Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@19:10:01 GMT

مالیات خروج جایگزین عوارض خروج است

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۲۰۷۱

به گزارش ایران، روز سه‌شنبه هفته جاری نمایندگان مجلس با تصویب ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سازمان مالیاتی را مکلف کردند که بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد استثنا از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به‌عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با قرارگرفتن این خبر در خروجی خبرگزاری‌ها، موجی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی راه افتاد که دولت قرار است علاوه بر عوارضی که هر ساله تصویب می‌شود از مسافران خروجی مالیات هم دریافت کند، موضوعی که در مصوبه مجلس به‌صورت شفاف به آن پرداخته نشده بود. برهمین اساس عصر روز سه‌شنبه برخی از نمایندگان مجلس توضیحات تکمیلی ماده 33 لایحه را تشریح کردند که طبق آن عوارض خروج به مالیات تغییر کرده است و قرار نیست عوارض و مالیات به‌صورت جداگانه دریافت شود.

دیروز هم خبر کوتاهی در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی به نقل از معاون درآمدهای مالیاتی این سازمان منتشر شد که در آن تأکید شده است: از مسافران عازم خارج از کشور تنها وجوهی که سابقاً دریافت می‌گردید، در آینده نیز وصول خواهد شد. محمد مسیحی با اشاره به ابهاماتی که پس از تصویب ماده 33 اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس در اذهان عمومی شکل گرفته، عنوان داشت: این مالیات همان وجوهی است که از گذشته و هم‌اکنون از مسافران عازم خارج از کشور مطابق ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‎شود.

وی تأکید کرد: بنابراین مصوبه‌ای که اخیراً مجلس نهایی کرده است، همان وجوهی است که مطابق روال قانونی قبل وصول می‌شد که البته معافیت‎هایی هم برای برخی اقشار از جمله دانشجویانی که برای تحصیل عازم خارج از کشور هستند، بیمارانی که جهت درمان به خارج از کشور سفر می‌کنند و همچنین مسافرانی که در اربعین حسینی عازم عراق می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: بدیهی است این برداشت که علاوه بر وصول وجوه قبلی بابت خروج ازکشور، مالیات جدیدی بر سفرهای خارجی وضع شده، برداشت ناصواب و کذب است. سرپرست سابق سازمان امور مالیاتی ومشاور فعلی وزیر اقتصاد دراین باره گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده قبلی که به‌صورت آزمایشی در حال اجراست، وجوهی در قبال خروج هر مسافر از کشور تعیین شده بود که به‌صورت لفظی به آن عوارض گفته می‌شد. «محمد پناهی»، افزود: در لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده که پس از تصویب به قانون دائمی تبدیل می‌شود این عوارض به مالیات تغییر کرده است، چرا که برای تجمیع درآمدهای دولت و واریز به خزانه درآمدها باید در قالب مالیات باشد. وی توضیح داد: پیش از این نیز مبلغ عوارض خروج از کشور هر ساله در قالب بودجه تعیین می‌شد و با تغییر آن به مالیات نیز مبلغ آن در بودجه تعیین خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد درپاسخ به این سؤال که چرا در متن مصوبه مجلس برای مناطق آزاد همچنان از واژه عوارض استفاده شده است؟ گفت: در مناطق آزاد به‌دلیل قوانین خاص خود همچنان درآمدهای این چنینی در قالب عوارض دریافت می‌شود و مالیات در آن کاربردی ندارد. وی ادامه داد: تمام درآمدها در مناطق آزاد با نام عوارض دریافت می‌شود و محل هزینه آن نیز مشخص شده است. برهمین اساس در ماده 33 لایحه مالیات بر ارزش افزوده مسافران خروجی از کشور از مبدأ مناطق آزاد همچنان باید عوارض خروج بپردازند. براساس تبصره یک این ماده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌شوند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده مستثنی هستند.

مالیات سفر درصدی نیست

درهمین زمینه کسب اطلاع نشان می‌دهد که مالیاتی که برای خروج از کشور در قالب این ماده از لایحه تصویب شده است، درصدی نیست و رقم آن به‌صورت ثابت هر ساله در قالب بودجه تصویب می‌شود. در مالیات ارزش افزوده درصدی برای دریافت مالیات از کالاها و خدماتی که مشمول آن است، تعیین می‌شود برای مثال هم‌اکنون مالیات برارزش افزوده 9 درصد است، اما درخصوص مالیات خروج از کشور این درصد اعمال نمی‌شود و مبلغ ثابتی برای آن تعیین خواهد شد. به همان روشی که تاکنون عوارض خروج از کشور اعلام می‌شده است.

 عوارض و مالیات تجمیع شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مالیات خروج از کشور پیش ازاین با عنوان عوارض خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست.

الیاس حضرتی با اشاره به مصوبه روز سه شنبه مجلس در لایحه مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر اخذ مالیات خروج مسافران ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی گفت: این همان عوارض خروج از کشور است که پیش ازاین هم از مسافران دریافت می‌شد و چیز تازه‌ای نیست.

نماینده تهران ادامه داد: ما در لایحه مالیات برارزش افزوده موارد عوارض و مالیات را تجمیع کرده‌ایم و قرار است همه اینها به خزانه واریز شود و مجموعه درآمدهای حاصل از مالیات و عوارض به‌صورت ۵۰-۵۰ بین شهرداری و دولت پرداخت شود.

به‌گفته حضرتی مالیات خروج از کشور که پیش ازاین با عنوان عوارض خروج از کشور شناخته می‌شد، قرار است مانند گذشته در لایحه بودجه هر سال تعیین شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۲۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد

سید محمد هادی سبحانیان اظهار داشت: به دنبال اصلاح نظام مالیاتی طی سال‌های اخیر در حال حاضر حدود ۵۰ درصد مالیات‌ها توسط یک درصد افراد پردرآمد پرداخت می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی در نشست هم اندیشی با نخبگان، اظهار کرد: امروز دو وظیفه مهم را به عنوان نظام مالیاتی برعهده داریم که باید به نتیجه برسانیم؛ نخستین وظیفه ما تامین مالی پایدار و غیر تورمی برای دولت است.

سبحانیان افزود: کشور ما طی دهه‌های اخیر با منابع نفت اداره می‌شد که یکی از دلایل چالش اقتصاد امروز، همین امر بوده و مسئله تورم نیز ریشه در اقتصاد نفت محور دارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مسائل اقتصادی امروز در حوزه ناترازی‌های انرژی، افزایش نقدینگی، چالش‌های صندوق بازنشستگی ریشه در اقتصاد نفت محور دارد. به همین خاطر است که رهبری بار‌ها تاکید داشته که در تامین نیاز‌های جاری کشور باید از اقتصاد نفتی فاصله گرفت.

سبحانیان دومین وظیفه نظام مالیاتی را حفظ رضایت مردم خواند و تاکید کرد: باید شرایط مالیات ستانی را برای مردم تسهیل کنیم و یکی از نارضایتی‌هایی که در مسئله پرداخت مالیات وجود دارد، بحث تبعیض در اخذ مالیات است.

وی گفت: به منظور مالیات ستانی عادلانه، زیرساخت‌های هوشمندسازی نظام مالیاتی را فراهم کردیم تا به سمت کنترل فرار مالیاتی حرکت کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: سال گذشته ۸۰۵ هزار میلیارد تومان مالیات، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان عوارض وصولی و واریزی به شهرداری ها، دهیاری‌ها و وزارت کشور و ۴۵ هزار میلیارد تومان وصولی و واریزی موضوع ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، محقق شده است.

سبحانیان بیان کرد: در مجموع حدود ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مجموع مالیات و عوارض وصولی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بوده است.

وی افزود: تحقق رشد وصولی علی رغم افزایش معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی صورت گرفته به نحوی که در این رابطه می‌توان به کاهش هفت درصد نرخ محاسبه مالیات برای شرکت‌های تولیدی با هدف رونق فعالیت تولیدی در کشور، اعطای معافیت‌های مالیاتی به شرکت‌های بورسی در صورت سرمایه‌گذاری مجدد از محل سود سالانه در شرکت با هدف ترغیب شرکت‌ها و کارآفرینان به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد و همچنین افزایش دوبرابری معافیت حقوق بگیران به منطور کاهش فشار اقتصادی اشاره کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بیان کرد: در دهه ۹۰ حدود ۶۴ درصد منابع عمومی و هزینه‌های جاری از طریق منابع نفتی و سایر بوده و تنها ۳۶ درصد از طریق مالیات بوده است در حالی که در دولت سیزدهم ۵۲ درصد درآمد‌ها از طریق مالیات و تنها ۴۸ درصد از طریق نفت تامین می‌شود.

سبحانیان بیان کرد: همزمان با تحقق درآمد‌های مالیاتی دولت، مسئله کیفیت و پایداری درآمد‌های مالیاتی و حفظ رضایت مردم را در دستور کار قرار دادیم.

وی یکی از راهکار‌های اصلی تداوم افزایش با کیفیت و پایدار را مبارزه با فرار مالیاتی خواند و گفت: این امر از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان محقق شده به نحوی که ۲.۷ میلیون پرونده جدید شناسایی شده، همچنین ۱۸ هزار میلیارد تومان مالیات از طریق رهگیری تراکنش‌‏های مشکوک و بازرسی‏‌های مالیاتی وصول و ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی نیز برای اولین بار در کشور به صورت سیستمی و به صورت هوشمند صادر شده است.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: فرایند حسابرسی مالیاتی با استفاده از سامانه مودیان تقویت شده، همچنین فرآیند دادرسی مالیاتی بهبود یافته است.

سبحانیان در ادامه گفت: میز‌های خدمت را در سراسر کشور به شدت افزایش دادیم؛ در پذیرش اظهارنامه پیشرفت چشمگیری داشتیم به نحوی که ۸۸ درصد از اظهارنامه‌ها بدون رسیدگی پذیرش کردیم، بیش از چهار میلیون پرونده مالیات بر ارزش افزوده به طور سیستمی محاسبه شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق نظام مالیات عادلانه تمرکز بر دانه درشت‌ها است، ۵۰ درصد از مالیات تنها از یک درصد از مودیان پرداخت می‌شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در اسفند ۱۴۰۲ به نسبت فروردین ۱۴۰۲ رشد ۶۰ برابری تعداد اشخاص حقیقی و حقوقی را در سامانه مودیان شاهد هستیم. تعداد صورتحساب الکترونیک دریافتی روزانه در سامانه مودیان رشد ۴۰ برابری داشته و از ۴۵۰ هزار صورتحساب در روز به ۱۸ میلیون عدد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۱.۴ میلیارد صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان جمع آوری و پردازش شده است، گفت: سامانه مودیان موجب افزایش پیش بینی پذیری اقتصاد، جلوگیری از شکل گیری شرکت‌های صوری و فرار مالیاتی، تسهیل و تسریع در فرایند استرداد اعتبار مالیاتی، کاهش هزینه‌های حسابرسی و وصول مالیات خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • آیا ارزش افزوده همان هیولایی است که از آن می‌ترسیم؟
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد
  • تامین بودجه دولت از جیب مردم / عوارض خروج از کشور هیچ نقشی در بخش گردشگری ندارد
  • عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ + تمامی هزینه‌های خروج از کشور
  • دریافت نیمی از مالیات‌ها از یک درصد افراد پردرآمد
  • وصول ۹۸۴ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته