Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@05:01:53 GMT

حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۲۶۷۳

حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین حکم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه ای گفت: طبق نظر ایشان انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سیدمحمدرضی آصف آگاه» در کمیسیون مبانی و مفاهیم نظریه انتظار همایش «نظریه انتظار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای» که امروز(پنجشنبه 3بهمن) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به مفهوم فقهی انتظار با تأکید بر دیدگاه امام خامنه‌ای اظهار داشت: انتظار جزء لاینفک مسئله مهدویت و کلیدواژه اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که به فرموده رهبر معظم انقلاب، انتظار تکلیف به دوش انسان می‌گذارد، گفت: پرسش آن است که انتظار از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ این پژوهش با روش اجتهادی تلاش دارد آموزه انتظار را از منظر فقهی بررسی و حکم تکلیفی و وضعی انتظار را بر پایه نصوص دینی بیان کند.

 

وی اضافه کرد: بنده تلاش کرده ام با تحلیل دیدگاه و بیانات امام خامنه‌ای حکم شرعی انتظار را از منظر ایشان ذکر  کنم، از این رو می‌توان این تحقیق را تحلیل فقهی و روایی دیدگاه امام خامنه‌ای در مسئله انتظار به‌شمار آورد.

 

حجت الاسلام آصف آگاه با بیان این که دستاورد این پژوهش اثبات وجوب انتظار ظهور با ادله عقلی و نقلی و بیان احکام وضعی آن است، تأکید کرد: حکم فقهی انتظار در سه مرحله موضوع‌شناسی، حکم‌شناسی و حل تعارض بیان می‌شود و از نظر موضوع‌شناسی انتظار دو صورت دارد: حالت نفسانی و عمل.

 

وی بیان داشت: حالت نفسانی انتظار دوگونه است: انتظار قلبی و انتظار انفعالی؛ عمل نیز سه گونه است: انجام تکالیف شرعی عام، انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه.

 

پژوهشگر فقه و حقوق تصریح کرد: بر اساس موضوع‌شناسی یادشده، احکام شرعی انتظار عبارت است از: 1. انتظار قلبی یکی از واجبات شرعی بر هر مسلمانی است. 2. انتظار انفعالی، انتظار منفی و حرام است. 3. انجام تکالیف شرعی عام درحقیقت انتظار نیست و اقتضای مسلمانی است. 4و5. انجام تکالیف شرعی با رویکرد انتظار و اعمال خاص زمینه‌سازانه وابسته به ظرفیت افراد، نهادها و دولت است و برخی از مراتب آن واجب می‌باشد.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما فهما مسجد مساجد طرح ملی فهما شهادت سردار سلیمانی سردار سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: امسال دو جلسه بسیار خوبِ هم اندیشی با آقای رئیس‌جمهور داشتیم. یک جلسه مدیران رسانه‌ها حضور داشتند و یک جلسه با اصحاب هنر بود که در هر دو جلسه همه بزرگان حضور داشتند و مباحث بسبار خوبی مطرح شد و رئیس‌جمهور دستورات روشنی را برای حل مشکلات اصحاب هنر و رسانه صادر کردند.

وی افزود: دیشب برای پیوست‌های فرهنگی شعار سال جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد داشتیم. 

وزیر ارشاد گفت: همچنین ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است. 

اسماعیلی ادامه داد: کتاب‌های اندیشمندان غیرمسلمان در خصوص ائمه اطهار با حضور نویسنده لبنانی این کتاب‌ها رونمایی شد. انشاالله در ۱۰۰ جلد کتب مربوط به این اندیشمندان که در خصوص زندگی آل‌الله است با حضور اندیشمندان غیرایرانی مسلمان رونمایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری جشن دیروز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در استادیوم آزادی تأکید کرد: امروز رئیس جمهور در جلسه دولت از جشن امام حسنی ها تقدیر کرد، برنامه بسیار خوبی بود از کسانی که زحمت کشیدند و این مراسم شورانگیز و پر از نشاط دینی را با حضور خانواده ها در ورزشگاه آزادی برگزار کردند، تشکر می کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • دیدار زیاد النخاله با رهبر انقلاب
  • دیدار زیاد نخاله با رهبر انقلاب
  • دیدار زیاد النخاله با امام خامنه‌ای
  • تأکید چین بر لزوم تأمین امنیت شهروندانش در پاکستان
  • قدردانی رئیس جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی
  • استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود
  • دیدار اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیات همراه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
  • تأکید مخبر بر تسریع در عملیات جاده‌سازی محور کندوان
  • فضائل بی نظیر امام حسن مجتبی(ع) در دیدگاه علمای اهل سنت
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است