Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:25:19 GMT

ایرج راد: رابطه میان مردم و هنرمندان گسستنی نیست

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۴۲۲۹

ایرج راد: رابطه میان مردم و هنرمندان گسستنی نیست

ورود به نیم سال دوم هر سال مصادف با گرم شدن تنور جشنواره‌های هنری‌ است که مهمترین آنها را رویدادهای آمیخته با نام فجر تشکیل می دهد. جشنواره های بین‌المللی تئاتر،‌ فیلم، موسیقی و جشنواره ملی تجسمی فجر نه تنها به عنوان ویترین فعالیت های هنری کشورمان شناخته می شود که ترسیم کننده فعالیت یک سال آتی هنرمندان عرصه های مختلف ایران زمین نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دی سال جاری با سلسله حوادث تلخی چون ترور ناجوانمردانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در خاک عراق بود که جامعه ایران را در بُهتی عظیم فرو برد. هنوز سایه تلخ این اتفاق بر آسمان ایران بود که از دست دادن تعدادی از هموطنان در پرواز بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اکراین و بعد سیل جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان،‌ غم و سوگ را به دم و بازدم ایران و ایرانی سنجاق کرد.

در چنین لحظات و روزهایی، هنرمندان نیز مانند آحاد افراد جامعه سوگوار این اتفاقات غمبار بزرگ بودند که در این میان زمزمه انصراف و تنها گذاشتن قافله همراهان و همکاران عرصه سینما با انصراف مسعود کیمیایی از جشنواره فیلم فجر، باعث شد تعدادی دیگر از هنرمندان عرصه‌های مختلف با هدف همراهی در این سوگ دم از انصراف و پیاده شدن از قطار جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فجر زدند. در عرصه تئاتر نیز تعدادی هنرمندان نمایش کشور در فضای مجازی و نه به شکل رسمی از انصراف و عذر غیبت شان در جشنواره خبر دادند؛ اما نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتشار دو نامه و فراخوان هنرمندان به اتحاد و همدلی تحت پویشی با تیتر تئاتر؛ هنر همدلی و اتحاد و برگزاری نشست با هنرمندان، بهترین مسیر برای بازتاب همسویی و همدردی هنرمندان با مصائب پیش آمده در جشنواره و تکریم سیل مخاطبان این رویداد دانست. اتفاقی که کارگر افتاد و شاهد بازگشت اغلب هنرمندان به قطار جشنواره بودیم.

ایرج راد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه هنرهای نمایشی پیشینه، خاستگاه و ریشه‌ای از آیین‌ها و نمایش‌های مردمی داشته و دارند، گفت: وقتی تنها در شکل‌گیری یکی از شاخه‌های هنری مانند تئاتر به عنوان هنری زنده، پویا و جریان ساز شاهد چنین ارتباط تنگاتنگی با تار و پود زندگی عموم مردم، آیین‌ها، سنن و رفتارهای فرهنگی آنها هستیم؛ مسلم است که ایجاد مودت، همدلی و همراهی میان تمامی افراد جامعه به وضوح بازتاب دهنده جایگاه و نقش تاثیرگذار هنر، هنرمند و محصولات هنری آنها خواهد بود.

رسالت هنرمند تقویت ضریب آرامش، اطمینان بخشی و تلاش برای همدلی

وی ادامه داد: از هزاره‌های دور تا به امروز تمامی مردمان وقتی به خواست، نیت و نگاه مشترکی می‌رسیدند برای انتقال آن به نسل‌های آینده و ماندگارکردن آن نیت و خواسته اجتماعی تلاش می‌کردند تا روایتی نمایشی را چاشتی آن نیت و هدف خود کنند. همین مساله به آنها کمک می کرد تا به بالاترین درجه فراگیری، جهانشمول بودن و قدرت تاثیرگذاری آن خواسته شان بر تک تک افراد جامعه دست پیدا کنند.

به گفته رییس هیات مدیره خانه تئاتر، تمامی افراد جامعه برای زیست و زندگی سالم علاوه بر ارتزاق جسمی نیازمند غذا و خوراک روحی و معنوی هستند. در این میان جامعه اندیشمند، صاحب تفکری فراگیر و مورد وثوق مردم یعنی جامعه هنرمندان هستند که مهمترین رسالت و وظیفه شان تهیه خوراک مناسب روحی برای افزایش ضریب آرامش، اطمینان بخشی و تلاش برای روحیه همدلی و همگرایی در جامعه به واسطه آثار هنری شان است.

اعتماد مردم به هنرمندان در بالاترین سطح و حد خود است

راد هنرمندان را صادق‌ترین افراد جامعه دانست که در تمامی سختی‌ها و شیرینی‌ها دوشادوش دیگر مردمان تلاش می کنند تا از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین خواسته‌ها، مطالبات و دغدغه‌های مردم را به واسطه تولیدات هنری از یک سو با آنها و از سوی دیگر به مسئولان و افرادی که هدایت امور جامعه و مردم را بر عهده دارند انتقال دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همین سبب است که از دیرباز تا به امروز اعتماد مردم به جامعه هنرمندان برای اثرگذاری و اثربخشی در پیشبرد و توسعه اهداف فرهنگی جامعه در بالاترین حد و سطح خود قرار داشته و دارد.

بازیگر نمایش‌های ارثیه ایرانی؛ آمیز قلمدون و شب روی سنگفرش خیس تصریح کرد: در تمامی جوامع دولت‌ها از جناح‌ها، تفکرات و نگرش‌های مختلف برای چند سالی به روی کار می آیند و می روند. مسلم است که در این میان افرادی از جامعه همسو با تفکرات آنها هستند و عده‌ای دیگر از افراد جامعه ممکن است که رویکرد و نگاه شان با نگاه دست‌اندرکاران امور اجرایی جامعه متفاوت باشد.

 اما در این میان ارتباط، شناخت و اعتمادی که مردم به هنرمندان داشته‌اند به دولت، جناح و یا گروهی وابسته نیست و این ارتباطی دائمی بوده. چراکه آنها بر این مساله اتفاق نظر دارند که با وجود هر رویکرد و نگاهی در هدایت جامعه، هنرمندان هستند که وظیفه انتقال خواسته‌ها، مطالبات و دغدغه‌های مردم را به مسئولان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برعهده داشته و دارند.

مهمترین رسالت‌های هنرمندان ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی

راد با اشاره به آنکه هنرمندان در هر جامعه‌ای نقش والدین معنوی افراد آن جامعه را بر عهده دارد که وظیفه‌شان آرامش بخشی و تهیه و خوراک گروهی مناسب برای رشد و تعالی فرهنگ افراد آن جامعه است یادآور شد: به واسطه این ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی میان عموم مردم و جامعه هنرمندان است که یکی از مهمترین رسالت‌های هنرمندان ایجاد وحدت، همدلی و همگرایی میان عموم افراد جامعه با هر طیف، نگاه، سلیقه و جهان‌بینی متفاوت است. این همان مسئله‌ای است که فصل ممیز میان فعالیت هنرمندان و مسئولان اداری و اجرایی جامعه را رقم می زند.

دولت؛ همسو با هنرمندان برای تقویت روحیه همدلی در میدان باشد

رئیس هیات مدیره خانه تئاتر تاکیدکرد: هر چقدر پیوند و رابطه دولت با هنرمندان قوی و پیوسته‌تر باشد به سبب ارتباط تنگاتنگ هنرمندان با مردم شاهد توسعه و تعالی هرچه بیشتر و شکل‌گیری عمیق‌تر زنجیره اتحاد و همدلی میان عموم مردم با بدنه دولت و حاکمیت جامعه هستیم. این همان مساله‌ایست که امروز بیش از هر زمانی نیازمند آنیم.

راد تصریح کرد: خوشحالیم که در این میان بار دیگر دولت همسو با هنرمندان تمام قد برای ایجاد اتحاد و همدلی یاریگر جامعه هنرمندان است. هنرمندان نیز برای تحقق این مثلث مهم در خط مقدم تولید و ارائه محصولات فرهنگی و هنری به تمام افراد جامعه قرار دارند.

برچسب‌ها سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نادر برهانی‌ مرند ایرج راد همدلی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نادر برهانی مرند ایرج راد همدلی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نادر برهانی مرند ایرج راد همدلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۴۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت و همدلی سبب پیشرفت مازندران می شود

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالوحید فیاضی عصر چهارشنبه در نشست شورای ائتلاف با منتخبان مردم در مجلس دوازدهم با تقدیر از مجریان و عوامل برگزاری انتخابات اظهار کرد: خوشبختانه علی رغم اراده بدخواهان، کاری بزرگ در کشور صورت گرفته است.

وی با عنوان این که شماری از نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف روانه مجلس شدند، افزود: بنابراین این تشکل باید همچنان برقرار باشد و پویایی خود را حفظ کند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نابسامانی‌های موجود در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سبب می‌شود که دغدغه بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم و باید ازفرصت برای بهبود اوضاع استفاده کنیم.

فیاضی کسب نظرات از مردم و شورای ائتلاف را برای بهبود اوضاع ضروری دانست و گفت: وحدت و همدلی و برادری می‌تواند سبب توسعه و پیشرفت استان و کشور شود و نمایندگان نباید دچار تفرقه و تشتت باشند.

آیت الله سید رحیم توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان این که تلاش دشمن این است که به دین ما لطمه زند، افزود: نابینا کسی است که بصیرت نداشته باشد.

وی با اظهار این که دشمن در تلاش است که تا کارهای گذشته به سامان نرسد، تصریح کرد: این درحالی که باید به عملکردهای نگاه کرد و مراقب بود.

کد خبر 6063767

دیگر خبرها

  • «توسعه» یعنی صدای هنرمندان تئاتر شنیده شود
  • وحدت و همدلی سبب پیشرفت مازندران می شود
  • اهمیت مشاوره و آزمایش‌های پیش از ازدواج در پیشگیری از تالاسمی
  • پویش بنی‌آدم؛ همدلی مردم شیراز در سیل فروردین ماه ۹۸
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ تن در کرمانشاه/ متهم در محل جنایت دستگیر شد
  • پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت روز جهانی تئاتر
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ تن در کرمانشاه/متهم دستگیر شد
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ نفر در کرمانشاه
  • قتل یک نفر و زخمی شدن ۲ تن دیگر در مرکز کرمانشاه
  • سفر ۳ میلیون گردشگر به استان بوشهر