Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در "همایش نظام حقوقی دانشگاه‌ها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهاد‌های اداری، قضایی و نظامی" در مشهد گفت: تعداد واحد‌های فناور کشور از سه هزار واحد در سال ۹۲ به هفت هزار و ۸۶۲ واحد فناور رسیده است از این تعداد بیش از هزار و ۶۰۰ واحد به شرکت دانش بنیان تبدیل شده‌اند و این شرکت‌ها امروز در همه استان‌ها حتی استان‌های محروم در کار ایجاد اشتغال دانش بنیان مشغولند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: به منظور حمایت از ایجاد شغل‌های دانش بنیان، بودجه پارک‌های علم و فناوری هم از هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ با وجود تحریم‌ها و شرایط سختی که داشته ایم به دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد افراد شاغل در این مراکز که همه در بخش غیردولتی کار می‌کنند در ابتدای دولت ۲۲ هزار نفر بود، اما امروز ۵۷ هزار نفر در مراکز رشد و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان مشغول به کار هستند.
باقری با اشاره به اینکه این شرکت‌ها حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات دارند افزود: فروش محصولات فناور و شرکت‌های دانش بنیان هم از چهار هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ افزون بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است و پارک‌ها و مراکز رشد به ازای هر ۴۰۰ میلیون ریال خدماتی که از دولت گرفته اند یک شغل دانش بنیان ایجاد کرده‌اند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در عرصه علم و فناوری انعطاف در قوانین و مقررات یکی از مهمترین موضوعات در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری است.
باقری در ادامه سخنانش در همایش نظام حقوقی دانشگاه‌ها و دانشگاه جامع علمی کاربردی در تعامل با نهاد‌های اداری، قضایی و نظامی، افزود: حساس ترین مسئولیت اداره یک دانشگاه است و اختیارات دانشگاه‌ها در زمینه مالی هم فوق‌العاده است، اما با وجود همه اختیارات قانونی بعد از انقلاب از این اختیارات به گونه‌ای استفاده شده که دستگاه‌های نظارتی صحه می‌گذارند که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تنها دستگاه‌هایی هستند که کمترین تخلف مالی یا اداری در آن‌ها رخ داده است.

او ادامه داد: در سال‌های اخیری که تخلفات دستگاه‌ها گزارش می‌شود هیچ تخلفی در دانشگاه‌ها رخ نداده و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علمی از اختیارات خود به نحو درست و مطلوب استفاده کرده‌اند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در آیین نامه‌های مالی گفته شده روسای دانشگاه‌ها می‌توانند خارج از شمول مقررات هیات امنا هزینه کنند، اما طبق گزارش‌های سالانه کمتر از یک درصد روسای دانشگاه‌ها از هزینه‌های خارج از شمول استفاده کرده‌اند و همه خود را موظف به رعایت قوانین و ضوابط می‌دانند.
باقری افزود: دانشگاه‌های بزرگ ما ماموریت ملی و بین المللی دارند و از جمله این که باید با دانشگاه‌های بزرگ ارتباط برقرار کنند ، فناوری‌های جدید آورده و رشته‌های جدید راه اندازی کنند.
او ادامه داد: دانشگاهی که ۳۰ هزار دانشجو دارد و منابع بودجه‌ای که برای او در نظر گرفته شده کفاف هزینه هایش را نمی‌کند چگونه باید اداره شود؟ با این منابع مالی که دولت و مجلس در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهند حتما اداره دانشگاه‌ها محقق نمی‌شود پس اگر روسای دانشگاه‌ها اختیار نداشته باشند قدرت اداره دانشگاه را هم نخواهند داشت.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۳۸ هزار دانشجوی خارجی در بخش‌های دولتی وزارت علوم و بهداشت و بخش غیردولتی کشور تحصیل می‌کنند و از طرفی هر دانشگاه باید در چارچوب ضوابط و مقرارت خود اداره شود و یکی از این سیاست‌های وزارت علوم در این دوره تعامل با همه دستگاه‌هایی است که به نوعی در عرصه آموزش عالی مداخله دارند.

باقری افزود: آموزش عالی کشور یکی از دستگاه‌هایی است که بیشترین توفیق را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور داشته است. مثلا در ابتدای انقلاب در استان‌ها پزشک و متخصص کم داشتیم و بعد از دوره کارشناسی دانشجویان به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز همه بدنه کارشناسی و کادر علمی دانشگاه‌ها به جز در برخی رشته‌های انگشت شمار و خاص از در داخل کشور تامین می‌شود.   انتهای پیام//ف.ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزیر علوم دانش بنیان اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزودن ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور

محمد حسن قنبری رئیس اداره آموزش پژوهش و فناوری صمت چهارمحال و بختیاری گفت: واحد‌های صنعتی دانش بنیان استان ۲۸ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: طی یک سال اخیر ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور اضافه شده‌اند. 

قنبری اضافه کرد: این واحد‌ها در زمینه تولید ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته؛ برق و الکترونیک؛ مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی؛ فناوری زیستی و صنایع غذایی هستند.

بیشتر بخوانید

طراحی دستگاه تشخیص بیماری‌های عفونی آبزیان

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از ۱۱۰ امتیاز پیش بینی شده معاونت علمی؛ فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

قنبری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مطابق با سطح فناوری محصول به سه گروه واحد‌های فناور؛ نوآور و نوپا تقسیم می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • اجرای طرح های مختلف وزارت علوم برای افزایش شرکت های دانش بنیان
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • افزودن ۹ واحد صنعتی به جمع شرکت‌های دانش بنیان‌های کشور