Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@15:12:04 GMT

خیال خام غربی ها برای مذاکره موشکی با ایران

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۹۷۱۷

خیال خام غربی ها برای مذاکره موشکی با ایران

توان موشکی ایران خط قرمزی است که هرگز بر سر آن با هیچ کشوری مذاکره و توافق نمی کنیم و کشورهای اروپایی به خصوص فرانسوی ها آرزوی برجام موشکی را تنها می توانند در خواب و خیال تصور کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، توان موشکی و دفاعی ایران سال ها است که خوار چشم غربی ها در آمده است به نحوی که تلاش کردند به بهانه های مختلف این توان دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی را محدود کنند اما هوشمندی مقامات عالی رتبه کشور اجازه نداده است اروپایی ها و آمریکایی ها انگشت اشاره خود را به سمت این توان قدرتمند نیروهای مسلح کشور بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در مذاکرات مرتبط با توافق هسته ای، اروپایی ها و مخصوصا فرانسوی ها تلاش کردند در نقش پلیس بد، محدودیت توان موشکی به ویژه موشک های بالستیک ایران را در متن توافق برجام بگنجانند، مسئله برنامه موشک های بالستیک ایران یکی از موضوعاتی بود که در ماه های منتهی به توافق هسته ای به محلی بحث و جدال تیم های مذاکره کننده ایران و کشورهای گروه 1+5 تبدیل شده بود.

 

در شرایطی که فرانسوی ها اصرار داشتند برنامه موشکی ایران در توافق هسته ای گنجانده شود، تیم مذاکره کننده کشورمان تلاش داشت تا ضمن برداشتن ممنوعیت شورای امنیت سازمان ملل درمورد برنامه موشک های بالستیک ایران، این موضوع را از دور توافقات و رایزنی های آتی درباره نحوه اجرایی شدن برجام مستثنی کنند.

 

به هر حال تلاش تیم مذاکره کننده در نهایت توافق هسته ای تیرماه سال 94 در وین را به تصویب طرفین مقابل رساند و مقرر شد علاوه بر جدا شدن موضوع موشک های بالستیک از تفاهمات صورت گرفته در متن برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ که چند روز بعد از توافق در تایید برجام صادر شد، موضوع برنامه های موشکی ایران را در دایره فعالیت های ممنوعه قرار ندهد باید یادآوری کرد که که ایران بر مبنای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت از انجام آزمایش موشک های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته ای منع شده بود.

 

با امضای برجام، چالش بر روی مسئله صنایع موشکی ایران به پایان نرسید و آزمایش موشک "عماد" که نخستین موشک دوبرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف بود، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با ارسال نامه به کمیته تحریم های ایران شورای امنیت سازمان ملل، از این نهاد بین المللی خواستند در واکنش به آزمایش موشکی ایران اقدام کند. این کشورها آزمایش موشک «عماد» را نقض قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند.

 

این اولین چالش ایران با غربی ها در زمینه فعالیت موشکی بعد از توافق برجام بود و آخری آن نبود و نیست. غربی ها به خصوص اروپایی ها به بهانه های مختلف تلاش دارد توان موشکی ایران را خلاف قطعنامه های شواری امنیت سازمان ملل متحد نشان دهند تا به این بهانه، برجام موشکی را رقم بزنند.

 

 

 

با وجود اینکه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده است، عملا اروپایی ها به تعهدات خود عمل نمی کنند و همواره ایران را تحت فشار قرار می دهند تا یکجانبه به تعهدات برجامی اش پایبند باشد،

 

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در فلسطین اشغالی تاکید کرده است که می خواهد توافق با ایران را به برنامه موشکی بالستیک آن گسترش دهد چرا که باید تنش زایی نظامی در منطقه کاهش یابد.

 

اشاره رئیس جمهور فرانسه به شیطنت های آخیر آمریکا در خاک عراق، ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و انتقام سخت ایران از ایالات متحده است. اما به نظر می رسد که فرانسه پیش از آنکه بخواهد برنامه موشک بالستیک ایران را محدود کند باید در راستای کاهش تنش زایی آمریکا در منطقه گام بردارد.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و مقامات نظامی و سیاسی کشور بارها تاکید داشتند بحث دفاعی ایران مورد مذاکره و معامله نیست و وزیر تاکید داشته است که « در حوزه دفاعی برجامی در کار نیست.»

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و معلمان، منزلت و جایگاه والای معلمان در سال 97 در بازخوانی کوتاه روند منتهی به قرارداد برجام فرمودند: وقتی مسئله‌ی هسته‌ای و تحریم‌ها شروع شد، برخی چهره‌های شناخته‌شده به اینجانب می‌گفتند: «چرا بر روی مسئله‌ی هسته‌ای می‌ایستید؟ این مسئله را کنار بگذارید تا آمریکایی‌ها خباثت و دشمنی نکنند.»

 

ایشان افزودند: این حرف البته از چند زاویه غلط بود؛ یکی اینکه انرژی هسته‌ای نیاز واقعی کشور است و تا چند سال دیگر، ایران به ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد.

 

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کردند: می‌گویید برای تأمین نیاز خود به انرژی، «نفت» دارید اما مگر نفت، ابدی است؟ آیا وقتی نفت تمام شد تازه به دنبال امکانات هسته‌ای برویم؟ آیا نسل‌های آن روز ما را لعنت نمی‌کنند که چرا به موقع، سراغ انرژی هسته‌ای نرفتید؟

 

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: همان موقع به این مسئولان می‌گفتم: «انرژی هسته‌ای بهانه است، اگر این را کوتاه بیایید آمریکایی‌ها بهانه‌ی دیگری می‌گیرند»؛ آن‌ها می‌گفتند: «این‌جوری نیست»، اما حالا دیدید که همین‌جوری است و آنچه می‌گفتیم تحقق یافت.

ایشان افزودند: مسئله‌ هسته‌ای را به شکلی که مخالفان ایران می‌خواستند قبول کردیم و زیر بار رفتیم اما دشمنی آمریکا و بهانه‌گیری آن‌ها تمام نشد.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بهانه‌های آمریکا درباره‌ توان دفاعی و حضور منطقه‌ای ایران، تأکید کردند: اگر فردا اعلام کنید که دیگر موشک تولید نمی‌کنیم یا بُرد آن‌ها را محدود می‌کنیم، این مسئله تمام می شود؛ اما حتماً یک بهانه و قضیه‌ی دیگر را مطرح می‌کنند چرا که دعوای آن‌ها با ما بنیادی است و آمریکا با اصل جمهوری اسلامی مخالف است.

 

از سوی دیگر نیز نمایندگان مجلس با مذاکره و توافق در موضوع توان هسته ای بارها مخالفت کرده اند.

 

عزت الله یوسفیان ملا، عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد: سرفصل های برجام مشخص شده بود و آن توافق به انتها رسیده است، بنابراین دیگر نمی توانند موضوعات جدیدی به آن اضافه کنند.

 

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر هیچ کشوری اجازه ورود به مسئله دفاعی سایر کشورهای دیگر ندارد، به هر حال رئیس جمهور فرانسه، مرکل و بوریس گوش به فرمان ترامپ هستند و منافع آمریکا را در هر موضوعی دنبال می کنند.

 

وی یادآور شد: حتی وقتی که ترامپ در فرانسه معاهده پاریس را کنار زد، هیچ کدام از کشورهای اروپایی دم بر نیاوردند و واکنشی نداشتند، در واقع اروپا بدون آمریکا در عرصه های اقتصادی و سیاسی جایگاهی ندارد.

 

 

عضو فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس می گوید ایران تنها در چارچوب برجام با گروه ۱+۵ مذاکره می کند و موضوع دیگر از جمله موشک های بالستیک به مذاکره افزوده نمی شود.

 

سید حسین نقوی حسینی در خصوص اظهارات رییس جمهور فرانسه مبنی بر لزوم توافق بر سر برنامه موشکی کشورمان، گفت: غربی ها بدانند بحث توافق جدید از نظر جمهوری اسلامی ایران کاملا مردود است و هیچ نوع مذاکره پیرامون توافق جدید صورت نخواهد گرفت.

 

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه از ابتدای مذاکرات برجام به غربی ها تاکید شد که مسائل موشکی کشورمان قابل مذاکره نیست، اظهار کرد: در واقع برنامه موشکی مربوط به دفاع مشروع هر کشوری است و این مهم در حالیست که غربی ها می خواهند حوزه دفاعی‌مان را تضعیف کنند.

 

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور فرانسه در اظهاراتش، کشورمان را متهم به تلاش برای داشتن سلاح هسته ای متهم کرده است، ادامه داد: همگان می دانند که ایران هیچ برنامه استراتژیکی در حوزه سلاح اتمی نداشته، ندارد و نخواهد داشت و تمام تلاش های دانشمندان ایرانی در حوزه هسته ای صرفا برای بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای بوده است.

 

 

 

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: باید به مکرون یادآور شد فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و ان.پی.تی بوده و نمی تواند در این راستا اتهام بی اساسی را علیه کشورمان مطرح کند.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اظهارات رییس جمهور فرانسه فرار روبه جلو است زیرا آنها در خصوص بدعهدی برجامی که انجام دادند، در مقابل افکار عمومی جهان پاسخی برای گفتن ندارند.

 

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مذاکرات ایران با گروه 1+5 که بالغ بر 3 تا 4 سال به طول انجامید منحصرا در رابطه با مسائل هسته ای و فعالیت هسته ای ایران بود، از آنجا که آمریکا و اروپا به هیچ کدام از تعهدات توافق هسته ای عمل نکردند، اعتقاد دارم نباید دیگر مذاکره ای با این کشورها داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت:  در حال حاضر باید مسئولین کشور با تمام قدرت مقابل زیاده خواهی های غربی ها بایستند، حاضر به هیچگونه مذاکره ای نشوند تا زمانی که طرف مقابل به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند، حسن نیت خود را نشان دهد و نشان دهد برای مذاکره ارزش قائل است.    

 

این نماینده مجلس با تاکید براینکه در مذاکرات 1+5 بحثی بر سر موشک های بالستیک نداشته ایم، بیان کرد: از ابتدا مذاکرات در موضوع انرژی هسته ای بود، آن زمان هم مقام معظم رهبری با پیش بینی و درایتی که داشتند در جلسه با کارگزاران نظام با صراحت فرمودند اگر شما یک قدم عقب نشینی آنها 100 قدم جلو می آیند، مطمئن باشید بحث انرژی هسته ای را حل کنید مسائل حقوق بشر، سپاه قدس، حزب الله لبنان، موشکی و مسائل دیگر را مطرح می کنند، ما شاهد بوده ایم که کلام مقام معظم رهبری بلافاصله بعد از پذیرش برجام اتفاق افتاد.

 

وی ادامه داد: با وجود پایبندی ایران به تعهدات برجامی است، زیاده خواهی های طرف مقابل شروع شد و شروع کردند در ارتباط با موشک های بالستیک و حقوق بشر پیش روی کردند.

 

احمد سالک با اشاره به اینکه کشورمان همواره در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکایی ها، سیاست صبورانه و دقیقی را اجرایی کرده که موجب شده دست برتر با ایران باشد، تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد که مذاکره موشکی یا برجام موشکی نخواهیم داشت.

 

 

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه آمریکا و اسرائیل در مشت تدابیر ایران قرار دارند و دیگر زمانی که بخواهند اعمال قدرت کنند گذشته است، خاطرنشان کرد: بنابراین هر چند مدت موضوعی را مطرح می کنند که بگویند هستند اما باید یادآور شد آمریکا شکست های متعددی از ایران خورده اند که برایشان گران تمام شده است.

 

اجماع داخلی درباره عدم مذاکره در زمینه توان و صنایع موشکی ایران، توافق بر سر محدودیت برنامه موشکی های بالستیک ایران را به خیال خامی برای اروپایی ها و آمریکایی ها تبدیل کرده است و هر چه بیشتر بهانه تراشی کنند چهره واقعی و خصمانه آنان برای افکار عمومی جهان بیشتر از پیش واضح و روشن می شود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مسجد رویداد ملی فهما کمک به سیل زدگان رویداد ملی فهما سردار سلیمانی نماز جمعه توان موشکی ایران توان موشکی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۹۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه ایران چند هفته و نه چند ماه فرصت دارد تا اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را به دست آورد، اعلام کرد با این وجود این بدان معنا نیست که تهران قصد دارد به سلاح هسته‌ای دست یابد.

براساس گزارش النشره، گروسی با تاکید بر اینکه اهداف هسته‌ای کنونی ایران مشخص نیست و فقط قابل پیش بینی است، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره از مذاکرات ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد