Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی از اجرای طرح پایش شیر خام تولیدی در دامداری‌های خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مردم به هیچ وجه نگران شیر تولیدی نباشند.

محمدعلی بخشی، پنج شنبه شب ۳ بهمن، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به حساسیت شیرخام به عنوان یک فرآورده خام دامی از حیث بهداشت و سلامت، طرح پایش شیر خام در استان با هدف بررسی وضع بهداشتی شیر تولیدی در سراسر استان هر ساله در دو نوبت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بخشی با بیان اینکه شیر یکی از فرآورده‌های پرمصرف در سفره خانوار است، افزود: در این پایش با نمونه گیری از گاوداری‌ها و مراکز جمع‌آوری شیر، کیفیت شیرهای تولیدی به لحاظ بارمیکروبی، افزودنی‌ها و باقیمانده‌های دارویی مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: با توجه به نتایج حاصل از اجرای طرح در ۶۹ واحد پرورش گاوداری و مرکز جمع‌آوری شیر، وضع بهداشتی شیرهای تولیدی در دامداری‌های استان و مراکز جمع‌آوری شیر از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی افزود: یکی از گزینه‌های مورد آزمایش مقدار سم آفلاتوکسین در شیر است که در نمونه‌های مورد آزمایش بسیار کمتر از حد مجاز بوده است.

بخشی گفت: غذاهایی که مصرف می‌کنیم یک حداکثر مجازی از نظر آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی و فیزیکی دارند و در اغلب موارد بر اساس سبد مصرفی آن کشور تعیین می‌شود که در مورد شیر و فرآورده‌های شیری که سرانه مصرف ایران تقریباً نصف جهان است، نیز صدق می‌کند.

وی افزود: حد استاندارد آفلاتوکسین شیر در ایران ۰.۵ PPb و در سایر کشورهایی که مقدار مصرف سرانه شیر در آن‌ها بالاتر است، چهار برابر ایران است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: شیرهایی که شرایط بهداشتی لازم را نداشته باشند، در صورت لزوم معدوم و یا مورد مصرف گوساله‌های همان مجموعه قرار می‌گیرد.

بخشی با بیان اینکه روزانه بیش ۱۰۰ تن شیر در دامداری‌های استان تولید می‌شود، یادآور شد: در مواردی نیز که وضعیت بهداشتی شیر مطلوب نبوده، تذکرات کتبی، جلوگیری از ورود شیر تولیدی به مراکز جمع‌آوری شیر و بعضا معرفی به مراجع قضایی برای اصلاح فرآیندهای تغذیه، شیر دوشی، حمل و نقل و نگهداری شیر انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی شير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۱۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی

دکتر مریم مشهود رئیس اداره دارو سنتی اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر دارو‌ها و کالا‌های سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار کند، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه شود و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

مشهود همچنین در رابطه با خطرات تهیه زالو از مسیر‌های غیرقانونی و بی‌ضابطه نیز اظهار کرد: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود ممکن است که از زالو‌های صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده و یا زالویی باشد که پس از مصرف بر روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد.

وی ادامه داد: چنانچه بیمار قبلی که زالودرمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالو‌های صیدشده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

رئیس اداره دارو سنتی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو، تنها ۲ روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم‌سازی زالوی مصرف‌شده قابل قبول است.

مشهود گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال‌کننده تصور می‌کند که زالو از بین رفته در حالی که اینطور نیست و در صورتی که معدوم نشود، در طبیعت دوباره به چرخه باز می‌گردد و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌ها باشد.

دیگر خبرها

  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • فاصله‌ زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب در عرصه تبلیغ داریم
  • آزمون ۱۰۵ نازل جایگاه‌های عرضه سی ان جی خراسان جنوبی
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد
  • توقیف خودرو حامل گوشت گرم غیر بهداشتی و فاقد مجوز در تویسرکان
  • معدوم کردن ۲.۲ تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در بوشهر
  • هشدار؛ انتقال ایدز و هپاتیت با زالو درمانی
  • تهیه زالو فقط از داروخانه / خطر زالوهای صید شده از تالاب‌ها و مرداب‌ها
  • بازنگری ۲۱۰ استاندارد ملی در خراسان جنوبی
  • همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی