Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@13:31:25 GMT

راهپیمایی موجب تقویت قانون عراق شد

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۲۶۳۰

راهپیمایی موجب تقویت قانون عراق شد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن عابدینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در خصوص تظاهرات میلیونی امروز مردم عراق اظهار کرد: تظاهرات میلیونی در عراق نشان دهنده بلوغ سیاسی و زنده بودن جامعه عراق است. این راهپیمایی موجب تقویت قانون خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شد که در روز پانزدهم دی در پارلمان عراق به تصویب رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عابدینی عنوان کرد: اجتماع میلیونی امروز مردم عراق نوعی همه‌پرسی و رای به قانونی که در مجلس و توسط سیاستمداران به تصویب رسیده بود. نکته دیگری که در خصوص اجتماع امروز مردم عراق وجود دارد این است که این تظاهرات در صدسالگی تظاهرات مردم عراق در سال ۱۹۲۰ و برای خروج نظامیان انگلیسی انجام شد. آن تظاهرات منجر به خروج نظامیان انگلیسی از کشور عراق شد. اکنون در قرن بیست و یکم شاهد نمایش مجدد اراده مردم برای خروج نظامیان خارجی است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای افزود: نکته سوم در خصوص این تظاهرات این است که اجتماع امروز مردم عراق آغاز موج تازه ضداشغالگری در کشور‌های غرب آسیاست. بسیاری از سیاستمداران و مردم در قالب پیدا و پنهان خواهان خروج نیرو‌های امریکایی از منطقه هستند. بی‌تردید دامنه این تظاهرات به کشور‌های دیگر هم کشیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: ارتجاع عرب نیز که دلار‌های نفتی برای تامین امنیتش به آمریکا پرداخت کرده است، اکنون دچار تردید شده است. نخست اینکه آمریکایی‌ها اکنون توان دفاع از نیرو‌های خود ندارند و آن نیرویی که گفته می‌شد، شکست ناپذیر است، اکنون شکست خورده و در آستانه خروج است. دوم اینکه نیرو‌های آمریکایی به قدری ملت‌ها و دولت‌های عرب منطقه را تحقیر کردند که حتی عربستان هم در پشت پرده از میزان این تحقیر‌ها ناراضی است.

عابدینی گفت: اکنون ملت‌های منطقه بیدار شدند. اراده و توان ملت عراق و ملت منطقه بر خروج نیرو‌های آمریکایی است. اگر نیرو‌های آمریکایی از عراق خارج شوند، این اتفاقات الگویی برای دیگر کشور‌ها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به سخنان اخیر ترامپ نیز می‌توان فهمید که آمریکا در برابر اراده ملت‌های منطقه کوتاه آمده و قصد خروج نیرو‌های خود را از آمریکا دارد. ترامپ گفته بود که ناتو باید نقش اثرگذاری ایفا کند، این بدان معناست که نیرو‌های آمریکایی نقش‌شان کمررنگ‌تر خواهد شد. او همچنین گفته بود که آمریکا دیگر به نفت عراق نیاز ندارد، این گفته توجیهی برای خروج از منطقه است.

عابدینی در پایان تاکید کرد: اکنون بهترین شرایط برای مردم منطقه به وجود آمده است. اکنون ملت منطقه با یک اراده و فشار می‌توانند برای همیشه از نیرو‌های جنگجوی آمریکایی که ترور، ناامنی و اشغال را به همراه خود آوردند، رها شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عراق عابدینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، در طول ۷۵سال گذشته از تشکیل رژیم جعلی، هیچ دوره‌ای به اندازه ۶ماه اخیر، علیه جنایات اسرائیل در شهرهای مختلف آمریکا فریاد و شعار سر داده نشده بود، اعتراضاتی که ظاهراً حالا دانشگاه‌های آمریکا به کانون آن تبدیل شده‌اند. پس از یورش نیروهای پلیس نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک و بازداشت ده‌ها معترض حامی فلسطین، دامنه اعتراضات به سایر دانشگاه‌ها از جمله ییل کشیده شد، اعتراضاتی که نسل جوان در مرکز آن قرار دارد.

موج بیداری در نسل جوان آمریکا
در همین راستا، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس با اشاره به سرکوب معترضان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، گفت: خواسته تمامی دانشجویان در اعتراضات سه ماه اخیر در ایالات متحده آمریکا درباره موضوع نژادی، صنفی، قومیتی و یا مسلمانان نبود، بلکه مسئله‌ای فراگیر به نام عدالت در جهان بود. ما شاهد یک موج بیداری در نسل جوان آمریکا هستیم و این می‌تواند در سرنوشت این کشور در آینده تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: در کشورهایی همانند آمریکا که به عنوان یک نظام سرمایه‌داری شناخته می‌شوند، این اعتراضات به مثابه نقطه عطفی در جنبش‌های حقوق مدنی تلقی می‌شود. این در حالی است که تمامی سازماندهی‌های تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا بر عهده قشر یهودی و مسیحیان این کشور است. امروز در جامعه آمریکا فلسطین به‌عنوان مصداق بارز نابرابری عدالتی در جهان تلقی می‌شود و همه جنبش‌هایی که در این کشور (آمریکا) مدافع عدالت هستند حول مسئله فلسطین جمع شده‌اند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: از زمانی‌که رژیم صهیونیستی با حملات وحشیانه خود به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مساجد، مدارس و... دست به کشتار و نسل‌کشی زد، مردم به‌خصوص نسل جوان در کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دربرابر این اقدامات واکنش نشان دادند. در ابتدا اعتراضات گسترده‌ای در خیابان‌های لندن، نیویورک، پاریس، برلین و... توسط آفریقایی‌تبارها، عرب‌زبانان، فلسطینیان و یهودیان برگزار شد و خواستار توقف فوری جنگ و آتش‌بس در غزه شدند.

تعبیر وارونه یک رؤیا
او اظهار کرد: به‌تدریج مسئله نسل‌کشی اسرائیل و نقض حقوق بشر توسط این رژیم در غزه در دانشگاه‌های غرب مطرح و اعتراضاتی در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ازجمله کلمبیا (نیویورک) برگزار شد که واکنش تند طرفداران اسرائیل را در پی داشت.

ابوالفتح با اشاره به جلسه بازجویی و اخراج رؤسای سه دانشگاه آمریکا به جرم حمایت از غزه در کنکره آمریکا، گفت: کلودین گی رئیس دانشگاه هاروارد، لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و سالی کورنبلوت رئیس دانشگاه آم‌آی‌تی، در جلسه استماع کنگره شرکت کردند که سرانجام لیز ماگیل رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تحت فشارهای سیاسی لابی اسرائیل مجبور به کناره‌گیری از سمت خود شد. این در حالی است که در این سه دانشگاه هیچ فراخوانی برای نسل‌کشی یهودیان داده نشده بود اما مجلس نمایندگان آمریکا دعوت به تظاهرات در اعتراض به نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها را «فراخوان نسل‌کشی علیه یهودیان» قلمداد کرد.

وی با اشاره به موج دوم اعتراضات دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های آمریکا، گفت: دور جدید اعتراضات ازهفته اخیر در دو دانشگاه کلمبیا و ییل آغاز شده و به گفته مقامات پلیس، بیش از ۱۰۰نفر از دانشجویان بازداشت و عده‌ای ازجمله دختر ایلهان عمر، نماینده مسلمان حزب دموکرات آمریکا از دانشگاه اخراج شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه اظهار کرد: امروز دامنه اعتراضات به جنایات اسرائیل در غزه تنها متعلق به جامعه مسلمانان آمریکا نیست بلکه یهودیان در ایالات متحده با تشکیل سازمانی به نام «صلح» به دنبال برقراری آتش‌بس در غزه هستند. او تصریح کرد: امروز در آمریکا نسلی با عنوان زد یا نسل نت (از زمان متولد شدن خود با نمودهای عینی و ابزارهای جهان دیجیتال در ارتباط بوده‌اند) وجود دارد که چالش‌های جدی را برای نظام حکمرانی آمریکایی و چشم‌اندازهای مطرح و ادعایی از سوی آن ایجاد کرده است. چشم‌اندازهایی که بعضاً در قالب «رؤیای آمریکایی» و ارائه طرحی از مدینه‌فاضله آمریکایی به افکار عمومی آمریکا ارائه می‌شوند. 

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • تعبیر وارونه رؤیای آمریکایی/ راهپیمایی‌های گسترده حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده نشانه چیست؟
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • آمریکا همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کند
  • آغاز حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق
  • حمله پهبادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق