Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-03-29@00:25:27 GMT

اثر ماندگار علامه مجلسی تجدید چاپ شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۹۰۲۳

اثر ماندگار علامه مجلسی تجدید چاپ شد

کتاب «حلیه المتقین» اثر ماندگار و فارسی  علامه مجلسی در انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «حلیه المتقین» اثر ماندگار و فارسی  علامه مجلسی در انتشارات کتاب جمکران به چاپ رسید.

حلیه المتقین معروف‌ترین کتاب فارسی علامه مجلسی، دانشمند بزرگ قرن 11 است که راجع به آداب و سنن و سبک زندگی اسلامی نوشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحب اثر مطالب متنوع و جذابی همچون؛ آداب لباس، کفش پوشیدن و زیورآلات، آداب خواب و خوراک، آداب مسواک و شانه کردن و ... از احادیث و سنن شیعی در 14 فصل فراهم آورده است.

در چاپ جدید مناظره کنیزی به نام حسنیه در دربار هارون الرشید، در اثبات حقانیت شیعه الحاق شده است.

گفتنی است رویکرد مهم صاحب اثر و نگارش کتابی دینی به زبان فارسی، ارزش خاص این کتاب است.  ملک الشعراء اشاره دارد که نگارش فارسی کتاب دینی به قلم یک عالم بزرگ تا آن زمان معمول نبود. این اقدام باعث دسترسی مستقیم و بی‌واسطه عموم فارسی زبانان به معارف شیعی شد.

چاپ نخست کتاب حلیه المتقین در انتشارات کتاب جمکران در 500 صفحه با قیمت 65 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: اهل بیت انتشارات کتاب جمکران کتاب های دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمضان در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : ماه مبارک رمضان ماهی که در آن برای رسیدن به آرامش جسم و جان و بهره‌مندی از لطف و مرحمت بیکران الهی، مردم از بسیاری امور روزمره زندگی، از جمله خوردن و آشامیدن و...، دست می‌کشند تا پاداش شیرین خداوند در روز عید فطر بعد از ۳۰ روز عبادت نصیب‌شان شود.

در این بین، آداب و آیین‌های روزه‌داری در تهران از نگاه و توجه جهانگردان خارجی دور نمانده و آنها که در این ایام به تهران سفر کرده بودند، اغلب از ویژگی‌های این ماه مبارک در نوشته‌های خود یاد کرده‌اند. «هانری رنه دالمانی»، تاریخ‌نگار فرانسوی، در سفرنامه خود به نام «از خراسان تا بختیاری» به آداب روزه‌داری و مهمان‌نوازی ایرانیان در ماه رمضان اشاره کرده و نوشته: «ایرانیان عادت دارند که در ماه رمضان یکدیگر را مهمان کنند. پس از خوردن شام به شب‌نشینی می‌پردازند و با انواع تفریحات خود را سرگرم می‌کنند. اشخاصی که مایل به گرفتن روزه نباشند باید طوری رفتار کنند که کسی از عمل آنها آگاه نشود. البته چنین عملی هم به‌ندرت اتفاق می‌افتد. سادات به‌قدری دقیق هستند که حتی آب دهان خود را هم فرونمی‌برند. مثلاً مردی با دامن قبا صورت خود را پوشانده بود تا مبادا پشه یا مگسی در دهانش داخل شود و روزه‌اش را باطل نماید.»

نوبویوشی فوروکاوا، افسرژاپنی که دردوره ناصرالدین شاه به تهران سفر کرد، در سفرنامه‌اش در باره حال و هوای ماه رمضان نوشته است: «از اعیاد دینی،عید پایان ماه رمضان است که آن را فصل روزه می‌گویند و ماه نهم سال در تقویم اسلامی است. در این ماه بود که به تصریح کتاب مقدس مسلمانان، قرآن بر حضرت محمد (ص) نازل شد. در این ماه که رمضان خوانده می‌شود، مردم همه در روز می‌خوابند و هنگام عصر بلند می‌شوند. هر روز غروب در مرکز شهر توپ می‌اندازند تا زمان افطار را خبر بدهند. مردم به شنیدن صدای توپ از خواب برمی‌خیزند و غذا می‌خورند و سپس به تلاوت قرآن و خواندن نماز می‌پردازند. در نیمه‌شب دوباره غذا می‌خورند و شب را به روز می‌رسانند و با دمیدن سپیده صبح دوباره می‌خوابند.»

ژان شاردن، جهانگرد معروف فرانسوی، نیز در قسمتی از سفرنامه‌اش به اهمیت روزه‌داری میان پادشاهان صفوی اشاره دارد: «شاه برای آنکه در ماه رمضان در تهران باشد سفر قزوین خود را لغو کرد.»

کد خبر 838946 برچسب‌ها هویت شهری سفر - گردشگری ماه رمضان

دیگر خبرها

  • آداب دعا موقع افطار چیست؟ +فیلم
  • آماده شدن روزه داران و مساجد زاهدان برای احیای شبهای قدر
  • آداب و رسوم برگزاری نوروز / این قسمت: مشهد
  • رمضان در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی
  • اجتماع بزرگ «امام حسنی‌ها» تجدید میثاق مردم با قرآن و عترت بود
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد | وزیر کار زیر تیغ استیضاح؟
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد؛ وزیر کار استیضاح می‌شود؟
  • تجدید دیدار پیشکسوتان کمیته انقلاب اسلامی خوزستان
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟
  • رونمایی از ترجمه‌ کتاب «داستان‌های منتخب شاهنامه» به اردو