Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-16@14:58:11 GMT

خشونت رسانه‌ای

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۰۷۶۸

دکتر حجت‌اله عباسی؛ نگاهی اجمالی به محتوی رسانه‌ای بیانگر آن است که شیب خشونت رسانه‌ای در سال‌های اخیر در کشور رو به افزایش گذاشته است. هتاکی و پرده‌دری، بکارگیری تعابیر تند و غیراخلاقی، حرف‌های نیش‌دار و دو پهلو، سوظن نگاری، حرمت‌شکنی از اشخاص صاحب‌نام، افشاگری و انتشار اسرار و مطالب محرمانه، تخریب خانوادگی، تمسخر و تحقیر، نسبت ناروا به افراد و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری از انواع خشونت‌های رسانه‌ای بوده و توسط پاره‌ای از رسانه‌ها اعمال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین شایعه‌سازی، تهمت‌زنی، ستیزه‌جویی، نادیده گرفتن معیار‌های حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، افراط‌گرایی، زیاده‌خواهی، دروغ‌گویی، نادیده گرفتن واقعیات، قانون گریزی و هنجارستیزی از جمله شیوه‌های رسانه‌های خشونت‌گرا است.

پاره‌ای از روزنامه‌نگاران رسانه‌های رسمی و شهروند-خبرنگاران رسانه‌های اجتماعی به جای ترویج هنجار‌ها برای ایجاد الگو‌های صحیح فعالیت در مسیر‌های یکطرفه به سرعت به پیش می‌روند و بجای تخلیه انرژی متراکم افراد، آتش تنور آن‌ها را شعله ورتر می‌کنند. نداشتن سعه صدر و قدرت تحمل مخالف و زیاده‌خواهی موجب تعرض به دیدگاه‌های گوناگون و استفاده از هر فرصت برای از صحنه بدرکردن رقبا می‌شود.

تاثیرات اجتماعی و ضد اجتماعی محتوای رسانه‌ها یکی از موضوعات بسیار با اهمیت پژوهشی در مراکز علمی معتبرجهان تلقی می‌شود و مراکز پژوهشی در باب تاثیرات رسانه‌ها تحقیقات زیادی انجام داده اند. مراکز دانشگاهی کشورمان باید در این زمینه پیشگام شوند و با انجام مطالعات بیطرفانه زوایای چنین مواردی را مورد جستجو و بحث قرار دهند. رفتار پرخاشگرانه با مصرف محتوای خشونت‌آمیز رسانه‌ها قابل آموختن است و موجب تحریک افراد می‌شود و بد آموزی بجا می‌گذارد.

مراکز نظارتی رسانه‌ها به عنوان مجموعه‌ای از دستگاه‌های قانون گذار و کنترل کنندگان رسانه‌ها باید با انصاف و بدون تبعیض به این عارضه بدخیم در کشور رسیدگی کنند و جلو بداخلاقی‌ها رسانه‌های خشونت گرا را بگیرند.

باید تلاش شود که رسانه‌ها رفتار مثبت اجتماعی از جمله رفتار‌های همکاری، همیاری، مشارکت، مهربانی و نوع دوستی را توسعه دهند. البته احترام به دیدگاه‌های یکدیگر باید در مراحل پایین تری بالاخص در سنین کودکی نهادینه شود و نهاد‌های آموزشی بویژه آموزش و پرورش باید چنین رویه‌ای را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

آنچه مسلم است خشونت رسانه‌ای برای عده‌ای منافع آنی ایجاد می‌کند ولی مستمر نخواهد بود و در دراز مدت به مصداق ضرب‌المثل معروف «کسی که باد می‌کارد طوفان درو می‌کند» طوفانی به پا می‌شود که جریان خشونت‌گرا را نیز با خود می‌برد.

فعالان رسانه‌ای نیک می‌دانند که نسل‌های آتیه‌ساز کشور به آسانی اعمال پرخاشگرانه رهبران فکری را یاد می‌گیرند و آن‌ها را تقلید می‌کنند و بعضاً با شدت بیشتری در زندگی واقعی تکرار خواهند کرد.

واقعیت این است که زندگی پویا و جامعه پویا بدون رقابت صحیح و سازنده شکل نمی‌گیرد و از این رو همه باید تلاش کنند تا رقابت سالم و احترام به دیدگاه‌های گوناگون در کشور نهادینه شود وگرنه یکطرفه تاختن در بزرگراه زندگی، نتیجه مثبتی را در درازمدت برای جامعه به ارمغان نخواهد آورد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: خشونت رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۰۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیر تحولات اجتماعی بر هنر انقلاب

علیرضا حصارکی، طراح و گرافیست درمورد نقش هنر انقلاب بیان کرد: هنر در ساخت صورت و سیرت خودش باید دارای سرفصل‌های جدی باشد که بتوانیم آن را به عنوان هنر و فضای هنری بشناسیم. 

هنر ما در طی گذران زمان با تحولات مختلف دچار دگردیسی‌های متعددی شده است و از اینرو، باید ببینیم این دگردیسی‌ها تا چه اندازه به نفع هنر بالاخص هنر انقلاب بوده اند. 

این گرافیست عنوان کرد: تقریباً در طول مدت زمانی که از انقلاب تا جنگ تحمیلی گذشته است و با حوادث و رویداد‌هایی روبرو بوده ایم به صورت متعدد و متکثر، نماد، مفاهیم و اطلاعاتی به هنرمندان انتقال پیدا کرده است که انعکاس آن‌ها به زبان بصری، شنیداری و تصویری بوده است. اما اصل ماجرای این مفاهیم این است با توجه به این که این اطلاعات به زبان هنر ساخته و پرداخته شده اند تا چه اندازه در دل مخاطب عامه اثر گذاشته و توانسته اند مخاطب عامه به عنوان کسی که مصرف کننده اصلی این آثار است را با خودشان درگیر کنند و پیش ببرند.

او تصریح کرد: مطمئناً تحولات اجتماعی اثرگذاری ژرفی در مخاطب خواهند گذاشت؛ به طوری که یک اثر هنری با آن چه که یک هنرمند با طبع ریزبین و ظریف خودش به آن می‌پردازد، می‌تواند اثرگذاری و ماندگاری آن تاریخ، وقایع و اطلاعات را بیشتر کند.

این گرافیست با اشاره به نقش رسانه روی هنر گفت: هنر چیزی جدا از رسانه نیست. همان طور که شهید آوینی در کتاب آئین جادو به آن اشاره جدی می‌کند که یک سویه‌ی هنر‌های جدید را به سمت رسانه می‌برد و اثرگذاری هنر و رسانه زمانی بیشتر خواهد شد که با هم ترکیب شوند و مخاطب عامه را درگیر کنند و اطلاعات و بن مایه‌های خود را به شکل ظریفی انتقال دهند تا مخاطب بتواند همذات پنداری کند و اصولی که از برآیند فرهنگ و الگو‌های انقلابی خودش است را بپذیرد و با آن‌ها جلو برود.

حصارکی مطرح کرد: این که تا چه اندازه توانسته ایم هنر انقلابی را داشته باشیم؟ باید به این دقت کنیم که تحولات اجتماعی بسیار اثرگذار هستند. ما از دهه‌ی دوم بعد از انقلاب اسلامی ایران شاهد رویداد‌های دیگری هستیم. به همین دلیل، باید ببینیم در هر دهه، هنرمند انقلابی توانسته است با چه الگو‌هایی مخاطب خود را درگیر کند؟ 

او ادامه داد: به نظر بنده، آنقدر این تحولات شتاب‌زده و سریع بوده اند که گاهی اوقات، هنرمندان جا مانده اند و نتوانسته اند به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و گاهی اوقات هم، می‌توان گفت هنر از بدنه اجتماعی سریع‌تر جلوتر رفته است که این‌ها را باید نسبت و ناظر بر تحولات اجتماعی و گونه‌های هنری بررسی کنیم تا متوجه شویم هنرمندان در چه عرصه‌ای و با چه موضوعاتی نسبت به سوژه انقلاب اسلامی رشد کرده اند یا پس رفت داشته اند.

حصارکی افزود: به طور مثال؛ زلزله بم به عنوان یک رخداد اجتماعی حزن انگیز باعث شد که هنرمندان در یک همبستگی و همراه شدن بتوانند مردم را با این فضا همراه کنند و درون‌مایه‌ها و بن مایه‌های همذات پنداری، کنار هم بودن و در یک مسیر و سرنوشت مشترک بودن را فراهم کنند و اثر موفقی داشته باشند. اما در خیلی از رخداد‌های اجتماعی که اتفاق افتاده اند مثل بسیاری از ناکامی‌های اجتماعی، نیاز بود که هنرمند انقلابی صریح‌تر و واضح‌تر و قوی‌تر و غنی‌تر جلو بیاید و مردم را همراه‌تر کرده و همذات پنداری کند و اثرات وضعی و تلخ اجتماعی را کاهش دهد ولی سرعت گیر‌ها و یک سری ضعف‌هایی داشتیم که می‌توان گفت هنرمند انقلابی هم پا با تحولات جلو نیامد و این ضعف است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • امروز در رسانه‌ها چه گذشت؟
  • رژه روز ارتش در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود + جزئیات
  • انجام بیش از ۵۰۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مراکز ملکی و غیر ملکی
  • «تردز» به طور موقت در ترکیه مسدود می‌شود
  • افزایش ۱۲ درصدی مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تأمین اجتماعی زنجان
  • مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تحت پوشش تامین اجتماعی زنجان ۱۲ درصد افزایش یافت
  • افزایش تماس های تلفنی صهیونیستها با مراکز روانپزشکی
  • تولید مجموعه ای از نمایش های تلویزیونی در مرکز سیمرغ رسانه ملی
  • برقراری بیش از ۹۶۰۰ تماس با اورژانس اجتماعی آذربایجان‌غربی در سال گذشته
  • تأثیر تحولات اجتماعی بر هنر انقلاب