Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی روز پنجشنبه درهمایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه درسالن همایش های مدرسه دارالشفای قم، افزود: در بیست و یکمین همایش کتاب حوزه ۹۳۳ اثر از کتاب و پایان نامه های سطح چهار حوزه در موضوع علوم انسانی و اسلامی مرتبط با دین ارسال شده‌است.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری کتاب سال حوزه در راستای مسائل مهم جامعه محورهای آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی مقامتی، جمعیت، زن و خانواده، سبک زندگی، الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی و همچنین بیانیه گام دوم را به عنوان محورهای مهم این جشنوراه تعیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با اعلام محورهای این جشنواره، آثار راه یافته به دبیرخانه این جشنواره نسبت به دوره های گذشته ۵۰ درصد بیشتر از دوره‌های گذشته پیرامون محورهای این جشنواره بوده‌است.

مقیمی حاجی اظهار داشت: درمرحله اول آثار راه یافته به دبیرخانه با چهار هزار داوری و طبقه بندی آثار به ۲۰ گروه مورد ارزیابی قرار گرفت که ۱۶۹ اثر به مرحله نهایی راه یافت. در نهایت ۵۰ اثر کاندیدای برگزیده که از این تعداد پنج اثر به عنوان اثر برگزیده و برتر و ۲۲ اثر  شایسته تقدیر شدند.

وی ادامه داد: در سومین جشنواره مقالات علمی حوزه علمیه نیز  ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده که ۳ مقاله به عنوان رتبه های برتر انتخاب شدند.

تقدیر از آیت الله خرازی 

در همایش کتاب سال حوزه از شخصیت علمی آیت‌الله سید محسن خرازی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم به‌پاس یک‌عمر مجاهدت علمی، تهذیب نفس، تربیت شاگردان و تولید آثار علمی تقدیر شد.

مدیر حوزه های علمیه دراین همایش  با تجلیل از شخصیت علمی آیت الله سید محسن خرازی گفت: این عالم برجسته به عنوان شخصیتی متعالی دارای اخلاق و کرامت اخلاقی در تواضع و فروتنی، حسن خلق، تعامل جذاب با همگان از ایشان شخصیتی فرهیخته ایجاد کرده‌است.

وی زهد و پرهیز از متامع دنیوی را از دیگر ابعاد شخصیتی آیت الله خرازی دانست و گفت: ایشان  فرزند عصر خود و عالم زمانه خود است و همواره پاسخگوی زمان خود بوده‌است.

وی، آیت الله خرازی از چهره‌های ممتاز اخلاقی درحوزه علمیه است، افزود: تقید به عبادت و تهجد و نماز جماعت از جمله ابعاد شخصیتی این عالم برجسته در حوزه عبادی است.

اعرافی ادامه داد: روحیه انقلابی، همراهی با امام خمینی(ره) پیش و پس از انقلاب اسلامی، ارتباط قوی با رهبر معظم انقلاب، وجود آثار علمی متعدد از جمله دیگر ابعاد شخصیتی آیت الله سید محسن خرازی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور، اظهار داشت: آیت الله خرازی از جمله معدود کسانی است که در حوزه علمیه موفق به نگارش تمام اصول شده‌اند که آثار ایشان موجب بی نیازی طلاب به مراجعه به کتاب های متعدد شده‌است.

وی گفت: کتاب هفت جلدی «مکاسب محرمه» از جمله آثار برجسته این استاد مبرز حوزه علمیه است که به موضوعات جدید حوزه اقتصادی از منظر فقهی پاسخ گفته‌است.

وی ادامه داد: هدف از تجلیل بزرگان و چهره‌های برجسته حوزه علمیه الگوگیری طلاب علوم دینی از ابعاد شخصیتی این بزرگان است.

آیت‌الله‌ سید محسن‌ خرازی‌ در سال‌ ۱۳۱۶ هجری‌ شمسی‌ در تهران‌ متولد شد. وی‌ دروس‌ دوران‌ ابتدایی‌ را در تهران‌ در مجتمع‌ فرهنگی‌ برهان‌ فرا گرفت‌ و سپس‌ تحت‌ تربیت‌ و آموزش‌ آقا شیخ‌ محمد حسین‌ زاهد قرار گرفت‌ و برای ادامه و تکمیل دروس حوزوی به قم عزیمت کرد. او از سال‌ ۱۳۴۱ به‌ بعد در درس‌ خارج‌ عالمانی‌ چون‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ سید محمدرضا گلپایگانی‌(ره‌)، آیت‌الله‌ العظمی‌ سید محمد محقق‌ داماد(ره‌)، آیت‌الله‌ العظمی‌ سید حسن‌ فرید اراکی‌(ره‌) شرکت‌ کرد و در درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ محمد علی‌ اراکی‌(ره‌) تا اواخر عمر ایشان‌ حضور داشت‌.

در سال‌ ۱۳۴۳ هجری‌ شمسی‌ آیت‌الله‌ خرازی‌ با توجه‌ به‌ اهمیت‌ مبارزه‌ با افکار انحرافی‌ مسیحی‌ و نیز نظر به‌ ضرورت‌ ایجاد تشکیلات‌ منسجمی‌ برای‌ مبارزه همیشگی‌ با افکار التقاطی‌، مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» را بنیان‌ نهاد. این‌ مؤسسه‌ ضمن‌ برقراری‌ ارتباط‌ با جوانان‌، به‌ حل‌ شبهات‌ و مشکلات‌ آنان‌ می‌پرداخت‌ و اصول‌ اعتقادی‌ را با سبک‌ نوین‌ مطرح‌ کرده‌ آنان‌ را با مبانی‌ و مبادی‌ علوم‌ اسلامی‌ و اصول‌ تشیع‌ آشنا می‌ساخت‌. از آیت‌الله‌ خرازی‌ تاکنون‌ بالغ بر ۱۸ کتاب و همچنین رساله‌های‌ گوناگونی‌ به نگارشد درآمده است.

او در سال‌ ۱۳۵۹ به‌ دعوت‌ اعضاء جامعه مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ به‌ عضویت‌ آن‌ نهاد درآمد و تاکنون‌ در پیشرفت‌ حوزه‌ علمیه‌، نقش‌ بسزایی‌ را ایفا کرده‌ است‌. همچنین‌ با پیشنهاد جامعه‌ مدرسین‌ به‌ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دوره دوم‌ و سوم‌ از استان‌ تهران‌ درآمد.

آیت‌الله‌ سید محسن‌ خرازی‌ هم‌ اکنون‌ درقم‌ حضور دارد و به‌ تدریس‌ و تربیت‌ طلاب‌ مستعد و جوان‌ می‌پردازد.

برچسب‌ها حوزه علميه قم کتاب علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم کتاب علمی حوزه علميه قم کتاب علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم گفت: جا دارد از تلاش‌ها و اقدامات در شهرداری و شورای اسلامی شهر باوجود اختلاف سلایقی که هست، تشکر و قدردانی کنیم، آنچه در مدیریت شهری اهمیت دارد راه و رسم تعامل، همدلی و همراهی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم است. البته نقد‌هایی وجود دارد، لذا باید ارزیابی جامع داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و ساز‌های جدید افزود: شهر قم باید به عنوان الگوی شهرسازی معماری اسلامی و ایرانی در کشور مطرح شود و این در سایه یک کار و همت جمعی و خرد نخبگانی فنی و علمی میسر خواهد شد.

امام جمعه قم گفت: سبک شهرسازی و معماری روی فرهنگ و آداب هر منطقه‌ای اثر می‌گذارد، شهر قم به عنوان ام القرای جهان اسلام باید در این سبک معماری اسلامی در کشور پیشتاز باشد و این در سایه یک مهندسی و معماری قوی همراه با روح سرشار معنوی و اندیشه معرفتی و اسلامی صورت خواهد پذیرفت، اما در حال حاضر این خلاء وجود دارد و چنین اراده قوی در ساخت و ساز‌های جدید وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فرهنگ و پیوست فرهنگی نهاد‌ها و سازمان‌ها اشاره و بیان کرد: هر دستگاه و نهادی که ارتباط و تعامل بیشتری با مردم و آحاد جامعه دارد باید دارای یک پیوست فرهنگی و معرفتی باشد؛ اگر خدمت توأم با فرهنگ و اخلاق همراه باشد، ارزش بیشتری دارد.

آیت الله اعرافی، رودخانه قم را نَفَس شهر توصیف و تصریح کرد: بستر رودخانه را باز بگذارید. هسته مرکزی شهر یعنی حرم، بازار، فیضیه و مسجد اعظم تاریخچه قم و اهالی قم است، مدیریت شهری علی رغم تمام تلاش‌هایی که داشته نسبت به تسهیل رفت وآمد زائران و مجاوران شهر کریمه اهل بیت (ع) در هسته مرکزی شهر، کاری از پیش نبرده و شیوه را اصلاح نکرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: امروز تردد طلاب و اساتید به مدارس علمیه و به ویژه مدرسه فیضیه در هسته مرکزی شهر سه راه بازار، شیخان، حرم مطهر، مدرسه فیضیه با دشواری‌های همراه است، زائران دسترسی مناسبی به اطراف حرم و محیط پیرامونی آن ندارد که ان شاءالله به این نکته توجه شود.

در ابتدای این نشست، محرری، صابری، ملایی از اعضای شورای شهر قم نکاتی را مطرح کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • امروز مؤسسات بسیاری با فکر اندیشمندان دینی تأسیس شده‌ است
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • مدیر حوزه های علمیه با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد+تصاویر
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم
  • آموزش و پرورش با سرعت در حال تغییر نسل است
  • آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان
  • هدف صهیونیسم از بین بردن اسلام است/ تقویت اتحاد اسلامی؛ وظیفه اصلی امت اسلامی