Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم مرجع تقلید شیعیان یکی از دلایل مهم رشد آثار علمی حوزه را تلاش در جهت رد شبهات دشمان دانست.

آیت‌الله العظمی سبحانی امروز در آیین اختتامیه بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات حوزوی که در مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد با اشاره به اهمیت قلم و تلاش علمی مسلمانان در تاریخ گفت: ریشه بسیاری از علوم در اسلام است و این گونه نیست که غربیان همیشه بر علم سیطره داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به جز دو قرن اول در قرن‌های بعد این مسلمانان بودند که در رشته‌های مختلف علمی صاحب اندیشه و سبک و کتاب و تجربیات بسیار فراوان و ابداعات و اختراعات و... بودند.

وی با ذکر این مطلب که مسلمانان در عرصه علوم انسانی و غیر انسانی بسیاری از کتب ریشه‌ای را تولید کرده‌اند، گفت: به واسطه تاکیدات فراوان ائمه است که در 260 سال که عصر ائمه اهل بیت(ع) 10 هزار کتاب از سوی اصحاب ائمه نوشته شده است.

وی گفت: در قرن ششم کتب علمی از جهان اسلام به روم منتقل شد به نحوی که اگر کسی بخواهد نسخ فاخر ما را بیابد ناگزیر از سفر علمی به غرب است. بنده در یک سفره تبلیغی و تعلیمی در آمریکا در یکی از ایالت های علمی به کتابخانه آنجا رفتم که دیدم که کتاب تبیان شیخ طوسی در این کتابخانه وجود داشت؛ آیت الله حجت با خون دل این کتب را به صورت رحلی جمع آوری کرد.

سبحانی با تقدیر از برگزارکنندگان همایش کتاب سال حوزه آن را یکی از ابتکارات مناسب مدیران حوزه دانست و گفت: البته این آثار ارزنده نیز باید منتشر شود، خصوصا آثاری که گرهی از مشکلات امروز ما می گشاید.

وی با اشاره به صدمات فراوان دشمنان فکر و اندیشه اسلامی به مخازن عظیم کتب شیعه و اسلام گفت: کتابخانه ابونصر در بغداد به آتش کشیده شد در حالی که این کتب به نقل از آقابزرگ تهرانی به دست امامان علم نوشته شده است؛ حمله مغول و صدامیان بسیاری از این منابع عظیم را از بین برد.

وی با توصیه به مدیران حوزه جهت انتشار پایان نامه‌های حوزوی بیان کرد: امروزه پایان نامه هایی قرآنی در قم و غیر از قم تولید شده است که باید از آنها استفاده شود؛ این مساله نشان می‎‌دهد که شیعه چه اهمیتی به قرآن می دهد و تهمت های دیگران نیز از بین می رود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به شبهات قرآنی در فضای مجازی گفت: این تهمت‌ها و شبهات باید از مسیر پایان نامه ها پاسخ داده شود؛ وقتی اینترنت مستقل نداریم هرچه می خواهند علیه شیعه منتشر می کنند؛ دشمن کینه توزی می کند وباید این دشمنی باید ما را وارد به حرکت کند.

وی تصریح کرد: از سال 1320 تا 1398 کتاب‎های حوزه توسعه بسیار یافت که یکی از دلایل این افزایش نگارش کتب، افزایش شبهات و تلاش های ضد فرهنگی داشت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود به تجلیل از شخصیت آیت‌الله خرازی پرداخت و گفت: گفتار و رفتار وتعلیم آیت الله خرازی برای همه ما یک الگو است؛ آیت الله سید محسن خرازی از نظر اخلاق و علم و قلم برای ما اسوه است؛ وجود این افراد در حوزه های علمیه دارای برکات بسیار است.

وی با ذکر این مطلب که ایشان در 1315 متولد شدند و پس از ورود به حوزه تلاش‌های علمی بسیاری را داشته‌اند، تصریح کرد: ایشان موسسه در راه حق را در قم به عنوان اولین موسسه بنا نهادند؛ ایشان یک کار جمعی را برای فعالیت های فرهنگی و ضد شبهات ایجاد کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی استانی فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۲۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم نامه همکاری بین مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه بهداشت عمومی ادوارد و سینتیای هند منعقد شد.

به گفته عباس استاد تقی زاده رئیس مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت، از آنجایی که موضوع تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی و بین المللی سازی دانشگااه، این تفاهم نامه امضا گردید. دکتر استاد تقی زاده اضافه کرد: این تفاهم نامه به منظور تبادل تسهیلات، دانشجویان و محققان، تدوین و اجرای تحقیقات مشترک، برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک، و توسعه شبکه‌های علمی در منطقه منعقد گردیده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت یکی از مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در سال ۱۴۰۲ با هدف مقابله با یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر – تأثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان – تأسیس شده است. مأموریت اصلی این مرکز شناسایی، تحلیل و ارائه راهکار‌هایی برای مقابله با این تأثیرات است. با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع، مرکز تلاش می‌کند تا با استفاده از داده‌های علمی و رویکرد‌های نوآورانه، به بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی جوامع محلی، ملّی و جهانی کمک کند. این مرکز از متخصص‌ترین و خبره‌ترین اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انجام ماموریت‌های خود بهره می‌گیرد.

رئیس این مرکز تاکید کرد: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت بر این باور است که همکاری و مشارکت عمیق میان افراد، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌ها و سیاست‌گذاران می‌توان به راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار برای مقابله با تغییرات اقلیمی دست یافت.

تقی زاده گفت: موسسه بهداشت عمومی ادوارد - سینتیا موسسه علمی در هند است که در حوزه‌های دانش و تحقیقات علمی در حوزه‌های سلامت جهانی، تغییر اقلیم و دیگر زمینه‌های مشترک فعال بوده و به واسطه شبکه دانشگاهی خود در کشور هند و دیگر کشور‌های جهان می‌تواند همکار مناسبی برای مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله بروجردی در قم برگزار شد
  • فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم