Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر ۴۰۷ پروانه بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد ۱۵۰ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز است.

مهدی مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از اقدامات و فعالیت‌های معدنی در استان مربوط به بخش اکتشاف است، اظهار کرد: برنامه‌های اکتشاف را در چند سال گذشته تدوین کرده بودیم و امروز در حال اجرای آن هستیم، مناطقی از استان که ظرفیت و پتانسیل مواد معدنی در آن ها بالا است را به چهار پهنه شامل بیجار، قروه، سقز و دیواندره تقسیم و کار اکتشاف را شروع کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از واگذاری پهنه‌های اکتشافی به سازمان‌های توسعه‌ای شامل سازمان زمین‌شناسی کشور و سازمان ایمیدرو برای اکتشافات سیستماتیک و استفاده از فناوری‌های نوین اکتشافی، پهنه سقز به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور واگذار و پس از انجام پرواز ژئوفیزیک هوایی در سال گذشته به کیلومتراژ ۱۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطی در ۳ هزار و ۹۰۰ کیلومترمربع مساحت، ۷ محدوده امیدبخش معدنی طلا و سنگ آهن در آن کشف شد.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: پهنه بیجار به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شد و پس از اکتشافات ۶ محدوده امیدبخش پلی‌متال معرفی و در حال اکتشافات تکمیلی است.

مرادی تصریح کرد: پهنه قروه به ایمیدرو واگذار و پس از پرواز ژئوفیزیک هوایی حدود ۱۴ محدوده امیدبخش معرفی و در حال حاضر در حال ادامه فرایند است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: پهنه دیواندره به مساحت ۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر برای پرواز ژئوفیزیک هوایی به سازمان زمین شناسی کشور واگذار شده است اما تاکنون موفق به اخذ مجوز پرواز ژئوفیزیک هوایی نشدیم که بتوانیم نقاط امیدبخش آن را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: استان کردستان یکی از استان‌هایی است که به تازگی از محاق بی‌توجهی درآمده و به لطف اکتشافات خوب در این منطقه و ذخایر بسیار خوبی که از آهن، مس و طلا در آن کشف شده، در آستانه فصل جدید مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ذکر کرد: در حال حاضر ۴۰۷ پروانه بهره‌برداری صادر شده که از این تعداد ۱۵۰ معدن فعال و مابقی غیرفعال و یا در حال تجهیز است.

مرادی به علت غیرفعال بودن تعداد زیادی از معادن استان اشاره کرد و گفت: بیشترین معادن غیرفعال استان یعنی حدود ۱۷۰ معدن، مربوط به معادن سنگ لاشه و مصالح ساختمانی است، در واقع علت رکود در این معادن، توقف روند ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی بوده از این رو فعالیت این معادن برای بهره‌برداران آن ها توجیه اقتصادی ندارد و فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

به گفته وی رونق فعالیت‌های عمرانی بین سال‌های ۹۰ و ۹۱ و پروژه‌های مسکن مهر مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای تامین مصالح ساختمانی، اقدام به صدور پروانه استخراج کردند به همین دلیل در آن مقطع شاهد بهره‌برداری از تعداد قابل توجهی از معادن مصالح ساختمانی بودیم اما پس از پایان این طرح در استان، این معادن نیز تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه اصلی ما استخراج بهینه از معادن و جلوگیری از تضعیف ماده معدنی در کل معادن استان چه فلزی و چه غیرفلزی است، گفت: در بحث غیرفلزی‌ها از جمله سنگ‌های مرمر طوری برنامه‌ریزی شده که مواد باطله هدر نرود در همین راستا معادن مرمر، ماده استخراج شده خود را به صورت لاشه به کارگاه‌های مصنوعات سنگی در قروه می‌فروشند که در آنجا فرآوری شود اما در بحث معادن فلزی با توجه به اکتشافات انجام شده غالب معادن ما سنگ آهن است.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ذرک کرد: زنجیره فولاد شامل ۴ مرحله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد بوده و با توجه به اینکه خوراک اولیه زنجیره فولاد سنگ آهن است لذا سنگ آهن معادن این استان خام‌فروشی نمی‌شود بلکه به کنسانتره تبدیل می‌شود.

مرادی به معادن طلای استان اشاره کرد و گفت: در بحث معادن طلا، استان کردستان پتانسیل بالایی دارد به طوری که نصف بیشتر طلای کشور در این استان تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چندین سال‌ است که سازمان زمین‌شناسی کشور اکتشافات لازم را در شهرستان سقز انجام داده که در سال ۹۱ هم به سه معدن طلای سقز پروانه بهره‌برداری داده شد اما تا کنون به دلیل وجود مسائل زیست‌محیطی و عدم موافقت محیط زیست هنوز در این شهرستان نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره‌برداری کنیم.

مرادی افزود: معدن طلای ساریگونی قروه سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید و به صورت مداوم کار می‌کند به طوری که  ۱۱ تن طلا از آن استخراج شده همچنی یک هزار و ۱۴۰ نفر در این معدن مشغول به فعالیت هستند.

وی یادآور شد: ما طبق قانون، پروانه اکتشاف صادر می‌کنیم و معدن‌دار هم براساس این پروانه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معدن وزارت صنعت معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن هیرد

به گزارش جام جم آنلاین،مدیر مجتمع معدنی استان گفت:در سالی که گذشت ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا در کارخانه فرآوری طلای هیرد تولید شد که اینمیزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۴۳ افزایش داشته است.

علیرضا جلالیان با اشاره به اینکه برنامه تولید سال ۱۴۰۲ این کارخانه ۱۳۶ کیلوگرم شمش طلا پیش بینی شده بود، افزود: با همت سرمایه گذار و با ثبت رکوردهای جدید در تولید ماهانه، بیش از ۱۴۷ درصد این برنامه محقق شد.   وی گفت: همچنین در سالی که گذشت عملیات اجرایی طرح توسعه کارخانه طلای هیرد با اعتباری بیش از ۵ هزار میلیارد ریال آغاز شد که با بهره برداری کامل از این طرح، ظرفیت تولید کارخانه به ۴۰۰ کیلوگرم در سال افزایش خواهد یافت.   جلالیان همچنین به بهره برداری دومین کارخانه تولید شمش طلا با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته  عملیات اجرایی کارخانه طلای خونیک نیز با پیش بینی ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار انجام شد  که با بهره برداری از این طرح، سالانه ۴۰۰ کیلوگرم به ظرفیت تولید طلای استان افزوده می شود.    وی همچنین به بهره برداری از فاز نخست طرح انتقال آب به مجموعه معادن هیرد اشاره کرد و گفت : این طرح یکی از مهمترین طرح های زیرساختی این مجتمع بود که با اجرای آن در فاز نخست، آب مورد نیاز صنایع فرآوری طلا در منطقه هیرد تامین شد.   وی تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید در معدن روی ملوند، بهره برداری از نخستین انبار نگهداری مغزه‌های حفاری اکتشافی با اعتباری بالغ بر ۹۸ میلیارد ریال، دریافت ۳ فقره پروانه اکتشاف، شروع عملیات اجرایی ساخت ساختمان پایگاه فعالیت‌های اکتشافی و ساختمان نگهبانی هیرد و پیشرفت ۹۰ درصدی ساخت دومین انبار نگهداری مغزه‌های حفاری را از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط این مجتمع در سال گذشته عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • ۱۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در غرب خراسان رضوی صادر شد
  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند
  • زمینه اشتغال ۳۸۲ نفر در معادن آذربایجان‌غربی فراهم شد
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید شمش طلا در معدن هیرد
  • احیای و فعال سازی ۷۴ معدن در آذربایجان غربی/برگزاری مزایده برای فعال سازی ۱۸۰ معدن غیرفعال
  • احیاء ۵۴ معدن راکد در آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • افزایش ۱۲۷ درصدی در اخذ حقوق دولتی در معادن آذربایجان غربی
  • زمینه اشتغال ۳۸۲ نفر در معادن آذربایجان غربی فراهم شد
  • کشف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان