Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@22:00:11 GMT

برهم صالح:خواهان روابط خوب باایرانیم

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۸۳۷۳

رئیس‌جمهوری عراق درباره تنش بین ایران و آمریکا و نگرانی از تبدیل شدن عراق به صحنه درگیری میان این دو کشور گفت: ما برای برقراری روابط خوب با همه تلاش می‌کنیم و به نفع ما نیست که به سمت درگیری‌ها برویم، این راهکار ما نیست. ناظقان:  به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: خشونت‌هایی که ناقضین قانون مرتکب می‌شوند منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ تظاهرکننده بی‌گناه مسالمت‌جو شده که اکثرا جوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صالح افزود، جوانان عراقی برای دستیابی به زندگی و سرزمینی بهتر، شغل بیشتر، بهبود خدمات و نابودی فساد که کشور را از مدت‌ها قبل فلج کرده، اعتراض می‌کنند.

تظاهرکنندگان عراقی خواهان دولتی مستقل شفاف غیرمرتبط با خارج و انتخابات آزاد و شفاف هستند.

عراق از بیش از سه ماه است که شاهد تظاهرات بی‌سابقه علیه نخبگان سیاسی حاکم بر این کشور از سال ۲۰۰۳ است، معترضان دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر را در اول دسامبر مجبور به استعفا کردند.

عراق از ۱۶ دسامبر در خلأ قانون اساسی به سر می‌برد، در حالی که مهلت صالح برای معرفی نامزد نخست وزیری جهت تشکیل دولت پایان یافته اما اختلافات عمیق همچنان بین گروه‌های سیاسی ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری عراق درباره تنش بین ایران و آمریکا و نگرانی از تبدیل شدن عراق به صحنه درگیری میان این دو کشور گفت: ما برای برقراری روابط خوب با همه تلاش می‌کنیم و به نفع ما نیست که به سمت درگیری‌ها برویم، این راهکار ما نیست.

وی اضافه کرد:‌ هیچ کشوری نباید تلاش کند به عراق دیکته کند که چه کسی باید با ما رابطه داشته باشد و این رابطه باید چگونه باشد. سیاست‌گذاری‌ها و روابط دیپلماتیک و اقتصادی ما باید متناسب با منافع ملی‌مان باشد نه منافع دیگران. 

مصوبه اخیر پارلمان عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق از نظر رئیس‌جمهوری این کشور علامتی برای خصومت و ابهام و پیچیدگی نیست.

رئیس‌جمهوری عراق ادامه داد: این مصوبه واکنشی به نقض حاکمیت کشورمان بنا به نظر اکثر عراقی‌ها بود. این مساله از طریق مذاکره حل خواهد شد.

گام اخیر پارلمان عراق در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله هوایی آمریکا در بغداد در سوم ژانویه جاری برداشته شد.

رئیس‌جمهوری عراق گریزی نیز به روابط کشورش با ایران زد و گفت: عراق و ایران که در گذشته با هم جنگ را تجربه کرده‌اند باید در آینده از روابط خوب خود محافظت کنند.

وی درباره ادعای افزایش نفوذ ایران در عراق بعد از خروج احتمالی نیروهای آمریکایی تاکید کرد: ما با ایران همسایه‌ایم و هیچ عراقی نمی‌خواهد به جنگ با ایران یا تنش با این کشور برویم ما در گذشته بسیار با هم در جنگ بوده‌ایم.

رئیس‌جمهوری عراق در عین حال هرگونه تلاش برای نابودی حاکمیت کشورش را اقدامی عبث خواند و افزود: عراقی‌ها ملتی عزتمند هستند، عراق هرگز چیزی که احتمالا استقلال کامل آن را بکاهد یا حاکمیت آن را زیر پا بگذارد، نخواهد پذیرفت، عراقی‌ها خواهان روابط خوب با ایرانی‌ها هستند و نمی‌خواهند به وضعیت درگیری با ایران بازگردند.

برهم صالح، سردار قاسم سلیمانی را "نماد ایران و نظام امنیت ملی این کشور" خواند و اضافه کرد: قاسم سلیمانی در کنار نیروهای عراقی وارد جنگ علیه داعش در عراق شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: ایران بازیگر بزرگ ژئوسیاسی، کشوری مهم در منطقه و همسایه ماست و باید با آن مذاکره داشته‌ باشیم و هیچ راهکار دیگری وجود ندارد.
برچسب ها: روابط ، ایران ، برهم صالح ، عراق ، امریکا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: روابط ایران برهم صالح عراق امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است

دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ در نشستی خبری افزود: ادامه درگیری در خاورمیانه به نفع اسرائیل، ایران و کل منطقه نیست.

به گزارش تاس، سخنگوی کرملین خطاب به خبرنگاران ادامه داد: فدراسیون روسیه ارتباطات کاری سازنده‌ای با ایران و اسرائیل دارد؛ شما می‌دانید که ما به تماس‌های نزدیک با تهران ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما در حال انجام گفتگو هستیم، درباره نیاز به کاهش تنش سریع صحبت می‌کنیم و از همه کشور‌های منطقه می‌خواهیم که در این شرایط خویشتنداری معقول نشان دهند.

پسکوف خطاب به خبرنگاری که درباره درگیری بدون واسطه ایران و رژیم صهیونیستی سؤال کرد، گفت: شما می‌گویید در صورت درگیری مستقیم، اما من وضعیت فعلی را یک درگیری غیرمستقیم نمی‌نامم، زیرا وضعیتی که کنسولگری یک کشور تخریب می‌شود، به سختی می‌تواند یک درگیری غیرمستقیم نامیده شود.

سخنگوی کرملین به این سوال که آیا تهران از قبل در مورد حملات برنامه ریزی شده به اسرائیل به مسکو اطلاع داده است، پاسخی نداد. وی در این باره گفت: من نمی‌توانم مطلبی در این باره به شما بگویم.

پیش از این رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.

ولادیمیر پوتین با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشور‌های غربی در تنش‌زایی در منطقه، تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ با آغاز عملیات وعده صادق و شلیک بیش از صد فروند موشک کروز و بالستیک و پرتاب بیش از دویست پهپاد انتحاری شاهد ۱۳۶، پاسخ و تنبیهی به تجاوزات و ترور‌های شرورانه و اقدامات تروریستی اخیر رژیم اشغالگر قدس در حمله به کنسولگری ایران در دمشق دادند.

آغاز خروج نیرو‌های حافظ صلح روسیه از قره باغ

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان مبنی بر آغاز عقب نشینی نیرو‌های حافظ صلح روسی از قره باغ گفت: بله، واقعا همین طور است.
وی تأیید کرد که خروج نیرو‌های حافظ صلح روسیه از قره باغ آغاز شده است.

ریشه تحریکات ضد روسی در گرجستان از خارج این کشور است

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری نیز گفت: تصویب قانونی در گرجستان در مورد مقابله با نفوذ عوامل خارجی مربوط به فدراسیون روسیه نیست.

پسکوف گفت: بسیاری از کشور‌ها نظارت بر محیط سیاسی داخلی را دنبال می‌کنند، در این زمینه، آمریکا نخستین کشوری بود که چنین فرایندی را دنبال کرد و از این رو، این فرایند، به هیچ وجه روسی نیست؛ این موضوع به رویه تعداد زیادی از کشور‌ها تبدیل شده است که اقدامات لازم را برای مقابله با نفوذ خارجی و تأثیر آن بر سیاست داخلی خود در دستور کار دارند.

وی ادامه داد: همه کشور‌ها به هر شکلی اقداماتی را انجام می‌دهند، اما همه لوایح یک هدف را دنبال می‌کنند.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به برخی اعتراض‌ها به تصویب این قانون در گرجستان گفت: انگیزه این اعتراضات از خارج از گرجستان است. آن‌ها سعی می‌کنند از این روند سیاسی داخلی به عنوان ابزاری برای تحریک احساسات ضد روسی استفاده کنند، بعید است که این انگیزه‌ها از داخل گرجستان نشات بگیرد.

وی ادامه داد: این تحریکات ضدروسی احتمالاً از خارج گرجستان دامن زده می‌شود، ما این موضوع را کاملاً درک و تحولات را رصد می‌کنیم.

پارلمان گرجستان در حال بررسی لایحه‌ای برای محدود کردن نفوذ و لابی خارجی در این کشور است. این سند به شدت در غرب مورد انتقاد قرار گرفته است، جایی که آن را با یک قانون مشابه روسی مقایسه می‌کنند که بر سازمان‌های عمومی و عوامل دریافت‌کننده بودجه از خارج کشور نظارت می‌کند. در جریان بررسی این لایحه درگیری‌های متعددی در ساختمان پارلمان گرجستان رخ داد و اعتراضات خیابانی همچنان ادامه دارد.

تلگرام به ابزاری در دست تروریست‌ها تبدیل نشود

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره مصاحبه پاول دوروف از بنیانگذاران پیام‌رسان تلگرام با تاکر کارلسون روزنامه‌نگار آمریکایی گفت: تلگرام در روسیه یک وسیله ارتباطی مهم است که نباید به ابزاری در دست تروریست‌ها تبدیل شود.

وی ادامه داد: مسکو برای محدود کردن امکان استفاده تروریست‌ها از این پلت فرم به سراغ صاحبان تلگرام رفت.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: ما بار‌ها از مسئولان تلگرام از جمله پاول دوروف خواسته ایم که بسیار حواسمان باشد و اقدامات لازم را انجام دهند تا تلگرام به عنوان یک محصول پرطرفدار و با تکنولوژی بالا به ابزاری در دست تروریست‌ها تبدیل نشود.

وی ادامه داد: دوروف در مصاحبه‌اش در مورد تمایل خود برای فراهم کردن دسترسی برابر همگان به این پلت فرم صحبت می‌کند، اما بعید است که این سخنان در مورد تروریست‌ها صدق کند.

پیش از این استفاده تروریست‌های عامل حمله به سالن کنسرت کروکوس در نزدیکی مسکو از تلگرام برای جذب اعضا و حمایت مالی خبرساز شده بود.

دیگر خبرها

  • کرملین : تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • کرملین: تماس‌ها با ایران و اسرائیل سازنده است
  • حکیم: ایران قدرت خود به جهانیان را ثابت کرد
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند
  • وزیر دفاع پاکستان: پاسخ به تجاوزهای اسرائیل حق مشروع ایران است