Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-23@10:03:32 GMT

روانشناس سیا: استفاده از شکنجه مناسب و ضروری است!

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۸۹۹۴

جیمز میچل، روانشناس سازمان سیا که بازجویی پیشرفته در آمریکا از جمله «غرق مصنوعی» را طراحی کرده است، در برابر دادگاه نظامی زندان گوانتانامو استفاده از شکنجه را اقدامی مناسب و ضروری خواند.

به گزارش شریان نیوز، به نقل از نیویورک تایمز، جیمز میچل، روانشناس سازمان سیا برنامه «بازجویی پیشرفته» در آمریکا از جمله «غرق مصنوعی» و دیگر انواع شکنجه را طراحی کرده است، در برابر دادگاه نظامی زندان گوانتانامو استفاده از شکنجه را اقدامی مناسب و ضروری خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جیمز میچل روز سه شنبه در جلسه پرسش و پاسخ مقدماتی محاکمه ۵ متهم طراحی حملات ۱۱ سپتامبر گفت: «من امروز (هم اگر لازم باشد) این کار (شکنجه) را دوباره خواهم کرد.»

میچل برای جلوگیری از هرگونه حمله جدید مانند ۱۱ سپتامبر شکنجه را یک وظیفه اخلاقی تلقی کرد.

میچل و جسن، روانشناسان سابق نیروی هوایی آمریکا بودند که در سال ۲۰۰۲ به دستور سازمان سیا موظف شدند برنامه‌ای را برای تکنیک‌های بازجویی پیشرفته طراحی کنند.

سازمان سیا برای چنین طرحی به آن‌ها روزانه ۱۸۰۰ دلار پرداخت می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ آن‌ها یک شرکت خصوصی راه اندازی کرده و برای بیشتر بازپرس‌ها و پرسنل امنیتی در «سایت‌های سیاه» (black sites) تسهیلاتی از جمله آموزش روش‌های شکنجه را فراهم کردند.

این شرکت تا پایان قراردادش در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۱ میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرد.

جیمز میچل که به مشارکت خود در بسیاری از جلسات شکنجه شبیه سازی غرق شدن معترف بود در این جلسه پرسش و پاسخ افزود محافظت جان آمریکایی‌ها بسیار مهم‌تر بود تا ناراحتی تروریست‌هایی که به طور داوطلبانه علیه ما سلاح بدست گرفته اند.

محاکمه ۵ مرد متهم به طراحی حملات ۱۱ سپتامبر از جمله خالد شیخ محمد، مغز متفکر آن‌ها قرار است در ماه ژانویه ۲۰۲۱ در گوانتانامو آغاز شود.

۵ متهم که از حدود ۱۵ سال پیش در این پایگاه واقع در جنوب شرق کوبا زندانی بوده اند, ۶ سال پیش تفهیم اتهام شده اند تاکنون ادامه یافته است.

سازمان سیا تایید کرده است که دستکم ۳۹ زندانی با تکنیک‌های پیشرفته بازجویی شکنجه شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل کوبیدن زندانیان به یک دیوار، محبوس کردن آن‌ها در یک جعبه به ابعاد ۷۶*۵۳ سانتی متری، القای حس خفگی یا غرق مصنوعی و ... هستند. از دیدگاه گروه‌های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل این تکنیک‌های پیشرفته بازجویی نوعی شکنجه و غیرقانونی است.

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۸۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology

روز ملی روان شناسی و مشاور برابر با ۲۸ آوریل است.

به گزارش ایمنا، روانشناسی علمی برای مطالعه و بررسی ذهن و رفتار با شاخه‌های متفاوت شامل توسعه انسانی، ورزش، سلامت، پزشکی، رفتار اجتماعی و فرآیندهای شناختی است. روان‌شناسی تمامی جنبه‌های مربوط به رفتار خودآگاه و ناخودآگاه انسان مانند احساسات و اندیشه‌ها را در بر می‌گیرد.

تاریخ روز روانشناس روز ملی روان‌شناس و مشاور در تقویم شمسی برابر با ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. روز ملی روان‌شناس و مشاور در تقویم میلادی برابر با ۲۸ آپریل ۲۰۲۴ است. روز ملی روان‌شناس و مشاور در تقویم قمری برابر با ۱۹ شوال ۱۴۴۵ است.

روانشناسی

روانشناسی که معادل انگلیسی آن Psychology است از دو کلمه “روان” و “شناسی” تشکیل شده که هر کدام از آنها معانی واضحی دارند. کلمه “روان” اشاره به بعد روحی روانی انسان و اهمیت آن دارد، از طرفی کلمه “شناسی” هم به راه‌های مطالعه و شناخت “روان” اشاره دارد. روان‌شناسی (Psychology) دانشی است که با بهره‌گیری از روش‌های مختلف پژوهش و مطالعه به فرآیندهای ذهنی، رفتاری و روانی در انسان می‌پردازد. منظور از «رفتار» همه حرکات، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم است، و منظور از فرآیندهای روانی، چیزهایی همچون: احساس، ادراک، اندیشه (تفکر)، هوش، شخصیت، هیجان و انگیزش و حافظه است.

انواع روان شناسی

علم روانشناسی همچون سایر علوم شاخه‌ها و انواعی دارد. تا کنون حدود ۵۰ نوع از علم روانشناسی توسط انجمن روان شناسی آمریکا به ثبت رسیده است که در زیر به برخی از آنان می‌پردازیم.

روانشناسی بالینی: روان شناسی بالینی مهم‌ترین و محبوب‌ترین شاخه از علم روان شناسی است که با به کارگیری روش‌های علمی روان شناختی و با استفاده از تئوری‌های معتبر، به بررسی و ارزیابی و در نتیجه تشخیص و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری در بیماران می‌پردازد.

روان‌شناسی تربیتی: یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش می‌پردازد. روانشناسان تربیتی در مسائل یادگیری و آموزش تخصص دیده‌اند و ممکن است به کار در مدارس بپردازند ولی اغلب در استخدام دانشکده‌های تربیت معلم هستند و به تحقیق درباره شیوه‌های آموزش دادن به بچه‌ها و تربیت معلمان می‌پردازند.

روان شناس رشد: روان شناس رشد به تحقیق پیرامون رشد انسان در تمام طول عمر می‌پردازد. بعضی از آن‌ها روی دوره‌ی خاص مانند اوایل کودکی، نوجوانی، بزرگسالی یا سالمندی تمرکز می‌کنند. این دسته از متخصصان وظایفی نظیر معاینه کودکانی که دچار معلولیت یا تأخیر در رشد هستند، بررسی مشکلات مربوط به کهولت سن و مطالعه‌ی کسب مهارت‌های زبانی را برعهده دارند.

روان‌شناسی ورزش: روان‌شناسی ورزش و تمرین علم نو ظهوری است. این رشته علمی در کنار سایر رشته‌های علمی مرتبط با ورزش برای کمک به مربیان در عملکرد مؤثر و بهینه ورزشکاران ایجاد شده است. روانشناسی ورزش و تمرین مطالعه علمی افراد و رفتارهای آن‌ها در ورزش و تمرین و کاربرد عملی این دانش است.

روانشناسی رفتاری: روانشناسی رفتاری به عنوان یکی از شاخه‌های روانشناسی، نظریه‌ای برای یادگیری است که با عنوان رفتار گرایی نیز شناخته می‌شود. در روانشناسی رفتار اعتقاد بر آن است که کلیه رفتارهای انسان از طریق شرطی سازی شکل می‌گیرند.

روانشناس عمومی: روانشناسی عمومی پایه و اساس علم روانشناسی است. این تخصص به اصول اساسی، مشکلات و روش‌های رشد انسان، احساسات، انگیزه، یادگیری، حافظه، حواس، تفکر، ادراک، پردازش و هوش می‌پردازد. روانشناس عمومی باید در رابطه‌با فرایندهای تفکر، شخصیت شناسی، آزمایش‌های روانشناختی، اختلالات رفتاری و سلامت روان اطلاعات کاملی داشته و در تمامی این حوزه‌ها به بیماران کمک کند.

روانشناسی اجتماعی: روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسائل مرتبط با روان شناسی و جامعه است. روانشناسی اجتماعی، اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

روانشناس ازدواج: مشاوران ازدواج متخصصانی هستند که از زوجین حمایت کرده و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. در جلسات مشاوره روانشناس زوج‌ها را راهنمایی کرده و مشکلات و درگیری‌های اصلی را شناسایی می‌کند. مشاور ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا نیازها و تعارضات خود را آشکار کنند.

روانشناس سلامت: روانشناسی سلامت به مطالعه سلامت روانی و سلامت جسمی و نحوه تعامل این دو است. عوامل زیادی مانند رفتار افراد در گروه‌های اجتماعی می‌توانند بر سلامت روانی و جسمی تأثیر داشته باشند. روان‌شناسان سلامت در مورد چگونگی استفاده از این عوامل برای بهبود سلامت کلی و سلامت فرد تحقیق می‌کنند.

روانشناسی کودک: روانشناس کودک با بررسی و ارزیابی تمامی رفتارهای کودک چه خودآگاه و چه ناخودآگاه، می‌کوشد تا نیازها، احساسات و شخصیت کودک را به خوبی دریابد. همچنین روانشناسی کودک این امکان را به والدین می‌دهد تا استعدادها و مهارت‌های کودک خود را به خوبی بشناسند و به پرورش و پیشرفت آن بپردازند.

روانشناسی قانونی: روانشناسی قانونی یک حوزه تخصصی به شمار می‌رود که به مسائل مربوط به روانشناسی و قانون می‌پردازد و جزو یکی از شاخه‌های روانشناسی قرار دارد. افرادی که در عرصه روانشناسی قانونی فعالیت دارند، اصول روانشناسی را در مسائل حقوقی اعم از مطالعه رفتار، رفتار مجرمانه و کار مستقیم در سیستم دادگاه به کار می‌برند.

کد خبر 746505

دیگر خبرها

  • کشف بقایای زنان شکنجه شده به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • (تصاویر) شکنجه تکان‌دهنده زنان به شیوه «مافیا‌های ایتالیایی»
  • کشف بقایای زنان شکنجه و خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی ۶ هزار سال پیش
  • ۲ روایت عجیب از آدم‌ربایی ۱۰ میلیاردی | دختر ۱۶ ساله می گوید ۳ روز در اتاقی زندانی بود و شکنجه می شد اما دوست اینستاگرامی او می گوید...
  • قتل زن معمار با ۳۰ضربه چاقو + جزئیات هولناک
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology
  • ازدواج، آسیب‌ها و راه‌حل‌ها در دانشگاه آزاد یاسوج برگزار شد
  • شگرد روانشناس قلابی برای کشاندن زنان افسرده به خلوتگاه ترسناک
  • ۲ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اخاذی مسلحانه روانشناس اینستاگرامی از زنان