Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان- اگر چه سیل اخیر در سیستان و بلوچستان برای مردم موجی از تخریب و آوارگی در بر داشت اما مردم این استان به دلیل طبع بلندی که دارند باز هم خدا را شاکر هستند و با وجود از بین رفتن وسایل زندگی شان اما شکر گزار هستند که این حجم آب سال آینده آن ها را از کم آبی نجات داده و برای آن ها برکت به همراه می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدس آنلاین-گروه استان ها: سیل با تمام اندوهی که بر جای گذاشته اما برای بسیاری از مردم کشاورز و دوستداران محیط زیست و حیات وحش خوشحالی به همراه داشته است زیرا که جاری شدن این حجم آب و پر شدن برکه های متعدد در جنوب سیستان و بلوچستان به بقای حیات وحش و به ویژه گاندو ها کمک می کند.

بنا بر گفته افراد محلی با پر شدن گودال های طبیعی آب یا همان «هوتک ها» و سایر آبگیر ها دیگر گاندو ها و افراد محلی برای استفاده از آب برکه رو در روی دیگر قرار نمی گیرند.

مردم سیستان و بلوچستان در برابر زندگی تمساح های پوزه کوتاه بی تفاوت نیستند زیرا در چند سال گذشته که خشک‌سالی در این استان عرصه را برای زندگی این حیوان تنگ کرده بود مردم محلی برای نجات این حیوانات حتی نسبت به انتقال آب به برکه‌ها و زیستگاه این حیوان اقدام می‌کردند زیرا معتقد بودند با مرگ این حیوان خشک‌سالی بر منطقه حاکم می‌شود.

مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشک‌سالی و قحطی بر زندگی آن‌ها سایه می‌اندازد و لذا بر اساس همین باور تمامی تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند.

احترام به حیات وحش

عبدالباسط درازهی در این راستا می گوید: بومیان جنوب استان سیستان و بلوچستان در طول سالیان متمادی قلمرو تمساح پوزه‌کوتاه را به رسمیت شناخته و در برخی نقاط برای حفظ زیست این حیوان منحصربه‌فرد ایرانی گاه با ظرفی غذا به کنار برکه رفته و با درآوردن صدا این حیوان را به غذا خوردن در کنار برکه دعوت می‌کنند که این امر زندگی مسالمت‌آمیزی را رقم‌زده است.

 وی اظهار می کند: متأسفانه روستاهای اطراف محدود حفاظت‌شده این تمساح عمدتاً محروم و فاقد شبکه آب‌رسانی هستند و لذا به اجبار می بایست از منابع مشترک آب رودخانه سرباز که شامل برکه‌ها و هوتک‌های یا همان گودال‌های طبیعی آب است به‌صورت مشترک با تمساح ها استفاده کنند.

وی عنوان می کند: استفاده مشترک از یک گودال طبیعی آب نظیر همین حادثه را در تیرماه سال ۹۵ رقم زد و یک کودک ۱۰ ساله هنگامی‌که برای استفاده از آب برکه در همین روستای کشاری شهرستان سرباز به زیستگاه‌های تمساح  نزدیک شد جان خود را به دلیل حمله این حیوان از دست داد.

وی ابراز امیدواری می کند: حال که بسیاری از برکه ها سیراب شدند پس از این خرابی ها شاهد برکت و رونق هم برای مردم و هم برای حیات وحش استان خواهیم بود.

تخریب محیط زیست

رییس اداره محیط زیست سرباز نیز با بیان اینکه سیل نه تنها مردم این منطقه بلکه زندگی حیات وحش را نیز به مخاطره انداخت می گوید: در جریان سیلاب اخیر سه سر گاندو بر اثر سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان زخمی شدند که هم‌اینک در حال مداو هستند.

بهزاد دهواری با اشاره به اینکه هم‌اینک گاندوها در زیستگاه اصلی به سختی مشاهده می‌شوند بیان می کند: هنوز حجم آب بالا و هوا سرد است و لذا گاندوها در سرما فعالیت‌شان محدود می‌شود از همین رو کمتر دیده می‌شوند.

وی با اشاره به این موضوع که گاندوها در جریان سیلاب تلاش می‌کنند خود را از جریان اصلی دور نگه دارند می افزاید: با توجه به اینکه در حاشیه رودخانه سرباز کشاورزی زیاد انجام می‌شود این گاندوها اغلب به سمت مزارع کشاورزی می‌روند زیرا در این مزارع مقدار جریان آب کندتر و در آنجا می‌توانند خود را نگه داشته تا فشار آب کمتر شود.

دهواری بیان می کند: خوشبختانه با این بارندگی‌ها مشکل زیستگاه گاندوها از نظر منابع آبی برطرف شده اگرچه  برخی  برکه‌های اصلی نیز تخریب شده اما هنوز گاندو ها به دلیل سردی هوا قابل مشاهده و سرشماری نیستند.

وی ادامه می دهد: در سیلاب اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان سبب جابه جایی هشت سر گاندو از زیستگاه‌شان شده بود که با تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به زیستگاه اصلی شان بازگردانده شدند.

سالی پر برکت برای تمساح ها

رییس اداره محیط زیست سرباز  با بیان اینکه از اواسط اسفند فصل جفت‌گیری حیوانات خزنده آغاز و لذا راحت‌تر در رودخانه مشاهده می‌شوند ابراز امیدواری می کند که امسال با توجه به آب فراوان تولید مثل تمساح‌ها به خوبی انجام خواهد شد.

وی یادآور می شود:  قبل از سیلاب گاندوها به دنبال منابع آبی و غذایی به سمت روستاها می‌آمدند اما هم‌اینک منابع آبی آنها تامین شده لذا دیگر گاندوها به سمت رئستا حرکت نمی کنند.

وی تاکید می کند: با این حال از ان جایی که ممکن است سیل برخی از تمساح ها را جابجا کرده باشد لذا آموزش های ایمنی و لازم به روستاهای حاشیه رودخانه سرباز  و محل سکونت گاندو ها به مردم داده شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تمساح گاندو سیستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۰۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید مردم را در فعال‌سازی منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شعار سال، باید مردم را در فعال‌سازی هر چه بیشتر منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی بعد از ظهر امروز در نشست با مدیرعامل منطقه آزاد سیستان، اظهار داشت: خوشبختانه منطقه آزاد سیستان شکل گرفت و هیئت مدیره آن مشخص شد که با توجه به شرایط خوب این منطقه امیدواریم شاهد تحولی عظیم در این خطه باشیم.

وی افزود: یکی از مهمترین اهدافی که در سیستان و بلوچستان آن را دنبال می‌کنیم؛ اتصال استان به آسیای میانه و چین است.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ما باید بتوانیم به عنوان مسئول از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم، گفت: ما محکم تصمیم می‌گیریم و تصمیمات را با دقت اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: امنیت و اقتصاد کشورهای همسایه از افغانستان و پاکستان امنیت و اقتصاد خود ماست چرا که در صورت بحران سرریز مشکلات کشورهای همسایه متوجه ما نیز خواهد شد.

کرمی خاطرنشان کرد: صنایع مولد و کم آب از جمله مینی پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی باید در مناطق آزاد شکل بگیرد چرا که این امر علاوه بر پویایی اقتصاد موجب افزایش تجارت نیز خواهد شد.

وی با اشاره بر تاثیر رونق تجارت در توسعه استان تاکید کرد: مناطق آزاد سیستان و بلوچستان باید به گونه‌ای باشند که تمام مردم برای خرید به این استان سفر کنند‌.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید با توجه به شعار سال، مردم را در فعال‌سازی هر چه بیشتر منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • باید مردم را در فعال‌سازی منطقه آزاد سیستان مشارکت دهیم
  • سوال روز هفدهم طرح «زندگی با آیه‌ها» در سیستان و بلوچستان
  • سوال مسابقه روز هفدهم «زندگی با آیه‌ها» در سیستان و بلوچستان
  • پیشگیری از بیماری هاری ارزان و قطعی است ؛ از تحریک سگ و گربه بپرهیزید
  • رشد ۵۷ درصدی اهدای خون بانوان در سیستان و بلوچستان
  • سوال شانزدهم «زندگی با آیه‌ها» در سیستان و بلوچستان
  • مسابقه روز شانزدهم «زندگی با آیه‌ها» در سیستان و بلوچستان
  • مسابقه روز شانزدهم طرح زندگی با آیه‌ها در سیستان و بلوچستان
  • بیشترین بیماری هاری توسط سگ و گربه ایجاد می‌شود
  • ویژه برنامه محافل قرآنی بهار در بهار در زاهدان برگزار شد