Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@11:14:06 GMT

علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۱۶۹۵

علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس چیست؟

هدی عین اللهی متخصص پوست، مو، زیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری پوستی پسوریازیس گفت: بیماری پوستی پسوریازیس چندان شایع نیست، ولی افرادی که با آن درگیر هستند مشکلات زیادی را پیش رو دارند.

او افزود: بیماری پسوریازیس یا بیماری صدف یک بیماری پوستی خود ایمنی است که بدن بر علیه خودش عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری ژنتیکی بوده و به هیچ عنوان مسری و واگیردار نیست.

عین اللهی تصریح کرد: در پوست انسان به طور مداوم سلول‌های مرده و آسیب دیده در حال ریزش هستند و سلول‌های سالم و جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند، ولی در بیماری پسوریازیس به دلیل سیگنال‌ها و دستورات اشتباهی که به سلول‌های پوستی می‌رسد سلول‌ها با سرعتی بسیار بالا تولید می‌شوند و به این ترتیب موجب پوسته پوسته شدن پوست شده و ظاهری نامناسب به پوست فرد می‌دهند.

این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به میزان شیوع بیماری پسوریازیس اظهار کرد: طبق آمار به دست آمده از وزارت بهداشت آمریکا حدود ۷.۵ میلیون نفر از مردم آمریکا از گروه‌های سنی کودکان تا سالمندان، زنان و مردان به این بیماری مبتلا هستند.

عین اللهی درباه علائم بیماری پسوریازیس گفت: ایجاد زخم‌هایی نقره‌ای رنگ و ضخیم بر سطح پوست، قرمزی، خارش، خشکی پوست، ضخیم شدن ناخن ها، ترک خوردن و تورم پوست از علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس است.

او افزود: علائم ابتلا به بیماری پسوریازیس بیشتر در نواحی آرنج، زانو و پوست سر بروز می‌کند، ولی ممکن است در نواحی دیگر نیز درگیر شوند.

این متخصص پوست، مو، زیبایی درباره نحوه تشخیص بیماری پسوریازیس گفت: بیماری پسوریازیس می‌تواند با تشخیص پزشک متخصص به راحتی انجام شود، ولی در صورتی که تشخیص داده نشد می‌توان با نمونه برداری از سطح پوست یا انجام آزمایشات گوناگون به بروز این بیماری پی برد.

عین اللهی با اشاره به انواع بیماری پسوریازیس اظهار کرد: بیماری پسوریازیس پلاک شایع‌ترین نوع پسوریازیس است که حدود ۹۰ درصد از انواع این بیماری را با علائم پوستی خشک و قرمزی رنگ زخم‌ها تشکیل می‌دهند. البته زخم‌های پلاکی ممکن است همه جای بدن را درگیر کنند.

بیشتر بخوانید: پسوریازیس و علائم آن را بشناسید

این متخصص پوست، مو، زیبایی اظهار کرد: بیماری پسوریازیس سر باعث ریزش موقتی پوست سر خواهد شد و پس از درمان این مشکل به زودی برای فرد بیمار بر طرف می‌شود.

عین اللهی افزود: بیماری پسوریازیس ناخنی گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی در ناخن‌های فرد مانند: سوراخ شدن ناخن‌ها، غیر عادی شدن شکل ناخن‌ها، کنده شدن ناخن‌ها و تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.

این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به بیماری پسوریازیس قطره‌ای اظهار کرد: در این نوع از پسوریازیس نقاطی شبیه به قطره در نواحی قفسه سینه، دست‌ها، پا‌ها و پوست سر ایجاد می‌شود.

عین اللهی تصریح کرد: بیماری پسوریازیس معکوس با بروز زخم‌های قرمز رنگ و التهاباتی در نواحی زیر بغل، کشاله ران، دور اندام‌های جنسی خود را نشان می‌دهد و در صورت دستکاری و تحریک تشدید خواهند شد.

دلیل اصلی ابتلا به بیماری پسوریازیس چیست؟

این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به دلیل اصلی ابتلا به بیماری پسوریازیس اظهار کرد: سابقه‌ی خانوادگی و ژنتیک، استرس، آب و هوای سرد، مصرف بیش از حد الکل، عفونت‌ها مخصوصا عفونت گلو یا برفک دهان، صدمه به پوست و کشیدن سیگار از دلایل اصلی ابتلا به بیماری پسوریازیس هستند.

عین اللهی افزود: مصرف دارو‌های شیمیایی برای کاهش فشار خون، داروی بیماری‌های دوقطبی، دارو‌های ضد مالاریا و یا دارو‌های ضد چاقی نیز ممکن است زمینه ساز ابتلا به پسوریازیس باشند.

این متخصص پوست، مو، زیبایی با اشاره به درمان بیماری پسوریازیس اظهار کرد: بیماری پسوریازیس درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با مراجعه به متخصص پوست روند این بیماری را کنترل کرد.

عین اللهی در پایان گفت: این روزها دارو‌های گانودرما برای درمان این بیماری تبلیغ می‌شوند و متاسفانه برخی از بیماران به جای مراجعه به متخصص شروع به مصرف خودسرانه این دارو می‌کنند، اما این دارو در وهله اول متوقف می‌شود و در حالت‌های بعدی با شدت بیشتری رشد پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری پسوریازیس بیماری صدفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری در بیراهه زیبایی

  دراین میان، تزریق ژل هم ازاین قاعده مستثنا نیست؛تزریقی که می‌تواندعوارضی طبیعی که بعد ازچندروز و به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود را به همراه داشته باشد؛ اما برخی دیگر ازعوارض، آن‌قدر هم طبیعی نیستند ومی‌توانند فرد را به دردسرهایی جدی بیندازند، مانند پدیده نکروز! اما شما درباره نکروز ناشی از تزریق ژل چه می‌دانید؟

یکی ازعوارض تزریق ژل یا فیلر، می‌تواند وقوع نکروز باشد؛«پدیده‌ای که باعث از بین رفتن بافت قسمتی از پوست بدن می‌شود، به رنگ سیاه و بسیار تیره درمی‌آید و آن قسمت از بدن را دچار بدشکلی می‌کند.» این را دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و استاد دانشگاه تهران می‌گوید که معتقد است این روزها آن‌قدر اقداماتی مانند تزریق ژل را بدیهی و دم‌دستی می‌پنداریم که به عوارض این‌چنین این عمل مانند به‌وجودآمدن نکروز فکر نمی‌کنیم. آن‌وقت است که وقتی با آن مواجه می‌شویم، مدام به‌دنبال علت و چرایی ماجرا می‌گردیم درصورتی‌که می‌توانستیم مانع وقوع آن شویم. 
   
چرا نکروز رخ می‌دهد؟
این‌طور که متخصصان می‌گویند، در اثر تزریق ژل، فیلر بینی یا فیلر بین دو ابرو برای ازبین‌بردن چین‌وچروک‌های آن قسمت، امکان صدمه به بافت وجود دارد و وقوع نکروز اتفاق عجیبی نیست؛ اتفاقی که در اثر دو عمل ممکن است با آن روبه‌رو شویم: «نوع ژل با توجه به عمق ناحیه مورد نظر انتخاب می‌شود. پس در درجه اول خوب است بدانیم که ماهیت ماده تزریقی در تزریق ژل و فیلر، ممکن است اثر فشاری داشته باشد و چنین بدشکلی و اتفاقی را رقم بزند.» در صورت رعایت‌نکردن این نکته و جابه‌جا تزریق‌کردن محصولات، در نواحی مورد نظر می‌تواند سطح ناهموار ایجاد شود. به‌طورکلی، تزریق ژل‌های نامرغوب، عوارض جبران‌ناپذیری دارد اما دکتر احسانی،احتمال دوم که سپردن این کار به دست غیرمتخصص است راعامل قوی‌تری برای بروز پدیده نکروز می‌داند: «بسیاری از افرادی که براثر نکروز پوستی به ما مراجعه می‌کنند،آن دسته ازکسانی هستندکه این قبیل اقدامات زیبایی را به دست آرایشگران وغیرمتخصصان سپرده‌اند؛ آن‌وقت است که تکنیک اشتباه آنها برای تزریق، تزریق ماده به داخل رگ و...باعث بسته‌شدن رگ،جمع‌شدن خون در نقطه‌ای ازبدن ودر نتیجه ازبین‌رفتن بافت آن قسمت وسیاه‌شدنش می‌شودو اصطلاحا نکروز رخ می‌دهد.» 
   
به دنبال درمان
تجربه قریب‌به‌اتفاق متخصصان این است به محض این‌که پزشکان مشکوک شدند که جریان خون به خطر افتاده است، مهم‌ترین گام این است که بلافاصله تزریق هر محصول دیگری را قطع کرده، آن ناحیه مشخص را ماساژ داده و با تزریق آنزیم، این عارضه را رفع کنند؛ اما اگر زمانی طولانی از وقوع نکروز بگذرد، طبیعتا درمان‌ها سخت‌تر خواهد شد. این بیماری نیاز به درمان‌هایی به واسطه لیزر، انجام PRP و دیگر اقدامات درمانی که زمان‌بر و سخت‌تر دارد. 

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است
به‌طورکلی دست‌بردن در روال طبیعی بدن، خواه درمانی و خواه زیبایی، می‌تواند عوارضی داشته باشد؛ اما دربروز نکروز پوستی که یکی از عوارض تزریق ژل است، مهم‌ترین پیشگیری، رجوع به متخصص است. موضوعی که دکتر احسانی بر آن تاکید دارد و می‌گوید ممکن است براثر تزریق ژلی که متخصص انجام می‌دهد هم عارضه نکروز رخ بدهد اما فرق و تفاوت اصلی با غیرمتخصص این است که پزشک می‌داند درصورت بروز این پدیده،چطور آن رابرطرف کند:«اگر درزمانی کمتراز۲۴ ساعت، آنزیم تزریق شود، ژل‌هایی که در آن قسمت تجمع پیدا کرده‌اند وباعث نکروزشده‌اند آب می‌شوندوپوست تا حدود قابل‌توجهی، دوباره خودش را بازیابی می‌کند.» به نظر می‌رسد که گذشت زمانی بیشتر ازیک روز،باعث ازدست‌رفتن فرصت برای درمان اتفاق پیش‌آمده است.برای همین است که تنها پیشگیری موثردرچنین اقدامی، پرهیز ازمراجعه به غیرمتخصص وآرایشگران برای اقدامات زیبایی، صرفا به خاطر کمی قیمت کمتر است:«درصورتی‌که گاهی هزینه‌های سنگین‌تری به فرد متحمل خواهد شد.» 

دیگر خبرها

  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • 37 خواص عالی این میوه و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • وسواس؛ بیماری سمج اما درمان‌پذیر
  • بیماری در بیراهه زیبایی
  • بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید
  • بیماری زنگ زرد در مزارع گندمان مشاهده نشد
  • این گیاه متخصص کاهش درد، بهبود خواب و تقویت حافظه
  • علائم پارکینسون چگونه مدیریت می‌شوند؟
  • افزایش ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی در استان بوشهر
  • ۲ نشانه در زمان خواب که علائم اولیه ابتلا به آلزایمر است!