Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-23@18:01:00 GMT

آیا لغو قطعنامه 2231 به معنی آغاز جنگ است؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۰۴۵۹

ساعت24-فعال سازی مکانیسم ماشه توسط اروپا و آینده روابط ایران با کشورهای اروپایی موضوع گفت وگوی کارشناس مسائل هسته ای با خبرگزاری خبرآنلاین بود.

 حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که اگر موضوع مکانیسم ماشه در کمیسیون‌ها به سرانجام نرسد چه به روز قطع‌نامه 2231 می‌آید گفت: قطعنامه  2919 جایگزین آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد اینکه در صورت تحقق این امر آیا احتمال حمله نظامی به ایران وجود دارد گفت: اگر یک ماه پیش این سوال را از من می‌پرسیدید با قطعیت تمام می‌گفتم خیر حمله نظامی در کار نیست. در قطعنامه 2919  به هیچ عنوان اقدام نظامی پیش بینی نشده است فقط تحریم های اقتصادی وسیع در نظر گرفتند. 

این کارشناس درباره اهمیت قطعنامه 2231 نیز گفت: آمریکایی‌ها و متحدانشان ترجیح می‌دهند تا بدون حمله نظامی و با کمترین هزینه ممکن و از طیق تحریم‌ها نظام جمهوری اسلامی ایران را ازپا دربیاورند و سعی دارند اشتباهی که در عراق و افغانستان انجام داده‌اند را مجدد تکرار نکنند و آمدند عمیق‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌های طول تاریخ را علیه ایران به کار گرفتند تا با کمترین هزینه ممکن شورش‌های داخلی در کشور شکل گیرد که از نظرآنها بدون اقدام نظامی تحریم های اقتصادی باعث می‌شود یا نظام رفتارش را تغییر ‌دهد یا نظام به طور کلی تغییر می‌کند. اما دیدند که ایران در بیش از یکسال و نیم محکم در برابر همه تحرکات داخلی و خارجی ایستاد.با توجه به این شرایط آمریکایی‌ها دنبال جنگ با ما نیستند حتی اگر قطعنامه 2231 کنار گذاشته شود. هرچند به دنبال جنگ با ما نیستند اما به دنبال این موضوع هستند که ایران از درون دچار فروپاشی شود و بسیار قاطع بابت این موضوع برنامه ریزی می‌کنند.بنا براین ما باید اتحاد خود را حفظ کنیم چرا که عنصری که جمهوری اسلامی ایران را در برابر دشمنش تضمین کرده است مردم است بنابراین ما طرح‌ها و برنامه ریزی‌هایمان باید روی این موضوع باشد که فشار را از روی مردم برداشته شود.

وی در پایان گفت: یعنی راه حل توان هسته‌ای برای طرف مقابل جنبه امنیتی، سیاسی دارد و راه حل اصلاحات اقتصادی برای مردم که مهم‌ترین پشتیبانان ایران هستند جنبه حمایتی و پشتیبانی دارد برای اینکه مردم احساس کنند اگر در حال سختی کشیدن هستند در عوض حکومت هم به فکر آنهاست و برای آرامششان تلاش می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»

به گزارش قدس آنلاین، به روایت پایگاه المیادین ، پس از یک دهه تحریم اقتصادی سخت، «اسرائیل» انتظار داشت محاسبات ایران در مورد واکنش به حمله به کنسولگری – به‌دلیل نگرانی از افزایش مشکلات اقتصادی - متفاوت باشد، اما حمله موشکی نشان داد ایران از این نگرانی عبور کرده است. تحولات اخیر میان تهران و تل‌آویو نشان‌دهنده تغییر راهبرد قبلی ایران در مقابله با اسرائیل است؛ یعنی تغییر در آنچه مقامات ایرانی از آن به عنوان «صبر راهبردی» یاد می‌کردند.

گستره وسیع عملیات موشکی علیه اهدافی در عمق اسرائیل نشان می‌دهد ایران به‌دنبال ایجاد بازدارندگی در برابر سیاست‌های نظامی «اسرائیل» و متحدان غربی آن در منطقه عربی و اسلامی است. از خلال این نکته، زاویه نگاه تهران روشن می‌شود؛ که «زمان تغییر» آغاز شده است و آینده نظام امنیتی منطقه بدون حفظ منافع سیاسی و اقتصادی ایران پایدار نخواهد بود. تغییرات متعاقب «هفتم اکتبر» و تلاش‌های «اسرائیل» برای نابود کردن «حماس»، اجرای این رویکرد راهبردی امنیتی جدید ایران را سرعت بخشید.
نیروهای مسلح یمن (ارتش و رزمندگان انصارالله) به‌صورت مستقیم وارد درگیری با «اسرائیل» شدند و منافع اشغالگران را در تنگه باب‌المندب تهدید کردند و از این طریق به دنیا هشداری جدی ارسال کردند. انگار که تهران – به حکم روابط راهبردی متمایز خود با صنعا – می‌گوید از این پس تحرکات برضد منافعش در منطقه را تحمل نخواهد کرد. دولت‌های غربی این مسئله را به‌خوبی فهمیده‌اند و به‌دلیل نگرانی فزاینده در قبال خسارات اقتصادی ناشی از تنش امنیت تجارت دریایی، در هفته‌های اخیر فشارهای سیاسی خود بر «اسرائیل» برای کاهش دامنه عملیات نظامی در غزه را افزایش داده‌اند.

مهم‌ترین آسیب ناشی از این موضوع، به دولت بی‌ثبات نتانیاهو رسید که ممکن است در میانه جنگ منجر به برکناری وی شود. نتانیاهو برای عبور از این بحران، با حمله مستقیم به کنسولگری ایران در دمشق و افزایش تنش‌ها، تلاش کرد فضای امنی برای خود بیابد و بر مخالفان داخلی خود برتری پیدا کند.

عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز
حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق – در ابتدای آوریل – از یک سو به شهادت هفت نیروی نظامی ایرانی منجر شد و از سوی دیگر، مقامات بلندپایه ایران – به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای – آن را حمله به سرزمین ایران قلمداد کردند. به‌عبارت دیگر، «اسرائیل» از خطوط قرمز ایران عبور کرد و پاسخ نظامی قاطع، ضرورتی برای حفاظت از بازدارندگی و پایانی برای سیاست تهاجمی اسرائیل بود.

در نخستین روزهای پس از حمله اسرائیل به کنسولگری، شاهد اختلاف نظر کارشناسان در مورد ارزیابی واکنش ایران به این حمله بودیم. برخی از آن‌ها معتقد بودند پاسخ ایران محدود خواهد بود؛ برای جلوگیری از افزایش تنش و شروع درگیری نظامی مستقیم با «اسرائیل» و ایالات متحده. برخی از مقامات غربی نیز با تهران تماس گرفتند و سعی کردند تهران را در مورد خطرساز بودن عواقب هرگونه پاسخ نظامی به «اسرائیل» متقاعد کنند؛ با این حال پس از آن، واکنش ایران در واقع شوک شدیدی ایجاد و ارزیابی‌ها و خوانش متفاوتی از ایران را منعکس کرد.

حمله گسترده با موشک و پهپاد از سرزمین ایران به پایگاه‌های نظامی اسرائیل، مسئله‌ای خارج از محاسبات تحلیلگران و مسئولان در دنیا بود. در عمل، شکست سامانه دفاعی اسرائیل و رسیدن چندین موشک به پایگاه‌های اصلی نظامی آن، تصویر روشنی از ضعف نیروی دفاعی اسرائیل - بدون توجه به ادعاهای دروغین آن درباره شکست حمله ایران - و مشارکت کشورهای بزرگ – به‌ویژه آمریکا و انگلیس- در دفاع نظامی از رژیم اشغالگر را ترسیم کرد. این حمله در واقع گامی بزرگ برای تشکیل موازنه جدید قوا در منطقه بود. هشدارهای جدی ایران به واشنگتن برای عدم مداخله در مناقشات منطقه‌ای، قطعه دیگری به این دومینو افزود که با عقب‌نشینی آمریکا تکمیل شد. علاوه بر اعتماد مقامات ایرانی به توان نظامی خود، به نظر می‌رسد تهران از ماه‌ها قبل خود را برای این مرحله آماده و تشدید تنش‌های امنیتی را به‌عنوان یکی از سناریوها پیش‌بینی می‌کرد.

آمادگی اقتصادی برای مقابله نظامی
گزارش‌های پرشماری در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده و حاکی از آن است دولت ایران در ماه‌های اخیر ذخایر کالایی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و در میان‌مدت بخش مهمی از وابستگی خود به واردات را پایان داده است. اما قوی‌ترین کارت روی این میز، تغییر بسته دارایی‌های خارجی بانک مرکزی بود؛ چرا که کشورهای مشمول تحریم‌های مالی غرب، از طریق تبدیل ذخایر خود به طلا و سایر فلزات گرانبها، برای خنثی کردن بخش بزرگی از این تحریم‌های مالی و جلوگیری از شکل‌گیری بحران اقتصادی در کشور تلاش می‌کنند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یک سال گذشته و مشخصاً در سه ماه اخیر، ذخایر طلا و فلزات گرانبهای موجود در خزانه خود را از منابع خارجی به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. بنابراین، ایران با وجود فشار تحریم‌های آمریکا، بدون شک در تلاش است راهی مطمئن برای تأمین مالی تجارت خارجی بیابد. اجرای این امر در بخش تجارت غیرنفتی و بخش خصوصی آغاز شد؛ زیرا به بازرگانان ایرانی اجازه می‌داد از طلا برای پرداخت حقوق ارزی خود استفاده کنند.
در همین راستا، ثبات و کاهش قابل ملاحظه قیمت دلار در بازار تهران پس از حمله موشکی اسرائیل و پاسخ محدود ایران در ۱۴آوریل، نیز نشان از موفقیت بانک مرکزی ایران در کنترل واکنش‌های سیاسی بازار و بازگشت اعتماد به فعالان اقتصادی دارد. عملیات نظامی ایران در ۱۴آوریل ثابت کرد مقامات اسرائیلی با تغییراتی در مفروضات قبلی خود درباره اراده ایران برای پاسخ نظامی مواجه هستند و این همان چیزی است که موجب لرزش «اسرائیل» در صفحه شطرنج صف‌بندی میان دو کشور شده است.

مصطفی لشکری

دیگر خبرها

  • نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»
  • حمایت مردم ترکیه از پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم
  • دهمین سالگرد تجاوز نظامی به یمن؛ دورنمای حل بحران چیست؟