Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «موفقیت در زندگی یا مدرسه؟!» نوشته علیرضا سراجیان، به نظام آموزش و پرورش در ایران و کمبود‌ها و آفت‌های آن می‌پردازد، همچنین مشکلاتی که از دیرباز در این نظام آموزشی وجود داشته را بررسی می‌کند.

مدرسه از شما چه چیزی ساخت؟ به نظرتان برای بهتر شدن نظام آموزشی چه می‌توان کرد؟ راه‌حل بهبود چیست؟ این‌ها بخشی از سؤالاتی است که سراجیان در این کتاب مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را نیز از دیدگاه خود در ذیل آن گنجانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرسه از من چه چیزی ساخت؟ , مدرسه چیست؟, برای بهتر شدن چه می‌توان کرد؟! , مشکلات نظام آموزش و پرورش در حال حاضر چیست؟, آفت‌های نظام آموزشی چه چیزهایی هستند؟, کمبودهای نظام آموزشی چه چیزهایی هستند؟ , آسیب‌شناسی و  راه حل چیست؟! از جمله سرفصل های این کتاب است.

در بخشی از کتاب «موفقیت در زندگی یا مدرسه » می‌خوانیم:

موضوع آموزش مسأله فراگیری است و به نوعی به جامعه و مردمان آن مربوط می‌شود. اگر امروز ما خواهان این هستیم که نظام آموزشی تغییر کند و یا ما در کشور تنوع مدارس با رویکرد‌های مختلف آموزشی را داشته باشیم، این اتفاق یک همت جمعی می‌طلبد و پیشنهاد من این است، بیاییم از هر نقطه‌ای که هستیم و ایستاده‌ایم، شروع کنیم.

هر کس به اندازه خود و توانی که برای تغییر و ایستادگی دارد، به همان اندازه بایستد، این اتفاق زیبا رقم می‌خورد.

اگر پدر و مادر هستیم، بیاییم در تربیت فرزندمان به دنبال نگاه‌ها و شیوه‌های جدیدتر آموزشی باشیم، نه همان طور که خودمان تربیت شده‌ایم، فرزند خود را تربیت کنیم!»

با پیشرفت علم و تکنولوژی شیوه‌های تربیتی و آموزشی هم تغییر کرده است، برای بهتر شدن و پیشرفت کردن، بهتر است یاد بگیریم با علم امروز همگام شویم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات کتاب آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۷۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رسیدن موفقیت، علت‌های شکست خود را بررسی بررسی کنید!

عوامل شکست خود را تشخیص دهید

هنگامی که عصبانیت، واکنش شما به وضعیتی ویژه بود، چنانچه به دلایل آن فکر کنید معمولا میتوانید به عقب بازگردید و عاملی که باعث شد کنترل خود را از دست بدهید پیدا کنید. این امر اغلب به نحوی مزاحمتی بوده، یا موقعیتی بوده است که در آنجا لطف شما به رسمیت شناخته نشده است.

- یکی از فرزندان شما از شما خواست کاری را انجام دهید یا صرفاً به دنبال جلب توجه بود، در حالی که شما گرفتار بودید.

- فرد همکاری درست زمانی که در میانه برآورد نهایی کاری بودید، پرسه زنان وارد دفتر کار شما شد که چیز کم اهمیتی را بگوید.

- هنگامی که سرگرم ارائه سخنرانی مهمی بودید موبایل شخصی زنگ زد و حواس شما را پرت کرد.

- شخصی در راه بندان یواش یواش راه خود را در جلوی شما باز میکند و بابت اینکه شما به او راه دادید تشکری نکرد.

کنترل خود را حفظ کنید

زمانی که می فهمید کنترل خود را از دست داده اید، بسیار دیر است. از این گذشته، احتمالاً اکنون دارید خودتان را برای واکنشی نامناسب ملامت میکنید و از دست خودتان هم عصبانی شدید. از الفبای موفقیت «آگاهی» را به کار بگیرید تا به شما کمک کند بفهمید که عصبانیت در حل و فصل هیچ وضعیتی شما را یاری نخواهد کرد. انرژی پشت خشم همیشه منفی است و بدون استثنا به جای اینکه روابط را بسازد، آن را تخریب میکند. برگشتن از طغیان خشم دشوار است و خاطره خشم تا مدت ها بعد از آنکه این هیجان از بین رفته است، باقی میماند.

از معرفی کردن فردی به عنوان مقصر خودداری کنید

بهتر است همواره از خودتان بپرسید که آیا مسئولیت کامل در مورد نقش خود را در هر تلاشی که برای سرزنش شخصی دیگر به عمل می آورید می پذیرید یا نه. معرفی کردن فردی به عنوان مقصر، شما را از توجه به نقش خود در ایجاد فقدان شفافیت باز میدارد. این امر همچنین شما را از سپاسگزاری کردن از دیگرانی که در به نتیجه مثبت رساندن پروژه نقشی داشته اند باز می دارد. آگاهی را به کار بگیرید تا شما را به یک درکی برساند که آیا انتظارات خود را به روشنی بازگو کرده اید یا نه. تنها در صورتی که آماده پذیرش کامل مسئولیت برای کیفیت آگاه سازی خود باشید می توانید این کار را انجام دهید.

مسئولیت را به عهده بگیرید

انداختن تقصیر به گردن دیگران، شما را از پذیرش مسئولیت یک مشکلی دور میکند. اگر برای حضور در جلسه‌ای تاخیر دارید و با مقصر دانستن ترافیک، کار خود را توجیه کنید، متوجه مطلب نخواهید شد. درسی که باید آموخته شود آن است که ترافیک میتواند غیرقابل پیش بینی باشد، بنابراین، اگر جلسه مهمی دارید، با زودتر عازم شدن برای رسیدن به آن، مسئولیت را به عهده بگیرید.

هنگامی که دیگران را به خاطر عدم مشارکت یا درکشان سرزنش میکنید، این امر شما را به طرف پایین سراشیبی لغزنده رنجش و نارضایتی سوق میدهد که میتواند باعث شود کنترل خود را از دست بدهید و عصبانی شوید. برای این شرایط چقدر مسئولیت را به عهده میگیرید؟ پذیرش کامل مسئولیت هنگامی که کارها با مشکل مواجه می شود به شما کمک خواهد کرد تا درباره خودتان و دیگران بیشتر بیاموزید.

- بررسی دیگری بکنید که آیا چیزی را که فکر شده است مسبب مشکلی می باشد، واقعاً اینگونه عمل مینماید.

- از خودتان بپرسید سهم شما در ایجاد این وضعیت چیست.

- قبل از پرداختن نامعقول به هر چیزی به دنبال زمینه مشترک و تفاهم باشید.

- همیشه به سراغ اصل مطلب بروید و مشکلات گذشته را دوباره زنده نکنید.

- در این باره فکر کنید هنگامی که این کار را انجام دادید آیا موقعیت های دیگری هم وجود داشته است که اکنون دارید فرد دیگری را برای آن سرزنش میکنید و ببینید که آیا این امر به این خاطر نیست که شما خیلی حساس هستید.

خوب است که بدانید معمولاً شکایت کردن، از حس سرخوردگی منشأ می گیرد و هر وقت چیزی مطابق معیارهای شما انجام نشده یا هرگاه انتظارات شما برآورده نشده است، پدید می آیند. اگر خدماتی را که انتظار داشتید دریافت نکرده اید، برای مثال هنگامی که اتاق هتلی را برای یک شب رزرو کرده اید می تواند دلایل گسترده ای بابت کوتاهی و قصور هتل برای برآورده کردن انتظارات شما وجود داشته باشد، می تواند به این دلیل باشد که انتظارات شما خیلی بالا بود، درخواست شما گم شده بوده، اتاق هتل شما دو بار رزرو شده بوده یا خواسته خود را به طور دقیق مثلاً اطاقی مربوط به غیر سیگاری ها، مشخص نکرده بودید. از چیزهایی که نمیتوانید تغییر دهید، مانند آب و هوا، شکایت نکنید. حتی اگر فکر میکنید که میتوانید موقعیتی را تغییر دهید، برای مثال با شکایت کردن در مورد ارائه خدمات ضعیف، باید کلاً آرامش خود را حفظ کنید. همیشه به یاد داشته باشید هنگامی که درباره چیزی که پیش از این اتفاق افتاده است یا چیزی را که نمیتوانید تغییر دهید شکایت میکنید، دارید واقعیت را انکار میکنید و فقط میتوانید همواره مغبون باشید.

الهه ضمیری - خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی دانشجو می پذیرد ؛ جزئیات و مهلت ثبت نام
  • برای رسیدن موفقیت، علت‌های شکست خود را بررسی بررسی کنید!
  • پیش‌بینی هوش مصنوعی: بارسا امشب می‌برد
  • تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود
  • ۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور بهسازی و زیباسازی می شوند
  • سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی افزایش یافت 
  • رونمایی از کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در مدرسه علمیه مروی
  • جبران «بوی ماه مدرسه» با تغییر تقویم از ماه مهر
  • جبران «بوی ماه مدرسه» با تغییر تقویم از ماه مهر