Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از گمرک؛ سیدروح الله لطیفی دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: ارزش صادرات کالا‌های فهرست تجارت ترجیحی ایران به اتحادیه اوراسیا، از پنجم آبان تا پایان دی به بیش از ۶۶ میلیون دلار رسید.

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان و تجارت با اعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی علاوه بر صادرات و واردات اقلام دیگر صادرات ایران به کشور‌های مذکور طی نه ماهه سالجاری، حدود ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴۳ درصد از وزن و ۲.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ و این در حالی است که حجم صاردات ترجیحی ایران به کشور‌های اوراسیا پس از تفاهم نامه و اعمال تخفیفات ترجیحی در آبان  امسال به ۵۸ هزارو ۳۰۲ تن وبه ارزش ۶۶ میلیون دلار رسیده است.

بیشتر بخوانید:لزوم تسریع راه اندازی سامانه‌ها و ایجاد سهولت در ارائه خدمات

لطیفی، با اشاره به میزان کل صادرات کشور پس از اجرایی شدن موافقتنامه به اوراسیا افزود: کل صادرات ایران به مجموع ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا ۶۶۳ هزار و ۳۵ تن بوده است که ارزش این حجم صادرات برابر با ۲۷۰ میلیون و ۵ هزارو ۱۵۷ دلار است که نسبت حجم صادرات ترجیحی طی ۳ ماهه گذشته نسبت به کل صادرات به این اتحادیه ۸.۷۹درصد واز حیث ارزش این نسبت ۲۴.۳۳% است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص میزان واردات ترجیحی از اوراسیا گفت: حجم واردات از کشور‌های اوراسیا طی پنجم آبان تا کنون یک میلیون و ۴۹۳ هزارو ۴۴۷ تن بوده است که از این مقدار، میزان یک میلیون و ۳۸۳ هزارو ۵۴۱ تن واردات ترجیجی بوده است. به عبارت دیگر ۹۲.۶۴درصد از حجم واردات کشور از اوراسیا را کالا‌های ترجیحی، تشکیل داده اند؛ که میزان ارزش واردات ترجیحی ۴۳۹ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۹ دلار بوده است؛ که این میزان ۸۴.۶۵ درصد کل ارزش واردات از کشور‌های اوراسیا را در نزدیک به سه ماه بعد از اجرایی شدن این موافقتنامه است.

لطیفی اضافه کرد: در این مدت ۳۴ درصد حجم تجارت خارجی با اوراسیا را صادرات و ۶۶ درصد را واردات تشکیل می‌دهد؛ و از این حجم تجارت، بیشترین سهم متعلق به فدراسیون روسیه است با ۳۹.۹ درصد حجم صادرات و ۷۱.۹درصد میزان واردات را شامل می‌شود؛ که اقلام عمده وارداتی از روسیه نیز شامل روغن دانه آفتاب گردان، جو، ذرت دامی، محصولات نیمه تمام آهن یا فولاد، خطوط راه آهن، کاغذ روزنامه و گوشت بوده است.

سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به پنجاه قلم اصلی صادرات به اوراسیا گفت: صرف نظر از گاز طبیعی و سایر مشتقات گازی، میوه، خشکبار، صیفی جات، سبزیجات، محصولات غذایی بخش عمده این اقلام را تشکیل می‌دهند ضمن آنکه اقلام وارداتی ترجیحی نیز شامل ذرت دامی، روغن دانه آفتاب گردان، گوشت، عدس و کاغذ روزنامه است.

لطیفی با اشاره به نقش منطقه ویژه امیرآباد در تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا افزود: بندر امیرآباد با دارا بودن نسل سوم بندری یکی از پیشرفته‌ترین بنادر کشور است که قابلیت جابجایی بار به صورت رو رو را دارد و گمرک با دارا بودن نقش محوری در تسهیل تجارت کشور با اتحادیه اوراسیا می‌تواند ضمن اجرای قوانین گمرکی، به تسریع در جابجایی کالا کمک شایانی کند.

لطیفی ادامه داد: امیرآباد با دارا بودن همه شقوق حمل و نقلی و زیر ساخت‌های مناسب در تجارت با کشور‌های آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا نقش سازنده‌ای را داراست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،  ناظر گمرکات مازندران با اشاره به اینکه پاکستان جز ۵ کشور اول مقصد کالا‌های صادراتی گمرکات مازندران در سال ۱۴۰۲ بوده، گفت: از این میزان تجارت ۱۱ میلیون و ۶۸۳ هزار دلار سهم صادرات گمرکات مازندران به پاکستان است. 

امیرجمشیدی، کالا‌های صادرشده به پاکستان را فرآورده‌های لبنی، مواد پلاستیکی، موادنساجی نام برد.

او اظهار داشت: طی سال ۱۴۰۲، ۱۶ هزار و ۸۷۳ دلار کالا از مبدا پاکستان از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است.

ناظر گمرکات مازندران با اشاره به صادرات فراورده‌های لبنی طی فروردین ماه سال‌جاری به پاکستان گفت: گمرکات مازندران طی مدت یاد شده ۹۵۱هزار دلاربه این کشور صادر نموده که نسبت به مدت مشابه سال۱۴۰۱. رشد ۱۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
  • عراق اولین شریک تجاری گمرکات مازندران در صادرات کالا
  • رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان
  • تامین ۳ میلیارد دلاری ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران