Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست و اقتصاد_ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: برای مردم ارومیه مایه افتخار است که برای نخستین بار مبارزه مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی را به راه انداختند و این اقدام آنها نقطه عطفی در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی بود.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، روز دوم بهمن ۹۸، مردم و مسؤولان آذربایجان‌غربی در مسجد اعظم ارومیه گرد هم آمده بودند تا یاد و خاطره همه آنهایی که در ۴۱ سال پیش در چنین روزی و در همین مسجد با شجاعت در برابر سربازان رژیم پهلوی مقاومت کرده بودند را گرامی بدارند، در سال ۵۸، مردم ارومیه به عنوان نخستین شهر کشور، قیام مسلحانه را علیه رژیم پهلوی به راه انداختند و پس از ۲۰ روز از آغاز این واقعه جمهوری اسلامی ایران به پیروزی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در دوم بهمن ماه ۵۷ در ارومیه اتفاق افتاده، روزنامه کیهان در گزارشی چنین نوشته است که روز دوم بهمن ابتدا یک گروه ۵۰۰ نفری درحالی‌ كه عكس شاه را در دست داشتند، در خیابان پهلوی رضائیه(امام کنونی ارومیه) تظاهراتی به نفع رژیم برپا كردند، دقایقی بعد یک تانک ارتشی همراه با تعدادی درجه‌دار به آنان ملحق شدند و آنها هم شروع به تظاهرات كردند.

در همین حال هزاران نفر از مردم رضائیه كه در مسجد اعظم گرد آمده بودند، تصمیم گرفتند مانع تظاهرات طرفداران شاه شوند و در خیابان پهلوی مقابل آنان صف‌آرایی كردند، در این هنگام چند تانک و خودروی نظامی به حمایت از موافقان وارد شهر شدند و مخالفان پس از مدتی مقاومت متفرق شدند.

اما زد و خورد و تیراندازی که اوج آن در اطراف مسجد اعظم ارومیه بود تا ساعت یک بعد از ظهر به شدت ادامه داشت، گزارش شاهدان عینی از رضائیه حاكی است كه صدای تیراندازی تا نیمه‌های شب شنیده می‌شد و گروه كثیری از مردم رضائیه در خیابان پهلوی همان امام کنونی با ایجاد مانع و آتش‌زدن لاستیک، ‌شعارهایی علیه رژیم سر می‌دادند.

حماسه دوم بهمن مایه افتخار مردم ارومیه است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در این مراسم در توصیف حماسه دوم بهمن ماه ۵۷ اظهار کرد: مردم در آن زمان برای مقابله با رژیم پهلوی هر روز در مسجد اعظم ارومیه جمع شده و با رهبری شیخ غلامرضا حسنی اقدام به تظاهرات و دادن شعار علیه رژیم می‌کردند.

حجت‌الاسلام والسمین سیدمهدی قریشی افزود: سربازان رژیم هر روز با حضور در مسجد مردم را با ضرب و شتم متفرق کرده و اجازه اعتراض را به آنها نمی‌دادند تا اینکه مردم در دوم بهمن تصمیم گرفتند تا برای نخستین بار به مانند سربازان از اسلحه استفاده کرده و در برابرشان ایستادگی کنند.

وی ادامه داد: با ایستادگی مردم، لوله توپ یکی از تانک‌ها به سمت مسجد چرخیده و گنبد آن را هدف قرار داده و شلیک می‌کند که باعث تخریب گنبد و شهید و زخمی شدن تعدادی از مردم می‌شود اما با این وجود مردم عقب‌نشینی نکرده و تا آخر در برابر رژیم پهلوی می‌ایستند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه مسجد اعظم پایگاه مبارزات مردمی بود، عنوان کرد: برای مردم ارومیه مایه افتخار است که برای نخستین بار مبارزه مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی را به راه انداختند و این اقدام آنها نقطه عطفی در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مراسم تشییع جنازه سردار سلیمانی ۲۵ میلیون نفر مردم شرکت کردند که همگی آنها از روی ایمان و ارادت به این شهید بزرگوار آمده بودند، تصریح کرد: به برکت خون شهید سلیمانی و یارانش، عراق که بر اثر فتنه‌های داخلی این کشور تا مرز سقوط رفته بود، خداوند دوباره با فرستادن نصرت الهی این کشور را نجات داد.

حجت‌الاسلام قریشی با بیان اینکه زدن پایگاه عین‌الاسد هیمنه آمریکا را شکست، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تنها از عبارت سیلی محکم برای این اقدام استفاده کردند که این نشان از جایگاه بالای ایران است و اینکه باید به اهداف بزرگتر از این رسید.

امنیت منطقه مدیون شیخ حسنی است

شهردار ارومیه نیز در این مراسم با بیان اینکه نام و یاد شیخ حسنی همیشه در تاریخ مردم این استان ماندگار خواهد بود، گفت: همه باید قدردان افراد بزرگی چون شیخ حسنی و شهدای راه آزادی باشند چرا که امنیت منطقه مدیون رشادت‌های وی و شهدا است.

محمد حضرت‌پور با بیان اینکه قریب به اتفاق اعضای شورای شهر ارومیه نسبت به انتخاب دوم بهمن به عنوان روز فرهنگی موافق بودند، اظهار کرد: حضور مردم در مراسم گرامیداشت این روز که چندین سال بوده برگزار می‌شود نشان دهنده قدردانی مردم از شیخ حسنی است.

وی همچنین حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی را نشانه پشتیبانی آنها از نظام و مردم دانست و گفت: مردم با وجود مشکلات و گله‌مندی از مسؤولان اما همواره پشتیبان ولایت فقیه و جمهوری اسلامی هستند.

 

 

                               

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا آذربایجان غربی حماسه دوم بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۲۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات مردم اردن برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از العالم، تظاهرات مردم اردن در اطراف سفارت اسرائیل در شهر امان پایتخت اردن، در محکومیت تجاوزات مستمر رژیم اشغالگر علیه غزه برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد. مردم اردن توقف سیاست گرسنه نگه داشتن و کشتار جمعی مردم فلسطین در غزه را خواستار هستند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خبرنگار العالم از امان: مردم اردن همچنان در اطراف سفارت اسرائیل با تمام قدرت به صورت خستگی ناپذیری، فریاد می‌زنند تا به سبب وقایع غزه از جمله تخلفات و جنایت‌های علیه مردم فلسطین، خشم خود را ابراز کنند، این در حالی است که هیچ گونه موضع گیری قاطعانه‌ای در این خصوص در کشور‌های جهان دیده نمی‌شود.

یکی از شهروندان اردنی: ما امروز اینجاییم که تا به واکنش دلسرد کننده جهانیان پاسخ دهیم. هیچ کس کاری برای خشونت علیه کودکان غزه، همسران و نزدیکان مردم غزه انجام نمی‌دهد. هیچ کس نمی‌خواهد این تجاوزات را متوقف کند. این دشمن وارد منطقه ما شده است و همیشه برای دشمن باقی خواهد ماند.

خبرنگار: اردنی‌ها تلاش دارند، وارد ساختمان سفارت رژیم اشغالگر اسرائیل شوند و پیام‌های زیادی را به نهاد‌های سیاسی اردن ارسال می‌کنند و لزوم پاسخ به مطالبات مردم را خواستار هستند. خواسته مردم این است که سفارت اسرائیل کاملا بسته شود و همه روابط با این رژیم قطع و همه توافق‌ها که مهم‌ترین آن توافق صلح "وادی عربه" است، متوقف شود.

یکی از شهروندان اردنی: پیام ما به دولت اردن این است که با مردم اردن همگام و هماهنگ شود. در ابتدا توافق ذلت بار وادی عربه را متوقف کند، توافقی که هیچ یک از حقوق ملی مردم اردن را به صورت مثبت برای اردنی‌ها محقق نکرد. این توافق تنها در خدمت رژیم اشغالگر است.

خبرنگار العالم: همزمان با تظاهرات گسترده در امان، در بسیاری از دیگر استان‌ها و شهر‌های اردن هم تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد. مردم در این تظاهرات‌ها از دولت اردن خواستند، برای کمک به مردم غزه، مواضع جدی‌تر و موثرتری اتخاذ کند.

طوفان خشم مردم اردن در چهارمین روز متوالی، همچنان در اطراف سفارت اسرائیل در امان پایتخت اردن دیده می‌شود و مردم تلاش می‌کنند، وارد ساختمان سفارت شوند و آن را محاصره کنند. تظاهرکنندگان در اینجا می‌گویند: این اقدامات نوعی واکنش به جنایت‌هایی است که نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل علیه اهالی غزه مرتکب می‌شوند.

 

دیگر خبرها

  • تظاهرات مردم اردن برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد
  • دهم فروردین سالروز قیام سالروز قیام و حرکت بزرگ انقلابی مردم یزد
  • آمریکا مدیریت جنگ علیه غزه را در دست دارد
  • تجمع مردم ارومیه در محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی برگزار شد
  • تجمع مردمی حمایت از مردم مظلوم غزه در ارومیه
  • اعلام انزجار مردم ارومیه از جنایات رژیم صهیونیستی
  • تجمع اعتراضی مردم ارومیه در محکومیت کشتار زنان و کودکان غزه
  • تجمع مردمی محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در ارومیه برگزار می‌شود
  • ترساندن از مبارزه با اسرائیل باعث سکوت مردم نشود
  • اجتماع مردم بیرجند در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی+فیلم