Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-16@13:32:42 GMT

۲۳۰ بیمارستان کشور دارای بخش دندانپزشکی است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۳۵۰۸

۲۳۰ بیمارستان کشور دارای بخش دندانپزشکی است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ،دکتر قاسم صادقی در مراسم اولین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: یکی از موضوعات مهم، توجه به نیازهای درمانی مردم در حوزه بیماری های سیستمیک است که بعضی از آنها لازم است در یک بخش بیمارستانی مرتفع شود.
وی افزود: جدا افتادن رشته دندانپزشکی از رشته پزشکی و ایزوله شدن دانشکده های دندانپزشکی تنها به عنوان مرکزی آموزشی و نه آموزشی درمانی، کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است و همکاران جوان از رشته دندانپزشک این تصور را خواهند داشت که فقط در مطب‌ باید کارهای زیبایی و معمولی را انجام داد و اگر بیماران با نیازهای سیستمیک و خاص به آنان مراجع کنند به مراکز دانشگاهی ارجاع داده خواهند شد و این نقطه آغاز سرگردانی بیماران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صادقی گفت: برنامه راه اندازی مراکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بنابر وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در سال ۹۷-۹۸ تدوین و ابلاغ شد، طبق این آیین نامه دانشگاه ها موظف به ارائه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به بیماران خاص و صعب العلاج در یک مرکز شدند.
رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداست ادامه داد: اکنون ۷۷ مرکز در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور آمادگی پذیرش بیماران خاص و صعب العلاج در حوزه دندانپزشکی را دارند.
وی در خصوص آیین نامه بیمارستان های دندانپزشکی افزود: مطالعات تطبیقی تاسیس بیمارستان های دندانپزشکی با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه بقیه الله صورت گرفت و این آیین نامه بعد از یک سال و نیم مطالعه، بررسی و کار کارشناسی با تلاش همکاران تدوین و با امضای وزیر بهداشت در شهریور ماه امسال ابلاغ شد.

صادقی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون امکان تاسیس بیمارستان دندانپزشکی در کشور مهیا است،‌ گفت: تاسیس اولین بیمارستان دولتی دندانپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز واگذار و اولین مجوز تاسیس بیمارستان خصوصی در آذر ماه برای مرکزی تهران صادر شد.
وی افزود: تبدیل وضعیت دانشکده های دندانپزشکی از آموزشی به آموزشی درمانی با همکاری دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی که تاکنون از ۴۲ دانشکده برای ۱۴ دانشکده مجوز صادر شده است.
رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز آموزشی درمانی برای اولین بار بخش های درمانی خود را در تعطیلات آلودگی هوا به صورت آماده باش قرار داد و خدمات مورد نیاز مردم را ارائه می داد.
صادقی تاکید کرد: اکنون مجموعا ۲۳۰ بیمارستان دارای بخش دندانپزشکی هستند که ۴۴ بیمارستان در بخش خصوصی، ۱۱۲ بیمارستان در بخش دولتی، ۵۷ مورد در بخش غیر دولتی، ۱۴ مرکز خیریه و چند مورد در سایر مرکز درمانی کشور دارای بخش دندانپزشکی هستند.
رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت گفت: با همکاری معاونت آموزشی و مرکز ملی مهارت آموزی دوره مهارت های دندانپزشکی تحت بیهوشی برای همکاران تدوین و اجرا شد، خوشبختانه دندانپزشکان عمومی نیز در کنار متخصصان در این دوره آموزشی شرکت می کنند تا با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل موجود کمبود نیرو را مرتفع و امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز به مردم ارایه کنند.

انتهای پیام/

20 / 20 دکتر قاسم صادقی اولین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان رییس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت دکتر قاسم صادقی آیین نامه بیمارستان های دندانپزشکی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیداحمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی کیو اس چهاردهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را در سال 2024 منتشر کرد.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد. یکی از رتبه‌بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در  حوزه‌های موضوعی مختلف است.  

فاضل‌زاده افزود: در نسخه جاری این رتبه‌بندی، 1559 دانشگاه رتبه‌بندی شده‌اند که 64 دانشگاه جدید نسبت به سال 2023 در این رتبه‌بندی حضور دارند. دانشگاه علوم پزشکی ایران جزو این دسته از دانشگاه است. از کشور جمهوری اسلامی ایران 68 گروه آموزشی از 17 دانشگاه در 17 حوزه موضوعی حضور دارند.

وی اظهار داشت: رتبه‌بندی موضوعی کیو اس بر اساس 5 شاخص 1- شهرت دانشگاه، 2- شهرت کارفرمایان، 3- تعداد استنادها به ازای هر مقاله، 4- شاخص اِچ-ایندکس 5- شبکه همکاری بین‌المللی دانشگاه‌­ها (که سه مورد اخیر فعالیت پژوهشی را می سنجد) صورت می‌گیرد.

رئیس مؤسسه ISC افزود: این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی ها به دست می‌آید.

در این رتبه ‌ندی دانشگاه­‌های جهان در 55 موضوع در قالب ۵ حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت مورد ارزیابی قرار گرفتند. موضوع موسیقی موضوع جدیدی است که در سال 2024 اضافه شده است و موضوع علم داده به علم داده و هوش مصنوعی گسترش پیدا کرده است. حوزه های موضوعی رتبه‌بندی کیواس 2024 در جدول 1 نشان داده شده است.

جدول 1. حوزه‌های موضوعی رتبه‌بندی کیواس 2024

رتبه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ۵ حیطه کلان رتبه‌بندی کیو اس موضوعی 2024

فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی که بر اساس ۵ حیطه کلان هنر و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و نیز علوم اجتماعی و مدیریت صورت گرفته است، دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران همانند سال‌های پیش در 3 حیطه مهندسی و فناوری، پزشکی و علوم زیستی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول 2 قابل مشاهده است.

همان‌طور که در جدول 2 دیده می‌­شود در حوزه کلان مهندسی و فناوری در رتبه‌بندی سال 2024 دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف حضور دارند.

در حوزه کلان پزشکی و علوم زیستی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، تهران و علوم پزشکی شیراز حضور دارد.

در حوزه کلان علوم طبیعی شاهد حضور دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف هستیم که توانسته‌اند در این رتبه‌بندی حضور داشته باشند.

در حیطه کلان مهندسی و فناوری در سال 2023 تعداد 4 دانشگاه حضور داشتند که در رتبه‌بندی جاری به 2 دانشگاه تقلیل یافته است.

جدول 2. حضور دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در 5 حیطه کلان رتبه‌بندی موضوعی کیو اس 2024

وی ادامه داد: در این رتبه‌بندی بر اساس 55 موضوع مورد ارزیابی ، 17 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در 19 حوزه موضوعی حضور دارند، که این تعداد در سال­‌های 2021 تا 2023 به ترتیب 13 و 15 و 16 دانشگاه بوده است. جدول 3 دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌­بندی 2024 را نشان می‌دهد.

جدول 3. دانشگاه‌های حاضر در رتبه­‌بندی کیو اس موضوعی 2024 (به ترتیب الفبا)

جدول 4 جایگاه دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف موضوعی را نشان می‌دهد:

جدول 4. نتایج رتبه‌بندی موضوعی کیو اس 2024

تعداد گروه‌­های آموزشی که از دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس در سال‌های 2021 تا 2024 حضور دارند، در جدول 5 نشان داده شده است.

از ایران در رتبه‌بندی جاری، 17 گروه آموزشی حضور دارند که نسبت به سال گذشته به دلیل عدم حضور دو گروه آموزشی مهندسی عمران و سازه و اقتصاد و اقتصادسنجی آمار از 19 به 17 تقلیل پیدا کرده است.

جدول 5. تعداد گروه‌های آموزشی حاضر از جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف رتبه‌بندی موضوعی کیو اس

فاضل‌زاده افزود: مقایسه نتایج رتبه‌بندی موضوعی کیواس در سال 2024 با رتبه‌بندی پیشین نشان از کم شدن حضور گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های ایران در برخی از حوزه‌های موضوعی از جمله تقلیل گروه‌های آموزشی حوزه‌های مهندسی برق و الکترونیک از 10 به 4، کشاورزی و جنگل‌داری از 6 به 3، مهندسی نفت از 6 به 4، فیزیک و علوم نجوم از 4 به 2 است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد
  • کمک ۱۰ میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز
  • افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی در مشهد نیازمند تامین زیرساخت است
  • ویزیت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در دانشکده دندانپزشکی مشهد
  • بیمارستان مطهری قطب درمانی چشم پزشکی علوم پزشکی ایران خواهد شد
  • فعالیت ۱۷۱ خانه بهداشت در سطح استان یزد
  • راه اندازی نخستین کلینیک درمانی «ترس از زایمان» کشور در کرمانشاه
  • حضور ۶۸ گروه آموزشی از دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس ۲۰۲۴
  • بیمارستان امام رضا (ع) مشهد قطب درمانی شرق کشور در حوزه قلب
  • حیات دوباره ۳ بیمار با اهدای اعضای بانوی مرگ مغزی