Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@06:23:28 GMT

زنگ خطر تخریب آثار باستانی سراب هرسین به صدا درآمد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۱۹۰۳

زنگ خطر تخریب آثار باستانی سراب هرسین به صدا درآمد

ساعت آبی یا حوض سنگی مستقر در مجموعه باستانی سراب هرسین که مربوط کاوش های باستان شناسی مربوط به دوره ساسانی است که این روزها به دلیل حفاری‌های صورت گرفته در اطراف و جریان داشتن آب در داخل و اطراف آن مورد فرسایش و حتی تخریب قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک کشور اهمیت ویژه‌ای در بین اعضای یک جامعه دارد و در واقع نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است و این  سازه‌ها، بناها و آثار برجا مانده از گذشتگان به مثابه میراث ملموس و مادی باید محافظت شود و به نسل‌های آینده منتقل گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در غیر این صورت توسعه ملی و بومی وجود نخواهد داشت و با هویت و گذشته و تاریخ مردم و سرزمین پیوندی هم وجود نخواهد داشت.

پارک و سراب باستانی شهرستان هرسین از جمله اماکن ثبت شده شهرستان است که کار ساماندهی آن در قالب فازهای یک و دو از سال 93 آغاز شد که فاز یک آن شامل مکان های باستانی و فاز دو آن مربوط به سازه های همگون با محیط بر اساس نقشه های کارشناسی بود.

حفاری های باستان شناسی آن در سال 95 توسط یک گروه از کارشناسان مطرح باستان شناسی در کشور مورد کاوش قرار گرفت که به یافته های جدیدی در خصوص پیشینه سراب هرسین منجر شد ولی متأسفانه بعد از آن به دلایل نامشخصی به حال خود رها شد.

امروز علی رغم تکمیل و افتتاح فازهای یک و دو این پروژه ولی فاز یک آن و منطقه مربوط به میراث فرهنگی هنوز وضعیت نامعلومی دارد و با وجود بیش از 50 مورد نقص فاحش در این پروژه مورد بهره برداری قرار گرفته است و از طرفی قدیمی ترین اثر مجموعه پارک باستانی سراب هرسین که در محدوده فاز یک این پروژه است مورد تهدید قرار گرفته است.

مسئولیت تخریب آثار باستانی با میراث و شهرداری است

امیر شاه آبادی، فرماندار هرسین در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص روند تکمیل این پروژه اظهار داشت: هنوز پروژه از پیمانکار تحویل گرفته نشده است.

وی افزود: هفته گذشته با همکاران بازدیدی از فاز یک داشتیم و موضوع را متذکر شدم که میراث استان و شهرداری اعلام کردند هنوز پروژه توسط پیمانکار تحویل داده نشده است و مسئولیت تخریب بر عهده آنهاست.

فرماندار هرسین خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرداری پیگیری کرده و نواقص پروژه هم به پیمانکار ابلاغ کرده که باید رفع شود.

ساعت آبی یا حوض سنگی مستقر در این مجموعه باستانی در کاوش های باستان شناسی ( که در سال 95 توسط دکتر رهبر از باستان شناسان مطرح کشوری  انجام شد) مربوط به دوره ساسانی است که اثری بی نظیر به شمار می رود و این روزها به دلیل حفاری های صورت گرفته در اطراف و جریان داشتن آب در داخل و اطراف آن مورد فرسایش و حتی تخریب قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش،  به نظر می‌رسد علی رغم تبلیغات صورت گرفته و برگزاری جلسات مختلف در خصوص حفظ و حراست از میراث فرهنگی و تقویت گردشگری اما آنچه که مشاهده می‌شود از دست رفتن داشته های تاریخی و آثار باستانی در شهرستان است  که  این موضوع توجه بیش از پیش مسئولین را می‌طلبد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۱۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

روستای سراب رود از توابع شهرستان ممسنی استان فارس است. این روستا در دل رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده است و دارای طبیعت زیبا و بکر است. رودخانه‌های خروشان یکی از زیبایی این روستا محسوب می‌شود.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم این طبیعت زیبا و بهاری را به اشتراک گذاشت.

منبع: ایمان گودرزی - فارس

بیشتر بخوانید:

جلوه گری بهار در تپه تاریخی مرادخان چی روستای توآباد + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • تشریح مهمترین خطرات نابودی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • تشییع پیکر مادر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • رهاسازی چاه عمیق بدون حفاظ در مجموعه باستانی گورستان سیراف + فیلم
  • خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل
  • بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه
  • یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • تملک مغازه‌های قبرستان نو در گام نهایی/ ۷۰ مغازه تخریب شد
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل