Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@19:42:56 GMT

«دابُر» نماینده قم در فجر سی و هشتم

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۲۹۳۳۳

«دابُر» نماینده قم در فجر سی و هشتم

فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی از چند روز آینده بر پرده سینماهای کشور می نشیند که سینمای قم نیز نماینده ای در بخش فیلم کوتاه آن دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جشنواره فیلم فجر به عنوان بهار سینمای ایران در حالی از دوازدهم تا بیست و دوم دومین ماه زمستان، سی و هشتمین گام خود را بر می دارد که همچنان بخش فیلم مستند و فیلم کوتاه به عنوان یکی از بخش های این جشنواره در کنار بخش سودای سیمرغ (مسابقه اصلی) و بخش نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) خودنمایی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حضور خاص و تأثیرگذار، البته در سال هایی که سینمای بلند جشنواره نتوانسته است نظر مخاطبان بویژه مخاطبان خاص را جلب کند، بیشتر خودنمایی داشته، تا آن جا که حتی در برخی ادوار جشنواره فیلم فجر، فیلم های مستند و کوتاه محدود جشنواره توانسته اند فاتح مطلق جشنواره باشند و سیمرغ های کارشناسی و مردمی را بر شانه های خود احساس کنند.

و اما امسال از میان فیلم‌ های کوتاهی که در بخش بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم ‌های کوتاه خانه سینما نامزد بودند، 10 فیلم از سوی انجمن سینمای جوانان و انجمن فیلم کوتاه ایران به جشنواره فیلم فجر معرفی شده اند که یکی از آن ها، «دابُر» به نویسندگی و کارگردانی هنرمند قمی، سعید نجاتی است.

نجاتی از جمله هنرمندان سینماخوانده ای است که هم اکنون مدرس سینما در دانشگاه هم هست و با سابقه ای نسبتا طولانی در ساخت فیلم های تجربی و کوتاه، بیش از 100 جایزه متنوع از جشنواره های مختلف داخلی و خارجی را به خود اختصاص داده است.

وی در این مسیر هنری، سابقه عضویت در هیئت داوران جشنواره های مختلف داخلی و خارجی را نیز در کارنامه داشته و دارد که جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و مستقل داکا (به عنوان یکی از قدیمی ترین جشنواره‌ های فیلم در جنوب آسیا)، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ترکیه، جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره سما و همچنین جشنواره‌ های منطقه‌ ای انجمن سینمای جوانان از آن جمله است.

این هنرمند جوان قمی در «دابُر» باز هم به سراغ دغدغه های اجتماعی خود بویژه مسائل مربوط به روابط والدین و فرزندان در خانواده ها رفته و تلاش داشته تا با عُلقه های هنری و سینمایی اش، آن را روایت کند.

در این باره، خبرنگار فارس در قم در گفتگویی با سعید نجاتی از گذشته، حال و آینده سینمای کوتاه و همچنین هنرمندان خلاق قم  پرسید.

 

هنرمند قمی در تدارک پیش تولید نخستین اثر بلند سینمایی

این هنرمند که هم اکنون مشغول تحقیق بر روی فیلمنامه نخستین اثر بلند سینمایی خود است درباره اهمیت حضور فیلم های کوتاه در جشنواره فیلم فجر گفت: بخشی از مخاطبان جشنواره فیلم فجر، مخاطبان جدی فیلم های کوتاه هستند و از این رو، سال هاست که این جشنواره، نگاهی هم به فیلم های کوتاه دارد.

کارگردان فیلم «دابُر» ادامه داد: جشنواره فیلم فجر بدون حضور فیلم های کوتاه، بخشی از مخاطب خود را از دست می دهد، به همین دلیل و با این که چند سالی این بخش با اشتباه برخی از دست اندرکاران از جشنواره حذف شد، اما باز هم به جایگاه خود بازگشت و هم اکنون در کنار توجه به بخش اصلی جشنواره، نیم نگاهی هم به فیلم های کوتاه و مستند جریان دارد.

وی با بیان این که در شرایط امروزی، هزینه های تولید فیلم کوتاه به شدت افزایش یافته و دیگر کمتر می توان در زمینه تولید این آثار هم ریسک کرد افزود: خود من با وجود داشتن سابقه در ساختن 14 فیلم کوتاه، باز هم برای پیدا کردن تهیه کننده و جذب سرمایه در تولید «دابُر» با مشکلاتی مواجه بودم.

 

کارگردانان نوپا، نیازمند توجه و همراهی مسؤولان

کارگردان فیلم «صُراحی» به مشکلات کارگردانان نوپا و تازه کار در این حوزه پرداخت و از ضرورت حمایت مسؤولان از این هنرمندان گفت.

وی اضافه کرد: خاستگاه بنده سینمای جوان قم است، اما با این حال از مسؤولان قم توقع حمایت ندارم.

کارگردان فیلم «باران آهسته می بارد» افزود: بنده از مرحله ای که بخواهم غُر بزنم و یا این که توقعی از مسؤولان استانی داشته باشم عبور کرده ام، اما به این عزیزان و از جمله مسؤولان اداره کل فرهنگ و ارشاد و همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان عرض می کنم که هنرمندان استان هم مانند ورزشکاران و دیگر اقشار محترم، تلاش می کنند تا پرچم کشور عزیزمان را به اهتزاز درآورند و مایه سربلندی مردم  باشند که حداقل از این جهت، شایسته توجه، حمایت و تجلیل هستند.

نجاتی در ادامه با اشاره به این که هنرمندان قم بویژه در سینما و تئاتر هنرمندانی بااستعداد هستند تصریح کرد: این هنرمندان نیاز به توجه و همراهی مسؤولان دارند.

به هر حال و در شرایطی که تنها چند روز دیگر به آغاز نمایش فیلم های منتخب هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فیلم فجر باقی نمانده که 10 فیلم کوتاه حاضر در این رویداد و از جمله «دابُر» نیز برای تصاحب تنها سیمرغ بلورین بخش فیلم کوتاه جشنواره رقابت خواهند کرد.

در عین حال و طبق برنامه اعلام شده، نمایش این فیلم در سینمای رسانه ها (پردیس سینمایی ملت) در روز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه 1398 خواهد بود و البته طبق جدول نمایش سینماهای مردمی جشنواره، این فیلم به همراه دیگر فیلم های بخش سینمای کوتاه و مستند با بلیت فروشی به دیدار مردم و مخاطبان علاقمند خواهند رفت.

انتهای پیام/2258

منبع: فارس

کلیدواژه: استان قم سینمای قم هنرمندان قم جشنواره فیلم فجر فیلم کوتاه هنرمندان جوان سعید نجاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، الهام زارع زاده اصفهانی دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره فراخوان این جایزه صحبت کرد.

سوال: از این جشنواره و ساختاری بگویید.
زارع زاده اصفهانی: ساختار جشنواره، رقابتی و ترویجی است که بخش رقابتی آن که با اعلام فراخوان، نشست خبری و رونمایی از پوستر (اعلان) برگزار شد.

سوال: محورهای این جشنواره چیست؟
زارع زاده: این جایزه در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه و طرح داستان برگزار می شود و چون در اولین دوره آن هستیم، همه گروه های سنی با هر موضوعی می توانند در آن شرکت کنند.

سوال: این جایزه در سطح ملی برگزار می شود یا در سطح بین المللی؟
زارع زاده: در اولین دوره در سطح ملی برگزار می شود.

سوال: ارزیابی آثار ارسالی به چه صورتی انجام می شود؟
زارع زاده: با توجه به اینکه موضع جایزه داستان و بازآفرینی به صورت آزاد است، آثار دریافتی دسته بندی می شوند، سپس با انتخاب داوران ارزیابی خواهند شد.

سوال: در حال حاضر وضعیت داستان و قصه نویسی در کشور چگونه است؟
زارع زاده: نیازمان به داستان روزانه و روزمره است. از گفتگوهای عادی گرفته تا استفاده از فضای مجازی، تلویزیون، نمایش، فیلم، سریال، پویا نمایی و بازی ها که همگی دارای داستانی است و به تازگی کسب و کارهایمان هم برای خود داستانی دارند.

دیگر خبرها

  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • «لان» به هشتمین فستیوال فیلم‌های وحشت پان می رود
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • آغاز فصل جدید نمایش پاتوق فیلم کوتاه نیشابور
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • تولید چهار فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۴ فیلم کوتاه‌داستانی در سینمای جوان مهاباد تولید شد
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • درخشش هنرمندان لردگانی در ششمین جشنواره آسمان هشتم