Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ارزش غذایی مواد خوراکی را میزان خواص مفید آن مشخص می‌کند. با اینکه تعداد خوراکی‌های مفید کم نیست اما در میان آن‌ها گوشت، به تعبیر طب سنتی، نسبت به سایر مواد، ارزش غذایی بیشتری دارد.

در طب سنتی هر نوع گوشتی، گرم و تر شمرده می‌شود، اما میزان گرمی و تری آنها با یکدیگر متفاوت است؛ برای مثال، گوشت حیواناتی مثل گوسفند، بز، کبک، بلدرچین، شتر، شترمرغ و میگو از جمله گوشت‌هایی هستند که میزان گرمی و تری بالاتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویژگی‌ عمومی انواع گوشت‌ها

در بیماری‌های مختلف به بیمار توصیه می‌شود گوشت نخورد. به این دلیل که هضم گوشت برای دستگاه هاضمه (دستگاه گوارش) دشوار است . از طرفی گفته شده که مزاج گوشت گرم است، بنابراین افراد گرم‌مزاج باید کمتر گوشت مصرف کنند. گوشت حیواناتی که برای مصرف انسان ذبح می‌شوند، تحت شرایط خاصی گرم‌تر می‌شود. حیوان هر چه جوان‌تر، چاق‌تر و پرتحرک‌تر باشد، گوشت آن گرم ‌تر خواهد بود. رنگ گوشت حیوان هم تاثیرگذار است، یعنی هر چه رنگ آن تیره‌تر باشد، مزاج گوشت هم گرم‌تر خواهد بود.

 

گوشت گوسفند

برای مزاج انسان بهترین نوع گوشت، گوشت گوسفند است. گوشت بره‌ای که کمتر از ۶ماه داشته باشد، از گوشت گوسفند هم مرغوب‌تر است. در هر صورت برای مصرف گوشت، قسمت راسته یا سردست یا دست و سینه گوسفند از ناحیه ران بهتر است. این نوع گوشت نسبت به انواع دیگر گوشت‌ ها، به‌راحتی هضم می‌شود و به اصطلاح دستگاه گوارش را اذیت نمی‌کند. داخل گوشت گوسفند نرم‌تر است و تری بیشتری هم دارد.

بیشتر بخوانید: خوردن این بخش از مرغ چه بلایی سرتان می‌آورد؟

گوشت بز

گوشت بز برای افرادی که فعالیت جسمانی کمتری دارند، مناسب‌تر است. اگر بز ۶ماه یا یک سال داشته باشد، گوشت آن از نظر کیفیت و خواص شبیه گوشت گوسفند است. گوشت بزغاله نسبت به بز لطافت بیشتری دارد و خون لطیف‌تری تولید می‌کند. به افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، توصیه می‌شود گوشت بره زیر ۶ماه یا گوشت بزغاله مصرف کنند.

گوشت کبک

گوشت کبک طبع گرم و خشک دارد و از گوشت‌های لطیف به‌شمار می‌آید. طی چند سال اخیر با آگاهی از خواص مفید گوشت کبک، عده بیشتری نسبت به مصرف آن علاقه نشان می‌دهند. گوشت کبک ارزش غذایی بالایی دارد و خون زیادی تولید می‌کند. البته مصرف این گوشت می‌تواند باعث چاقی شود و به‌دلیل طبع خشکی که دارد ممکن است، یبوست ایجاد کند.

گوشت بلدرچین

طبع بلدرچین هم درست مثل کبک گرم و خشک است. گوشت بلدرچین ارزش غذایی زیادی دارد و بهتر است به روش رایج پخت تهیه شود؛ نه به روش کبابی. مصرف گوشت بلدرچین هم به تندرستی کمک فراوانی می‌کند و باعث نرمی پوست می‌شود. مصرف گوشت بلدرچین همراه چاشنی‌های ملس یا شیرین مثل آلو، رب انار، شکر و سکنجبین توصیه‌ می‌شود. البته مصرف بیش از حد و دائمی گوشت بلدرچین سردرد ایجاد می‌کند.

گوشت شتر و شترمرغ

اگرچه مصرف بیش از حد گوشت شتر و شترمرغ ممنوع است ولی فوایدی هم دارند. مزاج گوشت شتر گرم است و برای افرادی که مزاج سرد و تر یا غلبه خلط بلغم دارند، مفید است. گوشت شترمرغ هم طبع گرم و خشک دارد و فاقد کلسترول است، بنابراین به افرادی که چربی یا کلسترول خون دارند، مصرف گوشت شترمرغ توصیه می‌شود. بهتر است که گوشت شترمرغ را با گوشت گوسفند چرخ کرده و با آن غذا تهیه کنید.

گوشت میگو

گوشت جانوران دریایی معمولا سرد و تر است اما در میان آنها گوشت میگو قدری متفاوت است و طبع گرم و تر دارد. مصرف میگو در وعده‌های غذایی جا افتاده و طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. هضم میگو سنگین است، بنابراین افرادی که دچار مشکلات سوءهاضمه هستند باید از مصرف گوشت میگو خودداری‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گوارش گوشت گوسفندی چاقی شکم میگو پرورشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شفافیتمون کجا بود؟

میم.ظرافتی/ الو... آقا این ماجرای فروش گوسفند با کارت ملی چیه؟

شما چی شنیدی مگه از این ماجرا؟

والا همه جا هست ...توی اینترنت هم آگهی هاش هست که فروش گوسفند به تعداد محدود، فقط با ارایه کارت ملی !

نه عزیز من شایعه اس ...آخه گوسفند بخوای بخری ، می خری دیگه این بگیر و ببند هارو نداره... اصلاً و اصولاً این روزا، چی رو با کارت ملی و ثبت نام می فروشن که گوسفند رو بفروشن.

خیلی چیزا رو، خودرو، دلار ، سکه و اینارو باید ثبت نام کنی، ثبت نامم که کارت ملی می خواد.

پدرجان اینا همین جور که گفتی خودرو و ارز و سکه هستن...گوسفند چه وجه مشترکی با اینایی که گفتی داره؟ چیش شبیه ایناس که فروشش باشه آخه؟

 شبیهن دیگه از خیلی جهات.

از کدوم جهات؟ لابد میخوای بگی خودرو چارتا چرخ داره، گوسفندم چاردست و پاست...

نه آقای  ظرافتی شوخی نکن ...خداوکیلی بالا رفتن قیمتاشون که شبیه همه... عرضه هم کمه براحتی گیر نمیان هیشکدوم باید ثبت نام کنی... گفتم شاید واسه همین گوسفند هم قراره با کارت ملی بفروشن.

پدرجان این خبر شایعه اس...مسئولین هم اعلام کردن مردم نگران هیچی نباشن چون گوسفند خیلی زیاد داریم ...

خب همین که یه مسئول گفته گوسفند زیاد داریم توی مملکت، نگران کننده نیست به نظر شما؟

طعنه می زنی الان؟ ما کی گفتیم گوسفند زیاد داریم توی مملکت؟ منظور این مسئول محترم هم توهین نبوده به کسی...منظورش اینه تعداد گوسفند مورد نیاز توی مملکت موجوده و بلکه بیشتر از نیاز گوسفند داریم.

من طعنه نزدم بخدا...همین آدمو نگران میکنه خب...معمولا وقتی مسئولین میگن یه چیزی زیاد داریم، فرداش نایاب میشه...بعدشم قیمتش تصاعدی میره بالا ...بعد هم مسئولینی که گفتن مردم نگران نباشن چون گوسفند زیاد داریم، میان میگن دلیل گرونی فلان چیز، کمبود نیست، صادراته...زیاد داشتیم،صادر کردیم، کم شد، گرون شد و از این حرفا.

آهان از اون لحاظ نگرانی شما؟
بله دقیقاً از همون لحاظ

نه نگران نباش احتمالاً اونقد هست که صادر هم بکنن باز قیمتش از اینی که هست بیشتر نشه.

آقای ظرافتی ممنون از شفاف سازیتون.

قربان شما...به قول اون مرحوم : شفاف سازی مون کجا بود؟

مجید تربت‌زاده

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • معدوم سازی ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی در اهواز
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • شفافیتمون کجا بود؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • خواص آب هویج بستنی