منتسب به فضای قاجاری می‌دانند، اما آن‌طور که مرتضی ادیب‌زاده، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران به «ایران» می‌گوید، این بنا متعلق به دوران پهلوی دوم است و تزئینات و گچ کاری‌ها هم مؤید همین موضوع است. او می‌گوید که تاکنون شهرداری تهران هیچ‌گونه مکاتبه‌ای در این زمینه با میراث فرهنگی تهران نداشته است، چراکه بحث فروش بتازگی اتفاق افتاده، اما حتماً باید از این سازمان استعلام گرفته شود. او هم با تأیید اینکه این خانه در فهرست آثار ملی ثبت نشده، می‌گوید: از نظر قانونی خرید و فروش املاک تاریخی حتی اگر ثبت ملی شده باشد، بلامانع است، چون به حفظ و نگهداری اثر کمک می‌کند، اما مسأله مهم تغییر کاربری، ایجاد تغییرات ساختاری در بنا و معماری و تزئینات داخلی است. ما وظیفه نظارت داریم و می‌دانیم که این خانه دارای معماری و آیینه کاری‌های ارزشمند است. اما نظرات کارشناسی را بعد از مکاتبه با شهرداری اعلام خواهیم کرد. به‌گفته او، تاکنون کارشناسان میراث فرهنگی به این خانه مراجعه نکرده‌اند، اما این عمارت یکی از بناهایی بوده که شهرداری تهران از آن بهره‌برداری می‌کرده، اگرچه نمی‌توان آن را جزو آثار شاخص تهران به حساب آورد، اما قطعاً یکی از بناهای ارزشمند محسوب می‌شود که سعی می‌کنیم بر فرآیند فروش و نگهداری آن نظارت کامل داشته باشیم، ادیب‌زاده می‌گوید: البته سازمان میراث، نمی‌تواند به پروسه خرید و فروش ورود کند:«ما تاکنون امکان بازید از بنا را نداشتیم، اما هفته آینده اقدامات نظارتی را به جریان می‌اندازیم. البته هنوز هم دیر نشده و حتی در مرحله فروش هم می‌توان مکاتبات لازم و استعلامات مورد نیاز را انجام داد.» در آن طرف، غلامحسین محمدی، رئیس سازمان ارتباطات شهرداری تهران در توئیتی درباره این اقدام شهرداری این‌طور توضیح می‌دهد: «عمارت واقع در بافت مسکونی اقدسیه که معروف به خانه برخی شهرداران پس از انقلاب است، مکان ثبت شده تاریخی یا میراثی نیست و طبق ضوابط و رویه‌های قانونی برای فروش و استفاده دراجرای پروژه‌های فرهنگی مانند مرکز همایش های رازی، ساختمان بلدیه و... در اختیار سازمان املاک قرار گرفته است.»
اما سؤال جدی اینجاست که فروش این خانه دارای ارزش حتی اگر قانونی باشد، از تیغ نظارت شورایی‌ها هم گذشته و در لیست املاک که شهرداری تهران قصد فروش آن را دارد، آمده است یا نه؟ محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این زمینه به فارس گفته است که در فرآیند تصویب بودجه سال‌جاری و سال گذشته پیشنهادی مطرح و مصوب شد مبنی بر اینکه شهرداری تهران لیستی از املاکی که قصد فروش دارد را به شورا ارائه کند و شورا در بازه محدودی که آیا این املاک به فروش بروند یا نرود تصمیم‌گیری کند و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. اما تا آنجا که من در جریان هستم تاکنون چنین لیستی به شورا ارائه نشده که در زمینه آن تشکیل جلسه شود.
محمود میرلوحی، دیگر عضو شورا هم با تأکید براینکه باید لیست املاک فروش هرسال به شورا آورده شود، اما این دلیلی بر محدود‌سازی سازمان املاک نیست که در طول سال ملکی را به دلایل مختلف قصد فروشش را داشته باشد و چون در لیست نیست، نتواند این کار را انجام دهد..
 شهرداری تهران البته درباره جزئیات این خبر توضیح بیشتری نداده است. اما مهم‌تر از بحث فروش، بحث کاربری و نوع بهره برداریست که برای آن تعریف شده. شاید باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی برای این عمارت زیبا رقم خواهد خورد..

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران جزییات فروش آنلاین میوه وسبزیجات را در شهر تهران را تشریح کرد.

قیمت فروش آنلاین با قیمت خرید حضوری از میادین یکسان است

به گزارش مهر، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه قیمت فروش آنلاین با قیمت میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار شهرداری تهران یکسان است، ادامه داد: هزینه ارسال برای هر سبد کالایی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم (۱۰ قلم کالا) ۲۴ هزار و پانصد تومان است.

امکان مرجوعی میوه و سبزیجاتی که از نظر کیفیت مشکل دارند، وجود دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر بدون تبلیغات، حدود ۸۰۰ سبد کالا در ماه برای شهروندان ارسال می‌شود، گفت: در صورتی که میوه‌ای برای شهروندان ارسال شد و کیفیت قابل قبولی نداشت و از نظر کیفیت مشکل داشت، امکان مرجوعی وجود دارد.

بختیاری‌زاده ادامه داد: در صورتی فروش آنلاین در منطقه‌ای تحت پوشش نبود، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه شهرزاد اطلاع دهند.

فروش آنلاین فرآورده‌های پروتئینی، محصولات بازرگانی و لبنی؛ نیمه اول امسال

وی در ادامه با اشاره به اینکه فروش آنلاین در حال حاضر مختص میوه، سبزی و صیفی جات است، تصریح کرد: فروش آنلاین فرآورده‌های پروتئینی، محصولات بازرگانی و لبنی هم در ۶ ماهه ابتدای سال آغاز خواهد شد.

بختیاری زاده تاکید کرد: میانگین اختلاف محصولات میوه و تره بار شهرداری تهران با سطح بازار ۴۲ درصد و این اختلاف در سبزیجات ۲۹ درصد است.

زمان ارسال در فروش آنلاین بین ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه است

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به اینکه میانگین زمان ارسال در فروش آنلاین بین ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه است، ادامه داد: زمان و ساعت کاری ارسال فروش آنلاین سازمان میادین در روز‌های شنبه تا چهار شنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر، روز پنجشنبه ۸ صبح تا ۱۲ و در روز‌های تعطیلی رسمی سفارش گیری برای فروش آنلاین وجود ندارد. همچنین سفارش‌هایی که بین ساعت ۱۳ تا ۱۵، ثبت شود بین ساعات ۱۵ تا ۱۷ ارسال خواهند شد. شهروندان تهرانی می‌توانند با نصب سوپر اپلیکیشن شهرزاد و مراجعه به بخش میوه و تره بار، درخواست خود را خرید ثبت کنند.

گفتنی است یکی از مزایای خرید آنلاین از سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران صرفه‌جویی در وقت و همچنین کاهش ترافیک برای شهروندان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات از میادین و میوه و تره‌بار شهرداری تهران
  • فروش آنلاین میوه و تره‌بار در میادین پایتخت
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی