Web Analytics Made Easy - Statcounter

سپاه و به خصوص نیرو‌های قدس یک فرمانده کاریزماتیک و بی‌نظیر را از دست داده اند. موضوعی که از هر طریق به آن نگاه کنید، خلل غیاب حاج قاسم سلیمانی احساس می‌شود.

اخبار سیاسی - اما فرماندهی رسمی سردار اسماعیل قاآنی در جبهه مقاومت آغاز شده، و جامعه تحلیلی و امنیتی جهان اینک درباره چشم انداز آینده سپاه قدس وارد ارزیابی و تحقیقات گسترده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره دوران جدید سپاه قدس نکات مهمی وجود دارد:

یک: حاج قاسم با نظر خود، اسماعیل قاآنی را در سپاه‌ قدس نگه داشت و پس از سال‌ها هم رزم بودن در سپاه قدس، چندی قبل از شهادتش او را به عنوان گزینه مطلوب فرماندهی سپاه قدس معرفی کرده بود. به بیان دیگر تدبیر حاج قاسم برای آینده سپاه قدس، شخص اسماعیل قآانی بوده است.

دو: اسماعیل قاآنی در نقطه عطف منطقه و سپاه قدس یعنی ایام جنگ ۳۳ روزه در کنار این نیرو بوده و پس از آن در تمام نبرد‌های سپاه قدس از فلسطین تا سوریه و همه جغرافیای خاورمیانه حضور مستقیم داشته است. به معنای دیگر او سالهاست در میدان جنگ با آمریکا و اسرائیل حضور مستقیم عملیاتی دارد.

سه: از محدود سوابق منتشر شده درباره اسماعیل قاآنی، مسئولیت‌های اطلاعاتی او در سپاه قابل توجه است. او در حالی وارد سپاه قدس شد که تجربه اطلاعاتی خود را وارد این مجموعه کرد. شاید بتوان او را از معماران یکی پیچیده‌ترین شبکه اطلاعاتی حال حاضر دنیا دانست.

برای درک این موضوع، مطالعه آخرین گزارش رسمی سازمان اطلاعات آلمانی که چند ماه قبل منتشر شده، کفایت کند. در آن گزارش از اشراف اطلاعاتی سپاه قدس در قلب اروپا ابراز شگفتی شده بود و جالبتر آنکه در این گزارش رسمی آمده است که شبکه اطلاعاتی سپاه قدس بیشترین اشراف اطلاعاتی بر همه نهاد‌های اقتصادی و سیاسی رژیم صهیونیستی را در اروپا دارد. بی جهت نیست که یکی از تخصص‌های ویژه سردار قاآنی را «رژیم صهیوننیستی» می‌دانند.

چهار: سردار قاآنی در مراسم تودیع و معارفه خود، در رجزی قابل توجه اظهار داشت دشمن سردار سلیمانی را جوانمردانه خواهیم زد. در وهله اول این موضوع اوج برتری جوانمردی و اخلاقی یک رزمنده جبهه مقاومت را در برابر ارتش تروریستی آمریکا نشان می‌دهد. اما کمی دقت و لایه برداری از این کلید واژه جذاب، می‌تواند موید موضوعاتی دیگری باشد. در دل واژه جوانمردی، جنگیدن مردانه، شفاف و آشکار نهفته است. عملیات جوانمردانه یعنی شاهد دورانی از هماوردی شفاف‌تر و آشکارتر از گذشته جبهه مقاومت با آمریکا در سرتاسر منطقه خواهیم بود. در بند بعدی این نوشته ابعاد دیگری از این عملیات جوانمردانه گفته خواهد شد.

پنج: سردار قآنانی به علت سوابق امنیتی و اطلاعاتی سطح بالا و عدم حضور آشکار در رسانه ها، عنصری غیرقابل پیش بینی برای ارتش تروریست و سازمان اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود. اما موضوعی که آمریکایی‌ها را بیش از پیش سردرگم می‌کند، غافلگیری در میدان نظامی و امنیتی در یک جبهه جدید است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که علاوه بر عراق که اینک آسیب پذیرترین نقطه جهان برای آن‌ها محسوب می‌شود، سردار قاآنی متخصص ویژه برخی از کشور‌های غیر از عراق در منطقه است که ارتش و نهاد‌های آمریکا در آن حضور مستقیم و گسترده دارند. به بیان دیگر قاآنی قادر است در صورت لزوم و صادر شدن دستور، جبهه جدید و خطرناکی همتراز عراق در یک نقطه و یا نقاطی دیگر از خاورمیانه دربرابر آمریکا فعال کند. جبهه جدید نیز اگر قرار بر شکل گرفتن باشد البته مانند حمله به عین الاسد شفاف، آشکار و جوانمردانه خواهد بود.

شش: اما سپاه قدس بعد از شهادت سپبهد قاسم سلیمانی قطعا موفق‌تر از قبل خواهد بود. زیرا رزمندگان بدون مرز این نهاد انقلابی از این پس پشتوانه برکات خون شهید سلیمانی را نیز با خود همراه دارند. این انگاره بر اساس سنت و لطف الهی قطعی است که شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای جبهه باطل خطرناکتر خواهد بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حاج قاسم سلیمانی سپاه قدس خاورمیانه سردار قاآنی ایران فرمانده سپاه قدس سردار قاآنی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منهدم شدن یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل با موشک های نقطه زن ایران /به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح گفتگوی سردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا با فارس را در ادامه می خوانید؛

چرا عملیات وعده صادق طراحی و اجرا شد؟

لطفاً در ابتدا قدری درباره اهمیت عملیات وعده صادق و نحوه اجرای آن بفرمایید.

آنچه اتفاق افتاد اقدامی مشروع عقلانی و اخلاقی بود. مشروع از این جهت که وقتی به کنسولگری ایران در دمشق حمله شد، این حمله مطابق قوانین حاکم بر روابط بین الملل و پروتکل‌های پذیرفته شده در اصول جهانی حمله به بخشی از خاک ما محسوب می‌شود.

مستشارانی که حضور رسمی داشتند و مهمان دولت سوریه در یک مکان امن بودند تحت اقدام تروریستی قرار گرفتند و ما به مجامع بین‌المللی همچون شورای امنیت شکایت بردیم و تماس‌هایی نیز در این رابطه برقرار شد اما متاسفانه افرادی که باید این اقدام را محکوم می‌کردند نه تنها این کار را انجام ندادند بلکه با این اقدام همراهی نیز داشتند.

ما در شرایطی بودیم که چون رژیم صهیونیستی با مانعی برای ادامه اقدامات خود را مواجه نمی‌دید احتمال تکرار این جنایت وجود داشت لذا برای متوقف کردن این روند جنایت و ترور از یک سو و تنبیه متجاوز از سوی دیگر، عملیات وعده صادق طراحی شد.

در طراحی این عملیات همه ابعاد ماجرا در نظر گرفته شد که ضمن ارسال پیام قدرت و ترمیم یا تثبیت بازدارندگی ما، هیچ زمینه‌ای برای بهانه جویی علیه ما وجود نداشته باشد، اگر صهیونیست‌ها می‌توانستند ۵ جنازه زن و کودک در این ماجرا در اختیار داشته باشند حتماً دنبال مظلوم نمایی و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.

اهداف ایران در «وعده صادق» صرفاً نظامی بودند

ایران در اقدامی که صورت گرفت به هیچ عنوان که دنبال این نبود که از صهیونیست‌ها کشته بگیرد، این موضوع در نوع عملیات تا انتخاب زمان عملیات مشهود و به گونه‌ای بود که در این عملیات صرفاً زدن ضربه به اماکن خاص بود.

توجه کنید که در ۱۵ کیلومتری تاسیسات هسته‌ای دیمونا، پایگاه نواتیم مورد اصابت قرار گرفت که جزو مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی - اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است. در این پایگاه علاوه بر اینکه اسکادران‌های اف ۳۵ و هواپیماهای پشتیبانی و مربوط به شخصیت آن‌ها نگهداری می‌شود و بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی نیز به شمار می‌رود.

در حاشیه این پایگاه یک شهرک مسکونی وجود دارد ولی به هیچ کدام از ساختمان‌های مسکونی اصابت نکرد، در صورتی که تعداد موشک‌های اصابت کرده به این پایگاه مطابق آنچه صهیونیست‌ها به طور پراکنده اعلام کردند، ۴، ۷ و ۱۱ موشک نیز، عنوان شده است. اگر بخواهیم آن را به صورت میانگین در نظر بگیریم تعداد ۷ سر جنگی موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده ولی هیچ کدام به مراکز جمعیتی برخورد نداشته است.

جمهوری اسلامی ایران در عملیات نه دنبال کشته گرفتن بود و نه به دنبال حمله به مرکز غیرنظامی اطلاعاتی، در این عملیات نه دنبال کشته گرفتن بودیم و نه به دنبال حمله به مرکز غیرنظامی اطلاعاتی، آنچه اتفاق افتاد اقدامی کاملاً مشروع و بر اساس حق دفاع مشروع ایران بود و به خود زحمت دادیم اما دنبال این بودیم که پیام قدرت منتقل شده و به هیچ مرکز غیرنظامی حتی اقتصادی ضربه‌ای وارد نشود.

در حین اجرای عملیات وقتی خبرنگاری از یکی از صهیونیست‌ها در خیابان‌های تل‌آویو سوال می‌کند که او در هنگام موشک باران احساس نگرانی نمی‌کند؛ به او گفته بود که ایرانی‌ها عقلانی عمل می‌کنند. لذا یکی از دلایلی که صهیونیست‌ها اصرار دارند تا هیچ تصویر و خبر دقیقی از این ماجرا منعکس نشود، نگرانی از برملا شدن ابعاد اخلاقی و عقلانی ماجراست.

صهیونیست‌ها با کتمان‌درمانی به‌دنبال پوشاندن ضعف خود هستند

مقامات صهیونیستی به ویژه سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق طی سخنانی مدعی شدند که ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران را رهگیری کرده‌اند و گفتند که موشک‌های ایران به اهداف اصابت نکردند. به نظر شما علت طرح چنین ادعایی چیست؟

صهیونیست‌ها در عملیات وعده صادق به قدر کافی پیام قدرت را دریافت کرده‌اند نه تنها رژیم صهیونیستی بلکه دیگران که شاهد و ناظر بودند نیز این قدرت را مشاهده کردند.

اگر صهیونیست‌ها بخواهند عاقلانه برخورد کنند باید به توصیه انگلیسی‌ها خطاب به صهیونیست‌ها عمل کنند که به مقامات رژیم گفتند؛ شما پیروز ماجرا هستید چون پرتابه‌ها در مسیر رهگیری شده و اصابت نکرده و کم اثر بوده است. این در واقع یک نوع خط دهی و کلاس فلسفه بود که می‌خواست آموزش تخطئه را به صهیونیست‌ها ارائه کند.

علت اینکه صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند ۹۹ درصد از پرتابه‌های ایران به سرزمین‌های اشغالی نرسیده توسط استادشان یعنی انگلیسی‌ها به آن‌ها اعلام شده است. علت هم این بوده، اگر رژیم صهیونسیتی بپذیرد که مورد اصابت سخت قرار گرفته و تحقیر شده باید واکنش نشان دهد لذا اصل ماجرا را کتمان می‌کند و با کتمان درمانی به خود تسکین می‌دهد و آنچه امروز مانع حمله او است برای داخل توجیه می‌کند.

سابقه این موضوع را در حمله به عین الاسد مشاهده کنیم. هنگامی که این پایگاه مورد اصابت قرار گرفت ارزیابی آمریکایی‌ها نشان می‌داد که اگر بخواهند پاسخ دهند، با اقدام شدیدتر از آن مواجه خواهند شد.

عملیات وعده صادق نشان داد که صهیونیست‌ها با معادله و موازنه جدیدی از قدرت مواجه هستند

ترامپ با تمام قلدری اعلام کرد که خسارت مختصر بوده و چند نفر هم ضربه مغزی شده‌اند. اکنون نیز، صهیونیست‌ها همان مدل را با ادبیات دیگری دنبال می‌کنند و در این قصه نیز شرکای راهبردی آن‌ها مانند انگلیسی‌ها به آن‌ها آموخته‌اند.

علت اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند اگر امروز حمله‌ای از سوی صهیونیست‌ها به ایران صورت بگیرد آن‌ها در این حمله شرکت نخواهند داشت و اصرار دارند که رژیم صهیونیستی واکنش نشان ندهد دقیقاً معطوف به همان مطلبی است که سرلشکر باقری ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کردند چون آمریکایی‌ها آرامش بیشتری دارند. در صورتی که صهبونیست‌ها اکنون دچار نوعی آشفتگی ذهنی و عصبانیت هستند لذا آمریکایی‌ها به دنبال آرامش دادن به صهیونیست ها نیز هستند ولی بخشی از این ادعاهایی که صهیونیست‌ها اعلام کردند به نوعی التیام بخشی به داخل است.

امروز در داخل رژیم صهیونیستی هم در سطح دولتمردان هم در سطح مردم نگرانی جدی است و به هر حال قدرت بازدارندگی آن‌ها با طوفان الاقصی مخدوش شده بود و امروز در ادامه مجدداً ضربه کاری‌تری دریافت کردند. علت اینکه دو یا سه نشست برگزار کردند و به جمع‌بندی نرسیدند این است که مجبور هستند واقعیت‌ها را نیز مشاهده کنند. در صورتی که روحیه صهیونیست‌ها اینگونه بوده که اگر موازنه را به گونه‌ای مشاهده کنند که بتوانند پاسخ دهند به دنبال این هستند که آخرین ضربه را آن‌ها وارد کنند.

عملیات وعده صادق نشان داد که صهیونیست‌ها با معادله و موازنه جدیدی از قدرت مواجه هستند لذا شرکای آنها توصیه دارند شما به این میزان اکتفا کنید. یا در مورد دیگر، این ایران بود که پیشنهاد داد اگر آتش بس در غزه صورت بگیرد و به رفح حمله نشود، ایران از حق خود برای پاسخ به صهیونیست‌ها می‌گذرد. این یک داستان سرایی از سوی صهیونیست‌ها بود در صورتی که صهیونیست‌ها چنین پیشنهادی را به ایران مطرح کردند.

جمهوری اسلامی ایران پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اراده کرد تا عملیات تلافی جویانه و تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی داشته باشد و جالب اینجاست که این مورد را به صورت علنی نیز اعلام کردیم و صهیونیست‌ها چندین روز برای آمادگی فرصت داشتند که به نظر می‌رسد اگر دست به حماقت مجدد بزنند دیگر آن فرصت را هم در اختیار نخواهند داشت. لذا ضربه بعدی، مهلک‌تر، چند جانبه‌تر، ویرانگرتر و پرتلفات‌تر خواهد بود که به محض اقدام آن‌ها واکنش از سوی ایران آغاز خواهد شد.

موشک‌های به‌کار رفته در عملیات وعده صادق جزو موشک‌های نسل‌های گذشته هستند

یکی از پیام‌های این عملیات توانمندی موشکی ایران و قدرت نقطه زنی این موشک‌هاست. پیام‌های مهم دیگر این عملیات چیست؟

موشک‌هایی که به تعدادی از پایگاه‌های نظامی - اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اصابت کردند از فضای کشورهای دیگری همچون عراق، اردن و سوریه عبور و به اهداف مورد نظر اصابت کردند.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در این مرحله از موشک‌های استفاده کرد که جزو موشک‌های نسل‌های گذشته ما به شمار می‌رود. این موشک‌ها به لحاظ فناوری موشک‌هایی هستند که تاریخ تولید و نوع آن‌ها مربوط به گذشته است به این دلیل از آن‌ها استفاده شد که برای اولین بار چنین عملیاتی رخ داد و می‌بایستی به همه ابعاد ماجرا توجه می‌شد، اما، به فناوری و کیفیت موشک‌ها این اعتماد وجود داشت که می‌تواند به سوی اهداف مورد نظر حرکت به آن‌ها اصابت کند.

جالب اینجاست که تصویری توسط نماینده رژیم صهیونیستی در شورای امنیت در سازمان ملل به نمایش گذاشت که تصور می‌کرد، می‌تواند از این تصویر علیه ما استفاده کند. اتفاقاً موشک‌هایی که بر فراز قدس پرواز می‌کردند و بر اهداف فرود می‌آمدند به نوعی تبلیغ برای ما هم به حساب می‌آمد که این تصویر به یک قاب ماندگار تبدیل شد که توسط دشمن به نمایش درآمد.

ما از گذشته بر اساس فرمان فرمانده معظم کل قوا و تدبیر ایشان در استفاده از موشک‌ها بایستی این ملاحظه رعایت شود که، به غیرنظامیان و جمعیت خارج از نقطه هدف آسیب وارد نشود. لذا؛ این کار به صورت مرتب، دقت در هدف‌گیری در فرآیندی پیگیری شده و صنایع دفاعی ما با توجه به دغدغه‌ای که فرمان رهبر معظم انقلاب بوده امروز ما را به نقطه رسیده است که موشک نقطه‌زن در اختیار داریم.

علت اثربخشی اصابت موشک‌های ایران

در این راستا ضریب خطای برخی موشک‌های نقطه زن ما زیر ۵ متر است و طبق شاخص‌های جهانی، موشک بالستیک با ضریب خطای زیر ۸ متر عنوان نقطه‌زن محسوب می‌شود.

هنگامی که به ماجرای اخیر نگاه می‌کنید، هفت موشک که صهیونیست‌ها به برخورد آن اذعان کردند به یک پایگاه اصابت کرده و در جوار این پایگاه نقطه مسکونی وجود داشته ولی هیچ موشکی به مجموعه مسکونی اصابت نکرده است.

در مورد دیگری یک مرکز بزرگ اطلاعاتی در عمق یکی از شهرهای بزرگ آن‌ها هدف گذاری و منهدم شد، این موضوع تأییدکننده ویژگی نقطه‌زن بودن موشک‌های جمهوری اسلامی ایران است.

اصابت موشک‌های ما اثربخش است به این دلیل که موشک‌های ما دارای چند ویژگی هستند. اول تعداد موشک‌هایی که در اختیار داریم. دوم، سرعت بالای موشک‌هایی که می‌توانند از سامانه‌های ضد موشکی عبور کنند. سوم، نقطه زن بودن موشک‌های ماست شاید یکی از دلایلی که صهیونیست‌ها امروز در مقابله مثل با ما در تردید جدی هستند در حالی که می‌دانیم آن‌ها تعدادی مشترک در اختیار دارند اما ضریب خطای موشک‌های آن‌ها فوق العاده بالاست چرا که واقعیت اینجاست قدرت‌های بزرگ از این مزیت طلایی برای بخشش به دیگران استفاده نمی‌کنند و معمولاً اگر موشکی در اختیار متحد و شریک راهبردی خود قرار دهند از انواع متعلق به گذشته است.

امروز خوشبختانه هر سه ویژگی در موشک‌های مورد استفاده ما وجود دارد و خود صهیونیست‌ها می‌گویند که ۲۵۰ پرتابه سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. تعداد موشک‌های شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد ما محدودیتی برای شلیک موشک نداریم. البته نقطه‌زنی هم مربوط به نوع فناوری در موشک‌ها و هم مهارت پرتاب کنندگان است.

توانمندی‌هایی داریم که هنوز رونمایی نشده‌اند

فرماندهان نیروهای مسلح در سخنان و اظهارات خود عنوان می‌کنند که هنوز بخش اصلی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران رونمایی نشده است و همواره تاکید داشتند که رونمایی و استفاده از این توان هزینه‌های سنگینی برای دشمنان خواهد داشت. از نظر شما چه میزان از توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران تاکنون رونمایی نشده است؟

واقعیت این است که همه کشورهای جهان نه آخرین دستاوردهای خود و نه تمام توان خود را رونمایی نمی‌کنند چرا که این توان برای روز مبادا است لذا ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. کما اینکه در عملیات وعده صادق می‌توانستیم از نوع پیشرفته‌تری از موشک‌ها استفاده کنیم اما چون اولین مرحله بود که این کار را انجام دادیم از موشکی استفاده کردیم که به لحاظ فناوری مربوط به نسل‌های گذشته بود. البته قطعاً ما در سناریوهای بعدی از موشک‌های پیشرفته‌تری استفاده خواهیم کرد علت آن این است که دشمنان از عملیات ما ارزیابی خاص خود را دارند همچنان که ما نیز ارزیابی مختص به خود را داریم.

به هر حال در عبور پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک توانمندی‌های لایه‌های مختلف دفاع هوایی برای ما رونمایی شده که پیش‌تر نسبت به آن اطلاعی نداشتیم و تجربه میدانی و یافته‌های جدیدی را به دست آورده‌ایم. لذا واقعیت است که همچون سایر کشورها ما دست خود را رو نمی‌کنیم و خوشبختانه امروز با تحقیق و توسعه در عرصه‌های مختلف قسمتی از فناوری دست پیدا کرده‌ایم که می‌تواند برای ما مزیت‌هایی برای روز مبادا به حساب بیاید.

به طور مثال همانگونه که موشک هایپرسونیک را چند ماه گذشته رونمایی کردیم، در صورتی که ما طی چند سال گذشته به فناوری طراحی و ساخت آن دست پیدا کرده بودیم و نمونه‌هایی نیز از آن ساخته شده بود اما رونمایی چند ماه گذشته صورت گرفته است البته در عرصه‌های دیگر نیز دارای توانمندی‌هایی هستیم که فعلاً زمان رونمایی از آن‌ها فرار نرسیده است اما اگر اتفاقی برای کشور رخ بدهد حتماً از آن‌ها استفاده خواهیم کرد چون آماده استفاده است و اگر به نمونه‌های پیشرفته‌تری از آن‌ها دست پیدا کنیم قطعاً رونمایی از سطح قبلی را خواهیم داشت.

به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد

پس از عملیات وعده صادق شاهد بودیم که اسرائیل تهدید کرد که به دنبال اجرای اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران است. از دیدگاه شما اگر اسرائیل بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهد گستردگی پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟

شما در این مرحله می‌توانید بررسی کنید که در طول و عرض جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی پایگاه‌هایی را مورد اصابت قرار دادیم یعنی از جولان اشغالی تا نقب که نشان دهنده این است که توانمندی آن را داریم در هر نقطه‌ای که اراده کنیم موشک‌های خود را به آن نقطه شلیک کنیم.

سرزمین‌های اشغالی و رژیم صهیونیستی عمق چندانی هم ندارد. به طور رسمی اعلام کردیم که اگر آن‌ها بخواهند به اقدام ایران پاسخ دهند آن‌گاه مرحله بعدی اقدام ما حتماً گسترده‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود. به همین دلیل، آنچه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد یک واقعیت است که هدف مد نظر ما هم تلافی‌جویانه بود و هم تثبیت بازدارندگی است و هم شکستن توهم رژیم صهیونیستی را در پی داشت که صبر استراتژیک جمهوری اسلامی ایران یک صبر پردامنه و همیشگی است.

شاید مقامات صهیونیست حماقتی به خرج دادند و تصورشان این بود که هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران به خاک آن‌ها شلیک نخواهد کرد. لذا، امروز اقدامی که صهیونیست‌ها مرتکب شدند در داخل سرزمین‌های اشغالی مورد تقبیح قرار گرفته است که نتانیاهو و وزیر جنگ بودند که زمینه ساز چنین اتفاقی در رژیم صهیونیستی شدند و کاملاً صحیح است چون آن‌ها زمینه حقوقی را برای ما فراهم کردند.

با توجه به اتفاق پیش آمده ما هیچ محدودیتی نداریم و دست ما نیز باز است ضمن اینکه آمادگی ما در مرحله بعدی دیگر ۱۰ تا ۱۲ روز به طول نخواهد انجامید چون ما برای سناریوی بعدی از اکنون چینش را صورت داده‌ایم و به محض اینکه اولین اشتباه از ناحیه آن‌ها صورت بگیرد، واکنش ما آغاز خواهد شد و مانند دفعه قبل فاصله‌ای نخواهد داشت.

احتمالاً در چنین شرایطی با انواع جدیدی هم از تسلیحات جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد که چون مطلع هستیم که آن‌ها از نوع تسلیحات ما در عملیات وعده صادق ارزیابی دارند و با توجه به این بعد از ماجرا حتماً از انواع جدیدی از تسلیحات نیز استفاده خواهد شد. همان‌گونه که در بُعد تاکتیک نیز از تاکتیک‌های جدیدی استفاده خواهد شد. لذا؛ آنچه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد بیان یک واقعیت به عنوان هشدار به رژیم صهیونیستی بود که دست به تکرار اشتباه نزند.

وعده صادق؛ شکست طرح پدافند یکپارچه آمریکا در غرب آسیا

آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر عنوان کردند که به دنبال ایجاد یک پدافند یکپارچه در غرب آسیا به کمک متحدان خود هستند.‌ اجرای موفق عملیات وعده صادق تا چه میزان این ایده و طرح آمریکایی‌ها را با شکست مواجه کرد؟

آن‌ها با ائتلاف پدافند یا طرح یکپارچه پدافند هوایی در غرب آسیا به دنبال یک نوع ضمانت‌بخشی بودند که هیچ‌گونه عملیات تهاجمی علیه اهدافی که مد نظر آن‌هاست و یا از ناحیه ما هدف گذاری شود، مقدور نخواهد بود، لذا در چنین شرایطی حتماً باید خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی به میدان آمده باشد تا امکان عبور از فضای چند کشور و رسیدن به مقصد و اصابت به هدف فراهم شود.

این کار با استفاده از تجارب، تحقیقات و دانش و آن‌ها با یکی دیگر در یک کار گروهی عملیات را به گونه‌ای طراحی کنند که امروز آن‌ها از بالاترین سطح فناوری در پدافند و آنچه تحت عنوان یکپارچگی از آن یاد می‌شود استفاده می‌کردند اما اکثر پرتابه‌های ما وارد فضای رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی شده و در مجموع بیش از ۵۰ درصد به هدف اصابت کردند. این یک موفقیت بزرگ است که به اذعان صهیونیست‌ها فراتر از تصور آن‌ها بوده است.

سردار سلامی هم اشاره کرد که برآورد انجام شده توسط خودمان میزان موفقیت بالاتر بوده است. لذا آنچه امروز رخ داده یک موفقیت و پیروزی بزرگ برای ما و یک نوع شکست همراه با تحقیر و خفت برای صهیونیست‌هاست که همواره به تهاجم علیه دیگران عادت داشتند.

آن‌ها در عملیات وعده صادق بیش از ۶ ساعت در معرض تهاجم قرار گرفتند و کتمان درمانی آن‌ها نیز بی فایده است چرا که حین عملیات خوشبختانه تصاویر بسیاری از داخل رژیم صهیونیستی به بیرون نشر پیدا کرد. اگرچه پس از آن سانسور شدید خبری توسط صهیونیست‌ها اعمال شد ولی همان تصاویری که خودشان پخش کردند که عمدتاً توسط فلسطینی‌ها انجام شد و برای اثبات اتفاق افتاده همان تصویری که نماینده صهیونیست‌ها در شورای امنیت به نمایش گذاشت کفایت می‌کند تا میزان موفقیت ما و موثر بودن نوآوری و خلاقیت را نشان می‌دهد.

آیا می‌توان گفت که اجرای موفق عملیات وعده صادق توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانست ضعف و شکست طرح آمریکایی‌ها برای پدافند یکپارچه در غرب آسیا را اثبات کند؟

قطعاً این طرح آمریکایی‌ها شکست خورده است. آن‌ها ادعا کردند که یک ائتلاف منطقه‌ای و یکپارچه‌سازی سامانه‌های پدافندی که در همین ماجرا نیز آشکارا کشورهایی از قبیل آمریکا، اردن و فرانسه به همراه انگلیس و برخی کشورهای منطقه‌ای نیز حضور داشتند که به خاطر روحیه محافظه کارانه و شراکت با آمریکا در این ماجرا اقداماتی علیه ما صورت دادند اما با این وجود پرتابه‌ها اصابت کرد. بنابراین می‌توان گفت شکست سامانه‌های پدافندی که هم از فناوری سطح بالا برخوردار هستند و هم مجموعه‌های ستادی که آن‌ها را با یکدیگر هماهنگ کردند را شاهد بودیم و نتوانستند با عملیات ما مقابله کنند.

یکی از پیامدهای ضمنی عملیات وعده صادق بی‌اعتبار شدن این ادعاها و حتی زیر سوال رفتن سطح فناوری مورد ادعایی آن‌هاست. سامانه‌هایی نظیر پاتریوت، باراک، گنبد آهنین و پیکان را به کار گرفتند اما این سامانه‌ها نتوانست مانع ضربه سهمگین علیه صهیونیست‌ها شود که آشفتگی حاکم بر صهیونیست‌ها نشان‌دهنده میزان ضربه است. البته بخش مهمی نیز حاصل نوآوری و ابتکاری است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کار گرفتند.

آینده محور مقاومت بسیار روشن است

شما آینده محور مقاومت را با وجود اجرای عملیات‌های طوفان الاقصی و وعده صادق چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده را برای مقاومت بسیار روشن می‌بینم و می‌توان آینده را ادامه روند قبلی وصل شده به وضعیت فعلی دانست. لذا به خاطر داشته باشید که در مقطعی صهیونیست‌ها توانستند به کمپ دیوید و تسلیم کردن کشورهای عربی و ملت فلسطینی برسند، با پیروزی انقلاب اسلامی به انتفاضه‌های با سنگ رسیدند ولی امروز به مقاومت با موشک رسیده‌اند.

باید توجه داشت که مقاومت در مقطعی به جنوب لبنان و بخشی از فلسطینی‌ها محدود بود اما امروز از فلسطین و لبنان به کشورهای سوریه، عراق، یمن توسعه پیدا کرده است و ارتش بدون مرز که شهید سلیمانی برای مقاومت از حسینیون، زینبیون، علویون، فاطمیون تشکیل داد و مجموعه‌های حاضر در این ارتش که بایستی در کنار آن‌ها به جمعیت غیر مسلمانی که امروز علم مقاومت در برابر آمریکا را برافراشته‌اند و در برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و حمایت از مقاومت نقش داشتند نیز اشاره کرد.

امروز آفریقای جنوبی به نفع مظلومین فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شکایت می‌کند لذا با نگاه به این واقعیت‌ها می‌توان آینده درخشانی را برای مقاومت متصور بود.

به نحوی که صهیونیست‌ها در مقطعی از تاریخ توانستند در ۶ روز چند ارتش کشورهای عربی را زمین گیر کنند اما امروز بیش از ۶ ماه است که در مقابل گروه کوچکی مانند حماس درگیر و دچار بحران هستند که آن‌ها را به سمت رفتار هیستریک و عصبی سوق داده است که به گرفتاری آن‌ها دامن می‌زند. این موارد نشانه‌هایی هستند که ی‌شود آینده مقاومت را در آن‌ها مشاهده کرد و حدس زد.

چرا نتانیاهو به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد؟

شما وضعیت امروز نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا می‌توان میان این وضعیت و حمله به کنسولگری ارتباطی قائل شد؟

آنچه نتانیاهو را به سمت اشتباه بزرگ در حمله به کنسولگری ایران سوق داد، گرفتاری در غزه است. صهیونیست‌ها بیش از ۶ ماه در غزه جنگیدند ولی به هیچ کدام از اهداف اعلام شده خود دست پیدا نکرده‌اند. آنها به دنبال این بودند که به رفح حمله کنند اما خطر این اتفاق به گونه‌ای بوده که آمریکایی‌ها مصر بودند که این اتفاق در ماه رمضان رخ ندهد، زمان کوتاه و ابعاد ماجرا دقیق.

صهیونیست‌ها از نظر سخت‌افزار و تسلیحات مشکلی ندارند و از آمریکایی‌ها آنچه مورد نیاز آن‌هاست دریافت می‌کنند اما آن‌ها با مشکل تامین نیروی انسانی روبرو هستند. به نحوی که امروز به دنبال فراخوان حصیدی‌ها یا حریدی‌ها که ارتودوکس‌های یهودی هستند. البته آن‌ها تفکر صهیونیستی و رژیم صهیونیستی را قبول ندارند ولی شهروند رژیم به حساب می‌آیند و ساکن سرزمین‌های اشغالی هستند. اما چون صهیونیست‌ها با کمبود نیرو مواجه هستند اعلام کردند که آن‌ها باید به سربازی بیایند. پس از این فراخوان حصیدی‌ها یا حریدی‌ها وارد خیابان‌های تل‌آویو شدند و پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زده و مرگ بر صهیونیسم گفتند.

خانواده‌های اسرا در شرایط روحی بسیار نامناسبی به سر می‌برند به این دلیل که احساس می‌کنند هیچ اعتنایی به سرنوشت اسرا نیست و نتانیاهو جنون آسا و دیوانه وار اقدام می‌کند. نتانیاهو مرتباً عملیاتی انجام می‌دهد حتی تحت عنوان آزادسازی گروگان‌ها برای آزادی اسرا که از بهترین نیروهای فرانسوی، آمریکایی و انگلیسی کمک گرفته‌اند اما این عملیات‌ها منجر به کشته شدن اسرا شده است.

اختلاف شدید صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی

امروز صهیونیست‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی به شدت دچار اختلاف هستند. به نحوی که یکی از خبرنگاران صهیونیست اعلام کرد اگر اسرائیلی‌ها بدانند پشت درب‌های بسته چه می‌گذرد، ۴ میلیون نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از این سرزمین‌ها فرار می‌کنند. لذا؛ صهیونیست‌ها اوضاع بسیار به هم ریخته‌ای دارند.

صهیونیست‌ها یک سیاست به هم ریخته‌ای دارند که می‌گویند جنگ بیرون از خانه و اتحاد و وفاق در داخل خانه. تصور آنها این بود که اگر به کنسولگری ایران در دمشق حمله کنند می‌توانند فعلاً یک انسجام داخلی را فراهم کرده و در سایه یک ایجاد یک بحران بزرگتر بتوانند بحران خود را حل کنند. یعنی همان سیاست حل بحران از طریق تصاعد بحران.

صهیونیست‌ها می‌خواستند از این سیاست استفاده کنند ولی نتیجه معکوس شد یعنی تصاعد بحران موجب متصاعدتر شدن بحران شد یعنی همان اتفاقی که اکنون رخ داده است. لذا، در شرایط فعلی در قالب تصمیمات در کابینه نظامی صهیونیست‌ها نتانیاهو در اقلیت قرار دارد یعنی سه نفر با او مخالف هستند.

همان‌گونه که امروز ما هشدار غربی‌ها برای پایان دادن به درگیری در غزه داریم که دلیلشان این است که ما یک هولوکاست تاریخی داریم و ملتی آواره بودیم که به سرزمین مقدس بازگشتیم اما صهیونیست‌ها چندین هولوکاست را در غزه رقم زدند. لذا خروجی این شدت عمل که تصورش این بوده که می‌توانند به شیوه سنتی بازدارندگی را بازگرداند، اما نه تنها بازدارندگی بازنگشته بلکه امروز نفرت در افکار عمومی جهانیان رقم خورده است.

شکست ایده نتانیاهو برای خروج از بحران غزه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق

اجتماعات و تظاهراتی که امروز در کشورهای غربی علیه صهیونیست‌ها انجام می‌شود یک زمان فقط در کشورهای اسلامی قابل مشاهده بود، اما، اکنون این راهپیمایی‌ها و اجتماعات علی رغم اینکه در بسیاری از کشورها برگزاری چنین اجتماعاتی را جرم انگاری کرده و برای آن جریمه و مجازات تعیین کرده‌اند، این اجتماعات ضد صهیونیستی برقرار می‌شود.

حتی بالاتر از آن، شما زمزمه‌هایی در میان دولت مردان اروپایی مشاهده می‌کنید که قائل به این هستند که بایستی فکری به حال تشکیل دولت و کشور فلسطین انجام بدهند. در حالی که آن‌ها قبلاً در پیمان اسلو به نحو نمایشی و ویترینی برای فلسطینی‌ها دنبال کردند که خروجی آن تشکیل دولت خودگردان شد که امروز منفورتر از آن نزد فلسطینی‌ها وجود ندارد. به نحوی که امروز محمود عباس در نظرسنجی‌های انجام شده در فلسطین به شدت منفور است چرا که فلسطینی‌ها این دولت را به نوعی دست نشانده و عامل صهیونیست‌ها می‌دانند.

امروز واقعیت این است که نتانیاهو با مشکل جدی در داخل مواجه است و این اقدام احمقانه در حمله به کنسولگری ایران در دمشق با محاسبه اشتباه او انجام گرفت چرا که او عواملی را در نظر می‌گیرد و در عین حال به برخی عوامل ‌نیز بی‌توجهی می‌کند نتیجه آن چنین می‌شود که به دنبال حل بحران از تصاعد بحران بود اما در واقع بحرانی متصاعدتر دامن او را گرفت.

ممنون از فرصتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید.

من هم از شما و همه تلاشگران عرصه رسانه که نقش مهمی در تبیین دستاوردهای نیروهای مسلح دارند تشکر می‌کنند باید توجه کنیم که مراحل پس از اجرای موفق عملیات تبیین و تشریح آن است که این وظیفه خطیر بر عهده رسانه‌ها قرار دارد و باید آن را به نحو احسن انجام دهد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897757

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» ناتوانی اسراییل را آشکار کرد
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • سردار سالاری: عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • برگزاری یادواره شهدای جبهه مقاومت در بندرعباس
  • منهدم شدن یک مرکز اطلاعاتی اسرائیل با موشک های نقطه زن ایران /به محضِ اینکه صهیونیست‌ها علیه خاک ایران خطایی کنند، پاسخ ما شروع خواهد شد
  • عملیات «وعده صادق» مصداق بارز وعده الهی است
  • پیام سرلشکر باقری به فرمانده کل سپاه
  • عصبانیت دشمن از سپاه بخاطر اقتدار آن است/ عملیات وعده صادق لبیک به رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی بود
  • سردار فدوی: به کوچکترین حمله پاسخ قاطع می دهیم /در اوج آمادگی قرار داریم