Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه ترکیه‌ای نوشت که دولت افغانستان پیش از این دو بار گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تخریب کرده و برای برقراری صلح و حفظ نظام جمهوری «اشرف غنی» باید از قدرت کناره‌گیری کند. ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ بین الملل آسیا-اقیانوسیه نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم به نقل از «آناتولی»، آمریکا و طالبان بار دیگر به امضای یک توافق صلح ابتدایی نزدیک شده‌اند که می‌تواند راه را برای پایان جنگ 18 ساله افغانستان هموار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال موانع قابل توجهی در روند کلی باقی مانده و تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار برای پایان جنگ افغانستان  با انتخابات و انتقال قدرت در این کشور همزمان شده است.

در روزها، هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، آمریکا و کارگزاران قدرت در افغانستان و جامعه بین‌المللی باید سه تصمیم مهم بگیرند.

نخست آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا توافقش با طالبان باید شامل آتش‌بس جامع باشد که بر همه طرفین درگیری اعمال شود یا اینکه آتش‌بس محدود به طرفین مذاکرات کنونی یعنی آمریکا و طالبان خواهد بود.

در مرحله بعد، واشنگتن و سایر قدرت‌های بزرگ باید مشخص کنند که آیا دولت کابل در مذاکرات بین‌الافغانی رهبری هیئت غیرطالبان را برعهده خواهد داشت یا نقش کم رنگ‌تری را ایفا کرده و مانند دیگر جناح‌ها و در سطح آن‌ها خواهد بود.

در نهایت نیز  جامعه جهانی و کارگزاران قدرت در افغانستان باید تعیین کنند که آینده دولت فعلی کابل چه خواهد شد. با این حال با وجودی که توافق آمریکا و طالبان نزدیک بنظر می‌رسد بین ذینفعان درباره این سه موضوع اختلاف نظر وجود دارد.

به نظر می‌رسد که طالبان تنها به "کاهش خشونت" با نیروهای افغان در کنار آتش‌بس 10 روزه با آمریکا موافقت خواهد کرد و در حالی که حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی فعلی افغانستان این شرایط را کافی می‌دانند، اشرف غنی همچنان خواستار آتش بس جامع در کنار توافق اولیه آمریکا و طالبان است.

در میان قدرت‌های بین‌المللی، فرستاده ویژه آلمان برای افغانستان بر ضرورت کاهش فوری خشونت‌ها تاکید دارد اما به نظر میرسد همتایان وی در اتحادیه اروپا برقراری آتش‌بس فراگیر را ترجیح می‌دهند.

این نشریه ترکیه‌ای می‌افزاید، در حالی که توقف تمام درگیری‌ها مطلوب است اما بطور واقع‌بینانه تحقق آن در آخرین مرحله و سرانجام روند صلح ممکن خواهد بود و دولت اشرف غنی را مانعی بر سر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دانست و افزود که غنی پیش از این نیز دو بار گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تخریب کرده است.

آناتولی ادامه داد که طالبان دولت غنی را برسمیت نمی‌شناسد و درباره مشروعیت ریاست جمهوری وی نیز پرسش‌هایی وجود دارد.

تلاش «اشرف غنی» برای ایجاد اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستاناشرف غنی: کرزی و عبدالله هیچ برنامه‌ای برای آینده افغانستان ندارندطالبان: جنگ تا پایان اشغال ادامه خواهد داشتدفتر سیاسی طالبان: هیچ توافقی برای آتش‌ بس نداریم

این نشریه همچنین با مطرح کردن تشکیل دولت موقت در افغانستان نیز گفت که نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هنوز اعلام نشده و در صورت برنده نداشتن دور نخست، دور دوم نیز ممکن است با گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تداخل داشته باشد و برگزاری این دور و اعلام نتایج آن نیز ممکن است ماه‌ها به طول انجامد و با توجه به شرایط این کشور باید به روند صلح ارجحیت داد.

در ادامه این مطلب با اشاره به مخالفان ایجاد دولت موقت چنین اقدامی را برای حفظ نظام جمهوری افغانستان ضروری دانست و هشدار داد که یک بحران انتخاباتی دیگر نه تنها گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را به خطر می‌اندازد بلکه ممکن است منجر به درگیری‌های داخلی شده و تمام نظام سیاسی افغانستان را در معرض خطر قرار دهد.

انتهای پیام/.

R1447/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط طالبان اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان

 جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت صادرات زعفران افغانستان طی سال ۱۴۰۲ حدود ۶۷ تُن با ارزش ۴۹ میلیون دلار می‌باشد.

به گفته او، بیشترین صادرات زعفران افغانستان به کشورهای هندوستان، عربستان سعودی، اسپانیا، امارات متحده عربی، آلمان، آمریکا اندونزی، ترکیه و انگلستان صورت گرفته است‌.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان‌ افزود زعفران افغانستان دارای کیفیت عالی و در جهان مقام نخست را دارد.

از زمانی که کشت زعفران به عنوان جایگزین کوکنار از سوی نهادهای کمک‌کننده مطرح شد و کارزارهایی برای رشد تولید آن راه‌اندازی شد.

در افغانستان در سال‌های گذشته ولایت‌های هرات در غرب، بلخ، فاریاب و سرپل در شمال، قندهار و ارزگان در جنوب و دایکندی در مرکز افغانستان به ترتیب بیش‌ترین میزان تولید زعفران را داشته‌اند.

گفتنی است حدود ۹۰ درصد مجموع زعفران در افغانستان در ولایت هرات، تولید می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ حکومت پیشین واردات زعفران و پیاز را با هدف حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان ممنوع کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • صادرات حدود ۶۷ تن زعفران از افغانستان
  • ممنوعیت ملاقات‌های جمعی «حکمتیار»
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • افغانستانی های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهیم شوند
  • کابل: افغان‌های مقیم خارج در بازسازی افغانستان سهم بگیرند
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • معاون سیاسی طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل «دفاع مشروع» بود