Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@20:20:50 GMT

کشف یک سکه با نقش بازی چوگان

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۲۷۱۵

کشف یک سکه با نقش بازی چوگان

ایسنا/اصفهان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان از کشف سکه‌ای منحصر به فرد، منقش به نگارۀ بازی چوگان خبر داد که احتمال می‌رود قدمت آن مربوط به دورۀ تیموری باشد.

مسعود کثیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز گذشته (چهارشنبه دوم بهمن ماه) فردی با در دست داشتن یک سکه به مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان آمد و گفت که آن را از فردی گرفته و نمی‌داند قدمتش چقدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این سکه یک نمونه منحصر به فرد است چرا که نمونه مشابه آن را تا کنون نداشته‌ایم. روی آن به وضوح می‌شد نقش‌هایی از بازی چوگان را دید و پشت آن نیز نگاره‌ای شبیه به خرچنگ دیده می‌شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با اشاره به قدمت این سکه گفت: حدس اولیه ما این بود که این سکه متعلق به دوره تیموریان و احتمالا مدالی برای مسابقات چوگان بوده است اما برای تعیین دقیق قدمت آن به کار کارشناسی نیاز است.

کثیری تصریح کرد: این سکه سندی دال بر حقانیت ثبت چوگان به نام ایران است و مالک حاضر به اهدای آن نیست، به همین دلیل از سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران درخواست کرده‌ایم که اثر را کارشناسی و قیمت‌گذاری کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنند تا بتوانیم روی آن کار آزمایشگاهی انجام بدهیم.

 «بازی چوگان» در دوازدهمین نشست سالانه کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به نام ایران در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کشف سکه چوگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۲۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز لیگ ملی چوگان از نیمه دوم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری مهر، لیگ ملی چوگان با برگزاری جام بنفشه در بخش بانوان در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت آغاز به کار خواهد کرد و طی ۲۶ هفته تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.

گفتنی است لیگ ملی چوگان در سال ۱۴۰۳ با هدف توجه ویژه به ورزش بانوان و تقارن با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر با برگزاری رقابت چوگان بین بانوان آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است بر اساس اطلاعیه قبلی فدراسیون چوگان، داشتن کارت عضویت سال ۱۴۰۳ و بیمه ورزشی معتبر برای حضور در رقابت ها برای چوگان بازان الزامی است.

کد خبر 6079689

دیگر خبرها

  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • خدمات دارالترجمه رسمی در تهران
  • برگزاری مسابقات چوگان در تبریز
  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • آغاز لیگ ملی چوگان از نیمه دوم اردیبهشت