Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@23:16:48 GMT

«صبار» و «شکور»؛ مدال افتخار قرآنی برای ملت ایران

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۸۷۹۳

«صبار» و «شکور»؛ مدال افتخار قرآنی برای ملت ایران

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اتصاف دو صفت «صبار» و «شکور» مدال افتخار رهبری برای ملت ایران است گفت: برای نهادینه‌شدن صبر و شکر در جامعه و تقویت آن به لوازمی نیاز داریم که مهمترین آن تقویت معادباوری و توحیدباوری است.

ابوالقاسم مقیمی حاجی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به استفاده مقام معظم رهبری از دو کلیدواژه «صبر» و «شکر» در بیانات اخیرشان گفت: اهمیت این دو واژه در این مقطع از این جهت است که برای تعالی روحی فردی و اجتماعی و پیش‌برد اهداف کشور، صبر و شکر دو مقوله بسیار مهم مورد تأکید قرآن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکرگزاری در مصیبت؛ مشی مردان خدا

وی با بیان اینکه صبر و رضایت به نعمات الهی نشان‌دهنده درجه عبودیت انسان را در برابر خداوند نشان می‌دهد؛ افزود: شخصی خدمت یکی از معصومان(ع) رسید و گفت که در مشکلاتی که به آن دچار می‌شوم صبر می‌کنم و امام معصوم فرمودند  که صبر بسیار خوب است و خدا فرموده: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» ولی ما نه تنها در مشکلات صبر می‌کنیم، بلکه در آن پیش‌آمد شکرگزار هم هستیم.

مقیمی حاجی با بیان اینکه مشکلات بر سر راه انقلاب همواره بوده و هست و خواهد بود تصریح کرد: امروز که کشور با کورانی از مشکلات به خصوص در بحث اقتصادی مواجه است، رهبر معظم انقلاب مردم را به صبر در برابر این مصیبات و شکر برای نعمت‌های خوبی که انقلاب در خدمت مردم قرار داده دعوت فرمودند و سخنانشان با صراحت برگرفته از آیه 5 سوره مبارکه ابراهیم(ع)«وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» بود.

مقیمی حاجی با بیان اینکه صبر وعده به آینده روشن است، اظهار کرد: اگر کسی و جامعه‌ای  صبور نباشند در زیر بار مشکلات قد خم خواهند کرد؛ دشمنان ملت ایران 41 سال متوالی علیه کشور توطئه‌های فراوانی ایجاد کردند که آخرین آن‌ها شهادت سردار سلیمانی و همراهان ایشان بود، ولی ملت صبور و شکور ایران قیام میلیونی در تشییع ایشان به راه انداختند.

مسیر کلی جهان به سمت صلاح است

دبیر همایش کتاب‌سال حوزه علمیه بیان کرد: مسیر کلی جهان به سمت صلاح است گرچه کسانی که با این مسیر همراه نیستند به دنبال تامین مطامع دنیوی خود هستند، ولی با رویکرد صبر و شکر، جامعه هم از ثواب الهی و رحمت خدا بهره می‌برد و هم نتیجه دنیوی صبر مطلوب برای فرد و جامعه حاصل می‌شود.

مقیمی حاجی اضافه کرد: در مقطعی انسان ممکن است این تصور را داشته باشد که آنچه رخ داده به نفع او نیست ولی با گذشت زمان می‌فهمد دقیقاً آنچه حادث شده در جهت خیر او بوده است؛ صبر سبب می‌شود تا انسان به مصالح کارها آگاه شود و اگر شکر را هم ضمیمه صبر کند باعث ازدیاد نعمت به تعبیر قرآن خواهد شد؛ در اینجا گویی قرآن در صدد بیان یک قاعده است که «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ» یعنی رابطه مستقیم میان شکر و ازدیاد نعمت وجود دارد.

نوع تغییر نگاه به جهان؛ مهم‌ترین لوازم صبر و شکر

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سؤال که صبر چگونه در جامعه نهادینه می‌شود؟ اظهار کرد: صبر دارای منشأهای مختلف است و اگر می‌خواهیم صبر در وجود خودمان و جامعه نهادینه شود باید نوع نگاهمان به دنیا را تغییر دهیم؛ اگر با مسائل به صورت روزمره برخورد کرده و مصالح آینده و عالیه را نبینیم طبیعی است در برابر مشکلات جزع و فزع می‌کنیم ولی اگر عمق دید ما توسعه یابد تحمل مشکلات هم آسان‌تر می‌شود.

وی افزود: ایمان، توکل و تکیه بر خدا و انجام تکلیف به جای نتیجه‌گرایی صرف، سبب تقویت صبر در انسان می‌شود زیرا قدرت الهی فوق همه قدرت‌هاست؛ ملت ما در جنگ و پیروزی انقلاب به تجربه دیدیم که اگر مسائل به ید قدرت افراد بود خیلی از پیروزی‌ها به دست نمی‌آمد، ولی چون قدرت در دست خداست نتایج زیادی در انقلاب حاصل شد.

مقیمی حاحی با بیان اینکه در کارهای فرهنگی مهمتر از هر چیز تغییر زاویه نگاه مردم به حوادث از منظر صبر و شکر است تصریح کرد: افرادی هستند که در مشکلات متعدد محاصره هستند ولی با صبر راه خروج می‌یابند؛ در همین حادثه دردناک و تلخ هواپیما خانواده‌هایی را شاهد بودیم که فرزند خود را از دست داده‌اند ولی رسما اعلام می‌کنند که ما ذره‌ای در حمایت از رهبر و انقلاب و آرمان‌ها کوتاه نمی‌آییم.

مدال افتخار بر سینه ملت

وی افزود: این نحوه سخن گفتن در عین داشتن داغ سنگین، نتیجه نوع نگاه فرد به حوادث است؛ تغییر زاویه دید به سمت نگاه توحیدی و معادباوری سبب تقویت صبر می‌شود و اگر برایند اجتماعی زاویه دید مردم به این سمت باشد جامعه صبار و شکور خواهد بود که در واقع رهبر معظم انقلاب، این مدال قرآنی را بر سینه ملت صبور و شکور ایران نصب کردند.

بروز و ظهور تجلی قدرت الهی در یوم الله

مقیمی حاجی همچنین در مورد تعبیر یوم الله که رهبر انقلاب در سخنانشان به کار بردند تصریح کرد: همه روزها، روز خداست و جهان در افاضه دائمی متصل از جانب خدا هست اما برخی روزها که از آن به یوم الله تعبیر می‌شود یعنی در آن روز تجلی و بروز وظهور قدرت الهی نمایان تر است و انسانی که در غبار غفلت قرار دارد قدرت الهی برای او نمایان‌تر بروز می‌یابد؛ لذا به خاطر این اهمیت به برخی ایام، یوم الله و یا ایام الله می‌گوییم.

این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ما در این ایام شاهد صبر ملت ایران در دو حادثه سخت و غمناک یعنی شهادت سردارمقاومت و سقوط هواپیمای مسافربری از یکسو و انتقام سخت ملت ایران از آمریکا با اقدام قهرمانانه سپاه بودیم و به همین دلیل رهبری در این ایام بر این دو کلیدواژه برای تداوم مسیر انقلاب تاکید فرمودند؛ یعنی از یکسو مدال افتخار صبار و شکور بودن را به ملت دادند و از طرفی تاکید فرمودند که بر طبق آیه قرآن، رمز تداوم مسیر انقلاب هم  در همین دو مسئله است که تعبیر به یوم الله می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا یوم الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

مراسم قهرمان ایران با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، جامعه ورزش کشور و جمعی از ورزشکاران و قهرمانان ایران در سالن همایش‌های صداوسیما، در حال برگزاری است.

در بخش اول این مراسم بهترین‌های ورزش ایران از نگاه مردم انتخاب شدند که به ترتیب در ادامه اسامی آن‌ها آمده است:

گل برتر: گل سید مهدی میرجلیلی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی 

میرجلیلی پس از کسب این جایزه، گفت: یزدی صحبت می‌کنم و لهجه دارم و دم همه مردم گرم که به من رای دادند و امیدوارم لیاقت این همه محبت را داشته باشم و جان خود را برای خوشحال کردن مردم، می‌گذارم.

صحنه ماندگار ورزشی: پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال ژاپن در جام ملت‌های آسیا

وحید امیری که به نمایندگی از ملی‌پوشان فوتبال ایران این جایزه را دریافت کرد، گفت: از مردم تشکر می‌کنم که این صحنه ماندگار را رقم زدند و برای مردم عزیز کشورم آرزوی توفیق روز افزون دارم.

برترین تیم ملی (دیپلم افتخار) : تیم ملی هاکی بانوان

سنایی، کاپیتان تیم ملی هاکی بانوان ایران در این رابطه، بیان کرد: خوشحالیم که دختران خود را دیدید از مردم، وزیر ورزش و صداوسیما که به دیدن شدن ما کمک کردند، تشکر می‌کنیم و زنانه جنگیدیم تا توانایی زنان را نشان دهیم و همیشه به این مسئله افتخار می‌کنیم.

برترین تیم ملی: تیم‌ملی فوتبال ساحلی

منصور بیک‌وردی پس از دریافت جایزه تیم ملی فوتبال ساحلی، گفت: امیدوارم وزیر ورزش و جوانان توجه ویژه‌ای به پا برهنه‌های فوتبال ساحلی داشته باشد.

جایزه افتخار تاریخی: کاوران فرزندان ایران زمین

برترین چهره پارالمپیک: رزا ابراهیمی

رزا ابراهیمی پاراتکواندوکار ایران با اشاره به اینکه خیلی خوشحالم که لایق این مهم شدم، گفت: از هموطنان عزیزم تشکر می‌کنم و شرمنده آن‌ها هستم.

در ادامه این مراسم بخش دوم با انتخاب قهرمان فردا، برترین سرمربی و بانو و آقای ورزش ایران دنبال شد.

قهرمان فردا (دیپلم افتخار): محمد بیرانوند

بیرانوند پس از کسب این عنوان، گفت: امیدوار هستم بتوانم در المپیک موفق عمل کنم.

قهرمان فردا: امیررضا معصومی

فردین معصومی، پدر امیررضا معصومی، بیان کرد: خوشحال هستم که برای دومین سال پیاپی مردم فرزندم را به عنوان قهرمان فردا انتخاب می‌کنند و از رییس فدراسیون کشتی نیز تشکر می‌کنم که در راستای اعتلای کشتی‌گیران ایران تلاش می‌کند.

امیررضا معصومی نیز عنوان کرد: از مردم تشکر ویژه می‌کنم و دست تک تک آن‌ها را می‌بوسم و امیدوارم روز به روز ورزش ایران پله‌های موفقیت را طی کند.

برترین سرمربی (دیپلم افتخار): حسین عبدی

برترین سرمربی: علی نادری

علی نادری، سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از کسب این عنوان، بیان کرد: از مردم خوب کشورم تشکر می‌کنم و هیچ افتخاری بالاتر از شاد کردن دل مردم نیست و تیم ملی فوتبال ساحلی پرچم ایران را به اهتزار دراورد و ما جمع خیلی خوبی هستیم.

بانوی ورزش ایران: ناهید کیانی

ناهید کیانی، تکواندوکار ملی‌پوش ایران پس از  کسب بانوی ورزش ایران، اظهار کرد: خیلی خوشحال هستم از کسب این عنوان و این ارزشمندترین عنوانی است که در کل دوران ورزشم کسب کردم و این لحظه با لحظه کسب مدال جهان برابری می‌کند چرا که توسط مردم انتخاب شدم.

آقای ورزش ایران: امین میرزازاده

میرزازاده پس از کسب عنوان آقای ورزش ایران، بیان کرد: این افتخار را دارم که از دستان پر مهر مردم چنین عنوانی را کسب کنیم و امیدوارم خداوند ورزشکاران کشور را یاری کند و جنگیدن برای وطن وظیفه سرباز وطن است و امیدوارم لایق باشم و باید بدانم هیچ نامی بلندتر از نام مردم ایران وجود ندارد.

ادامه دارد . . .

۲۵۱۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899294

دیگر خبرها

  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند/آقای ورزش ایران؛ امین میرزازاده
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!
  • انتخاب بهترین‌های ورزش ایران
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی باعث عزت و افتخار شده است
  • استان قزوین در فضای قرآنی در سطح کشور درخشیده است
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود