Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-28@20:34:18 GMT

افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات در آذرماه

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۱۷۴۴

افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات در آذرماه

ایران اکونومیست- معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به مرور وضعیت صادرات و واردات طی نه ماهه نخست سال پرداخته است

 بر اساس آمارهای اظهار شده توسط سخنگوی گمرک در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸،  میزان صادرات کالایی بدون نفت خام کشور طی نه ماهه ۱۳۹۸ برابر با ۱۰۳.۶ میلیون تن و به ارزش ۳۱.۹ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۷، از حیث ارزشی ۵ درصد کاهش ولی از لحاظ مقداری با ۱۸ درصد افزایش همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روند ماهانه صادرات بدون نفت‌خام طی ۲۱ ماه منتهی به آذر ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که بعد از اردیبهشت ۱۳۹۸، بالاترین میزان صادرات برابر با ۱۵.۲ میلیون تن در آذر ماه همین سال اتفاق افتاده است. این موضوع برای ارزش صادرات نیز صادق است یعنی دومین رکورد ارزش صادرات کشور از ابتدای فروردین ۱۳۹۷ الی آذر   ۱۳۹۸ متعلق به آذر سال ۱۳۹۸ و برابر با ۴.۸ میلیارد دلار است.

رشد ماهانه صادرات در آذر ۱۳۹۸ نسبت به آبان همین سال از منظر وزنی برابر با ۶۹ درصد و از حیث ارزشی برابر با ۷۸ درصد بوده که قابل توجه و در عین حال عجیب است .

رشد مقداری و ارزشی صادرات در آذر  ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۷ نیز ارقام بالایی است. از حیث مقداری، صادرات در آذرماه  ۱۳۹۸ نسبت به آذر سال ۱۳۹۷حدود ۳۰ درصد و از لحاظ ارزشی حدود ۴۱ درصد افزایش داشته است.

واردات کالایی کشور طی نه ماهه نخست ۱۳۹۸، حدود ۲۵ میلیون تن به ارزش  ۳۱.۸ میلیارد دلار بوده که از حیث ارزشی ۱۵ درصد و از نظر مقداری حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است.

بررسی روند ماهانه واردات کشور نشان می‌دهد در آذر ماه ۱۳۹۸ ارزش واردات کالایی کشور با ۹.۴ درصد رشد نسبت به آبان ماه سال جاری به ۳.۵ میلیارد دلار و مقدار واردات با ۲۶.۱ درصد رشد نسبت آبان  ۱۳۹۸ به ۲.۹میلیون تن رسیده است.

رشد مقداری و ارزشی واردات کالا در آذر ۱۳۹۸ نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۷ نیز به ترتیب حدود ۲۱ درصد و ۱۳ درصد بوده است.

 ایلنا

برچسب ها: اتاق بازرگانی ، واردات ، صادرات

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اتاق بازرگانی واردات صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان کالای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

در این مدت ذرت با ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار ۵ قلم اول کالاهای اساسی را به خود اختصاص دادند.

در بین ۵ قلم اول کالای اساسی ذرت و کنجاله سویا به لحاظ ارزش به ترتیب ۱۵.۸۸ درصد و ۲۴.۲۲ درصد افزایش و روغن‌های خوراکی ۶.۲۰ درصد، انواع دانه‌های روغنی ۶۷ صدم درصد و برنج ۴۴.۶۷ درصد کاهش داشته است.

در سال ۱۴۰۲، یک میلیارد دلار گندم، ۷۴۷ میلیون دلار جو، ۵۷۴ میلیون دلار لاستیک سنگین، ۴۷۷ میلیون دلار شکر خام، ۴۶۰ میلیون دلار کود شیمیایی، ۴۰۶ میلیون دلار گوشت قرمز سرد سنگین، ۳۰۰ میلیون دلار کاغذ چاپ و تحریر، ۲۹۳ میلیون دلار خمیر کاغذ، ۲۸۸ میلیون دلار گوشت قرمز سبک گرم، ۲۲۹ میلیون دلار چای خشک، ۲۱۷ میلیون دلار حبوبات، ۱۲۲ میلیون دلار سموم تکنیکال شیمیایی، ۸۸ میلیون دلار گوشت مرغ، ۵۰ میلیون دلار انواع بذر و ۲۰ میلیون دلار کاغذ روزنامه وارد شده است.

این گزارش در خصوص بیشترین افزایش در ارزش واردات کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: گوشت قرمز گرم و سرد، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب ۵ قلم کالای اساسی بودند که در بین اقلام اساسی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش برخوردار بودند.

چای خشک، گندم، برنج، شکر خام و حبوبات در سال ۱۴۰۲ در بین ۲۰ قلم کالای اساسی بیشترین کاهش را به لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند.

کد خبر 6062663 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۸ درصدی سرقت های مهم در کرمانشاه/ کشف سلاح و مهمات ۱۴ درصد افزایش داشته است
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات محصولات تولیدی آذربایجان غربی
  •  صادرات هزار و 489 میلیون دلار محصولات تولیدی آذربایجان‌غربی از گمرکات استان
  • ارزش کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد به بیش از ۲۱ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها
  • افزایش ۳ درصدی اعمال جراحی در نوروز ۱۴۰۳
  • واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲
  • افزایش ۴۲ درصدی تردد در مرز باشماق مریوان