Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مهرداد خدیر – در دولت جدید لبنان (به ریاست و نخست وزیری حسان دیاب) که روز چهارشنبه معرفی شد‌، 6 تن از مجموع 20 وزیر کابینه زن‌اند. همچنین برای نخستین بار در لبنان و کل کشورهای عربی یک خانم به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است.

دربارۀ این 6 وزیر زن 10 نکته را می توان ذکر کرد:

1. این خانم ها برآمدۀ جامعه مدنی اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی در سطح جامعه فعال و شناخته شده بوده و حالا به دولت پیوسته اند. از این رو هویت و منبع مالی خود را به مقام دولتی گره نزده اند و اصطلاحاً آویزان نمی شوند و به مقام و منصب خود نمی چسبند و اگر احساس کنند برنامه های اصلی را انجام داده اند و کار خاص دیگری ندارند کنار می روند و به متن جامعه بازمی گردند و اگر هم ببینند نمی توانند کاری از پیش ببرند به همان جایی که بوده اند باز می گردند.

علت چسبیدن به میز و منصب در برخی جاهای دیگر بیشتر جنبه انتفاع یا پرستیژ شخصی دارد حال آن که شخص هویت خود را باید جای دیگر اخذ کند وبعد وارد مسؤولیت دولتی و حکومتی شود.

خانم وزیر دفاع که به عنوان معاون نخست وزیر هم منصوب شده 20 سال تجربه کار علمی و پژوهشی دارد. وزیر ورزش و جوانان نیز مدیریت مرکز آموزش و توان‌مند‌ سازی توان یابان (معلولین) را بر عهده داشته است.وزیر دادگستری استاد دانشگاه قدیس بیروت است و وزیر کار در یک شرکت خصوصی فعال بوده است و وزیر امور مهاجرت نیز در عرصه رسانه‌ها شناخته شده است.

2. حضور 6 زن در کابینه و از مذاهب و محتلف از یک جامعۀ متکثر خبر می‌ دهد. تکثر و هم زیستی از ویژگی های جامعه لبنان است و طبعا در دولت هم جلوه گر شده است. اگر در حکومت و دولتی بازتاب گرایش های گوناگون و بعضا حتی اکثریت منتخب را نبینیم یا کم باشد از یک دستی غیر طبیعی حکایت می کند.

3. این گونه خبرها به اصلاح تصویر ما از کشورهای منطقه و جهان یاری می رساند. در ایران تا حرف از لبنان به میان می‌ آید برخی تنها به یاد جنگ های داخلی در گذشته یا حزب الله لبنان می افتند و تصویر کامل در ذهن مردم ما نقش نمی بندد.

حال آن که لبنان متکثر است و نه سعد حریری تصویر کل لبنان است و نه دیگران و هر یک بخش هایی را نمایندگی می کنند. تلقی عمومی از فلسطین هم مغشوش است و خیلی ها نمی دانند در حال حاضر در یک سرزمین سه دولت ( خودگردان به ریاست محمود عباس و غزه/حماس و اسراییل) حضور دارند و کل سرزمین در اختیار اسراییلی ها نیست.

4. به رغم حضور مسیحیان، لبنان به عنوان یک کشور اسلامی شناخته می شود و با این که رییس جمهوری آن از میان مسیحیان مارونی انتخاب می شود اما عضو همکاری های اسلامی ( سازمان کنفرانس اسلامی) است و انتخاب این وزیران و بعضا مسیحی از پذیرش این جامعۀ مسلمان حکایت می کند.

5. مدارک دانشگاهی این وزیران هم جالب است. همه فارغ التحصیل دانشگاه های معتبرند نه دانشگاه های چون قارچ برآمده و به عنوان یک شخصیت دانشگاهی هم شناخته می شوند. همه ما دیده ایم که هم مجری یک برنامه خانوادگی در کنار آشپزخانه «آقای دکتر» خطاب می شود و هم گوینده تلویزیون. کیلو کیلو دکترا فروخته اند و گاه از بیان یک جمله درست و حسابی انگلیسی که سهاپل است از فارسی آن هم برنمی آیند. مدارک و دانشگاه های آنان واقعی به نظر می رسد.

6. در ایران شرط اول برای هر کاری اعتبار و بودجه اعلام می شود. کاری که مدیران بلدند هزینه کردن پول است. آن هم پول مفت نفت. حالا که پول نفت به خاطر تحریم ها کاهش یافته مدیران با دشواری رو به رو شده اند. در کشوری ماند لبنان با دولت کوچک و سرزمین کوچک و بودجه بسیار محدود وزیران می دانند پول چندانی در اختیار ندارند و با بودجه های محدود در اندیشه اجرای ایده هایی هستند که در سر داشتند. درست است که پول خیلی مهم است اما در کشور خودمان در آن هشت سال دیدیم با 700 میلیارد دلار پول نفتی چه شد.

