ماجرای چالش صداوسیما و دولت چه بود؟
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۸۳۷۷
آفتابنیوز :
شاید برای مرور چالشهای پیشروی تعاملهای دو نهاد صداوسیما و دولت، بهتر است از انتها شروع کنیم؛ رویکردی که در این گزارش دنبال میشود.
به چند روز قبل برگردیم؛ زمانی که برخی رسانههای یک طیف سیاسی خاص، اینگونه ادعا کردند که دولت صداوسیما را موظف کرده است تا بستههای خبری رییسجمهور را در مراسم مختلف، خود تهیه و تدوین کند و فقط صداوسیما پخشکننده آن باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نگاه که هرگز از سوی تیم اطلاعرسانی دولت به تایید رسمی نرسید، حتی از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما هم به نوعی رد شد. محمد حسین رنجبران در پاسخ به این خبرها، توییت کرد، تعامل صداوسیما با دولت، بر مبنای ضوابط قانونی است.
اما این نگاه که از دخالت دولت در برنامههای تلویزیونی خبر میدهد، درست در نقطه مقابل نگاهی قرار میگیرد که بهکرات از پخش نکردن صحبتهای رییس جمهور در جلسه هیات دولت و همچنین پخش گزینشی صحبتهای حسن روحانی انتقاد کرده است.
و ماجرا به همینجا هم ختم نمیشود.
به بیشتر از یک هفته قبل برمیگردیم. در یکی از برنامههای شبکه افق مطالبی دربارهی چند سینماگر مطرح میشود که درست در زمانی که کشور بیش از همه به وحدت و همدلی نیاز دارد، چالشها را تشدید میکند. این صحبتها بلافاصله بیانیه تند خانه سینما را به دنبال دارد و تهدیدهایی مبنی بر حاضر نشدن سینماگران در برنامههای سینمایی تلویزیون.
هرچند واکنش متفاوت و به موقع مدیرکل روابط عمومی صداوسیما که پیش از آن بعضا توییتهای تندی هم در واکنش به اعتراضهای هنرمندان و سینماگران داشت، آتش دشمنیها را حداقل برای مدتی خاموش میکند. او در صحبتهایش از ضرورت حفظ همدلی و وحدت سخن میگوید و به نوعی با انداختن توپ به زمین شورای نگهبان، حتی صلاحیت کوشکی برای نمایندگی مجلس را زیر سوال میبرد. و البته این صحبتهای آشتیطلبانه از سوی خانه سینما هم بیجواب نمیماند.
رییس هیات مدیره خانه سینما پس از واکنش مدیر روابط عمومی صداوسیما و اینکه اظهارات کارشناس یک برنامه تلویزیونی را خلاف موازین اخلاقی دانسته بود، ضمن تشکر، ابراز امیدواری میکند که برخورد منطقی و متین مدیران صداوسیما ادامهدار باشد؛ آرزویی که به نظر میرسد این روزها بیش از گذشته از سوی مدیران ارشد صداوسیما در جهت تحقق آن گام برداشته میشود.
نمونه دیگری از این رویکرد جدید را در قبال موضوع محل چالش دیگری هم میتوان مشاهده کرد که در همان روزها در تسلسل دستاوردهای عوامل شبکه افق رخ داد. محمد حسین رنجبران در همان روزهایی که از وحدت تلویزیون و سینما سخن میگوید، درباره صحبتهای مجری زن شبکه افق که گفته بود اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند و از ایران برود! چنین توضیح میدهد: «خانم ابوطالبی با تواضع و متانت از این بخش کوتاه عذرخواهی کرد و توضیح داد که این سی و هشت ثانیه، برشی از یک برنامه شصت دقیقهای است که متاسفانه منظور او را بهخوبی نمیرساند.»
اما درست در شرایطی که به نظر میرسد بوی بهبود از اوضاع تعامل صداوسیما با حوزه کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده میشود، موضوعی دیگر، این پیوندها را بار دیگر به چالش میکشاند؛ «تولیدی شدن برنامههای زنده تلویزیون».
این بار هم برخی تولیدی شدن برخی برنامههای زنده تلویزیون را به دولت نسبت میدهند. هرچند از این ادعا هم توسط حسامالدین آشنا به عنوان شایعه یاد میشود.
نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در واکنش به انتشار مطالبی مبنی بر فشار دولت و شخص او در تعطیلی یا تغییر وضعیت برخی برنامههای تلویزیون، با صدور اطلاعیهای ضمن تکذیب این موضوع، میگوید: «دولت در زنده یا ضبطی بودن و پخش یا عدم پخش برنامهها هیچ دخالتی ندارد و تنها بر اصول حرفهای برنامهسازی متوازن، رعایت بیطرفی، انصاف، عینیت و شفافیت تاکید دارد.»
و البته رویکرد تلویزیون برای تولیدی شدن برخی برنامهها در ادامه با توضیحاتی از سوی خود مدیران این سازمان هم همراه میشود که «از بازمهندسی برنامههای زنده سیما، با هدف ارتقاء و کیفیتر شدن نقد منصفانه در برنامههای چالشی تلویزیون» خبر میدهند؛ آنهم در روزهایی که بیان ادعاهایی درباره سمی بودن شیر تولیدی در کشور، در یکی از برنامههای زنده تلویزیون، چالش دیگری باری شرایط حساس کشور ایجاد کرد.
و حالا به ماهها قبل برگردیم. زمانی که موضوعهایی چون «دختر آبی»، «گاندو» و البته بودجه صداوسیما برای این دو نهاد مهم کشور محل مناقشه میشود و بسیاری را هم نگران میکند. چالشها و جدلهایی که اگرچه برای سیاسیون امری قابل هضم و معمول به نظر میرسد، اما در مواردی حتی به آنتن هم کشیده میشود و بیش از همه مخاطب را آزار میدهد.
بار دیگر واژگانی چون «وحدت» و «همدلی» در ذهنمان شکل میگیرد و البته «آرامش» که برای رسیدن به هر کدام از آنها چارهای جز پیوند دوباره نیست.
منبع: خبرگزاری ایسنامنبع: آفتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند نکته درباره رادیو در ۸۴ سالگی
چهارم اردیبهشتماه ما را به یاد رادیو و تلاش رادیوییها میاندازد؛ روزی که اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران نصب شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ساعت نوزده چهارم اردیبهشتماه 82 سال پیش اولین فرستنده عمومی رادیو در ایران نصب شد. اولینباری که رادیو در ایران شنیده شد به دلیل فقدان دسترسی و ابزارهای ارتباطی آن زمان، با نام "رادیو تهران" شناخته شد. در بدو تأسیس، رادیو تهران که دارای دو فرستنده یکی برای موج متوسط و دیگری برای موجکوتاه بود، برای پخش برنامههای خود از یک استودیو در محل اداره بیسیم استفاده میکرد.
در سال 1327 یک فرستنده در اختیار رادیو قرار گرفت و یک استودیوی کوچک در میدان ارگ برای پخش اخبار ساخته شد. در سال 1336 نام «رادیو تهران» به «رادیو ایران» تبدیل و بعدها در جنب رادیو ایران فرستنده دومی بنام رادیو تهران نیز مشغول به کار شد که در آغاز امر تنها موسیقی از آن پخش میشد. حالا که 83 سال از اولین حضور رادیو در ایران میگذرد رادیو از 16 شبکه رادیویی بهره میبرد.
چند چالش و چند نکته
1. دستمزد پایین و مشکلات معیشتی برای رادیوییها:
بارها پیشکسوتان رادیو در گفتوگوهایشان به دستمزد پایین و البته تبعیضهایی اشاره میکنند که معمولاً نسبت به حقوق و دستمزد رادیوییها و تلویزیونیها وجود دارد. نکتهای که بعضاً از آن به عنوان تبعیض هم نام میبرند. مصداق بارز آن گفتوگویی که منوچهر آذری پیشکسوت رادیو با خبرنگار تسنیم داشت.
او گفت: «من فکر میکنم بیشتر باید هوایِ پیشکسوتان را داشته باشند. آنها سالها در عرصه کارهای فرهنگی و هنری استخوان خُرد کردند و از هیچ کوششی دریغ نداشتند. تبعیض که همیشه وجود داشته است میتوان در تولید آثار رادیویی و تلویزیونی دنبال آنها گشت.این درخواست را داریم که پیشکسوتان و کاربلدهای حوزه رادیو و تلویزیون را دریابند. »
البته بخشیزاده معاون صدا در گفتوگوی اخیری که با خبرنگار تسنیم داشت به این نکته اشاره کرد: «رادیو دچار یک عقبماندگی تاریخی در حوزه بودجه است. ما یک نگاه تطبیقی در بحث پرداختها داشتیم در بخشی از قسمتها، شغلهای مشابه در سازمان صداوسیما داریم. یک وقتهایی تا 7 برابر و 6 برابر عقبیم و در بخشهایی 16 برابر هم این عقبماندگی وجود دارد. خوشبختانه آقای جبلی رئیس رسانه ملی به این موارد کاملاً اشراف دارند. خودشان بحمدالله بعد از جلسات مکرری که داشتیم به بنده عرض کردند من انشاءالله خودم میخواهم با خود شما و عوامل ستادی درباره بودجه رادیو تصمیم بگیریم.
خودمان به تبعیض و مشکلات در دستمزدهای اهالی نجیب رادیو اشراف داریم؛ از طرفی هم میدانیم با 20، 30 درصد اضافه کردن به پرداختها کاری پیش نمیرود. چون یکسری توقعات منطقی است. همکار صدابردار من در استودیوی صدا هم حضور دارد و به فاصلهای کمتر از 10 متر در پخش هم فعالیت دارد. اما تفاوت در پرداخت چند برابر میشود. این اتفاق خودش عاملی برای پایین آوردن انگیزه و یک مقداری تبعیض میشود که آزاردهنده است. نمیتوانم قول بدهم صددرصد امسال این اتفاق میافتد اما با حمایتهای رئیس رسانه ملّی به دنبال پایان دادن به این تفاوتها و به نوعی تبعیضها در دستمزدهای هنرمندان رادیو هستیم.»
خبر معاون صدا از راهاندازی رادیو بانوان تا سهم کودکان2. آگهیهای آزاردهنده
چندی پیش اولین جشنواره آگهیهای بازرگانی در صداوسیما برگزار شد. بسیاری از مدیران به خصوص رئیس صداوسیما به نظاممندی و توجه به سبک زندگی و خیلی از موارد دیگر در این حوزه تأکید کرد. در میانِ این هیاهو اما یک نکته شاید مغفول ماند و آن وقتنشناسیهای تبلیغاتی در رادیو و البته بیتوجهی به ساختِ آگهی رادیویی بود که البته از علی بخشیزاده معاون صدا درباره آن سؤال کردیم.
او به این نکته اشاره کرد: «میدانید که آگهیبازرگانی که درست و اصولی ساخته شود حتماً اتفاقاتی را ایجاد میکند که حتی یک سریال و برنامه نمیتوانند آن پیام و اتفاقات را به منصه ظهور برسانند. همانطور که شهید آوینی در کتاب آیینه جادو دارند تصویر همه مولفههای پیام را منتقل میکند. میبینیم وقتی یک آگهیبازرگانی با تعداد بالایی از فرزندان کالا یا بنگاه اقتصادی را معرفی میکند در عینِ تبلیغ آن بنگاه و محصول حتماً به تحکیم خانواده هم فکر کرده است. در عینحال تجمل و اغواگری هم میتواند پیامهایی باشد که در صورتِ ساخت چنین آگهیها و تبلیغاتی ایجاد شود.
ما در رادیو دغدغه داریم که هنوز بین آگهیهای بازرگانی تلویزیونی و رادیویی تفاوتی به وجود نیامده است و الان متأسفانه همین طور است که هرچه در تلویزیون پخش میشود صدایِ آن به رادیو میرسد. چقدر خوب است که آنونس ویژهای در رادیو ساخته شود.
بخشیزاده تأکید کرد: شاید یکی از دلایلی که بایستی میانِ پخش آگهی تلویزیونی و آگهی رادیویی تفاوت ایجاد شود به این خاطر باشد که رادیو کششِ پخش آگهیها را همچون تلویزیون ندارد. عنصر در تلویزیون بحث بصری و تصویر است و خیلی از خلأهای تبلیغی را میپوشاند اما در رادیو همواره عنصر خیال را داریم که محتوامحور است، از این جهت همان تبلیغاتی که روی آنتنِ شبکههای تلویزیونی میرود و بحث تبلیغی را از دریچه تصویر به مخاطب القا میکند، نباید در رادیو پخش شود، اشکال ما این است همان آگهی پخششده از طریق تلویزیون، بعضاً در رادیو تکرار میشود.»
اما در کنارِ این مشکل و ایراد که معاون صدا به خوبی به آن اشاره کرد پخش وقت و بیوقت یا همان وقتنشناسی تبلیغات در رادیو کماکان وجود دارد و با انتقاداتی همراه است. شاید یکی از انتقادهای جدّی به آگهیهای بازرگانی رادیو در برنامههای پرشنوندهای باشد که شنونده در حال پیگیری برنامه یا برنامههایی پرشنونده است با نوعی از تبلیغات و آگهی بازرگانی مواجه میشود که نمیتواند آن را درک کند، چون نمیتواند در فضای رادیو این نوع تبلیغ و فضای اسپانسری (مشارکتی) را بپذیرد، این نکته اشکال بسیار جدّی است که نوعِ جنس و فرم و محتوای تبلیغ را باید براساس فضای رادیو و تلویزیون درست انتخاب کنند.
کنار این اظهارنظرها و نکاتی که وجود دارد اما مدیران در رادیو و تلویزیون باید بهسمت آگهیهایی بروند که هم تبلیغ را بهدرستی انجام دهد و هم تبدیل به بدسلیقگی نشود، این عبارت وقتنشناسی یا بهقولی تبلیغات آزاردهنده، گاهی باعث میشود مخاطب محتوا و آن جذابیت برنامهای را که پیگیری میکرد در پی این تعدد آگهیها و طولانیشدنشان، اصطلاحاً «گم» کند.
بارها اتفاق افتاده است در تلویزیون و پخش سریالها و برنامههای پربیننده این اتفاق بیفتد و حالا این اشکال به رادیو هم سرایت کرده است.
3: راهاندازی چند شبکه رادیویی
معاون صدا در گفتوگوی اخیر با خبرنگار تسنیم از راهاندازی رادیو بانوان خبر داد که از طریق رئیس صداوسیما پیگیری میشود. در کنار ضرورت این راهاندازی شبکه رادیویی، خلأ جدّی رادیو کودکان و حتی بعضاً رادیو سرگرمی هم وجود دارد. باید دید در سالِ 1403 و روزگار جدید رادیوییها مشکل دستمزدها و آگهیهای آزاردهنده برطرف خواهد شد یا خیر؟ آیا شبکه رادیویی جدید به چرخه شبکههای رادیویی موجود اضافه خواهند شد؟
انتهای پیام/