Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ «جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات 2020 آمریکا در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» وعده داد اگر رییس جمهوری شود، واشنگتن را به برجام بازمی‌گرداند.

بایدن بامداد جمعه در این یادداشت مفصل به تبیین سیاست‌های کلی دولت خود در صورتی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و همچنین سیاست دولتش در قبال ایران، چین و تغییرات آب‌وهوایی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه دیپلماسی اولین اولویت دولتش در سیاست خارجی خواهد بود، نوشت: در موضوع عدم اشاعه و امنیت هسته‌ای، ایالات متحده نمی‌تواند هم از توافق‌هایی که خود آن را مذاکره کرده خارج شود و هم صدایی قابل اتکا باشد.

معاون باراک اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا افزود: ترامپ [در سیاست‌هایش در قبال] ایران تا کره شمالی، روسیه و عربستان سعودی، چشم‌انداز عدم اشاعه را به یک رقابت تسلیحاتی جدید تبدیل و حتی استفاده از تسلیحات هسته‌ای را محتمل‌تر کرده است.

بایدن تاکید کرد در صورتی که رییس جمهوری شود، تعهدات آمریکا به پیمان‌های کنترل تسلیحات را تجدید خواهد کرد.

وی ادامه داد: توافق تاریخی هسته‌ای با ایران که دولت "اوباما-بایدن" آن را مذاکره کرد، از دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کرد؛ اما ترامپ با کنار گذاشتن عجولانه آن، باعث شده که ایران برنامه هسته‌ای خود را بازگرداند.

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد در صورتی که تهران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، او واشنگتن را دوباره به این توافق بازخواهد گرداند.

وی در عین حال گفت که از قدرت دیپلماسی و همکاری با متحدان واشنگتن برای تقویت و گسترش برجام و محدود کردن فعالیت های منطقه ای ایران استفاده خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال گذشته کشورش را به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام خارج کرده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه آن را برخلاف قطعنامه سازمان ملل علیه ملت ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای  را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 برجام توافق هسته ای دونالد ترامپ جو بایدن قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور

بین الملل تابناک: ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم، برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی، ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن، آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور و هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه آلمانی دویچه‌وله افزود: این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. وی تصریح کرد که هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. مدیرکل آژانس توضیح داد: "یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد."

مدیرکل آژانس همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.» وی مدعی شد: "وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید."

گروسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، ضمن تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره فعالیت‌های اتمی کشورمان افزود که این مساله محور مذاکرات وی با مقام های ایران است.

گروسی نزدیک به پنج سال است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی

 خبرگزاری دولتی کره شمالی(KCNA) نوشت که ارتش پیونگ‌یانگ برای نخستین بار، با هدف شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای زیر نظر «کیم جونگ اون» رهبر این کشور، رزمایش ترکیبی برگزار کرد.

این رزمایش در دو بخش شامل «مانور با هدف آرایش گرفتن واحدهای نظامی و تغییر به فاز ضدحمله پس از صدور فرمان از سوی سامانه هشدار بحران هسته‌ای(Hwasanpalryong) و همچنین مانور کار کردن با سیستم فرماندهی ضد حمله هسته‌ای » برگزار شد.

خبرگزاری کره شمالی نوشت: نیروهای کره شمالی در این رزمایش‌ها آرایش ضدحمله هسته‌ای را تمرین و کلاهک‌های هسته‌ای مشقی را شلیک کردند تا در صورت صدور هشدار بحران هسته‌ای آمادگی داشته باشند.

هدف اصلی این رزمایش نمایش قابلیت اطمینان، برتری، قدرت و ابزارهای متنوع هسته‌ای کره شمالی و تقویت قوای هسته‌ای این کشور هم از حیث کیفیت و هم از لحاظ کمیت اعلام شده است.

به نوشته KCNA، این رزمایش که «ماشه‌ هسته‌ای» نام دارد، «هشدار روشن به دشمنان است زیرا همزمان با مقطعی انجام شد که دشمنان با اقدامات به شدت تحریک‌آمیز و خصمانه، هیاهوی نظامی علیه کره شمالی به‌راه انداخته‌اند.»

ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن

منابع مطلع از برگزاری نشست‌هایی در عربستان و عمان در راستای پیشبرد طرح صلح یمن خبر دادند.

 در روزهای اخیر، رسانه‌ها و منابع مطلع اطلاعاتی را فاش کرده‌اند که نشان می‌دهد ریاض و مسقط ترتیبات برگزاری یک نشست مستقیم میان «شورای ریاستی یمن» مستقر در عدن و دولت نجات ملی وابسته به جنبش انصارالله را در چارچوب تکمیل ترتیبات مربوط به امضای قرارداد صلح یمن از سر گرفته‌اند.

طبق گزارش روزنامه «القدس العربی»، دفتر «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروندبرگ روز یکشنبه در مسقط پایتخت عمان با «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد جنبش انصارالله و گروهی از مقامات ارشد عمانی دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس این بیانیه، آنها در این دیدارها درباره راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه سازمان ملل برای یمن و ضرورت کاهش تنش در منطقه خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

همزمان با تحرکات سازمان ملل در مسقط، «رشاد العلیمی» رئیس شورای ریاستی یمن به همراه «احمد بن مبارک» نخست‌وزیر دولت مستعفی این کشور با «استیون فاگن» سفیر آمریکا در یمن دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق گفته منابع مطلع، العلیمی و سفیر آمریکا در دیدار انجام شده در ریاض آخرین تحولات پرونده یمن و همچنین تحولات منطقه و جهان را مورد بررسی قرار دادند.

در این دیدار همچنین درباره پرونده صلح یمن گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

«هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اوایل دی‌ ماه از حصول توافقی میان دولت نجات ملی یمن و دولت وابسته به ریاض در عدن خبر داده بود و گفت که نقشه راهی برای رسیدن به صلح، در نظر گرفته شده است.

آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور

رزمایش نظامی مشترک تحت عنوان «پرچم صحرا» با مشارکت ۱۰ کشور آسیایی و اروپایی به همراه آمریکا در امارات متحده عربی آغاز شد.

پایگاه خبری «ارم نیوز» روز دوشنبه گزارش داد که رزمایش نظامی امارات متحده عربی با عنوان «پرچم صحرا» با مشارکت کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای شامل ترکیه، عربستان، عمان، کویت، آمریکا، کره‌جنوبی، فرانسه، انگلیس و آلمان آغاز شد.

وزارت دفاع امارات با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به هدف از برگزاری این رزمایش که ارتقای عملکرد و آمادگی رزمی کشورهای شرکت کننده عنوان شده است، اعلام کرد: ورود نیروهای هوایی از کشورهای مختلف دوست به امارات تکمیل شده و پایان یافته است.

این رزمایش ۲۵ روز ادامه خواهد داشت.

پیشتر، وزارت دفاع امارات متحده عربی نیز در توئیتر اعلام کرد که این رزمایش با هدف افزایش دادن آمادگی رزمی و تبادل تجربه‌های نظامی میان نیروهای کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود.

رزمایش «پرچم صحرای ۸» ماه مارس گذشته با مشارکت بین‌المللی در امارات متحده عربی برگزار شد.

هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا و معاون او در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی این کشور هشدار دادند.

در مقاله واشنگتن پست به نقل از این دو مقام ارشد آمریکایی آمده است: نیروهای آمریکایی در خارج از کشور در برابر تهدید پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، آسیب‌پذیر هستند. پایگاه‌های نظامی محلی ما نیز تقریباً هیچ حسگر پهپادی ندارند.

این مقامات افزودند: تا کنون چندین پهپاد در حال پرواز بر فراز پایگاه‌های نظامی و تأسیسات هسته‌ای آمریکا شناسایی شده است. ما پهپادهایی را بر فراز پایگاه‌های نیروی هوایی «لانگلی» در ویرجینیا و «وایتمن» در میسوری شناسایی کردیم.

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا و معاون او اذعان کردند که آژانس های امنیتی و نظامی آمریکا برای پذیرش مسؤولیت و متوقف کردن این حملات هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

این هشدار در حالی صادر شده است که منابع رسانه‌ای روز گذشته از حمله پهپادی به پایگاه «عین الاسد» نظامیان آمریکایی در غرب عراق خبر دادند. شب قبل‌تر هم پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «العمر» سوریه با ۴ موشک و پایگاه آنها در «خراب الجیر» سوریه با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود