علمالهدی: محدود کردن افراد در شبکههای اجتماعی بر خلاف عدل و آزادی است
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۱۰۷۲
ایسنا/خراسان رضوی امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه معنای عدل و آزادی بشر این است که همه در بهرهبرداری از شبکه اجتماعی به عنوان خدمات ارتباطی که در اختیار مردم دنیا قرار گرفته مساوی باشند، گفت: اگر بنا شد در موردی جلوی کسی را گرفته و فردی را محدود کنند این بر خلاف عدل و آزادی است.
آیتالله سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به برگزاری نماز جمعه هفته گذشته تهران به امامت رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: اصل این نماز جمعه و اقبال مردم بیشتر به یک معجزه شباهت داشت و چشم دشمنان را کور کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به سه نکته کلیدی که مقام معظم رهبری در سخنان خود در نماز جمعه هفته گذشته تهران بیان کردند، ادامه داد: این سه نکته نیازمند تحلیل است و باید در موقعیتهای مختلف مورد تحلیل قرار گیرد و ابعاد این سه نکته مشخص و مولفههای آن بیان شود.
علمالهدی تصریح کرد: نکته اول اینکه مقام معظم رهبری توصیه کردند که کشور باید قوی شود. نکته دوم ایشان اعلام کردند که سپاه قدس رزمندگان بدون مرزند و هر کجا جریان مقدس یا مظلومی وجود داشته باشد، سپاه قدس در عرصه جهاد و مبارزه حضور خواهند داشت. نکته سوم اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی تنها یک شهید نبود بلکه فرمودند که یک مکتب است و مقام معظم رهبری مسئله و راهبردی تحت عنوان مکتب سلیمانی بیان کردند که باید ابعاد و مولفههای آن کاملاً تبیین شود.
وی با بیان اینکه «قوت و قدرت نظام، کشور و مردم تکیه کردن بر توان، امکانات و استعدادهای داخلی این ملت و مردم است»، خاطرنشان کرد: توان مردم کم نیست. استعدادهای فرهیخته پر فراز در مردم در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و فناوری و علم کم نیست و توان بالاست. کشور باید قوی شود، چراکه ما در همه چیز به بیرون محتاج نباشیم که دشمنان بر مبنای نیاز ما، نقطه ضعف پیدا کنند و بر ما فشار بیاورد و ما را در عرصه موضعگیری خود در پایمردی نسبت به انقلاب پای ما را بلرزاند. بر این اساس ما باید قوی باشیم و همه چیز مال خودمان باشد و در همه چیز بر خودمان تکیه داشته باشیم.
امام جمعه مشهد بیان کرد: اینکه در برابر این راهبرد و اعلام مقام معظم رهبری برخی از عزیزان مسئول اظهار کنند که ما بدون نگاه به دنیا و با نگاه به داخل نمیتوانیم کشور را اداره کنیم، درست نیست. نگاه به کدام دنیا؟ دنیایی که شما در هر چیز به او وابستهاید از همان نقطه بدترین ضربهها و سختترین فشارهای هلاککننده را به شما وارد میکند؛ نگاه به این دنیا؟
وی افزود: یک جریان شبکه اجتماعی که به عنوان خدمات ارتباطی در اختیار مردم دنیا قرار میگیرد، معنای عدل و آزادی بشری این است که همه مردم در بهرهبرداری از این شبکه اجتماعی در خدمات ارتباطی مساوی باشند و همه بتوانند از آن بهرهبرداری کنند. اگر بنا شد در یک موردی جلوی کسی را گرفتند و یک فردی را محدود کردند بر خلاف عدل و آزادی است.
علمالهدی ادامه داد: فضای مجازی در یک شبکه اجتماعی، فضای حقیقی در عرصههای حقیقی در عرصه حرفزدن، ابراز نظر کردن و سخن گفتن همه مردم دنیاست. چگونه است که اگر در فضای داخلی یک کشور و یک جامعه انسانها محدود شدند میگویید این بر خلاف آزادی بیان است، اما اگر در یک شبکه اجتماعی انسانها محدود شوند، بر خلاف آزادی بیان نیست؟
وی تصریح کرد: در یک شبکه اجتماعی خارجی، صفحهها را پاک کردند، هر کجا عکس و تمثال شهید حاج قاسم سلیمانی بوده حذف کردند، در هر صفحهای -حتی در صفحه افرادی که انقلابی هم نیستند و گاهی مواضع غیر انقلابی هم میگیرند- به خاطر علاقه به حاج قاسم سلیمانی عکس این شهید را گذاشتند حذف کردند، اما آنجایی که عکس شهید حاج قاسم سلیمانی را پاره میکنند، میگذارند. این آزادی بیان و عدل بشری است؟
امام جمعه مشهد عنوان کرد: به صرف اینکه یک شبکه اجتماعی تحت نفوذ یک قدرت استکباری است، هر کجا و هر کسی که بر خلاف مطامع و قدرت استکباری است، باید صفحه، عکس و کلام او حذف شود و بعد میگویند آزادی بیان.
وی با بیان اینکه «شما میخواهید با نگاه به دنیای این چنینی کشور را اداره کنید»، خاطرنشان کرد: آیا شما میخواهید با نگاه به دنیای ظلم، تجاوز، جنایت، جریمه، آدمکشی، دزدی، سرقت، چپاول و لاابالیگری کشور را اداره کنید؟ حتماً به دلیل اینکه نگاه به دنیا دارید و نگاه به داخل ندارید، لذا به فکر ایجاد یک شبکه اجتماعیِ قویِ سریعِ اطلاعرسانیِ داخل کشور برنمیآیید. همچنین اگر بعضیها بخواهند یک شبکه اجتماعی داخلی راه بیندازند، آنها را یاری نمیکنید و به آنها پنهای باند نمیدهید، چراکه نگاهتان به دنیاست و نگاهتان به داخل نیست. آیا این اقدام درست است و با فرمایشان مقام معظم رهبری سازگار است؟
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: آیا در این مملکتی که استعداد توانمند در عرصههای مختلف فناوری الکترونیک داریم که موشک نقطهزن به وجود آورده، نمیتوانیم یک شبکه اجتماعی داخلی ایجاد کنیم که مردم ما به شبکههای اجتماعی خارجی که تحت نفوذ امریکا و اسرائیل است محتاج نباشند و نیازهای خود را با استفاده از شبکه اجتماعی داخلی رفع کنند؟
وی تأکید کرد: ما کسی را متهم نمیکنیم، اما گاهی اوقات آدم شک میکند که نکند در عرصه مدیریت ارتباطی ما عوامل دشمن نفوذ کردند و جریان مدیریت ارتباطی ما را با دشمن همدست کردند.
علمالهدی با اشاره با بیان اینکه این اقدامات با فرمایشات مقام معظم رهبری که میگویند کشور باید قوی شود سازگار نیست، اضافه کرد: قوی شدن کشور به این معناست که باید از همه ظرفیتها در قدرتبخشی به نظام استفاده کنیم و مردم و کشور را قوی کنیم.
وی افزود: خوشبختانه مردم ما سرمایهای دارند که مردم هیچ کشوری ندارند و آن تمسک به ولایت اهلالبیت است. این جریانی است که در همه دلها وجود دارد و همه مردم را به هم وصل میکند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی نماز جمعه مشهد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۱۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گشت ارشاد تنها راه مقابله با بیحجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بینظمی اجتماعی میشود
حجت الاسلام مرتضی جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بررسی راهکارهای مقابله با بدحجابی در جامعه اظهار کرد: حوزه حجاب و مقابله با بی حجابی اهمیت بسیاری دارد و اگر به درستی برای آن چاره اندیشی نشود، متاسفانه آسیبهای جدی در پی دارد. همچنین اگر به درستی انجام شود، برکات بسیاری به همراه دارد.
بیشتر بخوانید: حجاب و جنگ روایتها رعایت حجاب یک قانون در جمهوری اسلامی استوی با اشاره به اینکه اگر قرار است با بی حجابی مقابله شود؛ باید یادمان باشد که حجاب مقولهای شرعی و قانونی است، گفت: در برخی مواقع راهکارهایی ارائه میشود؛ که یا به بُعد فرهنگی توجه نمیشود یا به بُعد قانونی. با توجه به اینکه در حال حاضر حاکمیت ما حکومت اسلامی است و مردم جامعه مسلمان هستند، باید بر اساس وظایف شرعی نسبت به موضوعات شرعی حساس باشیم.
حجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه برقراری قوانین شرعی در جامعه خواسته مردم است، گفت: حاکمیت و مردم با توجه به حساستها و اولولیتها در جامعه باید موضوعات شرعی اهتمام داشته باشند. البته باید در نظر داشت که حجاب یک مقوله قانونی است. رعایت حجاب در جمهومی اسلامی به صورت قانون نگارش شده است. بنابراین مانند اجرای سایر قوانین دیگر باید این قانون نیز اجرا شود.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جامعه و دنیای امروز حجاب به عنوان یک نماد دینی و اسلامی شناخته میشود و نباید نسبت به آن غفلت کرد. اگر بخواهیم تشخیص دهیم که جامعهای دینی است یا خیر، یکی از مولفهها رعایت حجاب در آن جامعه است. بنابراین هر زمان که بخواهند با اسلام مبارزه کنند، ابتدا دست بر مقوله حجاب میگذارند. این موضوع در تاریخ صد سال گذشته نیز قابل روئیت است. زمانیکه استکبار یا استعمار دست نشاندههای خود را در ایران یا ترکیه به قدرت رساند، یکی از کار ویژه ها کشف حجاب بود.
علل بیحجابی در جامعه چیست؟وی درباره علل بیحجابی در جامعه توضیح داد: علل بیحجاب در جامعه و افرادی که حجاب را رعایت نمیکنند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. دسته اول؛ من اصلیترین علل و عمده ترین بیحجابی در جامعه را عدم شناخت میدانم. زمانیکه نسبت به حجاب و آثار آن و بیحجابی و آثار آن در جامعه، آگاهی و اطلاعات کامل و جامعی وجود ندارد. بسیاری از افراد فلسفه رعایت حجاب و چرایی آن را نمیدانند. البته برخی از افرای حتی به خواندن نماز و گرفتن روزه معتقد است و به مناسک دینی اعتقاد دارد؛ اما نمیدانند چرا باید حجاب را رعایت کند.
حجت الاسلام جلیلی در ادامه سخنان خود افزود: در چنین شرایطی، چرایی و فلسفه رفتن به اماکن مذهبی یا خواندن نماز برای فرد مشخص شده است؛ اما شناخت لازم برای رعایت حجاب را ندارد.
این مسئول لجابت و اعلام نارضایتی نسبت به حاکمیت یا دولت را دلیل دوم بیحجابی افراد در جامعه برشمرد و گفت: برخی از افراد میخواهد ابراز انزجار و نارضایتی کنند، به همین دلیل نیز رعایت حجاب را ابزاری برای این کار میدانند. به عنوان مثال آنان به وضعیت اقتصاد و معیشتی اعتراض دارند. از سوی دیگر چون حاکمیت حجاب را میخواهد، این عده برای اعتراض به وضعیت موجود اقدام به بی حجابی میکنند.
وی اضافه کرد: دسته سوم، هم افرادی هستند که عامدانه و تشکیلاتی و سازمان یافته در حال مبارزه با حجاب هستند. آنان قصد دارند تا نا هنجاری در کشور ایجاد کنند. البته تعداد این افراد حداقلی است. آنان با پوششهای زننده و هنجار شکنانه در جامعه حضور دارند. ودجار بد پوششی افراطی هستند.
راهکارهای مقابله با بیحجابیحجت الاسلام جلیلی درباره راهکار مقابله با بی حجابی افرادی که شناخت و آگاهی لازم را ندارند، مطرح کرد: راهکار نسبت به دسته این افراد باید از نوع شناختی باشد. به این معنا که از ابزار و امکانات شناختی و فرهنگی استفاده شود. بازهم به عقیده من، آموزش و پرورش پررنگترین وظیفه را در این باره برعهده دارد.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: زمانیکه کتب درسی مدارس را بررسی میکنیم، هیچ کتاب یا واحد درسی که به صورت منطقی و عاقلانه و دینی موضوع حجاب را برای دانش آموزان به صورت اغنایی تشریح کرده باشد، در مدارس وجود ندارد. در حالیکه در مدارس به جای اینکه فعالیتهای ایجابی و فرهنگی صورت گیرد، بیشتر از روشهای سلبی استفاده میشود و انضباطی برخورد کردن پر رنگ تر است. مثلا به دانش آموز میگویند که رعایت حجاب قانون است و باید رعایت شود.
وی اضافه کرد: تعهد گرفتن، دعوت از خانواده و اخراج کردن راهکارهای مقابله با بی حجابی در مدارس است. این موضوعات، خاطره تلخی را از حجاب در ذهن افراد ایجاد میکند.
تا زمانیکه کارهای شناختی در حوزه حجاب انجام نشود، فعالیتهای بعدی ابطر یا نتیجه برعکس خواهد داشت
حجت الاسلام جلیلی با ذکر خاطرهای یادآور شد: ما سال ۸۰ به عنوان گروهی تبلیغی به یکی از مدارس دخترانه در شهرستان رفته بودیم. زمانیکه من فلسفه رعایت حجاب را با دانش آموزان مطرح کردم، آنان برای اولین بار این موضوعات را میشنیدند. یک روز مدیر مدرسه برای من تعریف کرد که دانش آموزی که با هیچ راهکار قانونی و انضباطی حاضر به رعایت حجاب نبود، ولی از زمانی که شما با وی به صورت منطقی صحبت کردهاید، آن دختر حجابش را رعایت میکند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه ورودهای مقطعی و نقطهای توسط گروههای جهادی یا برخی طلبهها برای ایجاد شناخت فلسفه حجاب کافی نیست، گفت: یک درس خاص در نظام و سازمان آموزش و پرورش درباره حجاب باید تهیه شود.
وی ادامه داد: البته تلاش برای شناسایی فلسفه رعایت حجاب در دانشگاهها به عنوان مراکز فرهنگی و آموزشی نیز صورت نگرفته است. البته به صورت مقطعی برنامههایی انجام شده است؛ اما به صورت عملی و طولانی مدت خیر. علاوه بر آن؛ متاسفانه اساتید برای تدوین منابع شناخت حجاب دستشان خالی است. یعنی منابع و کتب درباره حجاب به صورت اغنایی، کم است. معمولا نیز برای حجاب فقط از کتب شهید مطهری استفاده میشود که در دهه ۴۰ یا ۵۰ نوشته شده است. البته این کتب بسیار غنی و خوب هستند ولی جوان و جامعه امروز نیاز به مطابه به روز تر دارد. در نهایت میگویم تا زمانیکه کارهای شناختی انجام نشود، فعالیتهای بعدی ابطر خواهد بود یا نتیجه برعکس دارد.
بد حجابها در نقش افراد روشنفکرحجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: ما حتی در رسانهها اعم از سینما، تلویزیون، محتوای فضای مجازی، تئاتر و غیره ... نیز کم کاری داشته ایم و آثار اغنائی مناسبی نداریم. در حالیکه موضوعات ضد حجاب در رسانه بسیار دیده میشود. در این جا من به سازمان صدا و سیما نیز نقد دارم. ما بارها و بارها مشاهده کردیم که یک خانم محجمه در جایگاهی نازل از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نقش بازی کرده است. این موضوع را فیلمهای متعددی دیدهایم. از سوی دیگر افراد فرهیخته، روشن فکر و متمول افرادی بودند که حداقلهای حجاب را داشتند.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اضافه کرد: رسانه ملی باید فلسفه حجاب را به صورت ملموس و مخصوص برای بینندگان و مخاطبان نشان دهند. من سوال میکنم تا کنون چند فیلم با محوریت حجاب ساخته شده است. یا مثلا چند کارتن با موضوع رعایت حجاب در کشور تولید شده است. علاوه بر آن، چند کتاب یا رمان در این حوزه وجود دارد؟ واقعیت این است که ما اصلا در حوزه حجاب ورود نکردهایم و به شدت دچار عقب ماندگی هستیم.
وی بیان کرد: به عقیده بنده باید با افرادی بی حجاب که شناخت ندارند یا معترض هستند باید به صورت مردمی مقابله کرد. مثلا افرادی که به دلیل شناختی، حجاب را قبول ندارند باید مردم با آنان مواجهه داشته باشند. حتی افرادی که به دلیل لجابت اقدام به بی حجابی میکنند نیز باید رهنمودهای سایر مردم توجیه شوند.
مسیر اعتراض مردم شفاف نیستحجت الاسلام جلیلی با بیان اینکه مسیرهای ابزار نارضایتی مردم نسبت به موضوعات مختلف شفاف نیستند، افزود: به عنوان مثال در جریان اعتراضات مردمی در سال ۱۴۰۱ که به اغتشاشات کشیده شد، بخشی از افراد جامعه هم نسبت به فضای موجود اعتراض و بی حجابی میکردند. در چنین شرایطی نیز برخی از افراد فضا را امنیتی میکنند که باید با آنها به صورت انتظاماتی و پلیسی برخورد شود. بنابراین تعیین مسیر قانونی برای اعلام اعتراض به صورت صحیح و قانومی لازم است.
این مسئول تصریح کرد: اگر فرد بدانند که صدای اعتراض وی به صورت قانونی به مسئولان رسیده میشود و مشکلی میز برای وی ایجاد نخواهد شد؛ آن فرد دیگر از ابزار حجاب برای نشان دادن اعتراض استفاده نخواهد کرد. برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در همین راستا بود. البته این کرسیها باید واقعی و نه به صورت نمادین باشد.
وی با بیان اینکه مردم میتوانند با بی حجابیهایی که ریشه در نارضایتی دارند را باید مقابله کنند، گفت: البته این راهکار نیز نباید با بی نظمی اجتماعی همراه باشد.
گشت ارشاد تنها راهکار مقابله با بیحجابی عامدانهحجت الاسلام جلیلی با تاکید بر اینکه باید با عامدان و حقوق بگیرانی که به صورت عمدی اقدام به بی حجابی میکنند باید برخورد پلیسی و انتظامی باشد، گفت: گشت ارشاد برای مقابله با این گروه از بی حجابها به شدت لازم است و چارهای جزء گشت ارشاد وجود ندارد. چرا که برای این افراد سازمان یافته بحث لجاجت با شناخت مطرح نیست که با فعالیت فرهنگی برطرف شود.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: گشت ارشاد یا نیروی انتظامی یا نیروی پلیس و قوه قهریه از سوی حاکمیت باید با عامدان مبارزه با حجاب فعالیت داشته باشند. اشکال راهکار گشت ارشاد این است که این راهکار در سال های گذشته برای گروه بد حجابهای گروه اول و دوم نیز استفاده میشد. به این معنا که افرادی که باید با راهکار شناختی با آنان مقابله کرد، راهکار پلیسی و سلبی استفاده میشد.
مقابله مردمی با بیحجابهایی که ریشه در عدم شناخت داردوی خاطرنشان کرد: مردم در یک سال اخیر که گشت ارشاد فعالیت ویژه نداشت، برای مقابله با بی حجابی در جامعه به صورت خود جوش فعالیت میکنند. یعنی مردم پذیرفتهاند که بی حجابی یک ناهنجاری در جامعه است.
حجت الاسلام جلیلی تصریح کرد: افرادی که به صورت عامدانه بی حجابی میکنند به سادگی قابل تشخیص هستند. مقابله با این افراد، نباید مردمی باشد.
مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: اگر مردم مومن و متدین برای نوع مواجه با مردم تحت آموزش قرار گیرند، بینظمی ایجاد نخواهد شد. ما باید دقت داشته باشیم که به سمت دو قطبی سازی در جامعه حرکت نکنیم. بنده همواره به جوانان انقلابی و مذهبی توصیه کردهام که افراد را به حزب الهی و غیر حزب الهی تقسیم نکنند. چرا که من قبول ندارم حزب الهی بودن به ظواهر دینی نیست.
وی با تاکید بر انتخاب درست ادبیات و نوع مواجهه با بیحجابی در کشور اضافه کرد: متاسفانه نگاه برخی مردم به بی حجابیها از موضع بالا به پایین است. در حالیکه باید نگاه برادرانه یا خواهرانه یا دوستانه باشد. این مواجهه باعث گارد گرفتن و درگیری میشود چرا که مردم میگویند ما به زور به بهشت نمیرویم!
حجت الاسلام جلیلی مطرح کرد: مقابله مردمی با افراد بی حجاب در جامعه نباید سازمان یافته و تیمی باشد بلکه صرفا باید این افراد تحت آموزش باشند. به عنوان مثال در یک حرکت خود جوش فرهنگی_مردمی به خانمهای بی حجاب روسری هدیه داده میشد. و پیشنهاد میشد که با روسری هم یک عروس بگیر.
این مسئول ادامه داد: راهکار نا مناسب در دهه ۷۰ برای مقابله با بی حجابی وجود داشت. آن این بود که مردم به عنوان ضابط قضائی فعالیت میکردند. به عقیده من مردم نباید در این کارهای پلیسی و قضائی فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد: ورود گشت ارشاد برای مقابله با افراد بیحجاب که جزء دو دسته بی اطلاعی و معترض هستند به عقیده بنده خطا است. در چنین حالتی وحدت ملی خدشه دار میشود و دلزدگی ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/
مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228167 برچسبها حجاب