Web Analytics Made Easy - Statcounter

 احمدعلی موهبتی شامگاه چهارشنبه در شورای اداری دلگان اظهار داشت: هم‌اینک کشور ما مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارد و دشمن در اتفاقاتی از جمله سیل تلاش می‌کند رفتارهای ناهنجار را رسانه‌ای کند لذا باید مراقب باشیم فرهنگ غنی این مردم که صبوری، مقاومت، فداکاری، مرزداری، گذشت، ایثار و غیرت است در این حوزه به مخاطره نیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: یکی از نکات مثبت وقوع این سیلاب، حضور خیران، فعالان اجتماعی و فرهنگی سراسر کشور در این مناطق است که برقراری ارتباطات دوسویه این افراد با مردم فرهنگ مدار این مناطق، نگرش و تصورات منفی که از سال‌ها قبل از استان ارائه شده را به طور کلی اصلاح خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به نزول باران رحمت الهی که موجب سرسبزی و بهار زود هنگام در زمستان و زیبایی جاذبه‌های طبیعی این مناطق شده راه اندازی پویش دعوت از مردم کشور برای سفر به این منطقه است چرا که معتقدیم رونق گردشگری و بوم گردی در رونق اقتصادی و توسعه استان نقش موثر و مهمی دارد.

وی خاطر نشان کرد: خشکسالی در واقع مرگ خاموش است و باران رحمت الهی حتی اگر منجر به سیلاب شود به مراتب بهتر از خشکسالی است و در این سیلاب اخیر سیل مهربانی مردم و پیام تسکین‌دهنده رهبر معظم انقلاب و حضور مسوولان بلند پایه کشوری نویدبخش آینده مطلوب برای منطقه است.

موهبتی گفت: خسارات برآورده شده سیلاب تاکنون سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که به بخش‌های کشاورزی، مسکن و زیرساخت‌ها وارد شده است.

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی زیرساخت‌ها و ستاد بازسازی مسکن در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود، اظهار داشت: زیرساخت‌های آسیب دیده از جمله بخش برق با توجه به نزدیکی فصل گرما هرچه زودتر باید اصلاح شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طبق دستور رییس جمهوری علاوه بر منازلی که تخریب شده منازل خشت و گلی نیز بایستی مقاوم سازی و بازسازی شوند.

وی تاکید کرد: تلاش و همت همه مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدماتی بایستی بر بازگرداندن روال عادی به زندگی مردم متمرکز باشد و زیر ساخت‌های کشاورزی از جمله زمین‌های آسیب دیده، چاه‌های کشاورزی و کانال‌های آب لایروبی و اصلاح شود.

برچسب‌ها دلگان سیستان و بلوچستان رونق اقتصادی سیل همدلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلگان سیستان و بلوچستان رونق اقتصادی سیل همدلی دلگان سیستان و بلوچستان رونق اقتصادی سیل همدلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۷۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد

به گزارش همشهری آنلاین، سامانه بارشی فعال شده روی خلیج فارس، امارات را غرق کرد، بحرین را شست و به دریا ریخت و در عمان ۱۸ نفر را به کام مرگ کشاند. موسسه تحقیقات آب گزارش داد که شدت بارش سیستان و بلوچستان در سامانه هفته گذشته ۱۰ برابر عمان و ۱.۵ برابر امارات بود اما مرور تصاویر ماهواره‌ای بیانگر آن است که میزان خسارت در ایران نصف عمان و یک دهم امارات است.

شدت سیلاب در برخی مناطق سیستان و بلوچستان طی ۳ روز به ۲.۴ برابر بارش کل سال منطقه رسید و سبب شد تا ورودی آب رودخانه‌ها به ۹۳۰۰ متر مکعب در ثانیه برسد. برای درک این حجم آب کافی‌است رودخانه‌ای را به عرض ۱۰۰ متر و عمق ۹۳ متر یعنی بیش از عمیق‌ترین مناطق خلیج فارس را تصور کنید. البته سازه سد کهیر این آب را در خود ذخیره کرده و اجازه رسیدن آن به چابهار، کنارک و زرآباد را نداد.

وزیر نیرو علی‌اکبر محرابیان می‌گوید که «اگر سد کهیر اردیبهشت ۱۴۰۲ ساخته نمی‌شد، با این شدت بارش در سیستان و بلوچستان فاجعه انسانی رقم می‌خورد.»

شدت آب ورودی به سد کهیر بر اثر سیل به حدی بود که نماینده چابهار در مجلس در مصاحبه‌ای نگران تخریب سد شد اما بلافاصله در مصاحبه‌ای دیگر گفت که طراحی کهیر برای شرایط بارندگی دشواری مثل امروز انجام شده و در پایداری کامل قرار دارد.

سدها مشابه هر ابزار دیگر مزایا و معایبی دارد اما با شدت گرفتن بارندگی بر اثر تغییر اقلیم، سطح جدید از کارکرد را از خود به نمایش می‌گذارند. کارشناس منابع طبیعی رحیم احمدی به نقش آبخیزداری در کنترل سیلاب اشاره کرده و معتقد است که اگر آبخیزداری به صورت گسترده در دستور کار قرار گیرد، می‌تواند مناطق کشور را از سیلاب حفظ کرده و دیگر نیازی به سدها برای کنترل سیلاب نباشد.

در مقابل، استاد دانشگاه رحیم رهایی می‌گوید که کارشناسان باید بگویند، در مقابل بارندگی ۳۰۰ میلیمتری و ورودی آب ۱۰ هزار متر مکعبی طی چند ساعت کدام سازه آبخیزداری جوابگو است؟ در این بارش‌ها فقط سدها هستند که می‌توانند مردم را از کام مرگ بیرون بکشند.

نگاه به ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله سدها، سازه‌های آبخیزداری و تاسیسات تغذیه مصنوعی در سال‌های اخیر اسیر نگاه‌های غیر کارشناسی بوده اما تغییر اقلیم و تغییر نظام بارندگی‌ها ایجاب می‌کند، مجموعه‌ای از این ابزارها برای مدیریت منابع آب به کار گرفته شود.

کد خبر 846735 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم استان سیستان و بلوچستان امارات

دیگر خبرها

  • غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان
  • پیکر۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت خبرنگار سیستان و بلوچستان را تسلیت گفت
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد
  • جلو هرز روی آب‌ها را بگیریم
  • اعلام آمادگی مجموعه مدیریت سیستان و بلوچستان از گسترش و حمایت خانه های دین و زندگی
  • حضور مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد