Web Analytics Made Easy - Statcounter

سولیست مهمان ارکستر سمفونیک تهران پس از همراهی ارکستر سمفونیک تهران در اجرای پر حاشیه شامگاه گذشته (پنجشنبه ۳ بهمن) عصر امروز ۴ بهمن در تالار رودکی به روی صحنه رفت و رپرتوار نه چندان دشوار خود را برای مخاطبان موسیقی کلاسیک اجرا کرد.
این نوازنده جوان پیانو که در اتریش موفق شده تا در رده جوانان و نوجوانان خوش بدرخشد در حالی برای اجرای رسیتال خود پا به صحنه رودکی گذاشت که قبل از او این صحنه شاهد هنرنمایی بزرگانی چون ماریان لاپشانسکی که برنده جایزه معروف «گوستاو مالر» و یکی از برترین نوازندگان پیانو جهان بوده که برای همراهی ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت و اجرای دو رسیتال پیانو در سالن رودکی در اواسط سال ۱۳۹۴ به ایران آمده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوی دیگر دالیبور کاروای نوازنده ویلن، هنرمند بین‌المللی دیگری است که در تیر ماه ۱۳۹۵ برای همراهی با ارکستر سمفونیک و برگزاری رسیتال به ایران آمده بود و بعد از چند اجرای خیره‌کننده با نوازندگان ایرانی هم دوره‌هایی را به صورت مسترکلاس برگزار کرده بود.
دلبر حکیم آوا نوازنده شهیر روسیه که چندی پیش مجددا در تهران برنامه داشت تنها به عنوان سه نمونه بارز از نوازندگان خارجی بوده‌اند که به واسطه حضور خود در ایران، توقع مخاطبان جدی موسیقی کلاسیک از هنرمندان خارجی که به عنوان سولیست به ایران می‌آیند را تا حد قابل ملاحظه‌ای بالا برده است. البته ناگفته نماند که اجرای شب گذشته این نوازنده جوان اجرایی درخور تحسین بود و نباید از هنر نوازندگی او به واسطه جوانی و احتمالا کم‌تجربگی چشم پوشید. 

این نوازنده جوان در اجرای شب گذشته خود این قطعات را اجرا کرد:
۱- سونات پیانو در دی- ماژور اثر یوزف هایدن در ۲ موومان.
۲- Humoreske/OPUS 20 اثر روبرت شومان
۳- اثری از فرانتس شوبرت به نام Drei klavierstücke در سه موومان.
۴- la valse اثر موریس راول

میترا کوته، متولد ۱۹۹۵ در وین، از چهار سالگی نزد نینا ایگودسمان در مدرسه موسیقی وین فراگیری پیانو را آغاز کرد از سال ۲۰۰۳ نزد ایمولا جو در دانشگاه موسیقی و هنرهای تجسمی وین، از سال ۲۰۰۷ نزد کریستیانه کارایف و از سال ۲۰۱۲ نزد مارتین هوجز در این رشته تحصیل کرد. کوته در سال ۲۰۱۴ جایزه حمایت از هنرمندان جوان بنیاد مارگارتا شنک ۲۰۱۴ را از سوی انجمن موتسارت وین دریافت کرده و همچنین موفق به دریافت جوایز متعددی در مسابقات ملی و بین المللی شده است.
این هنرمند که از شب گذشته به عنوان هنرمندان مهمان ارکستر سمفونیک تهران را همراهی کرده است قرار است تا شامگاه یکشنبه ۶ بهمن مجددا با ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه برود. اما تا این لحظه به درستی مشخص نیست که آیا بعد از حاشیه‌های ایجاد شده در کنسرت دیشب ارکستر سمفونیک در تالار وحدت و عدم همراهی نوازندگان این ارکستر با رهبر مهمان خود منوچهر صهبایی اجرای دوم این ارکستر برگزار خواهد شد یا نه؟ و تاکنون مشخص نیست در صورت برگزاری این کنسرت چه کسی رهبری این اجرا را در این فرصت محدود برای تمرین بر عهده خواهد داشت؟

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران قبل از آغاز اجرای شب گذشته خود با اظهاراتی تند درباره شهرداد روحانی باعث شد تا تالار وحدت با ورود به حاشیه‌ای پر از رنگ‌ تر از متن، شبی پر از اضطراب و تشویش و نگرانی را تجربه کند و می‌توان گفت اتفاقات شب گذشته در تاریخ این ارکستر بی‌سابقه بود.
منوچهر صهبایی در اجرای شب گذشته قبل از آغاز برنامه رو به حاضران در سالن گفت: من به جای تمام مسوولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم. وی در ادامه اظهارات تندی را نسبت به شهرداد روحانی بر زبان راند و گفت: هرآنچه درباره بیماری او خوانده‌اید دروغ محض است که این جملات با اعتراضاتی از میان جمعیت روبه‌رو شد.
نوازندگان ارکستر سمفونیک که از این اظهارات به شدت ناراحت و عصبی بودند در اقدامی اعتراضی تصمیم گرفتند که در قسمت دوم بر روی صحنه حاضر نشوند و بعد از دقایقی انتظار که بیش از حد معمول به درازا کشید محمدرضا کریمی به نمایندگی سایر نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در سخنانی خطاب به حاضران در سالن نسبت به سخنان منوچهر صهبایی درباره شهرداد روحانی گفت: حرف‌هایی که آقای صهبایی در باره شهرداد روحانی گفتند به هیچ عنوان مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از شهرداد روحانی و انتقاد به آقای صهبایی حاضر به حضور در صحنه نیستیم.
بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شده و تالار وحدت شاهد صحنه‌هایی از اعتراضات کلامی تند بود که به جرات می‌توان گفت در تاریخ این نهاد فرهنگی بی‌سابقه بوده است.
شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از رایزنی‌های مسوولان با نوازندگان، اعضای ارکستر سمفونیک حاضر شدند با شرط حضور نداشتن منوچهر صهبایی بر روی صحنه قطعاتی را اجرا کنند که همین‌گونه نیز شد. ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته برای نخستین بار بدون رهبر به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

حال مشخص نیست که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کنسرت یکشنبه شب ارکستر سمفونیک با رهبری منوچهر صهبایی با توجه به تمام این مسائل برگزار خواهد شد یا خیر؟ 

برچسب‌ها تالار رودکی ارکستر سمفونیک تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تالار رودکی ارکستر سمفونیک تهران تالار رودکی ارکستر سمفونیک تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۴۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ۱۵ نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد.

۱. نمایش «آبگینه» نوشته سعید تشکری و کرگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه می‌رود.

۲. نمایش «آبی‌گونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود.

۳. نمایش «تولد یک سالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلی‌راد در شهر مشهد، در تماشاخانه حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت اجرا خواهد داشت.

۴. نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت.

۵. نمایش «روز‌های اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت.

۶. نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت.

۷. نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از ۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومیِ صحنه‌ای خواهد داشت.

۸. نمایش «دارشکنه» نوشته و به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شیراز به صحنه خواهد رفت.

۹. نمایش «دل لرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرام‌زاده از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در تئاتر شهر تبریز به صحنه خواهد رفت.

۱۰. نمایش «صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت در سالن بلک باکس شهر ساری به صحنه خواهد رفت.

۱۱. نمایش «کان لم یکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود.

۱۲. نمایش «یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۳. نمایش «گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۱۴. نمایش «گوهر» نوشته سیروس همتی و به کارگردانی سید محسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت در تماشاخانه هنر شهر تربت حیدریه اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۵. نمایش «هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسن‌زاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه می‌رود.

۱۶. همچنین نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان اعلام شد
  • ۶۰ درصد نوازندگان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند!
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • اجرای نمایشی که ستاره پسیانی دید و به آتیلا پسیانی تقدیم شد
  • اجرای «هیدن» به آتیلا پسیانی تقدیم شد
  • تقدیم اجرای «هیدن» به آتیلا پسیانی
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد
  • اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی