نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۰۶۵۵
مدرس اخلاق و عرفان در تبیین نظریه انتظار در چارچوب فلسفه های معنویت گرا گفت: در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد.
به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «حمیدرضا مظاهری سیف» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به رویکرد معنوی به انتظار در اندیشه رهبری و معنویت های نوظهور اظهار داشت: ظهور منجی جهانی و انتظار آمدن او یک باور عمومی است که همه ادیان و مذاهب به آن اشاره کرده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد اخلاق و عرفان خاطرنشان کرد: این موضوع در باورهای شیعه به طور برجسته و مشخصی مطرح گردیده و منجی جهانی با نام و نشان دقیق به عنوان یک فرد زنده در میان مردم معرفی شده است.
وی با بیان این که هدف منجی جهانی برقراری عدالت و از بین بردن ظلم است، گفت: اما در اندیشه رهبری اهداف معنوی و زیربنای معنوی رابطه با منجی موعود و انتظار ظهور او اهمیت فراوانی دارد که در این مقاله تحت عنوان رویکرد معنوی به انتظار بررسی شده است.
حجت الاسلام مظاهری سیف تصریح کرد: تحقیق با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده و قلمرو گردآوری داده ها سخنرانی های رهبری درباره انتظار و امام زمان است که در سالهای متمادی از سوی ایشان ایراد شده است.
وی عنوان کرد: روش برگزیده گردآوری اطلاعات هدفمند و متوالی بوده است؛ به طوری که جستجو از کلیدواژه انتظار آغاز شد و با مفاهیم پرکاربرد و مرتبط نظیر عدالت و معنویت ادامه یافت و فرازهایی از سخنان رهبری که بیشترین داده های معرفتی را در برداشت، مورد استفاده و در قرار گرفت و در نهایت با کدگذاری نظام مند و کشف روابط بین این مفاه مقوله ها ساختار مقاله شکل گرفت.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که یافته های تحقیق شامل توصیف معنویت از دیدگاه رهبری، تبیین رابط عدالت و معنویت، رابطه معنویت و انتظار و تعریف و تحلیل مفهومی انتظار به سه مقوله اعتراض و مردم سالاری دینی و آمادگی بوده است، گفت: از منظر رهبری رابطه با امام زمان رابطه ای قلبی است که نوعی تجربه معنوی را رقم می زند و یک رابطه شخصی و زنده است که فرد با قلب و احساسش حضور امام را درک می کند.
وی تأکید کرد: این تجربه معنوی با عنوان تجربه معنوی انتظار تحلیل و نشانه شناسی میشود و بخشی از کدها به نظریات رقیب یا برداشت های ناروا از انتظار مربوط می شد که در دو مقوله معنویت متحجرانه و معنویت های نوظهور دسته بندی شدند و در مواردی که سخنان رهبری گذرا و اشاره وار بود، تبیین ها و نمونه های بیشتری جهت روشنگری دیدگاه ایشان ارائه شده است.
پایان پیام/414منبع: شبستان
کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد رویداد ملی فهما طرح ملی فهما سردار سلیمانی کانون های فرهنگی هنری مساجد مساجد کانون های مساجد سردار سلیمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی می کنند
حجتالاسلام عبدالله هادیان در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفتههای بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.
وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار میدهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک میکند.
استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمیشد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.
وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعهسازی بسیاری در رسانهها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک میکند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته میشوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت میرسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.
هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر میکنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی میتواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایهگذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی میکنند.
وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی میخورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.
هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگسازی، فعالیتهای اقتصادی، گفتمانسازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت میشود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهرهمند شد.