Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کارگردان نمایش «زندگی یک رویاست» گفت: بازیگری برای من تجربه کسب کردن است، حضور بازیگر تئاتر در سینما را ترفیع و رشد نمی‌بینم، از نظر من این اتفاق تنها فعالیت در مدیومی دیگر است. تاریخ انتشار: 10:38 - 04 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۸۹۷۸۵

سعید تقوایی بازیگر و کارگردان جوان تئاتر در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه تئاتر گفت: در حال نمایش «زندگی یک رویاست» به نویسندگی «مهدی میرباقری» را روی صحنه دارم، این نمایش هر شب در تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: نمایش «زندگی یک رویاست» سومین تجربه حرفه‌ای کارگردانی من در تئاتر محسوب می‌شود، پیش از نمایش «آخرین نبرد» را در سال ۹۶ و برفراز برجک‌ها را در سال ۹۷ روی صحنه تئاتر برده ام.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

کارگردان نمایش «زندگی یک رویاست» درباره مضمون این اثر افزود: نمایش زندگی یک رویاست برشی از زندگی یک خانواده شکست خورده و از هم گسسته است که بعد از فوت پدر خانواده در آستانه فروپاشی کامل است. تمام افراد این خانواده به نوعی دچار عقده‌ها و شکست‌های بسیاری هستند که باعث مشکلات روحی و روانی بسیاری در آن‌ها شده است.

وی درباره شیوه کارگردانی سومین اثر خود اضافه کرد: زندگی یک رؤیاست یک روایت کلی و خطی دارد و بسیار خرده روایت و شکست‌های زمانی در متن و در اجرا هم به نوعی ضد روایت عمل می‌کند. اما با استفاده از نریشن و پخش ویدئو‌هایی خط اصلی داستان و اطلاعات مورد نیاز مخاطب را هم فراهم و منتقل می‌کند. این اثر سبک اجرایی خاص و نویی دارد که با تلفیق سبک‌های اجرایی مختلف و استفاده از المان‌های تئاتر شرق آسیا و ترکیبش با فنون نمایشی دیگر خوراکی متنوع به مخاطب می‌دهد.

بازیگر نمایش «آخرین نبرد» پیرامون مشکلات امروز عرصه هنر‌های نمایشی اضافه کرد: متاسفانه تئاتر کار کردن هر روز سخت‌تر می‌شود، مشکلات مالی برای تولید یک اثر نمایشی به شدت زیاد شده است، از طرفی امید به موفقیت در وضعیتی که بسیاری از آثار یا روی صحنه نمی‌روند و یا اگر بروند به سختی مخاطب جذب می‌کنند، بسیار کم شده است.

وی درباره عدم توجه تماشاخانه‌های دولتی به نسل جوان اظهار کرد: متاسفانه تماشاخانه‌های برای نسل جوان آرزو شده است، جوانان در حالی نمی‌توانند در تماشاخانه‌های دولتی اجرا بروند که پیشکسوتان این عرصه و برخی اسامی بزرگ در تئاتر امروز به راحتی و با بیست روز تمرین اثری به شدت بی کیفیت را در همین تماشاخانه‌های دولتی روی صحنه می‌برند.

تقوایی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه سالن‌های دولتی بدون هیچ قانون مشخصی به برخی افراد تخصیص داده می‌شود، افرادی که با روی بردن آثارشان هیچ تغییری در تئاتر ایجاد نمی‌کنند، از سویی جوانان تنها راهشان اجرا در تماشاخانه‌های خصوصی است، اما در کمال تاسف می‌بینیم که این تماشاخانه‌ها هم نهایت سوء استفاده را از این موقعیت و نسل جوان می‌کنند.

تقوایی درباره نگاه ویژه برخی بازیگران جوان تئاتر به سینما خاطرنشان کرد: بله بسیاری از بازیگران جوان شاید به حضور سینما فکر کنند، شخص من هم در ابتدای راه به حضور در سینما فکر می‌کردم، اما هم اکنون این طور نیست، بازیگری برای من تجربه کسب کردن است، حضور بازیگر تئاتر در سینما را ترفیع و رشد نمی‌بینم، از نظر من این اتفاق تنها فعالیت در مدیومی دیگر است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازیگر سینما نقد تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۹۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی

به گزارش خبرنگار مهر، روز یکشنبه ۲ اردیبهشت پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج طی خبری از تخریب ساختمان مجاور این مجموعه تئاتری خبر داد و ابراز نگرانی کرد که شرایط پیش‌آمده برای تماشاخانه سنگلج خطرناک است. ضمن اینکه طی «طرح توسعه سنگلج» که در اوایل دهه ۹۰ ارایه شده بود، توافقات اولیه برای الحاق ساختمان تخریب‌شده فعلی به تماشاخانه انجام شده بود.

اتابک نادری مدیر سابق تماشاخانه سنگلج و طراح و مسؤول پیگیری «طرح توسعه سنگلج»، درباره وضعیت پیش‌آمده در مجاورت تماشاخانه به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که وقتی خبر را شنیدم خیلی متاسف و متاثر شدم چون به این حرکت از ۲ منظر باید نگاه کرد. جامعه تئاتری، تعزیه‌خوان‌ها، هنرمندان آیینی و سنتی و دانشجویان تئاتر از سال ۹۱ که «طرح توسعه سنگلج» مطرح شد، طومارهایی را منتشر کردند و این طرح توسط بزرگان این عرصه نظیر زنده‌یادان عزت الله انتظامی و داود رشیدی با شهردار و شورای شهر وقت تهران مطرح شد. بنده هم طراح و هم مسؤول پیگیری این طرح بودم.

وی یادآور شد: «طرح توسعه سنگلج» به نوعی تصویب شد و آقای قالیباف شهردار وقت تهران به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری دستور داد تا این طرح اجرا شود.

نادری تاکید کرد: قرار بود طی «طرح توسعه سنگلج» ساختمان مجاور تماشاخانه که اداره حقوقی شهرداری بود به عنوان یک ساختمان کمک‌کننده فعالیت‌های تماشاخانه سنگلج در کنار مجموعه باشد. حتی در این طرح نوشته شده بود که نیازی به تخریب و نوسازی بنا نیست بلکه با انجام یک بازسازی، تبدیل به یک بلک باکس، چند پلاتوی تمرین و گالری موزه تئاتر تهران می‌شود.

مسؤول پیگیری «طرح توسعه سنگلج» اظهار کرد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی اقدام به تعیین بودجه این طرح کرد اما این طرح متوقف شد. بعد از آن هم پیگیری‌های متعدد انجام شد و مدیران شهری وعده‌های مختلف دادند اما متاسفانه به سرانجام نرسید.

وی تصریح کرد: حرکت فعلی شهرداری تهران در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج، نادیده‌گرفتن ساعت‌ها کار کارشناساسی و جلسات کارشناسی کمیسیون‌های مختلف شهرداری تهران و همچنین بی‌اعتنایی به خواسته هنرمندان است.

نادری متذکر شد: در تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج یک اقدام غیرقانونی شکل گرفته است چون تماشاخانه در آذر ۱۳۸۸ در فهرست میراث ملی ثبت شد. طبق ضوابط و قوانین، برای بناهای ثبت‌شده باید حریم تعیین شود. طبق قانون حریم در زمان ثبت تعیین می‌شود ولی اگر حریم در نظر گرفته نشود، پلاک چسبیده به ملک حق تخریب و ساخت و ساز ندارد. اگر هم تخریب شود نباید مرتفع‌تر نسبت به ساختمان ثبت‌شده ساخته شود.

این هنرمند عرصه تئاتر یادآور شد: می‌گفتیم خیابان بهشت در منطقه ۱۲ تهران روح زندگی شهری خود را از دست داده است و شهرداری باید به فکر احیای این زندگی باشد. تنها جایی که عصرها به عنوان قلب تپنده فرهنگی در منطقه فعالیت می‌کند تماشاخانه سنگلج است که اگر ساخت و سازهای اداری بیشتر شود، این بنای فرهنگی نیز خفه می‌شود. نظیر اتفاقی که برای تئاترهای قدیمی در لاله‌زار افتاد.

وی در پایان با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ در سمت گیشه، تماشاخانه سنگلج فرونشت داشته است، از مسؤولان و کارشناسان میراث فرهنگی خواست تا نسبت به روشن‌ شدن وضعیت حفاظت و حمایت از تماشاخانه سنگلج اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 6084430 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری میهمان کودکان اراکی
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • ادعای عجیب مدیر ارشد نماوا علیه هنرمندان جنجال به پا کرد؛ قطع همکاری مازیار میری و همایون اسعدیان با نماوا
  • بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جراحی شد
  • اصغر همت با «گنجشک مفرغی» شهرام مکری به تئاتر برمی‌گردد
  •  منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می آید
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • «یاخته» منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید