Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصیب نعیمی کارشناس مساسل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهپیمایی امروز(جمعه) مردم عراق در اعتراض به حضور آمریکا در این کشور اظهار داشت: راهپیمایی امروز مردم عراق کاملا با مراحل گذشته متفاوت است. در گذشته با اینکه خواسته مردم مشروع بود ولی با تحریک‌آفرینی اعتراضات منحرف شده و منجر به خسارات و آسیب‌های فراوانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: راهپیمایی امروز افکار عمومی اکثریت مردم عراق را به نمایش گذاشت و مردم با درس از تجارب گذشته، به صورت متحد و به دور از تفرقه از این راهپیمایی استقبال عظیمی کردند.

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: شعارهایی که امروز در راهپیمایی مردم عراق داده شد نشان از آن می‌داد که مردم دشمن را شناخته‌اند و همگی به صورت واحد خواستار خروج نیروهای بیگانه و آمریکا از عراق  و پایان دادن به دخالت آنها در سرنوشت ملت عراق هستند.

نعیمی افزود: مردم عراق در راهپیمایی میلیونی خود به جز آنکه خواستار خروج آمریکا از کشور خود و برچیده شدن پایگاه‌های این کشور هستند، خواستار پایان دادن به غارت و چپاول ثروت ملی به ویژه نفت عراق توسط عربستان که بارها به صورت علنی اعلام شده، بودند و می‌توان گفت که این راهپیمایی عظیم، بسیار سرنوشت ساز است.

وی با گریزی به وضعیت کشور لبنان عنوان کرد: در لبنان نیز شاهد بودیم که بعد از مدتی بی دولتی و اعتراضات، در نهایت دولت تشکیل شد و مردم این کشور به حمایت از دولت رسمی و قانونی لبنان پرداختند. در عراق هم انتظار این است که بعد از راهپیمایی روز جاری، نحوه مدیریت این کشور رقم خواهد خورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: ما شاهد هستیم که انسجام میان گروه‌های مختلفی که از جایگاه بالایی در دولت و پارلمان عراق برخوردار بوده و همچنین در میان افکار عمومی این کشور مطرح هستند، به خوبی مشاهده شد و همه افراد، احزاب، گروه‌ها و طیف‌های سیاسی کنار یکدیگر در این راهپیمایی شرکت کردند.

نعیمی با اشاره به خشونت‌های قبلی در جریان اعتراضات مردم عراق بیان کرد: در دور قبلی از اعتراضات شما شاهد بودید که با نفوذ برخی عناصر وابسته به غرب،‌ شاهد برخی خشونت‌ها و تخریب‌ها بودیم؛ ولی امروز همه دیدند که مردم عراق چه کسانی هستند و این حضور پرشور می‌تواند از دسیسه‌های بعدی آمریکا و یا عوامل آن در عراق جلوگیری کند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تهدید آمریکا به تحریم عراق در صورت اجرایی شدن قانون پارلمان این کشور در مورد اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نیز تصریح کرد: تهدید آمریکا نشانه عصبانیت و ترس آنها است. مردم عراق بعد از ۱۷ سال از ورود آمریکا به کشورشان و دخالت‌ها، ایجاد داعش و همچنین تسری ناامنی دشمن را به درستی شناخته‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: راهپیمایی امروز مردم یکدلانه و با اتحاد زیر پرچم عراق بود و هیچ گروهی را نمی‌توانستیم از دیگر گروهها جدا کنیم. شعار همه مردم نیز یکصدا خروج آمریکا و بیگانگان از عراق بود. مردم به این نتیجه رسیده‌اند که عامل ناامنی کشورشان حضور آمریکاست و خواستار خروج آنها هستند و در این راستا هزینه نیز پرداخت خواهند کرد.

نعیمی اظهار داشت: راهپیمایی امروز مردم عراق یک قیام ملی علیه اشغالگری و سلطه خارجی در این کشور بود و این امر عراق را به مسیر جدیدی که خواست اکثریت است، رهنمون خواهد کرد.

وی با مقایسه رفتار ایران و آمریکا در عراق گفت: روش جمهوری اسلامی ایران در تضاد با آمریکا قرار دارد. عامه مردم عراق نیز این موضوع را می‌دانند که ایران در روزهای سختی در کنار همسایگانش بوده و هست و به هیچ وجه به دنبال ساخت پایگاه و استقرار نیروی نظامی در کشورهای دیگر نیست.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مردم عراق شاهد هستند که رفتار ایران اصلا قابل مقایسه با آمریکا نیست. آمریکا هیچ‌گاه امنیت را برای عراق نخواسته و تنها چشم طمع به ثروت این کشور دارد و این در حالی است که ایران همیشه و در روزهای سخت با مردم و دولت عراق همراه بوده است و برای تامین امنیت تلاش کرده است.

نعیمی ادامه داد: غربی‌ها و عربستان سعودی اصلا انتظار حضور این تعداد از مردم عراق را در خیابان نداشتند و این اتفاق نقطه جدیدی در تاریخ عراق است. تهدیدات آمریکایی‌ها علیه عراق نه تنها خللی در عزم مردم این کشور نخواهد گذاشت که به جرات می‌توان گفت عراقی‌ها را در تصمیم به اخراج آمریکا مصمم‌تر می‌کند.

کد خبر 4833984 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: نفت عراق داعش ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی قاسم سلیمانی شورای نگهبان انتخابات 98 محمدجواد ظریف محمد جواد ظریف ایران ایالات متحده آمریکا حسن روحانی سپاه پاسداران عباسعلی کدخدایی وزارت خارجه امیرعلی حاجی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۳۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد

به گزارش جام جم آنلاین، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس در اظهاراتی گفت: دشمن جنایتکار همچنان تلاش می‌کند که چهره خود را بازسازی کند، اما تنها ننگ و ذلتش بیشتر می‌شود. ۲۰۰ روز گذشت و ارتش اسرائیل همچنان در شن‌های غزه گیر افتاده و تلاش می‌کند که از این فرصت برای قتل و کشتار بیشتر استفاده کند.

وی در ویدیویی که شبکه الجزیره آن را منتشر کرد، تاکید کرد: دشمن با گذشت این ۲۰۰ روز نه اهداف خود را محقق کرده، نه چشم‌اندازی دارد و نه اسرای خود را آزاد کرده است.

وی گفت: ۲۰۰ روز از جنگ می‌گذرد و مقاومت همچنان همانند کوه ایستاده است، تمام دنیا شجاعت و دلاوری مجاهدان ما در ضربه زدن به دشمن نه تنها در مقابله با حملات آن بلکه به هنگام خروج‌اش از غزه را مشاهده کرد. هدف قرار دادن دشمن ادامه خواهد یافت و جدیدتر و متنوع‌تر نیز خواهد شد.

ابوعبیده تاکید کرد: از دورغ‌های دشمن تلاش برای قانع کردن جهان مبنی بر اینکه گردان‌های القسام را از بین بردیم و تنها گردان رفح باقی مانده است. از مساله حقوق ملت فلسطین و پایان جنگ و بازگشت آوارگان و همچنین بازسازی غزه و ورود کمک‌ها کوتاه نمی‌آییم. تنها چیزی که خون شهدا را جبران می‌کند تحقق حقوق مشروع ما و تحقق شروط مقاومت است.

سخنگوی القسام خاطرنشان کرد: دشمن در رسیدن به توافق تبادل‌اسرا تعلل می‌کند و تلاش می‌کند که در مسیر میانجیگری‌ها برای رسیدن به آتش‌بس سنگ‌اندازی کند.

ابوعبیده گفت: از تمام تلاش‌های نظامی و مردمی به‌ویژه در جبهه‌های لبنان، یمن و عراق تقدیر و تشکر می‌کنیم. به مقاومت شجاعانه در کرانه باختری و تمام خاک فلسطین درورد می‌فرستیم. از مردم اردن می‌خواهیم که فعالیت خود را گسترش دهند.

وی گفت: زمان عربده‌کشی دشمن بدون اینکه کسی مجازاتش کند به پایان رسید. میزان تاثیر پاسخ ایران و حجم ضربه‌هایش به دشمن را درک می‌کنیم، پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد و محاسبات دشمن را برهم زد.

ابوعبیده افزود: دشمن تلاش می‌کند که به وعده‌های خود در مذاکرات پایبند نباشد و به دنبال به دست ْآوردن زمان بیشتر است. سناریوی «رون آراد» بیشتر از هر سناریوی دیگری ممکن است در ارتباط با اسرای دشمن در غزه تکرار شود. توپ اکنون در زمین هر طرفی از دشمن است که این امر به او مربوط می‌شود، اما زمان تنگ و فرصت کم است. آنچه که به فشار نظامی موسوم است تنها منجر به ثابت قدم ماندن ما بر روی مواضع خود و محافظت از حقوق مردم فلسطین می‌شود. واکنش هیستریک به اقدامات جبهه‌های مختلف مقاومت نشان دهنده اهمیت این اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌های اسرای صهیونیست خواهند فهمید که کابینه فاشیستی آن‌ها چه فاجعه‌ای علیه آن‌ها مرتکب شد، اما دیگر دیر شده است. به نتانیاهو می‌گوییم که مرگ شما و نابودی اشغالگری‌تان حتما فرا خواهد رسید و گریه‌های دروغین در مقابل چشمان دشمن منجر به تغییر چهره شما نخواهد شد.

ابوعبیده در پایان از تمام امت اسلامی خواست که فعالیت‌های مردمی خود در دفاع از مقاومت را گسترش دهند.

دیگر خبرها

  • تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در مناطق سیل‌زده
  • سید الحوثی: اسرائیل از تاکتیک های جدیدی برای کشتار ملت فلسطین استفاده می کند
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • انتقاد کاربران عراقی از توییت اردوغان درباره بغداد
  • ابوعبیده: دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است/ پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
  • واکنش ایران قواعد جدیدی را پایه گذاری کرد
  • دشمن در شن‌های غزه گیر افتاده است | پاسخ ایران قواعد جدیدی ایجاد کرد
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد