Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز خراسان رضوی، معصومه ابتکار دیشب در نشست هم اندیشی با زنان قشرهای مختلف خراسان رضوی در مشهد افزود: از نظر معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، افراد با سن کمتر از ۱۳ سال کودک محسوب می‌شوند و ازدواج آنان پدیده‌ای با عنوان کودک همسری است که هم رشد شخصیتی کودک را مختل می‌کند و هم کودک را در شرایطی قرار می‌دهد که نمی‌تواند به وظایف همسری و مادری خود به درستی عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های راهبردی در این معاونت، عدالت جنسیتی است که برای همه شناخته شده است و هر فرد از دیدگاه خود نظر متفاوت نسبت به آن دارد اما در همه ادوار تاریخ جهت گیری بشریت اتخاذ نگاه جامع به عدالت بوده و قرآن هم به برقراری قسط و عدالت بین زن و مرد تاکید کرده است.

ابتکار تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان رضوی را کار بزرگی دانست و افزود: این سند نقشه راه و برنامه عملیاتی استان برای رسیدن به عدالت جنسیتی خواهد بود که در محورهای هشت گانه با ۸۹ شاخص به استانداران و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه‌ای که یک سال قبل در زمینه سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با استانداران به امضا رسیده بود ادامه داد: براساس این سند برنامه‎های هر استان مبتنی بر آمار سرشماری و شاخص‌های جنسیتی آن منطقه تدوین شده و این سند ملاک عمل برای همه استان‌ها در برقراری عدالت جنسیتی خواهد بود.

ابتکار با اشاره به توسعه فضای ورزشی برای بانوان افزود: هرچند ۱۲ فضای ورزشی مناسب در مشهد ویژه بانوان ایجاد شده اما هنوز کافی نیست، عقب ماندگی‌های بسیار در زمینه تامین فضای ورزشی برای بانوان در کشور وجود دارد که باید با همکاری شوراهای شهر و روستا جبران شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: برای اجرای برخی طرح‌ها در حوزه زنان و خانواده، اعتبارات ملی تخصیص می‌یابد اما تلاش می‌شود با مشارکت استان‌ها بویژه بخش خصوصی بتوان این طرح‌ها را به نتیجه رساند.

وی همچنین با اشاره به آمار ترک تحصیل دختران در روستاها گفت: این آمار را باید بتوانیم به صورت منطقه‌ای و خاص هر شهرستان استخراج کنیم و اگر این تعداد زیاد باشد باید برنامه‌ریزی کنیم که علت یابی شده و برای آن چاره‌اندیشی شود که از جمله این علل ازدواج‌های زودهنگام یا کودک همسری است.

وی افزود: در موضوع کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" برای جمعیت ۱۲ هزار نفری این زنان در کشور هدفگذاری شده که در این استان برای ۷۷۰ نفر از زنان سرپرست خانوار اجرا و برای آنان شغل ایجاد شده است.

ابتکار با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ای در زمینه ارتقای تاب‌آوری اجتماعی که در خراسان رضوی به امضا رسید اظهار داشت: این طرح توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری مدیران کل امور زنان و خانواده در استانداری‌ها، تشکل‌ها و دانشجویان تهیه شده است.

وی گفت: طرح تاب‌آوری اجتماعی طرحی موفق برای استان‌هاست که نقشه راه در این موضوع برای استان‌ها مشخص می‌کند، این نقشه راه در خراسان رضوی به دست آمده و امید است بتوان نشست تخصصی در این زمینه با حضور تسهیلگرانی که طی چهار سال گذشته در این استان با این موضوع درگیر بودند برگزار کرد تا بتوان ارزیابی از نقشه راه و استفاده از ظرفیت زنان در این خصوص انجام داد.

وی خراسان رضوی را در تشکیل پارلمان‌های مشورتی زنان پیشگام دانست و افزود: این طرح در برخی استان‌های کشور اجرا شده و راه ثبت این مجامع مشورتی از مسیر ثبت فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد می‌گذرد.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در تمام سیاست‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بویژه بیانیه گام دوم انقلاب توجه شده است.

وی گفت: نشست‌های منطقه‌ای را برای توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد پایه‌گذاری کردیم که تاکنون هفت نشست منطقه‌ای برگزار شده و در این استان نشست منطقه ای با حضور ۴۰ تشکل در قالب یک کارگاه آموزشی چهار روزه برای افزایش مهارت‌های سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد تا اثرگذاری اجتماعی در جامعه داشته باشند.

وی توان افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی منطقه‌ای و حمایت از پروژه‌های مرتبط با راهبرد اصلی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را دو محور اصلی ارتقای سطح مهارتی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی برشمرد که توسط این معاونت در کشور دنبال می‌شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با اصلاح نگاه به تایید صلاحیت‌ها به ضرورت حضور طیف‌های گسترده به ویژه بانوان در عرصه انتخابات عنایت ویژه‌ شود.

همچنین معاون رئیس جمهور دیشب از ۲ مرکز نگهداری و بازپروری زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی و خانه سلامت در مشهد دیدن کرد.

۴۷۲۱۲ کد خبر 1345375

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مشهد معصومه ابتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی از تشکیل مجلس مشورتی بانوان استان اصفهان خبر داد و گفت: در تصمیم‌گیری‌های کلان مهم کشور به‌ویژه حوزه زنان نیاز به مشارکت و همکاری زنان داشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیرحسین بانکی‌پور فرد عصر امروز_ چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در اولین همایش تشکیل مجلس مشورتی بانوان اصفهان در خصوص اهمیت و علت تشکیل مجلس مشورتی زنان اظهار کرد: علت اصلی تشکیل این مجلس این بود که در تصمیم‌گیری‌های کلان مهم کشور به‌ویژه حوزه زنان نیاز به مشارکت و همکاری زنان داشتیم و این نیاز به‌طور کامل حس می‌شد، بنابراین برای تشکیل مجلس مشورتی زنان استان اصفهان جلساتی با همکاری زنان تشکیل شد و با بررسی ابعاد مسئله تصمیم به تشکیل مجلس مشورتی زنان گرفتیم.

وی افزود: گلایه بسیاری از زنان در مجلس دوره قبل در این خصوص که زنان نقش پر رنگ‌تری در فعالیت‌های شهری داشتند، عامل دیگری برای تشکیل مجلس مشورتی زنان بود، اگرچه حدود دو سال بود که پیگیر برگزاری این جلسات بودیم، اما نگرانی بر سر این بود که مبادا برگزاری چنین جلساتی رنگ و بوی تبلیغات انتخاباتی به خود بگیرد.

نماینده شهر اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مجالس دوره قبل در میان نمایندگان استان اصفهان، یک نفر خانم حضور داشتند و معنی‌ای نداشت که اگر قرار باشد فعالیتی در حوزه زنان در شهر انجام شود، توسط نماینده آقا صورت بگیرد، اما در دوره جدید که این خلاء ایجاد شد و نماینده خانمی وجود نداشت، رسیدگی به این مسئله موضوعیت پیدا کرد.

بانکی‌پور فرد ادامه داد: با اینکه یکی از مزیت‌های انقلاب اسلامی در ۴۰ سال اخیر رشد و شکوفایی زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه علمی در جامعه بود و توانستیم به قله‌ها دست پیدا کنیم، اما در حوزه‌های سیاسی، اجرایی و مدیریتی این‌گونه نبود و زنان تا حدود ۷۰ درصد فعالیت‌ها را پیش می‌بردند، اما بعد از آن موانعی متوجه آن‌ها بود.

وی با بیان اینکه عمده تصمیم‌گیری‌های کشور توسط مردان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مردان و زنان را دارای دو هویت مجزا نمی‌دانیم و هردو در یک فضا زندگی می‌کنند، اما نکته اینجا است که گاهی در دیدگاه‌های زنانه موضوعات و مسائلی به چشم می‌خورد که در دیدگاه‌های مردانه مورد توجه قرار نگرفته است، همچنین جزئیات توسط زنان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و درک می‌شود.

نماینده شهر اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به انصاف می‌توان گفت میانگین رشد فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان نسبت به آقایان بالاتر بوده است، اضافه کرد: در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نیز پیرو مسائل و چالش‌های مختلف مانند جوانی جمعیت و حجاب از کمک و همکاری زنان استان اصفهان و استان تهران بهره می‌گرفتیم، اما در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی کمبودهایی در خصوص مشارکت آن‌ها حس می‌شد و این بر اهمیت تشکیل چنین مجلس مشورتی برای رسیدگی به امور زنان می‌افزود.

بانکی‌پور با بیان راهکار در جهت پررنگ‌تر کردن دیدگاه زنانه در تصمیم‌گیری‌های کشور بیان کرد: باید به زنان برای مشارکت در مسائل کشور میدان داده شده و شرایطی فراهم شود تا زنان بتوانند در حوزه‌های مختلف مشارکت داشته باشند، بدین صورت می‌توانیم از ذهن و روحیه زنانه در کنار ذهن و روحیه مردانه بهره بگیریم.

باید در تمام مراحل تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور، الگوی سوم زن را مدنظر قرار دهیم

وی با اشاره به الگوی سوم زن در بیانات مقام معظم رهبری گفت: نتوانستیم معنای این سخن رهبری را در تصمیم‌گیری‌های مختلف درک کنیم، برای مثال در آزمون‌های استخدامی کشور و زنان کارمند دیدگاه الگوی سوم زن که سبب می‌شود زن بتواند عملکرد مناسبی در ایفا کردن نقش مادری، همسری و شغلی خود داشته باشد، وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در موضوعات و چالش‌های کشور به‌طور معمول هنگام مسائل اداری نگاهی متجددانه و مدرن به زنان دارند و هنگام حضور زن در فضای خانه و خانواده نگاهی سنتی به آن‌ها دارند؛ وقتی می‌گوئیم زنان مانند مردان حدود هشت ساعت کار اداری داشته باشند، چطور می‌توانند در نقش مادری و همسرداری عملکرد خوبی داشته باشند؟

بانکی‌پور فرد با تاکید بر اینکه مجلس مشورتی بانوان اصفهان با این هدف تشکیل شد که زنانی با دیدگاه الگوی سوم زن و با مشارکت یکدیگر به مشکلات و چالش‌های کشور بپردازند و راهکارهایی برای آن ارائه دهند، عنوان کرد: باید در تمام مراحل تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کشور، الگوی سوم زن را مدنظر قرار دهیم، همچنین باید در تصمیم‌های گرفته شده در نظام آموزشی، حقوق و دستمزد و نظام اداری تفاوت‌هایی میان زنان و مردان وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجلس مشورتی بانوان اصفهان یک حزب و جمع اجرایی نیست، بلکه جمعی تصمیم‌ساز است و هویتی اندیشه‌ای دارد، افزود: در جلسات این مجلس با نگاه الگوی سوم زن پیرو مسائل، موضوعات و چالش‌های جامعه، بحث و هم‌اندیشی ناظر بر خروجی صورت می‌گیرد، یعنی علاوه بر مشورت پیرو چالش‌ها، پیگیری‌هایی در عرصه اجرایی صورت می‌گیرد.

نماینده شهر اصفهان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس مشورتی بانوان بدون مصوبه است، عنوان کرد: موضوعات مورد بحث در جلسات هم‌اندیشی مجلس مشورتی بانوان، به‌طور معمول موضوعاتی است که در صحن کمیسیون‌های تخصصی، صحن علنی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، اگرچه ممکن است در این جلسات موضوعاتی مطرح شود که نیاز است به کمیسیون مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شود.

بانکی‌پور فرد با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد آنچه به عنوان تحولات در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، حاصل بحث‌هایی در جمع‌های مشورتی بود که پیگیری شد و به نتیجه رسید، ادامه داد: ظرفیت موجود در این مجلس مشورتی محدود به خروجی‌ها و پیگیری‌های تعداد محدودی از نمایندگان نیست و هرکس بخواهد از ظرفیت فکری این جمع بهره بگیرد و استفاده کند، هیچ مضایقه‌ای نداریم و می‌توانیم پیرو موضوعات و مسائل مختلف با مسئولان استانی و کشور همکاری لازم را داشته باشیم.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای پیگیری مسائل جامعه

وی در خصوص نتیجه برگزاری مستمر و منسجم جلسات هم‌اندیشی خاطرنشان کرد: آشنایی با اصلی‌ترین و جدیدترین مسئله‌ها و تصمیم‌گیری‌های کشور، رشد علمی و فکری زنان در حوزه امور زنان کشور و وجود فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه، همچنین شکل‌گیری شبکه قوی از زنان مناطق مختلف فرهنگی و جغرافیایی و اصناف و شغل‌های گوناگون استان اصفهان از نقاط قوت و اثرگذار برگزاری جلسات مشورتی است.

این نماینده شهر اصفهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص شیوه اداره جلسات مجلس مشورتی بانوان اضافه کرد: به‌طور موقت هیئت رئیسه‌ای شامل رئیس مجلس، نایب رئیس و سه دبیر مشخص شده است که خانم خوراسگانی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شدند، بعد از گذشت سه ماه، هیئت رئیسه جدیدی به انتخاب اعضای مجلس تعیین می‌شود؛ اداره جلسات ماهانه هم‌اندیشی و امور اجرایی آن به دست رئیس و نایب رئیس است، دبیران مجلس نیز مسئولیت پیگیری جلسات و امور مربوطه را برعهده دارند.

بانکی‌پور در خصوص اداره بهتر و مؤثرتر مجلس مشورتی بانوان افزود: کارگروه‌های پیشنهادی مسئله‌محور به‌طور موقتی شکل گرفته است تا مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند و در پایان مسائل دیگر مربوط به حوزه خود را پیگیری می‌کند یا به خواست اعضا کارگروه اعلام تعطیلی می‌کند؛ هر کارگروه متشکل از یک‌نفر رئیس به انتخاب اعضای کارگروه و یک‌نفر دبیر به انتخاب دبیران هیئت رئیسه مجلس است و سعی بر این است که کارگروه‌ها هر هفته حداقل یک جلسه هم‌اندیشی و مشورت داشته باشند.

وی گفت: کارگروه‌های ورزش و تفریح برای پیگیری مسائل مختلف حوزه ورزشی در کمبودها و خلاءها و ناترازی‌ها، سقط جنین، مسکن زوج‌های جوان، امنیت خانوادگی و اجتماعی زنان، مهریه، طلاق، احیای صنایع دستی، اشتغال زنان سرپرست خانوار، الگوی استخدامی زنان، ناباروری، شاخص‌سازی بانوان، تغییر جنسیت زنان، آسیب‌های نوین جنسی، تغییر قوانین دانشگاه‌ها و مدارس طبق الگوی سوم زن، عفاف و حجاب، جایگاه زنان در هنر، فرزندآوری، محیط زیست، مد و لباس، حاشیه نشینی، معلولین و فضای مجازی و رسانه از کاگروه‌های پیشنهادی برای رسیدگی و پیگیری است.

کد خبر 745590

دیگر خبرها

  • تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرایم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی
  • طرح اصلاح مجازات سرقت‌ها و جرائم زیر ۲۰ میلیون تومان تصویب شد
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • کلیات «طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی» تصویب شد
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • «قالیباف» روز ارتش را تبریک گفت/ بررسی لایحه تجارت در دستورکار در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی
  • طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ ادامه بررسی لایحه تجارت