Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب گزیده سی شعر و شرح آن از فردریش هُلدَرلین با عنوان «آنچه می‌ماند» و کتاب «سکونت شاعرانه» از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «فریدریش هلدرلین» در سال 1770 و در لائوفن، شهر کوچکی در جنوب غربی آلمان و در منطقه کوهستانی اشواب در ساحل رود نکار به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین دوره سرایندگی فردریش هلدرلین از سال 1784 تا 1795 است. در این دوره، شعرهای نابش دارای بخش‌بندی دید افلاطونی-مسیحی است. موتیف اصلی شعرهای او در این دوره، بی‌وطنی انسان برخاک، بی‌فرجامی کار و کوشش و ناامیدی است. مسیحیت فردریش هلدرلین همیشه از نگرش‌های کیش پی‌تیسم تاثیر گرفته و در قرن هفدهم و هجدهم از بطن پروتستانیسم برمی‌آید.

به گفته فردریش هلدرلین: «شاعران بیش از همه در آغاز یا فرجام دوران‌های جهانی تاریخ است که ظهور کرده‌اند. ملت‌ها با سرود از آسمان کودکی خود به زندگی کنش‌گرانه شان به سرزمین فرهنگ پا می‌گذارند؛ و با سرود است که از این سرزمین به زندگی نخستین خود باز می‌گردند. هنر، گذار انسان است از طبیعت به فرهنگ و از فرهنگ به طبیعت».

اما دوره‌ای که اشعار مهم فردریش هولدرلین پدید آمده‌اند از سال 1796 تا 1806 بوده است. تلاش‌های بسیار زیاد فردریش هلدرلین در راه اینکه رویدادهای سرخود تاریخ را از دیدگاه آرمانی شعرهای این دوره‌اش به درون روندی برخوردار از مفهوم در آورد، سرانجام به بن‌بست روحی او می‌انجامد. چشم‌اندازهای خالی از انسان موضوع شعرهای گاه و بی‌گاه فردریش هلدرلین در این دوره از زندگی‌اش می‌شود که همراه با جنون است. این گزیده اشعار او از این دوره از سرایندگی او انتخاب و ترجمه شده است.

در اوره اوج سرایندگی، شیوه چکامه‌سرایی پیندار و آلکایوس، شاعرهای دوره عهد عتیق یونان سرمشق او بوده است. این شاعران گرایش زیادی به روایت کردن و شعر روایی داشته‌اند. آن‌ها مانند هومر از وزن‌های شعری استفاده می‌کردند که به موضوع روایی امکانی فراخ‌تر بدهد. از همین چشم‌انداز قافیه را هم رد می‌کردند.

کتاب دیگری هم از هلدرلین با عنوان «سکونت شاعرانه» شامل بیست‌وچهار شعر و با ترجمه محمود حدادی به تازگی به بازار کتاب عرضه شده است.

برای درک بهتر پیوند بسیار فشرده بینامتنی اشعار این کتاب و اسطوره‌های یونانی و کتاب مقدس، مترجم، پی‌نوشت دقیق و مفصلی برای اشعار نوشته است. تفسیرهای مارتین هایدگر بر این اشعار که ضمیمه این کتاب است برش‌وار از درس گفتارهای پرشمار او بر اشعار هلدرلین انتخاب و ترجمه شده‌اند.

گزیده اشعار فردریش هولدرلین به همراه گفتاری از مارتین هایدگر از سوی انتشارات نیلوفر و با ترجمه محمود حدادی، در 237 و با قیمت 35 هزار تومان، به بازار کتاب عرضه شد.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: شعر ترجمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «نشان سبز» نوشته دریا چوبین درباره زندگانی پیامبر اکرم (ص) به‌تازگی توسط انتشارات جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کتاب «نشان سبز» داستانی برگرفته از ویژگی‌های رسول اکرم (ص) است و نویسنده‌اش خطاب به بچه‌ها می‌گوید در این داستان ما وقتی علی را می‌بینیم که دلش برای گربه و سگ توی کوچه‌شان می‌سوزد، ته ذهنمان دنبال سرچشمه این ماجرا می‌گردیم. کتاب با پیش بردن قصه سبز قبا در زمان رسول خدا (ص) این سرچشمه را نشان ما می‌دهد.

نوجوان قصه که همان علی است که یکی از ویژگی‌های نیکوی نبوی را در دل ماجرا نشان‌ می‌دهد. هرچند ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست. علی قصه اگر بخواهد مراقب حیوانات دور و برش باشد، مشکلاتی هم مقابل راهش قرار می‌گیرد. شاید حتی دیگران به خوبی درک نکنند که او چرا این کارها را انجام می‌دهد؟! اما یک اتفاق ماجرای ما را از این رو به آن رو می‌کند. اتفاقی که شاید در زندگی هرکسی بیفتد و بی‌تفاوت از کنار آن عبور کنیم. اما اینجا و در دل قصه «نشان سبز»، این اتفاق می‌تواند سرآغاز فهمیدن باشد.

تصویرگری این کتاب بر عهده امین دریانورد بوده است. دریا چوبین درباره «نشان سبز» می‌گوید اگر دل‌تان می‌خواهد فرزندان‌تان بی‌نصیحت و بحث زیاد، با پیامبر ما آشنا شوند، این‌کتاب هدیه خوبی است.

این‌کتاب با ۴۰ صفحه مصور رنگی و قیمت ۶۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6081179 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • از گلستان من ببر ورقی
  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • سفرای ایران از فرصت نمایشگاه کتاب تهران در توسعه دیپلماسی فرهنگی استفاده کنند
  • چرا نوجوان ایرانی هری‌پاتر می‌خواند، اما کتاب ایرانی نه؟
  • «نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان!
  • هوش مصنوعی و آینده مبهم مترجمان !
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد