Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@23:38:27 GMT

سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۳۹۷۷۲

سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور

سید وحید احمدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   گفت: سرطان به مجموعه بیماری‌هایی گفته می‌شود که در آن یکی از سلول‌های بدن، در اثر عوامل مختلف، دچار رشد یا تکثیر غیرطبیعی و بیش از حد می‌شود که با اصلاح برخی از الگو‌های زندگی خود می‌توان آمار ابتلا به آن را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: رشد و تکثیر غیر طبیعی در نهایت منجر به تولید تومور می‌شود و از طرق مختلف مانند خون و لنف به قسمت‌های دیگر بدن نیز سرایت می‌کند که با این پدیده متاستاز می گویند.

او بیان داشت: هر چند این بیماری بیشتر در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد، اما احتمال بروز سرطان در همه گروه‌های سنی وجود دارد و برخی سرطان‌ها در اطفال نیز دیده می‌شود.

احمدی طباطبایی تصریح کرد: سرطان‌ها به صورت اختصاصی به وسیله پاتولوژیست در بخش‌های بافت شناسی و پس از رنگ آمیزی تشخیص داده می‌شود.

او گفت: پنج سرطان شایع مردان ایرانی به ترتیب معده، پوست، پروستات، سرطان روده بزرگ و مثانه است و در زنان ایرانی سرطان پستان، روده بزرگ، پوست، تیروئید و سرطان معده شایع‌ترین‌ها هستند و بر اساس نظام ثبت مرگ و میر کشور در حال حاضر سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص سرطان‌های شایع استان کرمان بیان داشت: طبق آخرین آمار این دانشگاه سرطان‌های شایع استان در بین زنان، سرطان پستان، پوست، تیروئید و روده بزرگ و در بین مردان سرطان‌های مثانه، پوست، ریه و حنجره شایع‌ترین آن‌ها هستند.

احمدی طباطبایی افزود: بسیاری از عوامل محیطی و همچنین استعداد زنتیکی در ایجاد سرطان نیز نقش دارند.

او در تشریح این عوامل گفت: مهمترین عوامل خطر مستعد کننده و بوجود آورنده سرطان ها؛ استفاده از سیگار، الکل، عوامل بیولوژیک و عفونت‌های مزمن مثل افلاتوکسین، شیوه زندگی (تغذیه، چاقی، و عدم فعالیت فیزیکی)، پرتو‌های یونیزان و اشعه آفتاب، مواد پیچیده شیمیایی و مواجهات شغلی مثل آزبست و سیلیس و کادمیوم و موارد ژنیتکی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان راه‌های پیشگیری از سرطان تصریح کرد: با توجه به اینکه طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، به نظر می‌رسد با اصلاح الگوی زندگی و پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و افزایش فعالیت بدنی و مصرف مواد غذایی سالم به ویژه مصرف سبزیجات و میوه‌ها و استفاده از لبنیات کم چرب و کم نمک و روغن‌های گیاهی می‌توان تا حد زیادی از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

او مهمترین دلیل بهبود بقای بیماران علاوه بر درمان‌های موثر امروزی، افزایش آگاهی مردم، غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری دانست و گفت: غربالگری به معنای تشخیص بیماری خاص در افرادی که هیچ علامت هشداردهنده‌ای برای سرطان ندارند، اما به دلیل شرایط جنسی (مثلا سرطان پستان) یا سنی خاص (مثل سن بالا) بالقوه در معرض ابتلا به سرطان هستند است.

احمدی طباطبایی افزود: در این راستا در حال حاضر طبق ابلاغ دفتر اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح ملی مبارزه با سرطان؛ سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ که جزء بالاترین موارد ابتلا و مهم‌تر از آن جزء قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها هستند مورد غربالگری و تشخیص زودهنگام قرار می‌گیرند.

او بیان داشت: در برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان، دهانه رحم و سرطان روده بزرگ، هدف شناسائی بیماران مشکوک یا مبتلا به این سرطان‌ها و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمان همچنین سازماندهی درمان و مراقبت از بیماران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: این برنامه در مورد غربالگری سرطان پستان و دهانه رحم، زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله و در مورد غرباگری سرطان روده بزرگ افراد ۵۰ سال و بالاتر در هر دو جنس را تحت پوشش دارد. این افراد باید به مراکز جامعه سلامت منطقه خود جهت آزمایش‌های اولیه مراجعه نمایند و با توجه به این که زمان تشخیص، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در درمان و بقای بیماران سرطانی را ایفا می‌کند؛ لذا مردم باید با هوشیاری و افرایش آگاهی نسبت به تشخیص این بیماری اقدام نمایند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۳۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال

عین‌اللهی  در حاشیه بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان گفت: این مرکز مجهز به بخش‌های آزمایشگاه، پزشکی هسته‌ای، شیمی درمانی، رادیو تراپی و دستگاه‌های پیشرفته سی تی اسکن است.

وی ادامه داد: مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان از مراکز مهم درمان سرطان در کشور است که ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و پس از پیشرفت ۵۰ درصدی، تامین اعتبار تکمیل آن در دولت سیزدهم انجام شد.

بهره‌برداری از مرکز درمان سرطان از مطالبه‌های مردم استان سمنان است که با اهتمام دولت سیزدهم در تزریق به موقع اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • خبر خوش وزیر بهداشت برای سمنانی‌ها؛ افتتاح مرکز درمان سرطان در هفته دولت امسال
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