Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@17:28:11 GMT

عملکرد مناطق آزاد در ۱۱ سال گذشته شفافیت ندارد

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۸۵۹۶

عملکرد مناطق آزاد در ۱۱ سال گذشته شفافیت ندارد

شجاعی با اشاره به اینکه عملکرد مناطق آزاد در ۱۱ سال گذشته شفافیت ندارد، گفت: این مناطق طی این سال ها براساس مصرف گرایی بوده و نفعی برای دولت نداشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مرتضی شجاعی شب گذشته (پنجشنبه 3 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره معافیت های مالیاتی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه عملکرد مناطق آزاد در 11 سال گذشته شفافیت ندارد، گفت: این مناطق طی این سال ها براساس مصرف گرایی بوده و نفعی برای دولت نداشتند اما در این مدت مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به امتیازاتی که برای این مناطق درنظر گرفته شده است، گفت: در کنار تولید امتیازهای ویژه ای به تولید کنندگان مناطق آزاد داده ایم که از جمله آنها می توان به معافیت مالیاتی واردات کالاهای مسافری به این مناطق اشاره کرد.

 

وی درباره اقداماتی که برای شفافیت تولید در این مناطق می توان انجام داد نیز اینگونه توضیح داد که با توجه به اینکه 12 هزار شرکت صوری در مناطق آزاد وجود دارند اگر با این شرکت ها مقابله شود تولید در این مناطق شفاف می شود.

 

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تنها یک میلیارد و 400 میلیون دلار معادل 7 درصد سرمایه گذاری خارجی در کشور از سال 92 تا 97 در مناطق آزاد انجام شده است، گفت: 1500 میلیون تومان خودرو و کالای مسافرتی به مناطق آزاد بر اساس آمار در سال 96 وارد شده و میزان قاچاق و شبه قاچاق در این مناطق 1500 میلیون تومان است.

 

شجاعی درباره میزان فرار مالیاتی صورت گرفته از طریق این مناطق نیز گفت: 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی از محل اظهار صوری فعالیت در مناطق آزاد و ویژه برای خرید مواد اولیه پتروشیمی شناسایی شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه مناطق آزاد از سال 87 معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند، گفت: با این وجود کارنامه عملکرد آنها در هفت سال اخیر نشان می دهد 70 درصد حجم تجاری آنها واردات است و از این رو می توان گفت: کارنامه مناطق آزاد با توجه به امتیازهایی که دارند قابل قبول نیست./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد رویداد ملی فهما سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی همایش نظریه انتظار مساجد مناطق آزاد کشور مناطق آزاد اقتصادی مناطق آزاد مناطق آزاد تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۸۵ درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ارومیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: این مجتمع با عملکرد موفق خود در سال گذشته، توانست در صدر جدول «افزایش درآمد سالانه» پتروشیمی‌های کشور جای گرفته و از رقبای بورسی خود پیش بگیرد.

اکبر اسمعیلی ادامه داد: در بررسی گزارش‌های ماهانه پتروشیمی ارومیه همواره عملکرد خوبی داشت و توانست در نهایت درآمد خوبی را به میزان هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ثبت برساند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: پتروشیمی ارومیه در سال گذشته بهترین عملکرد را میان رقبای بورسی خود به ارمغان آورد به طوری که این مجتمع در طول سال گذشته  درآمد سالانه خود را از ۹۷۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۸۵ درصدی به هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رساند.

مدیر عامل مجتمع پتروشیمی ارومیه می گوید: بعد از پتروشیمی ارومیه؛ مجتمع های پتروشیمی‌ اصفهان و تندگویان بیشترین رشد درآمد سالانه در سال ۱۴۰۲ را درمیان هم‌گروهی‌های خود تجربه کردند.

پتروشیمی ارومیه در جنوب غربی شهرستان ارومیه، واقع شده است و دارای چهار واحد فرآیندی تولید کریستال ملامین، سولفات آمونیم، اسید سولفوریک و سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک و سرویس‌های جانبی تأمین‌کننده آب، بخار، هوا، نیتروژن، توزیع برق و مخازن است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • چشم کاروان ایران در المپیک به عملکرد گوش شکسته‌ها
  • افزایش ۸۵ درصدی درآمد پتروشیمی ارومیه
  • عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال ۱۴۰۲
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در وبگاه شفافیت شهرداری
  • بارگذاری اطلاعات مربوط به مراکز انتفاعی در سایت شفافیت شهرداری