7. جامعه لبنان، متکثر اما دولت آن حداقلی است. پول ریخت و پاش و بوروکراسی گسترده هم ندارند. سال 85 در سفر به لبنان دیدار و قراری هم در وزارت «اعلام» داشتیم که همان وزارت فرهنگ و ارشاد ماست. کل ساختمان به جز طبقه فوقانی خالی بود و آنجا هم پیرمردی به اتفاق منشی کار پژوهشی انجام می داد. چون نه مجوز در کار است نه کنترل و رسانه ها ثبت می شوند. البته بعدتر دانستم مدت هاست که ثبت نمی کنند و امتیازات قبلی خرید و فروش می شود. ولی در هر صورت دولت حداقلی است و اصطلاحاً سیاست گذاری و ریل گذاری می کنند یا تسهیل.

8. رشته های دانشگاهی و مدارک آنان هم جالب است: خانم زینی لیسانس علو اجتماعی دارد، خانم وزیر ورزش و جوانان هم، وزیر دادگشتری طبعا پرفسور حقوق است، خانم وزیر کار استاد دانشگاه هنرهای زیباست و خانم وزیر مهاجرت دکتری ادبیات فرانسه دارد.

قصد مقایسه ندارم اما تنها یادآوری می کنم وزیر علوم ما دکتری علوم باغبانی دارد و عنوان کتابی که نوشته «کاشت، داشت و برداشت گردو» ست. جامعه انسانی به مدیرانی که با علوم انسانی آشنا باشند و نه این که مدارک صوری گرفته باشند نیاز دارد. در ایران زپرشته های غیر فنی و غیر پزشکی عملا تحقیر شده اند و مدارک آنان بیشتر به کار ارتقای اداری کارمندان می آید.

9. درست است که وزارتخانه های آنان کوچک و حجم است اما واقعی است. ما تشکیلات اداری را بزرگ و فربه کرده ایم در حالی که شخصی که در رأس آن قرار می گیرد عملا به جای وزارت ناگزیر است ریاست کند و به مدیر اداری تبدیل می شود. یکی از دلایلی که برخی از ورود رادیکال ها به ساختار قوۀ اجرایی استقبال می کنند این است که بوروکراسی ما هاضمه بزرگی دارد و همه را درون خود می بلعد و آنان به مرور به شخصیت اداری و بوروکراتیک بدل می شوند.

10. نمی توان تنها به آمار دانشجویان زن و کارمندان زن استناد کرد. مهم تر از زن و تحصیل کرده و فعال مدنی بودن احساس شکوفایی است. حتی اگر نمادین یا نمایشی باشد خبرهایی از این دست برای دیگران دلگرم کننده است. یکی از دلایل شیوع افسردگی در جامعه ما همین احساس ناشکوفایی یا محدود بودن رشد هایی این گونه به افراد و گروه های خاص است.

--------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

دولت جدید لبنان/ 6 زن در 20 وزیر / برای اولین بار یک زن، وزیر دفاع شد

لینک کوتاه: asriran.com/002ymm

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دولت لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۲۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

استاندار یزد با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای تامین مسکن مورد نیاز جامعه بویژه مردم کم برخوردار گفت: توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن در کشور به ناترازی شدید و افزایش بهای مسکن در این حوزه منجر شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، مهران فاطمی در دیدار با شورای معاونین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با گرامیداشت سالروز تاسیس این بنیاد بیان کرد: یکی از مهمترین نیازهای هر جامعه‌ای مسکن است که باید دولت‌ها به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت در صورتی که به مسکن و ساخت آن توجه نشود، جامعه با مشکل جدی در حوزه تامین مسکن مورد نیاز به ویژه برای جوانان و افزایش اجاره بها روبه‌رو می‌شود.

استاندار یزد با اشاره به تاسیس بنیاد مسکن از سوی حضرت امام خمینی(ره) با هدف تامین مسکن محرومان عنوان کرد: متاسفانه در طول یک دهه در کشور ساخت مسکن متوقف شده بود و توجهی در این زمینه نبود. این موضوع سبب شد که در حوزه مسکن در نقاط مختلف کشور از جمله یزد شاهد ناترازی بسیار شدیدی باشیم که نتیجه آن افزایش قیمت مسکن و اجاره بها و به دنبال آن فشار به جامعه بود.

وی به وعده دولت برای ساخت مسکن اشاره کرد و افزود: در این دولت توجه به بحث مسکن به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و این موضوع جزو نخستین مسائلی بود که به مرحله بررسی و اجرا رسید.

استاندار یزد به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: ده‌ها هزار قطعه زمین برای خانه‌دار شدن مردم تخصیص داده شده و عملیات اجرایی این پروژه‌ها در حال انجام است.

وی بنیاد مسکن را یکی از موفق‌ترین ادارات استان یزد برشمرد و خاطرنشان کرد: این مجموعه طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار اثربخشی در حوزه مسکن داشته است.

انتهای پیام/781

دیگر خبرها

  • حماس: مواضع دولت بایدن درباره غزه متناقض است
  • رد پای موساد در ترور صراف لبنانی به چشم می خورد
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن
  • کاریکاتور/ کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد
  • موضع‌گیری جدید میقاتی درباره حمله های رژیم صهیونیستی
  • لزوم حمایت از پلیس برای برخورد با پدیده بدحجابی
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل
  • شهادت قائم مقام وزیر فرهنگ به نجابت جامعه هنری کشور
  • 7 فیلم برتر تاریخ سینما دربارۀ «آخرالزمان هسته‌ای»