Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه پژوهش و تولید اندیشه دینی حساسیت فوق‌العاده و مضاعفی دارد، گفت: با یک اشتباه تحقیقی در امور شریعت، جامعه‌ای می‌تواند به انحراف برود و با یک کار درست جامعه‌ای اصلاح می‌شود، بنابراین در تحقیق دینی هم باید روش درست داشت و هم حساسیت لازم در استناد مطلب به دین را به کار برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، امروز، سوم بهمن‌ماه، در مراسم اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب‌سال حوزه علمیه در مدرسه عالی دارالشفاء گفت: هنگامی پژوهش در قلمرو استنباط اندیشه‌های دینی قرار گیرد از اهمیت و دشواری بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اخلاق پژوهش افزود: در دوره معاصر به این مسئله توجه زیاد شده است، بنابراین منهج و روش‌شناسی درست و اخلاق پژوهش دو رکن مهم برای در خدمت گرفتن پژوهش برای بشریت است.

حساسیت تحقیقات دینی

اعرافی تصریح کرد: پژوهش آن‌گاه که در خدمت تولید اندیشه دینی باشد حساسیت آن، فوق‌العاده و مضاعف خواهد بود؛ زیرا در تحقیق دینی، می‌خواهیم خروجی نظریه را به خدا نسبت دهیم؛ حتی در جایی که به صورت احتمال هم می‌خواهیم نظریه‌ای را استناد دهیم، کار خطیر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: تحقیق در حوزه علوم تجربی، فیزیک، شیمی و ... کار بسیار ارزشمند، کمک به بشر و تحقیق در حوزه فعل خداوند است، ولی وقتی تحقیق به سمت شریعت و فقه می‌رود، از حساسیت، مخاطره و دشواری بیشتری برخوردار است؛ زیرا با سعادت ابدی انسان گره می‌خورد.

وی افزود: با یک اشتباه در تحقیق در امور شریعت جامعه‌ای می‌تواند به انحراف برود و با یک کار درست جامعه اصلاح می‌شود، بنابراین در تحقیق دینی هم باید روش درست داشته باشیم و هم حساسیت لازم در استناد مطلب به دین.

اعرافی اظهار کرد: بشر در سیر تحول علمی خود به روش‌های مهمی در پژوهش دست یافته است، ولی توجه به مناهج نوین نباید ما را از اصالت‌ها و سنت‌های قویم گذشته حوزه باز دارد.

تأکید بر سنن اصیل حوزه

وی تاکید کرد: به شدت باید روش‌های اصیل در حوزه مورد توجه باشد؛ برای نمونه سنت مباحثه استاد و شاگرد سنتی دیرپا، آزاد و عمیق در حوزه بوده است؛ سنت تقریر شفاهی و مکتوب از دیگر سنن اصیل حوزه است و سبب پیشرفت علوم است.

وی افزود: سنت تعلیقه‌نویسی بر متون تفسیری و فقهی از دیگر سنن اصیل در حوزه است؛ همچنین سنت مذاکره علمی، سنت نداشتن نگاه مادی به تحقیقات دینی مانند آنچه علامه طباطبایی در نوشتن تفسیر المیزان کرد، از  دیگر سنن اصیل در حوزه است؛ علامه بدون هیچ چشم‌داشت مادی و مخلصانه بزرگترین کارهای علمی را انجام داد و این سنت باید تداوم یابد.

اعرافی تصریح کرد: امروز گرچه معیشت برای طلاب و استادان ما شرایط سختی ایجاد کرده، ولی همواره سنت حوزه این بوده است که کارهای بزرگ را در همین سختی‌ها انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه حوزه وارد قلمروهای نوین و گوناگون شده است، تصریح کرد: هنوز فاقد نقشه جامع هستیم که بتواند همه مراکز را با نگاه کلان و کاربردی به یکدیگر گره بزند.

تجلیل از آیت‌الله خرازی

مدیر حوزه در بخش دیگری از سخنانش با تجلیل از آیت‌الله خرازی گفت: تواضع، تعامل جذاب و زیبای ایشان با همه در هر سطح و پایه، انسانی اخلاقی و فوق العاده پدیدآورده است؛ ایشان چقدر فروتن و متواضع و حسن معاشرت دارند. انصافاً از چهره‌های ممتاز در اخلاق اجتماعی و فردی است. از نظر عبادی نیز فردی عابد و مقید به اصول عبادی هستند؛ تقید به تهجد و نماز جماعت توفیقی برای ایشان است؛ وی چندین دهه امام جماعت الگو و راهنما در قم بوده‌اند و نماز معنوی و اثرگذار دارند.

اعرافی تصریح کرد: زهد و پرهیز از مسائل دنیوی از دیگر ویژگی‌های ایشان است؛ از دنیا به اقل اکتفا دارند و دنیا در چشمشان کوچک است و همین باعث بالا بردن شخصیت ایشان است؛ ایشان همچنین فرزند زمانه خود است و انسانی است که نیازهای زمان را می‌شناسد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه روحیه انقلابی و حمایت از امام و رهبری و ارتباط خوب با رهبر انقلاب از دیگر ویژگی‌های بارز ایشان است، اظهار کرد: آثار زیادی از وی چاپ شده و تعداد قابل توجهی هم چاپ نشده است، همچنین تعلیقه نویسی وی بارز است؛ کار عمدةالاصول ایشان از کارهای بسیار مهم است؛ وی یکی از چند چهره بزرگ معاصر است که یک دوره اصول نوشته است.

وی افزود: در حوزه فقه آثار زیادی دارد، ولی قله کار ایشان مکاسب محرمه در 7 جلد است؛ در این اثر به مسائل مستحدثه به خوبی پرداخته شده و جلدهای اخیر آن کاملاً به مسائل روز مانند بانکداری، ربا و ... پرداخته است.

اعرافی بیان کرد: دائرةالمعارف ایشان هم کتابی مستدل و عمیقی است و سال‌ها متن درسی در حوزه بوده است؛ از ویژگی‌های ایشان آن است که همه آثار با قلم خودشان است و قلم روان و خوبی هم دارند.

اعرافی در پایان با بیان اینکه نقد منصفانه و ادب علمی بسیار بالا و تواضع علمی از ویژگی‌های برجسته ایشان است، تصریح کرد: این ویژگی‌ها چیزی است که باید نسل به نسل در حوزه تداوم یابد و این اجلال برای معرفی چنین الگوهایی در جلوی چشم حوزویان و دانشگاهیان است. درس اخلاق ایشان هم از دروس اخلاق خوب در حوزه بود که به علت بیماری تعطیل شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا همایش خرازی روش شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علیرضا فخاری صیح پنجشنبه در ستاد عفاف و حجاب استان که به میزبانی فرمانداری تهران و با حضور معاونین و مدیران استانی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت عملیات افتخارآفرین سپاه پاسداران و تحقق «وعده صادق»، با اشاره به ابعاد مختلف فتنه دشمنان در حوزه حجاب و عفاف اظهار کرد: بدخواهان این نظام و انقلاب به دنبال از بین بردن اعتقادات دینی مردم هستند.

استاندار تهران با بیان اینکه حجاب از آموزه‌های دینی و رکن مهم فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، گفت: امروز که در یک جنگ ترکیبی شناختی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری باید به حفظ دین و فرهنگ توجه داشته باشیم، چرا که آسیب به این ارکان صدمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می‌کند.

فخاری خطاب به مسؤولان و مدیران عنوان کرد: آن نقطه که مسؤول و مدیری نسبت به فرهنگ جامعه، اداره و یا سازمانی دچار کم کاری و کم توجهی‌شود، همان نقطه آغاز ایجاد شکاف عمیق توسط دشمن برای از بین بردن اتحاد و رخنه فرهنگی است، لذا با توجه به منویات رهبری از همه مسؤولان می‌خواهم نسبت به موضوعات فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به موج سواری‌های دشمن در راستای بزرگ نمایی مشکلات و ناامیدی مردم از نظام، عنوان کرد: دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد، آنان با سرمایه گذاری‌های کلان در تلاش هستند که حرمت‌ها و نمادهای دینی ایران اسلامی را هم برای بانوان و هم برای آقایان کمرنگ کنند، لذا همه ما به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم و از هر فرصتی برای تبیین و تزریق امید و آگاهی به مردم استفاده کنیم.

استاندار تهران گفت: در شرایط کنونی که نیروی انتظامی میدان دار حوزه عفاف و حجاب است، باید دستگاه‌ها ضمن پرهیز از موازی کاری، از راهبرد آگاه سازی آحاد جامعه به خصوص جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان استفاده کنند و حول یک محور قرار بگیرند.

دیگر خبرها

  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
  • تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است
  • آیت‌الله اعرافی: بانکداری ایران باید پاکیزه شود
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • از توجه ویژه وزارت فرهنگ به هنرمندان اصیل موسیقی تا حضور دیگر کشورها در نمایشگاه کتاب
  • تذکر استاندار تهران درباره موازی‌کاری در حوزه حجاب
  • به افراد متخصص نیاز داریم
  • آیت‌الله اعرافی: موقوفات در اختیار ادارات تعیین تکلیف شود
  • هوای اصفهان سردتر می‌شود/ پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مستعد استان
  • معاون حقانی: نظام اسلامی افغانستان به افراد متخصص نیاز دارد